۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۰

با تصویب واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به هواداران در مجلس شورای اسلامی، موضوع خصوصی‌سازی این دو باشگاه جدی‌تر پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حالا می‌شود گفت که خصوصی‌سازی باشگاه‌های بزرگ پایتخت کمی پیشرفت داشته. البته نه به خاطر حرف‌های جدید محمد رویانیان، بلکه به خاطر تصمیمی که مجلس شورای اسلامی گرفته. مجلس سه شنبه تصویب کرد که 51 درصد سهام استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی و 49 درصد آن به هواداران واگذار شود. طبق این مصوبه، بخش خصوصی ابتدا باید به تایید وزارت ورزش برسد. تصویب این بند نشان دهنده این است که واگذاری استقلال و پرسپولیس جدی‌تر از گذشته شده اما هنوز نمی‌توان زیاد به واگذاری آن‌ها امیدوار بود. محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس از این مصوبه مجلس استقبال می‌کند و می‌گوید با اجرای این مصوبه ، استقلال و پرسپولیس متحول خواهند شد {ایـــنـــجـــا}. او می‌گوید: « این یک قانون عالی است. قانونی که این دو تیم را نجات می دهد. چرا نباید این دو تیم را واگذار کنند؟ الان بزرگترین چالش پیش روی دو تیم، مشکلات مالی شان است اما فقط کافی است که واگذارشان کنیم. آن وقت اگر هر درصد از سهام را به 1000 سهم تقسیم کنیم ، برای این 49 درصد از سهام باشگاه ، 200 میلیون قطعه سهام 2 هزار تومانی چاپ می کنیم که می شود رقمی معادل 400 میلیارد تومان. قانونی را که مجلس تصویب می کند ، دولت موافق است ، آن وقت یک آقایی در یک اداره جلویش را می گیرد . این بروکراسی های اداری باعث می شود فوتبال مان درجا بزند. بابا ما سال قبل 6 میلیارد تومان بودجه داشتیم اما همان را هم نتوانستیم بگیریم اما این خصوصی سازی انقلابی در تاریخ دو تیمی ایجاد می کند که 50 میلیون از جمعیت کشور را به عنوان هوادار خود دارند.»
البته همچنان نباید زیاد امیدوار به خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس بود. حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 می‌گوید دولتی ها به دلایل سیاسی نمی گذارند استقلال و پرسپولیس خصوصی سازی شوند. فولادگر دلیل مخالفت دولتی ها با خصوصی شدن دو باشگاه بزرگ پایتخت را بیشتر توضیح می‌دهد: «این دو تیم در سال های گذشته هم در صف تیم های دارای شرایط واگذاری بودند و همه ساله اسم شان در لیست های آماده واگذاری بوده اند ولی به دلایل مختلف که بخش عمده ای از آنها مسائل سیاسی است ، دولت علاقه ای به واگذاری این تیم ها نداشته است. به هر حال این تیم ها به دلیل محبوبیت بالای شان یک ابزار تبلیغاتی مهم هستند که دولتی ها خیلی سخت به واگذاری شان رضایت می دهند اما اداره شان به این شکل هم مشکلات و بار زیادی را به دولت تحمیل می کند و چالش بزرگی بر سر پیشرفت این تیم هاست.»
واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی یکی از بحث‌های قدیمی در ورزش ایران است که هنوز به سرانجام نرسیده. آخرین بار که این بحث خیلی جدی مطرح شد در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بود که محمود احمدی‌نژاد آن را عنوان کرد. اما آن سال هم اقدامی جدی در این رابطه انجام نشد تا پس از گذشت چند ماه، کسی به آن توجهی نکند. حالا و پس از گذشت حدود 4 سال از آن ماجرا، دوباره این موضوع مطرح شده است. حتی در بهمن ماه سال گذشته هم محمد رحیم احمدوند رئیس سازمان خصوصی‌سازی رسما اعلام کرد که «سهام یک باشگاه فوتبال تا پایان سال عرضه می شود.» اما سال 91 هم به پایان رسید و چنین اتفاقی رخ نداد. البته وزیر ورزش هم فروردین ماه همین امسال گفته بود که پرسپولیس و استقلال خصوصی می‌شوند {ایـــنـــجـــا} اما هیچ تاریخی برای این واگذاری اعلام نکرد.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر US ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    20 0
    من ِ متولد ۱۳۶۸ تو شکم مادرم بودم این بحث بود...تو این مدت راه نفوذ به کهکشان های دیگه هم پیدا شده.چرا اِنقد ما دیریم؟!!!