افشاگر جاسوسی آمریکا از میلیون ها مکالمه تلفنی: شب ها از ترس ماموران امنیتی بیدار می شوم

یک کارمند فنی سابق سازمان سیا از سوی روزنامه گاردین انگلیس به عنوان منبع افشاگری درباره برنامه های نظارت و جاسوسی آمریکا معرفی شده است.

ادوارد اسنودن 29 ساله از سوی این روزنامه به عنوان دستیار فنی سابق سازمان سیا معرفی شده است که در حال حاضر در استخدام بوز آلن همیلتون یک پیمانکار دفاعی است.
روزنامه گاریدن گفته است که هویت او به خواست خودش فاش شده است.
افشاگری های اخیر می گویند که سازمان های جاسوسی آمریکا مکالمات تلفنی میلیون ها نفر را ثبت کرده و اطلاعات آنها را از طریق اینترنت مورد نظر داشته اند.
یک سخنگوی اداره مدیریت اطلاعات ملی گفته است این موضوع به عنوان یک پرونده جنایی به وزارت دادگستری ارجاع داده شده است.
روزنامه گاردین به نقل از اقای اسنودن نوشته است که او روز 20 می به هنگ کنگ پرواز کرده و در آنجا خود را در یک هتل زندانی کرده است.
او به روزنامه گاردین گفت که وسعت نظارت و جاسوسی آمریکا از اطلاعات شخصی مردم " هولناک " بوده است. او گفت: ما می توانیم باگ هایی را در ماشین ها کار بگذاریم. وقتی که شما به اینترنت وصل می شوید من می توانم ماشین شما را شناسایی کنم. شما هر چقدر هم که برنامه های حفاظتی روی دستگاه خود بگذارید نمی توانید ایمن باشید.
او افزوده است: من نمی خواهم در جامعه ای زندگی کنم که یک همچین چیزهایی را دارد. نمی خواهم در جهانی زندگی کنم که هر چه که انجام می دهم و یا می گویم ضبط شود.
اقای اسنودن گفته است فکر نمی کند که بابت افشای این موضوع جنایت یا خلافی مرتکب شده است. او می گوید: ما به اندازه کافی تخلف از سوی دولت دیده ایم. وارد کردن چنین اتهاماتی علیه من ریاکاری است.
آقای اسنودن در پاسخ به این سوال که فکر می کند چه بلایی سر او می آید گفت : " فکر نکنم به خیر تمام شود"
اقای اسنودن با بیان اینکه اگر آنها بخواهند شما را بگیرند بالاخره این کار را می کنند گفت که با این باور که کارش به زندان ختم می شود کنار آمده است .
او همچنین ابراز نگرانی کرد که ممکن است مقامات آمریکایی بخواهند نسبت به همه کسانی که او را می شناسند و با او نسبتی دارند رفتار خصمانه ای داشته باشد . و این فکر شب ها مرا از خواب می پراند.
اقای اسنودن گفت او به هنگ کنگ رفته است چرا که سابقه درخشان و طولانی در ازادی بیان دارد.
هنگ کنگ در سال 1997 اندکی پس از آنکه به قلمرو چین ملحق شد با ایالات متحده آمریکا معاهده استرداد زندانی امضا کرده است.
با این همه پکن می تواند مانع هرگونه استرداد زندانیان به آمریکا شود به این شرط که آن را خلاف منافع ملی یا دفاعی اش ارزیابی کند.
آقای اسنودن اظهار تمایل کرده است که به ایسلند پناهنده شود.
با این همه روزنامه چاینا مورنینگ پست که در جنوب هنگ کنگ منتشر می شود از سفیر ایسلند در چین نقل قول کرده است که براساس قانون ایسلند فرد زمانی می تواند تقاضای پناهندگی به این کشور را مطرح کند که در خاک ایسلند باشد.
ارزش های اصلی
بوز الن همیلتون در بیانیه ای تایید کرده است که اقای اسنودن به مدت کمتر از سه ماه کارمند او بوده است.
در این بیانیه آمده است: اگر این موضوع صحت داشته باشد این اقدام ضربه مهلکی به مرامنامه و ارزش های اصلی شرکت ما وارد کرده است.
