ایسنا نوشت:

محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در گفت‌وگو با پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور تاکید کرد: به طور اصولی جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که در راستای حل و فصل بحران سوریه به صورت صلح‌آمیز باشد و همچنین از برگزاری کنفرانس ژنو 2 در خصوص سوریه استقبال می‌کند و معتقد است برای نتیجه بخش بودن این کنفرانس ، بایستی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی موثر نیز حضور داشته باشند .
سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین ادعاهای حضور نظامی ایران در سوریه و ارسال سلاح برای این کشور را رد کرد و تصریح نمود : انتظار منطقی این بود که شورای امنیت و سایر ارگان‌های ذیربط سازمان ملل، تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه را شدیدا محکوم نمایند .
خزاعی در پاسخ به این سوال که در صورتی که جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس ژنو 2 دعوت شود، موضع ایران در قبال آن چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بطور شفاف اعلام کرده که خواستار یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه است و ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم که این بحران راه حل نظامی ندارد و جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ماموریت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ، تاکنون دو نشست بین المللی در خصوص سوریه در تهران برگزار نموده و قرار است سومین نشست در هشتم خردادماه سال جاری در تهران برگزار گردد و از اینکه جامعه جهانی نیز با حرکت به سمت برگزاری نشست ژنو 2 به همین نتیجه رسیده خشنود هستیم .

وی افزود: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از برگزاری کنفرانس ژنو 2 استقبال می‌کند و معتقد است برای نتیجه‌بخش بودن آن به غیر از دو طرف موضوع در سوریه، بایستی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی موثر نیز حضور داشته باشند . مشارکت جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس نیز بستگی به ساز و کارهای تفصیلی این کنفرانس خواهد داشت که در صورت دریافت ،آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

خزاعی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش بشار اسد در دولت آینده سوریه تصریح کرد : بدون تردید در خواست یک کشور خارجی از رییس جمهور یک کشور برای ترک سمت خود با منشور سازمان ملل و حقوق بین الملل مغایرت دارد و این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند که چه کسی می‌بایست برود و یا چه کسی می بایست باقی بماند . جمهوری اسلامی ایران نیز در طرح شش ماده‌ای خود پیشنهاد نموده است ، همانطور که در کشورهای دیگر نیز رای مردم مبنا می باشد ، آینده سیاسی بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز بایستی از طریق صندوق‌های رای مشخص گردد .

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین در خصوص دلیل پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای بررسی موضوع تقویت همکاریهای منطقه‌ای از جمله موضوع سوریه در جریان مذاکرات 1+5 و کشورمان گفت : ما همیشه دارای این نقطه نظر بوده ایم که مسائل منطقه‌ای می‌بایست از طریق گفت‌وگوی میان طرفهای ذی‌ربط حل و فصل گردد . مسائلی نیز وجود دارد که ایران و کشورهای عضو 1+5 می توانند با همکاری یکدیگر به حل آن کمک کنند . برهمین اساس ایران و گروه 1+5 می‌توانند از فرصت استفاده کرده و در کنار موضوع هسته‌یی به مسائل منطقه‌ای که در خصوص آنها علاقه متقابل وجود دارد ، نیز بپردازند و ما براین باور هستیم که هرگونه تفاهم و موفقیت در جهت حل و فصل مسائل بحرانی می‌تواند فضای مساعدی را به وجود بیاورد .

خزاعی همچنین تجاوزات هوائی اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه را نقض آشکار قوانین و سازمان ملل، تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه را شدیدا محکوم کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز با ارائه شکایت رسمی خود به سازمان ملل در این رابطه ، قصد داشت تا توجه جامعه بین المللی را به این اقدام جلب نماید . رژیم اسرائیل با این حملات تلاش نمود تا گروههای افراطی مسلح را در داخل سوریه تقویت نماید . با توجه به این حملات و همچنین اشغال بخشهایی از خاک سوریه ، رژیم صهیونیستی بخشی از درگیری است و نمی تواند در کنفرانسهای بین‌المللی در مورد بحران سوریه شرکت نماید .

سفیر و نماینده دائم کشورمان تاکید کرد: بر خلاف ادعاهای بی اساس ، هیچ نیرو و یا مشاور نظامی از سوی ایران در سوریه حضور ندارد، اما متاسفانه برخی از کشورهای منطقه در امورداخلی سوریه دخالت نموده و با ارسال تسلیحات برای گروه‌های افراطی و تروریستی به آتش درگیری در این کشور دامن می‌زنند.

/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =