در ادامه مناظره 8 نامزد ریاست جمهوری علی اکبر ولایتی پشت تریبون قرار گرفت و در خصوص راهکارش برای مهار گرانی ها سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اکبر ولایتی در ادامه مناظره ها پشت تریبون قرار گرفت و وی در خصوص این پرسش که برنامه عملیاتی شما برای مهار گرانی چیست، گفت: در این خصوص راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد. برای فکر عاجل باید اجناسی مورد نیاز مردم است مثل گوشت، مرغ که حیاتی است را به سرعت ثابت کنیم. اگر کالا به اندازه کافی تولید نشود چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعتی موفق نمی شویم.
وی با اشاره به اینکه میزان نقدینگی از90 هزار میلیارد تومان به 500 هزار میلیارد تومان رسیده است،اظهار داشت: در گام نخست یک فرصت برای کارهای فوری داریم، اینکه بی اعتمادی مردم را به اعتماد برسانیم.
ولایتی که می گفت دولت جدید باید یک متصدی اقتصادی داشته باشد، گفت: نباید شرایط به گونه ای باشد که صنعت به یک سمت و کشاورزی به یک سمت و ملا مردم سرگردان باشند.
بعد از پایان زمان ولایتی نوبت به جلیلی رسید که در این خصوص گفت: مردم از مالیات تورمی بیشترین ظلم را می برند و باید از آن جلوگیری شود. ما به سیاستهای ساختاری دراین بخش نیازمندیم.
وی مدیریت نقدینگی را اقدامی دیگر در این بخش دانست و گفت: نقدینگی فقط در بخش ارز نیست بلکه نقدینگی در سیستم اداری زمانی که یک پروژه را چند برابر پول قرار می دهیم این ایجاد تورم است در حالی که ما باید عدالت ساختاری داشته باشیم و تورم را این گونه حل کنیم.
محسن رضایی هم در این زمینه گفت: تورم بعد از هدفمندی یارانه ها باعث شده که قشر معلم، فرهنگیان، کارمندان دولت با مشکل مواجه شدند. امروز هم تورم مثل اژده های 5 سری می ماند و از این ناحیه دچار مشکلات زیادی شدیم.
وی که می گفت باید برای تورم باید فکر اساسی کرد تا این اژده های 5 سر را کنترل کنیم، افزود: در ماههای آینده باید نقدینگی کنترل شود تا ارزش پول ملی از این مقدار کمتر نشود.
محمد باقرقالیباف هم با طرح این سوال که «چه باید کرد» گفت: اول از همه باید ثبات ارز را در بازار ارز به وجود بیاوریم.

وی افزود:ما اول باید ثبات در بازار ارز را ایجاد کنیم. نکته بعد این است که بازبینی درتوزیع و خدمات را به وجود بیاوریم و در نهایت در کالاهای اسای ثبات ایجاد کنیم.
وی نکته بعدی در این زمینه را اصلاح سیاستهای پولی و مالی در بازار دانست که در غیر این صورت کار به سمت سفته بازی پیش می رود.
قالیباف تاکید کرد: در دولت ما 6 ماهه اعتماد را به مردم باز می گردانیم.
محمد غرضی هم در این زمینه، اظهار داشت:تورم نتیجه این است که دولت بیش از درآمد هزینه می کند.
وی با بیان اینکه امیدوارم دولت آینده بیش از درآمد هزینه نکند، گفت: شبه پول کشور را تحت فشار قرار داده است.قبل از انقلاب تعداد باجه بانک 3 هزار بود الان نزدیک 24 هزار باجه است. این ناشی از سفته بازی است.
محمد رضا عارف هم با بیان اینکه مشکل تورم در دنیا حل شده است و کشور ما جزو معدود کشور هایی است که با دو رقمی مواجه هستیم، گفت: درسال 76 دولت اصلاحات 17.6 بود و در سال 84 این رقم به 10 درصد رسید.

وی تک نرخی کردن در دولت اصلاحات موجب شد فساد ناشی از چند نرخی از بین برود.
عارف تصریح کرد: نکته بعد انظباط مالی دولت است و باید دولت خودش را کنترل کند. استقلال بانک مرکزی را به طور جدی دنبال کنیم.ضمن اینکه افزایش سرمایه گذاری اقدامی است که باید انجام دهیم
حسن روحانی دیگر نامزدی بود که در این خصوص، اظهار داشت:مهمترین مساله بازگرداندن آرامش به بازار کالا و پول است و این موجب نگرانی مردم است.
وی در این بخش راه حل اصلی رونق تولید است تا تولید به حرکت در بیاید و این تورم کنترل شود.
غلامعلی حداد عادل هم با بیان اینکه تورم باعث می شود ثروتمندان غنی تر و فقرا فقیر تر شوند، خاطر نشان کرد: برای مهار تورم باید دولت مهار شود و دولت نباید با عطش کار عمرانی ، بودجه بگیرد.علاوه بر آن باید سمت ثبیت قیمت ها داشته باشیم و مورد دیگر اجرای اصل 44 است.

علی اکبرولایتی هم در پایان اظهارنظر 7 نامزد دیگر گفت: امروز مردم با مشکلات روزمره دست به گریبان است. یکی از راهها از بین رفتن دولت و مردم است و این یکی از اساسی ترین کارها است. باید یک تنفس به صنعت داد تا این بخش جانی بگیرد.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعدی A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 0
    غیرازآقای جلیلی .که بهتراست کناربروند. بقیه کاندیداها هریک حرفهائی برای پیشبرد امور مملکت و ملت دارند . لذا بهتراست هفت کاندیدا مشترکن (مشترکآ ) ریاست جمهوری را برعهده بگیرند