تسنیم نوشت:

برخی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از ادامه رقابت انصراف داده‌اند، انصراف‌هایی که در روزهای آتی هم قطعا ادامه خواهد داشت.
مدت‌ها قبل از آغاز رسمی ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، تعداد زیادی از چهره‌های سیاسی جریان‌های اصولگرا، اصلاح‌طلب و حامیان دولت اعلام کاندیداتوری کردند اما با فرارسیدن موعد ثبت‌نام‌ها، برخی از آنها با ثبت‌نام نکردن و برخی دیگر چند روز پس از ثبت‌نام، به نفع کاندیداهای دیگر کناره گیری کردند.
براساس اعلام وزیر کشور، "در اولین روز ثبت‌نام داوطلبین انتخابات، 75 نفر، در روز دوم 69 نفر، در روز سوم99 نفر و در روز چهارم 123 نفر و در مجموع، 366 نفر داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند."
آنطور که وزارت کشور اعلام کرده، یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، 24 خردادماه در سراسر کشور و شعبه‌های خارج از کشور برگزار می‌شود.
** اصولگرایان
یحی آل اسحاق، محمدرضا باهنر، مصطفی پورمحمدی، 3 کاندیدا از مجموع 5 کاندیدای جبهه پیروان یا ائتلاف 5نفره هستند که در روزهای آخر ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به نفع گزینه نهایی این ائتلاف یعنی محمدحسن ابوترابی‌فرد انصراف دادند.
ائتلاف 3نفره اصولگریان نیز اعلام کرده که از میان غلامعلی حدادعادل، محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی نهایتاً یک نفر معرفی و دو نفر دیگر به نفع وی انصراف خواهند داد.
ارسلان فتحی‌پور، نماینده اصولگرای مجلس نیز که چند روز پیش از آغاز ثبت نام‌ها در یک نشست خبری، رسما اعلام کاندیداتوری کرده بود، با صدور بیانیه‌ای رسما از حضور در انتخابات انصراف داد.
با کاندیداتوری سعید جلیلی هم، کامران باقری لنکرانی نیز گفته که گفتمان انقلاب اسلامی در نهایت یک نماینده در انتخابات خواهد داشت. این، گمانه‌زنی‌ها درباره انصراف لنکرانی به نفع سعید جلیلی را افزایش داده است.
** حامیان دولت
محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری، شاید شاخص‌ترین چهره منصرف باشد؛ محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد روز آخر ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به جای رحیمی، مدارک وی را تکمیل و رسما ثبت نام کرده بود.
پس از وی، علی اکبر جوانفکر مشاور رئیس جمهور، نیز در حمایت از کاندیداتوری مشایی انصراف داد.
** اصلاح‌طلبان
محسن بهرامی، سخنگوی ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری هم گفته که در دیدار شریعتمداری با هاشمی رفسنجانی پس از ثبت نام‌ها، هاشمی از وی خواسته که فعالیت‌های ستادهای انتخاباتی‌اش ادامه پیدا کند تا اینکه خود هاشمی در مورد نحوه تغییر ستادها به لحاظ ادغام، انحلال و یا انصراف ستادها، تصمیم‌گیری کند.
محمد رضا عارف هم گفته که مشی من رقابت با هاشمی رفسنجانی نیست. برخی تحلیلگران می‌گویند که وی در نهایت به نفع هاشمی رفسنجانی کنار خواهد کشید.
جواد اطاعت هم که در روزهای نه چندان دور عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بوده و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود، به نفع هاشمی رفسنجلانی اعلام انصراف کرده است.
حسن روحانی هم که برخی منابع در همان روز ثبت‌نامش اعلام کردند که وی به نفع هاشمی رفسنجانی کنار می‌کشد و بعد رسماً این خبر تکذیب شد، به خبرگزاری تسنیم گفته است که، معلوم نیست من به نفع هاشمی کناره‌گیری کنم یا هاشمی به نفع من؛ این موضع گمانه‌زنی ها درباره احتمال انصراف وی به نفع هاشمی رفسنجانی را کاهش داده است.
اینها هم داوطلبانی هستند که یا کناره‌گیری کرده و یا در آستانه کناره‌گیری از حضور در رقابت‌های انتخاباتی هستند؛ رقابت‌هایی که برخی کارشناسان آن را یک دو قطبی بین اصولگریان و ائتلاف فتنه و انحراف می‌دانند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    125 4
    اين مزخرف "ائتلاف فتنه و انحراف" ديگه چيه؟ آخه مگر حزبهایی به این نامها داریم؟ بد نیست یک حزب هم به نام حزب "داغونها" اعلام موجودی کنه!
  • فواد IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    4 0
    اینکه ببینند از خودشان اصلح تر هست انصراف بدهند اقدام هوشیارانه ای است
  • بدون نام US ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    0 37
    از اول هم گفتم، احمدینژاد عامل هاشمیه، هاشمی اونو اورده به کشور گند بزنه تا مردم به یاد هاشمی بیفتن و براش دعا کنند.
    • بدون نام IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
      28 1
      متاسفانه بازار تهمت داغه. هرکی با مادرش قهر میکنه میگه تقصیره هاشمیه!!!!!!!!