بیداری اسلامی، تحریم ها، ایران هراسی و مرز میان نقد و سیاه نمایی، سوالاتی بود که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره امروز به آن پاسخ دادند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دور دوم از سومین مناظره نازدهای انتخابات ریاست جمهوری از نامزدها سوالاتی پرسیده می شد و هر یک دو دقیقه برای پاسخ به آن فرصت داشتند.


سوال: دولت شما برای حمایت و پشتیبانی از بیداری اسلامی چه برنامه ای دارد؟
رضایی:
بیداری اسلامی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران است. ما مساله سوریه را هم جدی می گیریم. چرا که برخی تلاش دارند به واسطه مساله سوریه، بین ما و بیداری اسلامی فاصله بیاندازند. انشاالله تلاش می کنیم که ارتباط بیداری اسلامی با ما حفظ شود. این افتخار ما است که ما هم اکنون به سواحل مدیترانه رسیده ایم. ما اجازه نمی دهیم تهدیدی از این محل متوجه ما شود. ما باید از بعد اقتصادی هم باید این ارتباط را گسترش دهیم.


سوال: اگر تحریم ها به خاطر برنامه هسته ای کشورمان است، تحریم های اعمال شده قبل از چالش هسته ای چگونه قابل توضیح است؟
غرضی:
من به تحریم ها خیلی اهمیت نمی دهم. الان خرج کشور 40 میلیارد دلار در سال بیشتر نیست که ما می توانیم آن را در بیاوریم. اینکه فکر کنند با این تحریم ها می توانند ما را به گرفتاری بیاندازند از اشتباهات آمریکایی هاست. تحریم ها همیشه بوده است اما اثر نگذاشته است. من در تحریم زندگی کرده ام. قبل انقلاب من مبارز بودم و در تحریم بودم. بعد انقلاب هم وزیر نفت شدم که در تحریم بود. من از اول که به دنیا آمدم در تحریم بوده ام! این بازی های سیاسی نمی​تواند بر موازین ما اثر کند و کار ما را متوقف کند.


سوال: برنامه عملی دولت شما برای مقابله با ایران هراسی و اسلام هراسی چیست؟
عارف:
انقلاب ما فرهنگی بود و باید بکوشیم از طریق دیپلماسی با کشورهای دیگر سطح روابطمان را بالا ببریم و پیام صلحمان را به تمامی کشورها ارسال کنیم. ما 4 میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که اگر ارتباط خوبی با آنها داشته باشیم می توانند سفرای فرهنگی ما در خارج از کشور باشند اما متاسفانه کمتر از این ظرفیت استفاده کرده ایم. باید از دیپلماسی فرهنگی برای رساندن پیام صلحمان به دنیا استفاده کنیم تا ایران هراسی به ایران دوستی تبدیل شود. ما باید از ظرفیت چهره های برجسته خود در این زمینه استفاده کنیم. مثلا از جناب آقایان خاتمی که مبدع «گفت و گوی تمدن​ها بود» و آقای هاشمی که نفوذ خوبی در کشورهای اسلامی دارند در برقراری ارتباط با دیگر کشورها استفاده کنیم. ما می توانیم روابطمان را با دنیا بهبود ببخشیم.


سوال: از نظ شما مرز بین سیاه نمایی و نقد چیست؟
روحانی:
موضوع نقد این است که واقعیتی اتفاق افتاده و ایراد و اشکالی دارد که باید آن را تبیین کنیم. گاهی در نوع تصمیم سازی اشکال هست و گاهی تصمیم درست بوده اما در اجرا مشکل داشته است. باید ببینیم ایرادات کجاست و چگونه می توان آن را رفع کرد؟ با نقد مجریان، ارزیابی​هایی صورت می گیرد که منجر به تصحیح امور می شود. در مرحله اجرا باید بر اساس نقدها، ایرادات را یافت و راه حل پیدا کرد. اما سیاه نمایی آن است که نقص چندبرابر شود و واقعیت به مردم نمایانده نشود. برخلاف سخنان آقای حدادعادل باید بگویم که گاهی واقعا هوا سرد است و در مسائل اقتصادی زندگی مردم سرد است و آزادی در  زندگی جوانان ما سرد است. این​ها واقعیت است که باید به اندازه گفته شود.
/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    مناظره به سر رسید هیچ نامزدی برتر نبید!
    • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      313 9
      عارف، روحانی اصلاح طلبان نشان دادند که ضعیفترینهایشان هم از قوی ترین اصولگراها قوی تر هستند
    • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      127 3
      کاشکی یه شرط سنیم برای نظر دادن توی سایتای اینترنتی وجود داشت!!!عمو جان این مناظره بود
  • عبدی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    من نفهمیدم منظور آقای غرضی از اینکه از بچگی در تحریم بوده ام یعنی چی؟اینکه ایشان میفرمایند:الان خرج کشور 40 میلیارد دلار در سال بیشتر نیست که ما می توانیم آن را در بیاوریم. اینکه فکر کنند با این تحریم ها می توانند ما را به گرفتاری بیاندازند از اشتباهات آمریکایی هاست"""بچه گانه نیست؟آقای غرضی یک کشور که فقط نباید با حداقل خرج اداره بشه که شما میفرمایید آنرا درمی آوریم؟مگر مردم ما میخواهند ایران کره شمالی شود که شما اینگونه صحبت میکنید؟مردم وکشورما برای پیشرفت وروبه جلو حرکت کردن احتیاج به لغو تحریمها وارتباط با جهان وزندگی وتجارت در شرایط عادی دارد.تا کی باید این صحبتهای شعاری ادامه پیداکند؟ایشان همه صحبتهایش باهم متناقض است.
    • مینا IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      0 0
      ما از ایشون انتظار بیشتری داشتیم . مثلا وزیر نفت بودند . آخر مگر قیمت نفت که چیزی جهانیست به وزیر نفت ما بستگی دارد ؟ اسباب خنده و گریه ی همزمان ما را فراهم کردند .
    • میثم IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      182 5
      آقای غرضی میخوان مردم رو با حقوق و درآمد بخور و نمیر زنده نگه دارند! هر شب نون و خرما و وسیله نقلیه مون دوچرخه و یه اتاق 12 متری برای زندگی مشترک جوانان! بنظرم اینطوری با درامد کمتر از 40 میلیارد دلار هم میتونن کشور رو اداره کنند!
  • مهدویان GB ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    کسی که از فتنه گران با احترام حمایت می کند قطعا خود فتنه گر است مگر اینها پاسخ مروم را در 9 دی ندیدند یا مشکل دیگری دارند؟
    • بی نام A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      0 0
      درود بر خاتمی سلام بر عارف !
    • مجتبی DE ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      0 0
      تا کی می خوای از روی جزوه کامنت بدی؟
    • بی نام EU ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      از کدام 9 دی می گویی؟ این 9 دی چی هست که این همه اصرار می کنید روش بیهوده؟
    • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      191 5
      اگر فتنه گر بودن شورای نگهبان بعد از دو هفته از بین 700 نفر تایید صلاحیتشون نمیکرد پس بیخود تخریب نکنین
  • بی نام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    فقط دکتر عارف
  • امین IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    0 0
    ان شا الله اعتلاف رو حانی عارف
  • شبنم IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    0 0
    عارف اگه به حرفهایش پایبند باشه گزینه خوبی است
  • امیرمهدی IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    رای ما دکتر عارف هست و بعد از ایشان دکتر ولایتی از بقیه بهتر هستند و به روحانی هم رای نمیدهیم
    • بی نام A1 ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      رای من دکتر روحانی.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    جلیلی: چرا در دولت اصلاحات هر اعتراض اجتماعی با بدترین وضع برخورد شد/ماجرای سبزوار، سمیرم، ایذه و فیروزآباد چه بود؟/ عارف:چرا باید بر علیه هم فقط از حربه چماق استفاده کنیم
  • سعید IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    من گیج شودم که به کی رای بدم. به رضایی برای نرفتن به سربازی یا به اقای غرضی به خاطر صداقت و سادگی کلام و سربازی و تغیر اموزش و پروش به صورت مهارت محور. یا به اقی روحانی و عارف به خاطر صلح ودوستی ودلار بدون نوسان بقیه کلا از نظر من حذف شدن
    • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      94 8
      عزیزم بذار کمکت کنم. بالاخره خرد جمعی بهتره دیگه. اگر به روحانی رای بدی همه را با هم داری. زیرا سربازی مساله ای نیست که در ایران حذف یا حرفه ای بشه ای. چون ایران پیوسته در خطر است سربازی یک امر مردمی و آماتور خواهند ماند. پس به فکر اقتصاد با ثبات و ارز بدون نوسان باش. روحانی کارگشای ایران خواهد بود
  • بی نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    روحانی و ولایتی
  • حسین IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    229 7
    من که با اون تیکش حال کردم که دکتر روحانی برگشت به قالیباف گفت:من سرهنگ نیستم حقوقدانم... یعنی روحانی همونجا تیر خلاصو بهش زد...
  • بی نام A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    دلگرم شدیم از سخنان روحانی و عارف
  • دانیال GB ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    بنظرم عارف مناظره رابااختلاف کمی ازبقیه برد.
  • مرتضی IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    188 5
    عارف و روحانی یکی هستند. تو را به خدا اعتلاف کنید تا انتخابات 84 تکرار نشه.
  • بی نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    179 6
    هم اکنون در نظرسنجی خبرآنلاین با 22 هزار شرکت کننده دکتر روحانی با 45 درصد در صدر جدول و دکتر عارف نفر دوم...فوق العادست 22 هزار بازدید کننده داشته این سایت در این چند ساعت..دمت گرم خبرآنلاین
    • بی نام PH ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      مگه طرفداراي اصولگرا بيكارن كه تو نظر سنجيها شركت كنن بزار دلتون خوش باشه مي دونم تاييد باز نميشه ما ميايم پاي صندوق
    • علی A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
      22 30
      الان مثلا داری تهدید میکنی؟ یعنی ما میایم حالتونو میگیریم؟ منفی هاتم بشمر
  • ایران دوست IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    7 92
    سرنوشت انتخابات را مردم رنج کشیده وستمدیده وشهید داده ومستضعفین تعیین می کنند ،کسانی که از اینترنت ونظرسنجی نمی دانندبلکه به کسی رای می دهندکه دارای صداقت وولایی بودن وساده زیستن باشد وخانه های گرانقیمت وخودروهای لوکس نداشته باشد واز فتنه گران 88 دفاع نکند وبرای رضای آمریکا حرف نزند.