ایسنا نوشت:

صادق زیباکلام اظهار کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند به زور آقای خاتمی و آقای هاشمی را به عنوان رأس این جنبش نگه دارند اما واقع مطلب این است که وقتی به مواضع این دو بزرگوار بویژه از سال 84 به این سو نگاه می‌کنیم، جای اما و اگرها و نقاط خالی زیاد است.

وی با بیان اینکه "انتظار این است که در رأس یک جنبش گسترده مانند جنبش اصلاح‌طلبی در ایران، رهبری توان و تحرک بیشتری از خود نشان دهد"، ابراز عقیده کرد: با ثبت‌نام آقای هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری موج امید و شور گسترده‌ای در میان طرفداران اصلاحات به وجود آمد و همین موجب ردصلاحیت ایشان شد. اصولگرایان هم این مساله را دیدند و متوجه شدند و تنها راه این بود که آقای هاشمی ردصلاحیت شود وگرنه با آمدن هاشمی، می‌رفت که یک سونامی بزرگ‌تر از سونامی دوم خرداد به وجود آید.

زیباکلام افزود: در شرایط فعلی اینگونه به نظر می‌رسد که انگار نه انگار که چنین اتفاقی افتاده است و در مقابل شوری که با آمدن ایشان به وجود آمد و با ردصلاحیتش از بین رفت، هیچ واکنشی از سوی رهبران جریان اصلاحات شاهد نبودیم.

اهم اظهارات این استاد دانشگاه را بخوانید:

*از دو هفته‌ای که از ردصلاحیت آقای هاشمی می‌گذرد. ما کوچک‌ترین واکنشی از آقای خاتمی ندیدیم در حالیکه میلیون‌ها طرفدار جریان اصلاحات خواهان این هستند که اعلام موضع کنند و بگویند که تصمیم این است که از آقای عارف پشتیبانی شود یا آقای روحانی یا اینکه از هر دوی اینها بخواهند به عنوان اعتراض از ادامه حضور انصراف دهند.

*میلیون‌ها طرفدار بالقوه جریان اصلاحات خواهان اعلام موضع آقای هاشمی و آقای خاتمی هستند اما هر قدر که به اینها نگاه می‌کنند واکنشی نمی‌بینند، کمترین واکنشی که از آنان انتظار می‌رود این است که درباره آقای عارف یا آقای روحانی موضع بگیرند و حتی اگر با هیچ‌یک از این دو موافق نیستند به طور صریح اعلام کنند که از کسی حمایت نمی‌کنند. هم آقای هاشمی سکوت کرده است و هم آقای خاتمی. من برای این همه شور و امیدی که در بدنه اجتماعی جریان اصلاحات به وجود آمده افسوس می‌خورم و دلم می‌سوزد، چراکه هیچ رهبری برای آنان وجود ندارد.

*اگر آقای هاشمی یا آقای خاتمی به خود نیایند، دیر و یا زود جنبش دموکراسی‌خواهی آنان را کنار خواهد گذاشت و رهبری این جنبش در ایران متوقف خواهد شد. از نظر جامعه‌شناسی، شرایط دموکراسی‌خواهی در ایران به وجود آمده است و نمونه بارز آن موجی است که با آمدن هاشمی رفسنجانی ایجاد شد و این نشانگر نارضایتی گسترده مردم به ویژه اقشار تحصیلکرده جامعه از اصولگرایان است. اگر هاشمی و خاتمی به هر دلیلی محافظه‌کاری نشان دهند، به نظر من جنبش دموکراسی‌خواهی آنان را کنار خواهد گذاشت.

*مهم‌تر از اینکه در این انتخابات از چه کسی باید حمایت شود، این است که به هر نحو موضع‌گیری شود. از نظر من آقای حسن روحانی باید نامزد اصلی اصلاح‌طلبان شود و آقای عارف به نفع ایشان کنار برود و آقای روحانی ایشان را به عنوان معاون اول خود منصوب کند.

*آقای عارف از نظر مدیریت و پیچ و خم اجرایی، نامزد مناسب‌تری است اما صلاحیت و پختگی و روابط عمومی آقای روحانی با سایر مراکز قدرت بیشتر است. هریک از این دو نفر که نامزد اصلاح‌طلبان باشند اصولگرایان به راحتی اجازه نخواهند داد که آنان کار کنند. برای گذشتن از این سربالایی دشوار، آقای روحانی را برای پیمودن این راه بهتر می‌دانم.

*البته این تصمیم که از میان آقای روحانی یا آقای عارف کدامیک نامزد اصلاح‌طلبان باشند، این دو نیستند که باید تصمیم بگیرند بلکه رهبری جریان اصلاحات باید این تصمیم را بگیرد و بگوید هر کسی که می‌خواست به من خاتمی یا هاشمی رای دهد، به فلان شخص رای دهد. باید بدنه جریان اصلاحات یاد بگیرد که مبارزه سیاسی، بدون رهبری، فرماندهی و سازماندهی نیست.
/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    آقای زیباکلام موافقم با شما اما به نظرم هفته آخر بهترین زمان برای اعلام نظر و اجماع اصلاحات پشت یک کاندید هست، چرا که اگر زودتر انجام شود، احتمالا موج وسیعی در جامعه شروع میشود که نتیجه اش اتفاقی ست که برای آقای هاشمی افتاد...
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    آقای زیبا کلام . این بار شما از مردم عقب افتادید . همه یک صدا عارف را ترجیح می دهند . رای ما اصلاح طلبان : (((( فقط عارف ! ))))
    • بی نام US ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      30 55
      شما آی پی ات مشخص نیست. یک نفره داری تضعیف اتحاد بین اصلاح طلبها می کنی. شما خیرخواه نیستی.
  • حمید IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 3
    اقای زیباکلام بعد ردشدن هاشمی گفتن رای دادن به عارف و روحانی هدر دادن ارا است و فرمودند حتی در صورت حمایت هاشمی و خاتمی هم بدنه اصلاحات تبعیت نخواهد کرد که اتفاقا حرف صحیحی هم زدند اما زود از حرفشون برگشتند که جای تعجبداره
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    فقط دکتر عارف
    • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      52 80
      به نظر من انصراف هردو نامزد بهترين واكنش است به عدم تاييد هاشمي.
  • بی نام DE ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    بهترین وقت برای اعلام نامزد نهایی اصلاح طلبان ، ابتدای هفته ی بعد، بعد از مناظرات است. یعنی شنبه یا یکشنبه. اشتباه است که زود نامزد نهایی معرفی شود. در ضمن آقای زیبا کلام ، نامزد منتخب مردم در بین اصلاح طلب ها ، جناب دکتر عـــارف هستند.
  • آناهیتا A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    آقای << عارف >>
    • بی نام US ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      23 49
      جالب است. بعضیها بدون IP مشخص وصل می شوند و یک روز در میان به نفع عارف و روحانی کامنت می گذارند تا اتحاد اصلاح جویان شکسته شود. خبرآنلاین کامنتهای افراد بدون آی پی مشخص را که باعث می شود بتوانند چند باره کامنت بگذارند و از فضای شما استفاده تبلیغاتی بکنند چاپ نکن لطفا.
    • آناهیتا A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      3 0
      این هم تابع همان تخریبگری هاست - دوست محترم - آی پی من به دلیل فایروال قوی اینجا ثبت نشده از قضا از کشور عزیزمون و بدون نیاز به هیچ نوع فیلتر شکنی کامنت میذارم و ممکن است یک بار کامنتم دیر منتشر شود و برای همین دوباره بگذارم . اسمم را هم گذاشتم که پیغامم ثبت شود - شما اگر فکر می کنی میانبری کشف کردی برای خودت استفاده کن !! رای من عــــــــــــــــارف
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    حمایت از کاندیدای واحد خواسته دیرین جنیش اطلاحات در بدنه جامعه فعلی است. بهتر است جناب عارف که یک اصلاح طلب بالفعل می باشند کاندیدای نهایی این جریان انتخاب گردند. اقبال مردمی ایشان نسبت به جناب روحانی بیشتر است.
  • بی نام BY ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    به داشتن رئیس جمهور دانشمند و نخبه ای مثل دکتر عارف افتخار خواهیم کرد و هشت سال تحقیر ایرانیان در دنیا به پایان خواهد رسید.
    • بهنام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      49 45
      من نمی‌دونم چرا همه با دو تا سر و صدا زود جو گیر می‌شن. عارف الان از جریان اصلاحات داره حمایت میکنه ولی برعکسش چی؟ این 6 ماهه کدوم اصلاح طلب از عارف حمایت کرده؟ فکر می‌کنید الان عارف رئیس جمهور بشه، فشاری که علیهش ایجاد میشه میذاره کار کنه؟ اصلا مرد این راه هست؟ خاتمی بیاد محوبیتش رو پای عارف بذاره و اون هم رای نیاره میدونید دیگه اصلاحات عملا نابود میشه؟ بله گفتمان عارف نسبت به روحانی خیلی نزدیکتر به امثال من هست ولی الان عارف داره تکروی می‌کنه. کی پشت عارف هست الان؟ به اعضای ستادش نگاه کنید، کی رو میخواد وزیر کنه؟ فکر نمیکنید آقایان خاتمی، هاشمی، کرباسچی و... خیلی بیشتر از شماها میدونند و اگر حمایت عارف به نفع ما بود این کار رو می کردند؟ با موندن عارف، جلیلی رئیس جمهور میشه.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      1 0
      آقای بهنام ! فراموش نکن که خداوند متعال پشتیبان دکتر عارف است . سیاستمداری که بدون پشتیبانی مصلحت طلب ها و نفاق افکنان پیشتاز قلبهای اصلاح طلبان شده است !
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    اصولا شاخصه يك سياستمدار خوب تصميم عاقلانه و بدور از احساسات است صبر چيز خوبي است گاهي سكوت از هزاران فرياد بهتر است
  • آناهیتا A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    آقای << عارف >>
  • امير A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    183 6
    آقا شما كه ميدوني اين عزيزان اگر اعلام موضع كنن چه اتفاقي در شمارش آرا ميافته
  • [,hn A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    آقای زیباکلام بعد از تایید صلاحیت هاشمی، صراحتا میگفتن که هاشمی رای نمیاره.. حرفای فعلیشون با حرفای قبلی متناقضه
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    ما می خواهیم آقای"عارف" رو رئیس جمهور کنیم بعد از اون رو هم خودمون پشتیبانش خواهیم بود
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    ما می خواهیم آقای"عارف" رو رئیس جمهور کنیم بعد از اون رو هم خودمون پشتیبانش خواهیم بود
  • امید IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    14 0
    آقای زیباکلام، اولاً مردم ما بخصوص جوانان تحصیلکرده این مملکت اینقدر شعور سیاسی بالایی دارند که می فهمند به چه دلیل آقای خاتمی و هاشمی اعلام موضع نکردند و دلیل آن هم همان دلیل رد صلاحیت هاشمی است. ضمن اینکه مردم انتخاب خودشون را انجام دادند و دیدند چه کسی بدون محافظه کاری و شجاعانه از این دو بزرگوار حمایت کرد و اون کسی نیست جز دانشمند بزرگ و مدیر و مدبر، *** دکتر عارف ***
  • محمود IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    2 0
    هر چه زودتر باید آقایان به اجماع برسند در غیر اینصورت اتفاقات سال 84 تکرار می شود.بنظر اینجانب روحانی نسبت به عارف جا افتاده تر می باشد.در هر صورت اگر به اجماع نرسند و هر دو تا پایان باشند قطعا شکست خواهیم خورد و باید اصلاحات را فراموش کرد و بخاک سپرد.
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    1 0
    شاید بهتر باشه که تا پایان منظره ها صبر کرد اما اگر حمایت مستقیم توسط آقای خاتمی انجام نشه این معنی خاصی داره که لازم نیست حتما به طور رسمی هم اعلام بشه
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    به شرطی به عارف رای میدم که آدرس چندتا از این دره های زیبا و گردشگری رو بده!!!!!!!!!!!!در ضمن منم کلید میخوام......
    • بی نام A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      104 4
      جالبه که اون معدن در یوتای آمریکا بود! و دقیقا الان منطقه ی گردشگیریه!
  • آناهیتا A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    122 9
    این هم تابع همان تخریبگری هاست - دوست محترم - آی پی من به دلیل فایروال قوی اینجا ثبت نشده از قضا از کشور عزیزمون و بدون نیاز به هیچ نوع فیلتر شکنی کامنت میذارم و ممکن است یک بار کامنتم دیر منتشر شود و برای همین دوباره بگذارم . اسمم را هم گذاشتم که پیغامم ثبت شود - شما اگر فکر می کنی میانبری کشف کردی برای خودت استفاده کن !! رای من عــــــــــــــــارف
    • دانشجو IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      33 5
      دوست عزیز چرا اینطور فکر میکنید.همین طورکه هر خونه ای یه سرپرست یا بهتر بگم یه بزرگتر میخواد.جریان اصلاح طلبی هم باید رهبر داشته باشه وگرنه به شکست روبرو میشه.این قدر رادیکال فکر نکنید.واقع نگری شرط پیشرفت و اصلاح طلبی است
    • آناهیتا A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
      5 0
      رای من عارف است و اگر عارف با روحانی ائتلاف کنه خوب به نتیجه ائتلافشون رای می دم و به گمانم همه طرفداران محترم آقای زوحانی هم همین کار را انجام می دهند این موضوع واضح و روشن است
  • امین IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    1 0
    سلام و درود بر همه ی روشن فکران ایران اسلامی، عزیزان در این برهه ی زمانی مهم کشورمون به یک رئیس جمهور شجاع و نخبه مثل دکتر عارف احتیاج داره تا بتونه با فکر و تجربه ی بسیار بالای خودش مشکلات کشورمون رو حل کنه. زنده باد دکتر عارف
  • بی نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 3
    پیش بینی زیبا کلام از سونامی یه توهمه بد نیست ایشون به غیر از محل کار و زندگی شون و دوستانشون تو صدای آمریکا برن شهرستان و نظر مردم و در مورد آقای رفسنجانی بپرسن
  • دهاتی IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 2
    شجاعت عارف در مناظره آشکار شد در حالی که روحانی به این موضوع عارف نبوده سال خوش از بهارش پیداست....
  • محمد A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    0 2
    لازم است بزرگان خردگرایان تردیدی به خود راه ندهند و از آقای عارف حمایت کنند و سعی شود با آقای روحانی هر چه زودتر بر سر ائتلاف توافق شود در صورت پیروزی آقای روحانی گزینه خوبی برای وزارت امور خارجه است
  • نظر IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    4 0
    اگر هاشمی وخاتمی فکرآینده ایران وملت هستند باید یک فکر اساسی کنند تاجامعه از وضع کنونی بدتر نشود
  • بابک IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    61 28
    آقای عارف از نظر مدیریت و پیچ و خم اجرایی، نامزد مناسب‌تری است اما صلاحیت و پختگی و روابط عمومی آقای روحانی با سایر مراکز قدرت بیشتر است. هریک از این دو نفر که نامزد اصلاح‌طلبان باشند اصولگرایان به راحتی اجازه نخواهند داد که آنان کار کنند. برای گذشتن از این سربالایی دشوار، آقای روحانی را برای پیمودن این راه بهتر می‌دانم.
  • بابک IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    82 79
    با احترام به دکتر عارف .رای من روحانی
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    4 0
    دوستان ما داریم توی فضای مجازی بحث می کنیم که عارف بهتره یا روحانی، اما متأسفانه در فضای حقیقی و در سطح شهرها 70% مردم کاملاً بیخیال هستند و مطلقاً هیچ تصمیمی نگرفتند که به کی رأی میدهند؟ حتی راجع بهش فکر هم نکردن!!! احتمالاً آخرش میخوان ده، بیست، سی چهل کنن!!!! چه روحانی بشه چه عارف هر دو خوبه. اما مسئله اصلی اینه که به نفع دو کاندیدای اصلاح طلب موجی ایجاد بشه توی کوچه و بازار و گفتگوهای روزمره مردم، (نه فقط در اینترنت).
  • الف IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    2 0
    ببینید دوستان پرواضحه که دستهایی درکاره که همه رو برسر دوراهی عارف - روحانی نگه داره، مسلما هرکدوم نقاط قوت خودشون رو دارن ولی بنظر من زودترازاینکه بزرگانی چون خاتمی و رفسنجانی اعلام نظر کنن - که بنظر من نظرشون معلومه وصبرکردن که هردوازفرصتاشون استفاده کنن- خود این دوکاندیدا باید به یه تصمیم درست برسن و نهایتا با توجه به موج حمایتی که به نفع هرکدوم ایجاد میشه در آخرین فرصت تبلیغات اعلام انصراف از طرف یکی از این دو عزیز صورت بگیره
  • الف IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    70 2
    ببینید دوستان پرواضحه که دستهایی درکاره که همه رو برسر دوراهی عارف - روحانی نگه داره، مسلما هرکدوم نقاط قوت خودشون رو دارن ولی بنظر من زودترازاینکه بزرگانی چون خاتمی و رفسنجانی اعلام نظر کنن - که بنظر من نظرشون معلومه وصبرکردن که هردوازفرصتاشون استفاده کنن- خود این دوکاندیدا باید به یه تصمیم درست برسن و نهایتا با توجه به موج حمایتی که به نفع هرکدوم ایجاد میشه در آخرین فرصت تبلیغات اعلام انصراف از طرف یکی از این دو عزیز صورت بگیره
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    130 8
    آقای زیباکلام منتظر 3 روز آخر باشید!
    • محمد IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      30 1
      موافقم...نبايد فرصت تخريب به حريف داد....همه چي بمونه باسه روزاي آخر.
  • peyman A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    1 3
    بنظر من اینکه بخواهیم فردی را منجی بدانیم اشتباه است. تمام مشکلاتی که الان کشور با آن روبروست از برکت آقای هاشمی است حالا نمیدونم چطور شده منجی؟ و شما چرا اصرار داری خاتمی تعجب کنه و واکنش نشون بده به رد صلاحیت هاشمی؟ بهرحال 1 درصد که احتمالش بوده اگر 1 درصد هم احتمال میدادید شما هم. اونوقت تعجب نمی کردید. تازه واکنش نشون دادن خاتمی به معنی خودزنی سیاسی هستش
  • مهدی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    49 19
    با نظر دکتر زیباکلام موافقم الان وقت مصحت سنجی نیست باید حالا که راه ایت ا... را بستند بین این دو یکی را سریعتر برگزینند و مواضع رادیکال تری اتخاذ کنند این مماشات جایز نیست.
  • علی A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    88 10
    آقای زیبا کلام. سکوت این آقایان خود نوعی اظهار نظر است. سعی نکنید آنان را به اظهار نظری اجبار کنید که بعدا همه پشیمان شوند.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    20 0
    فقط و فقط عارف
  • حامد IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    10 0
    دوستان اگر هاشمی وخاتمی را رهبر اصلاحات میدونید عجله نکنید صلاحدید آنها بهتره . به امید پیروزی
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    5 0
    عاقلانه تره اقایان هاشمی وخاتمی به منظور کم اثر کردن تخریبهای صدا وسیما وبرخی اصولگرایان اظهار نظر خود را برای روزهای پایانی بگذارند وکاندیداها تا انزمان تلاش خودرابرای جلب رای مردم بکنند درانزمان استفاده از اهرم این دو نفر میتواند تعداد زیادی به ارا کاندید نهایی اضافه کند