فارس نوشت:

نخست‌وزیر ترکیه چندی پس از سفرش به آمریکا، طرحی را برای برون رفت از بحران سوریه ارائه کرده‌است که بر اساس آن رئیس‌جمهور سوریه باید تمام اختیاراتش را به دولت انتقالی واگذار کند اما می‌تواند در انتخابات نیز نامزد شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه ترکی «صباح» از رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه، از وجود یک طرح ترکی درباره بحران سوریه خبر داد و نوشت که قرار است این طرح به کشورهای مرتبط با بحران سوریه ارائه شود و این اقدام زمینه‌سازی برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 است.

بر اساس این گزارش، بر اساس این طرح، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه باید اعلام کند که تمام اختیاراتش را به دولت انتقالی می‌سپارد. این دولت انتقالی را نظام حاکم و معارضان تشکیل خواهند داد. در مقابل نیز به اسد اجازه داده خواهد شد که در سوریه بماند و در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده شرکت کند.

خلاصه پیشنهادهای ترکیه پس از سفر «اردوغان» به واشنگتن و دیدارش با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به شرح زیر است:

1- اسد اعلام کند که اختیارات کاملش را به دولت انتقالی مشترک نظام حاکم و معارضان واگذار خواهد کرد و در مقابل در کشور چه در کاخ ریاست جمهوری و چه به عنوان یک شهروند عادی باقی بماند و به او اجازه داده شود تا در انتخابات آینده شرکت کند.

2- ائتلاف ملی نمایندگی معارضان را در کنفرانس ژنو به عهده بگیرد و تا آن زمان می‌توان دامنه فعالیت این ائتلاف را گسترده‌تر کرد.

3- کمیته آشتی ملی سوریه می‌تواند به نمایندگی از رژیم حاکم در سوریه در کنفرانس ژنو حضور یابد اما کسانی که دستهایشان به خون مردم سوریه آغشته شده حق شرکت در این کنفرانس را ندارند.

4- دولت انتقالی، کشور را با اختیارات کامل تا هنگام برگزاری انتخابات عمومی و سراسری اداره کند.

5- یک جدول زمانبندی شده مشخص برای مذاکرات ژنو 2 تدوین شود.

انتظار می‌رود که اردوغان این پیشنهادها را طی سفرهای قریب الوقوعش به مسکو، تهران و برخی کشورهای عربی ارائه و طرح کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    32 9
    به بشار اسد تبریک بگوییم بخاطر اجازه ترکها
  • بدون نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    57 30
    به این اردوغان نوکر آمریکا پیام رابرسانید روزی نوبت شما ی چاه کن هم میرسد.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    9 14
    بزودی اسد هم باید بره کنار مثل یه ته سیگار
    • بهار IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
      3 5
      عزیز من قبل از نوشتن نظرت کمی فکر کن اسد رو با اردوغان نادون مقایسه نکن این یکی مثل شیر و واقعا مرده ولی اون یکی نوکر رو گوش بفرمون
  • ابراهیم IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    12 10
    زیاد جوش نزن برادر. فعلا که ترکیه با سیاست های خودش خیلی از ما جلو افتاده و با شعار دادن هم نمیشه بهش رسید. بهتره بریم سیاست غلط خودمون رو درست کنیم
  • مهدی IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    15 0
    از ترکیه خیلی سپاسگزارم. اسد مونده بودیم چیکار کنه که الحمدلله از بلاتکلیفی دراومد!
  • محمد GB ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    13 5
    ببینم حالا بنده خدا اردوغان خودش از کی اجازه گرفته که تونسته به اسد اجازه بده؟!!کسی میدونه؟مطمئنین که قبلش هماهنگی کرده بعدش حرف زده؟!عامو برو کشکتو بساب قارداش رجب،برو سنگربندی کن دور مملکتت رو،داره نوبتت میشه!!این تروریستهایی که آموزش دادی و از همه قاره ها آوردی دیگه هیچکی اجازه برگشت بهشون نمیده،دارن از دست اسد فرار میکنن میان به ترکیه که حرفه جنگ و خونریزی ادامه بدن.بدرود سواحل آنتالیا،بدرود ایسسستانبول! فقط بیچاره مردم ترکیه و همه ملتها که گناهی ندارن،امان از دست سران متکبر و مستبد و ساده لوح.
  • سعيد IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    6 14
    بنظر من طرح بسيار خوب و قابل اجرايی است. البته بعيد است بشار اسد كه يك حاكم خودكامه و ديكتاتور است آنرا بپذيرد و مانع از ويرانی بيشتر سوريه شود.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    13 5
    اردوغان هم اگر از اسد بدتر نباشه بهتر هم نیست ، نوکر امریکا و خر اسراییل ، به زودی نوبت اونم میرسه
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    8 2
    تا حالا که میگفتن باید اسد سرنگون بشه و با تمام نیروشون از مخالفانش حمایت میکردن ، سوریه هم مثل بقیه کشورهای عرب دیکتاتوریه اما چرا آمریکا و انگلیس و کلا غرب بین اون با عربستان و یمن و بحرین و کویت فرق میزاره ، لعنت به ذاتشون ، هر جا قتل عامل مردم بی گناه به نفعشون نه تنها اشکالی نداره، بلکه واجب هم هست، این طرحشون هم برای اینکه به غلط کردن افتادن
  • بدون نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    9 6
    ترکیه با کدوم سیاستش از ما جلو افتاده ، با دم تکون دادنش برای اسراییل یا بازی کردن با جون مردم بی گناه سوریه ، فعلا که هر غلطی کرده فعلا تو سوریه به جایی نرسیده ، با اینکه ناتو و امریکا و عربهای منطقه پشتشن ، لعنت به این رذالتی که به اسم سیاست این همه خانواده و زن و بچه رو می چزونه
  • رضا IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۲
    10 1
    سیاست ترکها هم مثل بقیه اعضای ناتو دیگه ، نباید انتظار دیگه ای داشته باشیم