تصویر جوان لو دهنده اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی امریکا در هنگ کنگ / آسانژ دوم آمد

جوانی که لودهنده اطلاعات محرمانه دولت امریکا در زمینه جاسوسی اطلاعات توسط اف بی آی و آژانس امنیت ملی NSA است، در هنگ کنگ مستقر بوده و دچار مشکلات مالی شده است.

 

ادوارد اسنودن، 29 ساله،  با دادن اطلاعات محرمانه به گاردین و واشنگتن پست ، پرده از ماجرای دو برنامه موسوم به PRISM‌ و Boundless Informant برداشت و باعث شد تا کاربران اینتنرنت در این هفته دچار شوک شوند.

ادوارد برای آژانس امنیت ملی و CIA پیمانکاری می کرده و حالا تصمیم گرفته تا اطلاعات فوق سری را در اختیار رسانه ها از جمله گاردین و واشنگتن پست قرار دهد.

بر اساس اخبار منتشره، آژانس امنیت ملی دو برنامه جاسوسی علیه دیتای کاربران روی اینتنرنت ایجاد کرده و بوسیله ان هر دیتایی که در اینترنت جابجا می شود را ضبط و مانیتور می کند.

برنامه PRISM اجازه شنود، ضبط و ردیابی کاربران مظنون به کارهای تروریستی را می دهد و برنامه باندلس اینفورمانت نیز اجازه می دهد تا بسته های اطلاعاتی جابجا شده روی اینترنت جمع آوری و ردیابی  شوند.

اوباما گفته مجوز ایجاد و استفاده از برنامه های مذکور توسط کنگره داده شده و مشکل قانونی در این باره وجود ندارد.

جیمز کلاپر رییس آژانس امنیت ملی نیز گفته این برنامه برای شهروندان امرکایی تنظیم نشده و برای تروریستها و کاربران غیر شهروند امریکایی مظنون، ایجاد شده است.

مطابق اطلاعات فاش شده از برنامه باندلس اینفورمانت، کاربران ایرانی اینترنت قربانی اصلی این برنامه بوده و ماهیانه بیش از 14 میلیارد بسته دیتا ، از ایرانی ها در سرورهای متصل به برنامه باندلس اینفورمانت ضبط و آنالیز و ردیابی می شود.

در ویدئویی که گاردین از ادوارد واقع در هتلش در هنگ کنگ پخش کرده، آمده است که من قادر به استراق سمع، از هر کسی ، چه قاضی دادگاه فدرال، چه رییس جمهور ، چه یک حسابدار، چه از شما و ... هستم!

ظاهرا ادوارد از لحاظ مالی دچار مشکل مالی شده و قادر به پرداخت پول هتل خود نیست.

ادوارد در مصاحبه با گاردین می گوید سفرش به هنگ کنگ ارتباط مستقیمی به لو دادن اطلاعات آژانس امنیت ملی نداشته اما هنگ کنگ را که جزیی از چین است، سرزمینی آزاد می داند که می تواند حرفهای خود را از آنجا به مردم جهان بدون واهمه بزند.

هنگ کنگ که 99 ساله در اختیار انگلیس بود در سال 1997 به چین برگشت داده شد وامریکا معاهده استرداد مجرمان غیر سیاسی را با این کشور امضا کرده بود ولی در مورد مجرمان سیاسی ذکر شد که هر دو طرف می توانند از استرداد مجرمان سیاسی امتناع ورزند.

ماجرای آسانژ و برگرداندن وی به سوئد برای محاکمه به معضلی حقوقی تبدیل شد و اینک ادوارد که در حال تبدیل شدن به آسانژ دوم است، سعی کرده از قبل خود را از مشکلات حقوقی نجات دهد.

 

.

سمت راست ادوارد اسنودن و سمت چپ گزارشگر گاردین گرین گرینوالد

 

 

منبع: مرکوری نیوز

5656 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =