این کتاب به بررسی رفتارهایی می‌پردازد که زنان در دوران کودکی آموخته‌اند و درنهایت همان آموخته‌ها دربزرگسالی مانع پیشرفت‌شان می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، انتشارات قطره به تازگی کتاب «دختر خوب از این کارها نمی‌کند» نوشته دکتر لوییس پی. فرانکل، با ترجمه‌ای از فرزانه خیرآبادی چاپ و منتشر کرده است. این کتاب شامل 98 اشتباه رایج زنان در محل کار است که از آموخته‌های اجتماعی‌شان ناشی می‌شود.

نویسنده در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته می‌گوید: این کتاب حاصل تجربیات بیست و پنج ساله من در مقام مشاور، مربی، متخصص منابع انسانی و روان‌درمانگر است. کتابی درباره اشتباهات منحصر به فردی که شاهد بودم زنان در محل کار مرتکب می‌شوند، پیشنهاداتی که به آنها ارائه کردم تا بتوانند مسئولیت حرفه‌شان را به عهده بگیرند، و راه‌هایی که باعث می‌شد زنان نتوانند از کل توانشان استفاده کنند.

این کتاب شامل 8 فصل است و اشتباهاتی که در هر فصل آمده و همینطور مثال‌ها، همگی واقعی هستند. نکته‌هایی که در پایان هر قسمت آمده درباره زنان سراسر دنیا صدق می‌کند. البته مترجم اشاره کرده که تعداد اشتباهات بررسی شده در کتاب اصلی 101 مورد بوده که با توجه به تفاوت‌های میان جوامع غربی و جامعه‌ ایرانی-اسلامی ما سه نکته از 101 نکته که با فرهنگ جامعه ما مطابقت نداشت حذف شده است، البته بطوریکه به ساختار کلی متن آسیب نرسانده است.

در بخشی از این کتاب که به اشتباه شماره 12 با عنوان «حرفتان را نمی‌زنید» اختصاص دارد، می‌خوانیم:
زنان از ترس اینکه دیگران نگویند آدم جسور یا پر رویی هستند، معمولا از گفتن چیزهایی که به حق باید بگویند، خودداری می‌کنند. تا حالا چند بار از گفتن نظراتتان امتناع کرده‌اید و همکار مردتان به دلیل گفتن دقیقا آنچه شما می‌خواستید بگویید، مورد تشویق قرار گرفته است؟ یادتان باشد اتهاماتی مانند پررویی، صرفا طراحی شده‌اند تا شما را ساکت نگه دارند. این ترفندها باعث می‌شوند تا در مورد ابراز نظر احساس بدی داشته باشید. وقتی زبانتان را نگه می‌دارید، می‌ترسید و در مورد آنچه اعتقاد دارید کمتر از حد توانتان حرف می‌زنید.

مثلا «ماریلین» را ببینید. او با یکی از همکارانش که به «نچسب» معروف بود، درگیر شده بود. همکارش چسب بود، چون همیشه انگشت اشاره‌اش به سوی دیگران دراز بود. مدتی ماریلین بیشتر وقتش را صرف آرام کردن او کرد تا دیگر مورد سرزنش او قرار نگیرد، اما او دست بردار نبود. وقتی از او پرسیدم چرا نگفته است سرزنش کردن هیچ سودی ندارد و به جای آن باید روی مشکل تمرکز کنند، گفت که نمی خواهد به مشکل دامن بزند. به او پیشنهاد کردم که دفعه بعد که همکارش تقصیرها را گردنش انداخت، باید موضوع صحبت را عوض کند و بحث را تبدیل به جلسه حل مشکل کند. می‌توانست طوری بگوید که او ناراحت نشود، مثلا «جو، با سرزنش کردن به جایی نمی‌رسیم. بیا ببینیم چطور می‌توانیم مشکل ارتباط میان بخش‌هایمان را حل کنیم.» او اگر با عصبانیت بگوید: «من کسی را سرزنش نمی‌کنم و فقط به دنبال علت مشکل می‌گردم.» او می‌تواند دست پیش بگیرد و بگوید: «به هر حال من آماده‌ام که وارد فاز حل مشکل بشوم.»

یک بخش جالب این وضعیت، این حقیقت است که ماریلین یک خانم پنجاه ساله ایتالیایی است از خانواده‌ای سنتی اهل بروکلین و با مردی که خیلی از خودش بزرگتر است ازدواج کرده است. وقتی کشف کردیم که چه چیزی نمی‌گذاشت که خودش به این راه حل برسد، معلوم شد که تربیت اجتماعی سنتی‌اش باعث شده که در مقابل مردان مغرور تسلیم شود. به او گفتم که نام این بازی این است: همرنگ جماعت شو. یعنی شاید کوتاه آمدن در خانه پدر یا همسرش کار درستی باشد، چون قانون خانواده‌اش این است؛ اما در محیط کار قانون‌ها فرق می‌کنند.


توصیه ها
• بدون بد خلقی مخالفت کنید. برای این کار اول چیزی را که دیگران گفته‌اند تایید کنید، سپس نظرتان را بدهید. مثلا «اگر حرف شما را درست فهمیده باشم، فکر می‌کنید که باید این مسئولیت را به جو بدهیم. من پیشنهاد می‌کنم چند کارمند واجد شرایط دیگر را هم در نظر بگیریم.» آمادگی داشته باشید که حرفتان را با دو یا سه دلیل خوب تقویت بکنید.
• با بیان نظرات‌تان در جلسات بیشتر خطر کنید. تمرین کنید که حداقل یک بار در هر جلسه نظرتان را بیان کنید. هربار انجام دادنش از دفعه قبل آسان‌تر می‌شود.

• با سنت‌ها و آداب اجدادتان مخالفت نکنید، اما ببینید چطور، کی و کجا باید از آنها استفاده کنید.
• برای اینکه احساس زیادی جسور بودن را تعدیل کنید، بعد از اینکه نظرتان را بیان کردید، نظر دیگران را بپرسید. مثلا «نظر من این است و مشتاقانه منتظرم بدانم که بقیه چه فکر می‌کند.»...

انتشارات قطره کتاب «دختر خوب از این کارها نمی‌کند» را در 252 صفحه و با قیمت 9500 تومان روانه بازار کتاب کرده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    6 5
    فعلا اين آقايون مي خوان كه زنها رو خونه نشين كنند