اولین افشاگری ها در این مورد روز چهارشنبه شب به بیرون درز کرد، زمانیکه روزنامه گاردین گزارش داد یک دادگاه مخفی آمریکایی به شرکت مخابراتی وریزون دستور داده است تا رکورد میلیون ها مکالمه تلفنی "متادیتا" را در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا ان.اس.ای بگذارد.
متادیتا شامل شماره های تلفن، مدت مکالمه، اطلاعات و مکان ارتباط گیرندگان ( برای موبایل ها تعیین برج مخابراتی مبتنی بر متن یا صدا) و سایر اطلاعات است.
این گزارش بلافاصله توسط روزنامه های واشنگتن پست و گاردین دنبال شد که ان. اس. ای مستقیما به سرورهای 9 شرکت اینترنتی فیس بوک، گوگل، مایکروسافت و یاهو نفوذ کرده و ارتباطات صورت گرفته در آنها را با استفاده از برنامه ای به نام پریزم به صورت آنلاین مورد نظارت و جاسوسی قرار داده اند.
همه شرکت های اینترنتی اعطای دسترسی به سرورهای خود به دولت آمریکا را تکذیب کرده اند.
گفته می شود پریزم برنامه ای است که به آزانش امنیت ملی آمریکا و اف بی آی اجازه دسترسی به ای میل ها، چت های اینترنتی و سایر ارتباطات را به صورت مستقیم از طریق سرورهای شرکت های بزرگ آمریکایی اعطا کرده است.
از این اطلاعات برای تعقیب و نظارت بر اتباع خارجی مشکوک به تروریسم و جاسوسی استفاده شده است. ان. اس. ای همچنین در حال جمع آوری سوابق تلفن های مشتریان آمریکایی است اما مدعی شده است که محتویات مکالمه آنها را ضبط نمی کند.
دل آشوب
روز شنبه جیمز کلاپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا این افشاگری و درز اطلاعات را یک دل آشوبه واقعی نامید.
او در مصاحبه با بخش خبر ان بی سی گفت : امیدوارم بتونیم بفهمیم که چه کسی یا کسانی این کار را کرده اند چرا که این موضوع حقیقتا به امنیت کشور لطمه و صدمه وارد می کند.
براساس گزارش ها، پریزم در سال 2007 درست شده و هدف از آن ارائه نظارت و جاسوسی دقیق و عمیق بر ارتباطات و ذخیره آنها خصوصا در ارتباط با اتباع خارجی بوده است.
آژانس امنیت ملی آمریکا رسما به خاطر این افشاگری شکایت مجرمانه ای را تنظیم و به وزارت دادگستری آمریکا ارائه داده است.
محتوای مکالمات تلفنی مردم یعنی آنچه که در پشت تلفن به یکدیگر می گویند براساس متمم چهارم قانون اساسی آمریکا محرمانه تلقی می شود و هرگونه کاوش و تجسس درباره آنها ممنوع و جرم تلقی می شود.
اما اطلاعاتی که با نفر سوم در میان گذاشته می شود مانند شرکت های مخابراتی خارج از این قانون است. به این معنی که اطلاعات مربوط به تماس های تلفنی، مدت زمان آنها و سایر از این دست می تواند توسط مقامات دولتی مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد.
پریزم پس از تغییراتی که در قانون نظارت در زمان جرج بوش پسر پدید آمد اجرایی شد و سال گذشته نیز در زمان باراک اوباما مجددا تمدید شد.
روز جمعه باراک اوباما از برنامه نظارت بر مکالمات تلفنی و حریم خصوص دفاع کرد و از آن با عنوان یک تخطی کوچک در حریم خصوصی یاد کرد که برای حفظ آمریکا در برابر حملات تروریستی لازم بوده است.
منبع: بی بی سی انگلیسی، 10 ژوئن 2013
ترجمه: رضا مهربانی
49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    6 6
    مطلب خوبی بود. با تشکر
  • رحمان A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۰
    2 6
    مطلب خوبی بود ممنون