تسنیم نوشت:

حسن روحانی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه زنجان با بیان اینکه دانشگاه منشا و بستر توسعه قدرت ملی از گذشته تا امروز بوده است، گفت: هیچ تحولی در جامعه بدون تحول در دانشگاه امکان‌پذیر نیست. همواره در مقاطع مختلف دانشگاه به عنوان پایه و اساس تحولات علمی و رشد جامعه بوده است، البته دانشگاه با محیط آزاد و استقلال کامل می‌تواند بار این مسئولیت را بر دوش گیرد. فضایی که نشاط را از جامعه دور کند، نمی‌تواند برای رشد و توسعه علمی کشور مفید باشد.
وی با اشاره‌ به عملیات والفجر 8 اظهار داشت: ما برای ایجاد یک پل در آن برهه که بتواند دو سمت اروندرود را به هم متصل کند، دست به دامان دانشگاه شدیم. جزر و مدهای شدید و عرض طولانی 400 متری کار را سخت کرده بود، اما در قرارگاه خاتم‌الانبیا با کمک گرفتن از اساتید دانشگاه و مهندسان سپاه و ارتش موفق به طراحی نوین یک پل شدیم. عمق رودخانه در بعضی نقاط بسیار زیاد بود، اما پلی ساخته شد که هیچ بمبارانی نتوانست به آن آسیب برساند، در حالی که بسیاری از صاحب‌نظران ساخت پل بعثت را در آن شرایط ممکن نمی‌دانستند.
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های 78 و 79 خاطرنشان کرد: وقتی روسیه و چین با ما قطع همکاری کردند، توانستیم با استفاده از دانش و تعهد متخصصان در ادامه فعالیت موفق باشیم. در سال 1380 بنده و مهندس موسوی به عنوان نماینده شورای عالی فن‌آوری‌‌های نوین مسئول شدیم از اصفهان بازدید کنیم و شرایط را از نزدیک ببینیم. آن زمان بین 2 گروه از صاحب‌نظران در زمینه توانایی کشور در ادامه فعالیت ‌هسته‌ای اختلاف نظر بود و ما طبق نظر دانشمندان، اساتید و دانشجویان جوان دانشگاهی رأی دادیم که می‌توانیم روی پای خود بایستیم و در نهایت در UCF به نتیجه رسیدیم.
روحانی در خصوص در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در 24 خرداد تاکید کرد: باز هم شور و نشاط را دانشگاه باید بیافریند. از اینکه طرح قبلی مبنی بر تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام انتخابات تغییر کرد، همه خوشحالیم چون بدون کمک دانشگاه، آفریدن حماسه ممکن نیست. البته دست‌یابی به این حماسه چند شرط دارد؛ یکی اینکه همه مردم احساس اطمینان کنند در این انتخابات آرای آنها به مثابه امانت ملی دیده می‌شود. مردم باید مطمئن شوند که مطالبات‌شان مدنظر قرار می‌گیرد. انتخابات باید امنیت آفرین باشد و همه احساس کنند کسی به خاطر شرکت در انتخابات و رأی به این و آن تنبیه نمی‌شود. پایان انتخابات باید جشن ملی برای همه باشد، حتی برای گروهی که موفق نشده‌اند. همه باید بدانند مالکیت این کشور صرفا از آن مردم است و حاکمان، مالکان این کشور نیستند. در این صورت ما شاهد مردم‌سالاری واقعی در کشور خواهیم بود. باید انتخابات را به چشم یک پروسه ببینیم، نه یک پروژه.
وی در ادامه برنامه در پاسخ به سوالی در مورد اقتصاد مقاومتی مدل اقتصاد ایده‌آل برای دولت آینده، اینگونه جواب داد: شرایطی که دشمن ایجاد کرده برای تسلیم کردن ایران است اما با اقتصاد مقاومتی می‌توانیم به تعبیر مقام معظم رهبری از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم. اساس اقتصاد مقاومتی این است که برنامه‌ریزی اقتصادی کشور به گونه‌ای باشد که تسلیم فشار دشمن نشویم. توسعه انسانی دین‌محور مدل اقتصادی مورد نظر بنده است که در کتاب اقتصادی بنده نیز آمده است و باید با یک اقتصاد آزاد و عادلانه در رقابت با سایر کشورها سربلند باشیم.
روحانی در پاسخ به این سؤال که در دوره مذاکرات هسته‌ای در دولت اصلاحات تا چه حد نظر رئیس‌جمهور وقت مورد توجه قرار می‌گرفت، گفت: در سال‌های 78 و 79 جلسه‌ای تحت عنوان شورای عالی فن‌آوری‌های نوین داشتیم که ‌حمایت‌های لازم در زمینه فن‌آوری‌های نو از جمله آی‌تی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و فعالیت هسته‌ای در آن جلسه انجام می‌شد. از شهریور 82 که بدترین قطعنامه در آژانس علیه ایران صادر شد، پرونده فعالیت هسته‌ای ایران از وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی به شورای عالی امنیت ملی منتقل شد و از آن به بعد تصمیمات در جلسات سران نظام با حضور رهبری و رئیس‌جمهور و سایر مسئولین عالی رتبه اتخاذ می‌شد. رهبری معظم نیز فرمودند که تصمیم‌ها با خرد جمعی گرفته شده است.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدام احمدی‌نژاد در همراهی یکی از کاندیداها در روز ثبت‌نام اظهار داشت: با مرخصی که نمی‌توان عنوان ریاست‌جمهوری را حذف کرد . هیأت نظارت و شورای نگهبان باید به این مورد رسیدگی کنند که سخنگوی شورای نگهبان این تخلف را اعلام کرده است.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =