درختان پیرترین موجودات زنده روی زمین هستند برخی از آنها دورترین خاطره شان به هزاران سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

هادی معیری نژاد- در دنیا کم نیستند درختانی که عمری بیش از چند قرن دارند اما وقتی صحبت چند هزاره به میان می آید این تعداد انگشت شمار می شود .
در گزارش زیر نگاهی کرده ایم به پیرترین موجودات زنده زمین یعنی درختان آنها که آن چه برای ما تاریخ است برایشان خاطره است.
درخت متوشالح
درخت متوشالح این درخت کاج پیرترین ارگانیسم زنده در روی زمین است و 4841 سال عمر دارد این درخت واقع در کوههای سفید در کالیفرنیا در پارک ملی اینیو واقع است و دور از دسترس مردم نگه داری می شود البته در آنجا درخت های قدیمی زیاد است اما هیچ کدام به پیش کسوتی متوشالح نیستند.یک درخت هم که گویا از متوشالح قدیمی تر بوده در دهه هفتا توسط یک دانشجوی محیط زیست بریده شد!

سرو ابرقو یا ابرکوه
سرو ابرقو یکی از درختان سرو کهنسالی که در ایران همچنان استوار است، در شهر ابرکوه‌است که کهنسال‌ترین سرو جهان به شمار می‌رود. مارکوپولو در خاطرات سفرش به ایران می‌نویسد: «یکی از چند سروی که در ایران دیده‌ام سرو خوش بالای ابرکوه‌است که همچون آبشاری سبز از آسمان بر روی زمین تنیده ابرکوه فرو می‌آید و از هر طرف که وارد ابرکوه شوی سرو کهنسال و پرطراوت مانند چراغ دریایی سبزی ما را به بندر دریای کویر و خورشید تابان فرا می‌خواند»... حمدالله مستوفی هم می‌نویسد:” آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد. چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته و اکنون این از آنها بلندتر و بزرگتر است. “
سرو کهنسال شهرستان ابرکوه با 25 متر ارتفاع 18 متر محیط و 5.11 متر اندازه دور تنه در قلب ایران زنده و سبز است و آرام آرام زندگی می‌کند. سن تقریبی آن بیشتر از 4000 سال و پیرترین موجود زنده در نیمکره شرقی است گفته می شود که آنرا زرتشت کاشته است.


سرخسدار ویلز
سرخسدار لیانگرنیو در حیاط کوچک کلیسای سنت دیگاین در روستای لیانگر نیو در شمال ویلز قرار دارد و حدود 4,000 سال عمر دارد و درعصر برنز ماقبل تاریخ کاشته شده است و هنوز هم در حال رشد است! در سال 2002 در جشن سالگرد طلایی ملکه الیزابت دوم درخت به عنوان یکی از 50 درخت بزرگ بریتانیا توسط شورای تعیین درختان انتخاب شد.


درخت سناتور
سناتور واقع در فلوریدا, بزرگترین درخت سرو در ایالات متحده است، و قدیمی ترین گونه آن شناخته شده است این به احتمال زیاد بزرگترین درخت ایالات متحده در شرق رودخانه می سی سی پی است. تخمین زده می شود عمرش حدود 3500 سال این درخت نام خود را از سناتور M.O. Overstreet گرفته است که مالک زمینی بود که درخت در آن قرار دارد.

درخت زیتون Vouves
این درخت زیتون باستانی در جزیره کرت یونان قرار دارد و یکی از هفت درخت زیتون در مدیترانه با سن حداقل 2000 تا 3000 ساله است. درخت زیتون Vouves ممکن است قدیمی ترین در میان آنها باشد که سنش 3000 سال تخمین زده شده است.

درخت جنرال شرمن
این درخت سکویای غول پیکر حداقل 2500 سال عمر دارد.

 

درخت شرمن در پارک ملی سکویا در کالیفرنیا قرار دارد، جایی که نیمی از 10 درخت بزرگ جهان در آن است.

منبع: http://www.mnn.com/earth-matters

45301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
    30 2
    متن خيلي خوبي بود. ممنون
  • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
    41 1
    چنار آبپخش در استهبان و مرکز شهر قرار داشت.هزار سال داشت.شهردار وقت 6 سال پیش زد و بریدش.الارقم همه مخالفتها.
  • قلندر IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۳
    0 1
    باس می گفتی پیر ترین درختان !