۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱

سیدعلیرضا شجاعی

 

هرچهار سال و با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، کاندیداها معمولا برنامه‌های گسترده و نکات زیادی را اعلام می‌کنند تا در دوران ریاست جمهوری خود به انجام برسانند. در همین راستا نکاتی قابل طرح است:

1-   آیا زمان به آن‌ها اجازه می‌دهد که همه این کارها را انجام دهند؟ نکته‌ای که بارها به آن اشاره شده این است که کار خوب در دنیا زیاد است اما فرصت نیست که همه کارهای خوب را انجام داد. حال این سوال مطرح می‌شود که عالی‌ترین کار کدام است؟ انتظار می‌رود یک کاندیدای ریاست جمهوری عالی‌ترین و کلیدی‌ترین برنامه‌ها را برای فرصت زمانی تحت اختیار خود اعلام کند و به آنها جامه عمل بپوشاند.

2-   نکته دوم این است که کاندیداها برنامه‌های متعدد و متنوع زیادی ارائه می‌کنند اما سوال مهم این است که هریک از این برنامه‌ها با کدام اختیارات انجام شده و تامین منابع آن‌ها از چه طریقی خواهد بود؟ آیا برنامه‌های مطرح‌شده با اختیارات و منابع متناسب است؟ بر این اساس، انتظار می‌رود که برنامه یک کاندیدا حداقل دارای پنج مولفه باشد. مولفه اول، راهبردها است تا مشخص شود در 4 سال دیگر و اتمام ریاست جمهوری فرد، ایران به چه جایگاهی رسیده است. محور بعدی برنامه‌های عملیاتی است که آن راهبرد را محقق می‌کنند. مولفه سوم، اختیاراتی است که برای تحقق آن برنامه وجود دارد. در محور چهارم نیز باید مشخص کند که از طریق چه منبعی برنامه‌های خود را محقق می‌سازد و در نهایت مولفه پنجم، مربوط به زمان انجام کار و تحقق هدف مربوطه است.

3-   نامزدهای ریاست جمهوری معمولا دولت‌ها و فعالیت‌های گذشته را مورد انتقاد شدید قرار می‌دهند و این امر تبدیل به یک رسم شده است اما یک کاندیدای موفق و با برنامه کسی است که بتواند نگاه بهبود را جایگزین نگاه تخریب کرده و تلاش کند در قالب بهبود جهشی کارها، برنامه‌های جدید خود را تبیین کند.

4-   نکته چهارم غلبه رویکرد توسعه‌ای بر صیانتی است. اگر کشور می‌خواهد به پیشرفت و عدالت برسد باید بیشتر  متوجه آینده بوده و تلاش کند فضایی را برای آینده ایجاد کند. در این راستا نگاه به پیشرفت و توسعه بر نگاه صیانتی که البته آن هم جزو شرح وظایف یک رئیس جمهور است غالب می‌شود. یعنی در عین حال که باید از وضعیت موجود صیانت کرد نگاه یک رئیس جمهور باید نگاه به آینده و پیشرفت باشد.

5-   نکته پنجم موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید بر آن تاکید کردند و آن طراحی اقتصاد بدون اتکا به نفت است که انتظار می‌رود کاندیداها یک برنامه مشخص و زمان بندی شده و عملیاتی بر‌ای رسیدن به این هدف داشته باشند. شاید این امر یکی از کلیدی‌ترین و مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی کاندیداهای ریاست جمهوری در فضای اقتصادی است.

-   رهبر معظم انقلاب سال 1390 را سال جهاد اقتصادی‌، سال گذشته را سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و امسال را حماسه اقتصادی نامگذاری کردند بر این اساس لازم است کاندیداها برنامه‌های جهادی خود را برای حمایت از تولید ملی به منظور تحقق حماسه اقتصادی تدوین و ارائه کنند. این امر نیز می‌تواند یکی از ملاک‌های مهم ارزیابی کاندیداهای ریاست جمهوری از نگاه فعالان اقتصادی و حتی مردم باشد. چرا که به طور قطع ماحصل اجرای موفق یک برنامه علمی و عملیاتی در این حوزه می‌تواند کشور را به سمت رونق بیش از پیش تولید، اشتغال پایدار، توسعه صادرات و در یک کلام رفاه جامعه رهنمون سازد.

*معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =