واحد مرکزی خبر

فراکسیون های متعدد عراق از ابتکار عمل رییس مجلس اعلای اسلامی عراق برای مهار خشونت و طایفه گرایی در این کشور استقبال کردند.
پایگاه اینترنتی روزنامه الخلیج امارات در شماره امروز خود در مقاله ای به قلم «زیدان الربیعی»‌ نوشت: عمار الحکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق قصد دارد نشستی جامع و گسترده با حضور تمام سران سیاسی برای مهار خشونت و طایفه گرایی در عراق تشکیل دهد.
«شوان طه» عضو ائتلاف کردستان عراق گفت:«این ائتلاف از ابتکار عمل عمار الحکیم حمایت می کند و در این نشست شرکت خواهد کرد».
وی تصریح کرد فراکسیون های سیاسی برای حل وفصل اختلافات ، گزینه ای جزء برگزاری نشست با یکدیگر ندارند.
حزب اسلامی کردستان نیز با اشاره به درخواست عمار الحکیم برای کنار گذاشتن خشونت و درگیریهای طایفه ای گفت:« این نشست باید در سریعترین زمان ممکن برگزار شود».
این در حالی است که «هناء الطائی» عضو دولت قانون نیز ابتکار حکیم را در این شرایط حساس خوب توصیف کرد.
«ارشد صالحی» رییس جبهه ترکمن های عراق گفت:«این جبهه از درخواست حکیم برای برگزاری نشستی که بتواند عراقی ها را با تمام مذاهب و قومیتها متحد سازد، حمایت می کند زیرا این نشست می تواند به فتنه، ترور و کسانیکه که مروج آن هستند پایان دهد».
«ارشد صالحی» افزود اکنون برخی از مناطق به سمت طایفه گرایی پیش می رود و عمار الحکیم با درایت این مسئله را مطرح کرد و درخواستش بجا و مناسب بود به امید آنکه بتواند کشور را از مرحله خطرناک عبور دهد.
رییس مجلس اعلای اسلامی عراق از رهبران گروههای سیاسی و دینی این کشور خواسته بود نشست نمادین تشکیل دهند تا به شهروندان اطمینان بخشند و پیامی به تروریستها علیه طایفه گرایی باشد زیرا این امر ثابت می کند عراقی ها هر زمان اختلاف نظر هم داشته باشند اختلافات خود را در برابر فداکاریهای مردم عراق کوچک می دانند و در برابر خونهای پاک سر تعظیم فرو می آورند.
عمار الحکیم تاکید کرد بیانیه ای که از این نشست صادر خواهد شد به مثابه میثاق شرف علیه ترور، طایفه گرایی و کسانی است که به ریختن خون عراقی ها عادت کرده اند.
از سوی دیگر، فراکسیون راه حل وابسته فهرست العراقیه نیز از این ابتکار عمل عمار الحکیم استقبال کرد و آنرا کلید حل تمام مشکلات عراق برشمرد.
همچنین فراکسیون «شهروند» نیز از درخواست فراکسیون های سیاسی به دعوت حکیم برای برگزاری نشست نمادین و مشارکت همه گروههای سیاسی و فراکسیون ها برای صدور بیانیه ای یکسان علیه تروریسم تقدیر و ستایش کرد.
در بیانیه ای که فراکسیون شهروند صادر کرد، آمده است پاسخ فوری فراکسیون ها و رهبران سیاسی به دعوت حکیم نشانگر علاقمندی عراقی ها به همبستگی، یکپارچکی و پایان دادن به حالت خفقانی است که بر روند سیاسی حکفرماست.
این بیانیه یاد آور شد دعوت عمار الحکیم از فراکسیونهای سیاسی در زمان حساسی مطرح شد که ما به چنین ابتکار عملی نیازمند بودیم.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =