جود لاو به تازگی بازی در نقش هملت را به پایان رسانده و اخیرا هم در فیلم سینمایی «شرلوک هلمز» نقش دکتر واتسون را ایفاء کرده است. اکنون این سئوال مطرح می‌شود که نقش بعدی او چیست؟

دیگر توانی برای جود لاو باقی نمانده است. او در پایان سه ماه حضور فرساینده، اما بسیار موفق به نقش هملت در برادوی قرار دارد و پیش از آن هم برای سه ماه این نقش را در وست اند لندن بازی کرده بود.

او اکنون انرژی خود را ذخیره می‌کند تا بتواند راهش را ادامه بدهد. وقتی اجرای نمایش «هملت» در برادوی به پایان برسد، او در 200 اجرا ظاهر شده، بی آنکه بیش از یک روز در هفته استراحت کرده باشد و هر چهارشنبه و شنبه عصر حدود شش ساعت و نیم را روی صحنه گذرانده است.

خوشبختانه وقتی لاو برای بازی در نقش دکتر واتسون، وردست شرلوک هلمز (با بازی رابرت داونی جونیر) در نسخه سراسر اکشن گای ریچی از ماجراهای کارآگاه سر آرتور کانن دویل انتخاب شد، به لحاظ فیزیکی شرایط مناسبی داشت.

اگر فیلم سینمایی «شرلوک هلمز» - که با بودجه‌ای حدود 100 میلیون پوند ساخته شده - با استقبال تماشاگران روبرو شود، قطعا اولین فیلم از مجموعه سینمایی استودیو برادران وارنر درباره کارآگاه قرن نوزدهمی و وردست او خواهد بود.

البته طرفداران در اینترنت واکنش‌های متفاوتی نسبت به روایت ریچی از هلمز و واتسون داشته‌اند. این دو در «شرلوک هلمز» قهرمانانی جنجالی و بزن بهادر هستند که در حین مقابله با یک شعبده‌باز شیطانی از زد و خورد در میان طبقات تبهکار لندن ابایی ندارند.

با این حال، لاو شخصیت خود در این فیلم را بیشتر به کتاب‌های کانن دویل نزدیک می‌بیند تا آنچه نایجل بروس در مجموعه فیلم‌های شرلوک هلمز در دهه 40 (با بازی بازیل راتبون) از او ترسیم کرد.

او می‌گوید: «ارائه روایت صحیح‌تر از واتسون یکی از جنبه‌هایی است که در اقتباس‌های سینمایی اولیه نادیده گرفته شده است.»

لاو با تاکید بر اینکه تا پیش از بازی در این فیلم کتاب‌های کانن دویل را نخوانده بود، می‌گوید: «من قبلا یک مجموعه تلویزیونی در انگلستان را می‌دیدم که در آن جرمی برت نقش هلمز و دیوید برک نقش واتسون را بازی می‌کردند، اما هیچ وقت کتاب‌ها را نخوانده بودم.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی فیلمنامه را خواندم و کتاب‌ها را دیدم و بعد با گای ریچی حرف زدم، متوجه شدم اکنون وقتش است شخصیتی را از منظر جدید ترسیم کنیم که تصویر ارائه شده از او اغلب صحیح نبوده است.»

لاو 36 ساله با اشاره به فیلم جدید خود می‌گوید: «دوست ندارم به سنی برسم که به خودم بگویم، اوه، چرا این کار را نکردم. وقتی اولین بار رابرت داونی جونیر را دیدم، این مسئله در ذهنم بود.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی هم که کنت برانا از من خواست نقش هملت را بازی کنم، این حس را داشتم. اولین واکنش من این بود، خب. این کنت برانا است. او شکسپیر را می‌شناسد و کارش را بلد است. اگر او فکر می‌کند من می‌توانم این کار را انجام بدهم، پس لابد می‌توانم.»

لاو در ادامه می‌گوید: «اما بعد از آنکه پاسخ مثبت دادم، ناگهان به خودم گفتم، دیوانه شده‌ای؟ دو سال بسیار سخت پیش روی من است. ولی همین ترس‌ها و چالش‌هاست که من را به جلو هدایت می‌کند.»

لاو با اشاره به شخصیت واتسون می‌گوید: «واتسن در داستان‌های کانن دویل تازه از جنگ افغانستان بازگشته است. او در آنجا مدال افتخار گرفته و در داستان‌های اصلی هیچ اشاره‌ای به این مسئله نمی‌شود که او کج و کوله راه می‌رود یا ابله است.»

بازیگر بریتانیایی ادامه می‌دهد: «این نکته در فیلم‌های بازیل راتبون مطرح شد، برای اینکه راتبون می‌خواست یک کمدین نقش مقابل او را بازی کند تا او مهم‌تر به نظر برسد. من این فرصت را داشتم که بعضی از ویژگی‌های صحیح‌تر و ناپایدارتر او را به تصویر بکشم. فکر کنم ما به بازجویی‌های این دو شخصیت، جنبه‌ای پرانرژی‌تر و غریزی‌تر داده‌ایم.»

لاو اکنون این موقعیت تحسین‌برانگیز را میان بازیگران بریتانیایی دارد که می‌تواند نقش‌های خود را انتخاب کند. او در 12 سالگی به تئاتر ملی جوانان پیوست و کار در عرصه نمایش را آغاز کرد.

لاو کار در سینما را از سال 1994 با فیلم بدیمن «خرید» آغاز کرد و تا پیش از بازی در نقش یک خوش‌گذران فاسد در فیلم «آقای ریپلی بااستعداد» به کارگردانی آنتونی مینگلا، در مجموعه‌ای از فیلم‌های بد ظاهر شد.

او با این فیلم مورد توجه هالیوود قرار گرفت و نامزد اسکار شد. «کلد مانتین» دومین همکاری او با مینگلا هم یک نامزدی اسکار دیگر برایش به همراه داشت.

اکنون سئوالی که به ذهن می‌رسد این است که لاو بعد از بازی در نقش هملت در برادوی می‌خواهد چه کار کند؟

او اعتراف می‌کند: «خیلی به این مسئله فکر کرده‌ام. برای اینکه هملت همه چیزی است که می‌توانستم در حد یک نقش آرزو داشته باشم. به خودم می‌گویم چه نقش دیگری می‌تواند به پای آن برسد؟»

اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29757

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =