۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۷

ایرنا نوشت:

کره شمالی روز پنجشنبه یک بار دیگر ضمن هشدار به کره جنوبی سیاست های توام با توطئه این کشور را مسوول شکست مذاکرات دوجانبه دانست.
ه گزارش ایرنا ، قرار بود مقام های ارشد دو کره طی دیروز و امروز درباره روابط دوجانبه و اختلاف های فیمابین از جمله از سرگیری فعالیت مجتمع صنعتی کائه سونگ در مرز دو کشور، با یکدیگر گفت و گو کنند.
با این وصف دولت کره شمالی از اینکه ریو کیل جائه وزیر وحدت کره جنوبی از حضور در گفت و گوها خودداری کرد و سطح آن را به معاونش کاهش داد، ابراز ناخرسندی کرده و اعزام نماینده خود را به سئول لغو کرد.
در همین حال کمیته وحدت کره شمالی در بیانیه ای آورده است: مسوول شکست گفت و گوها دولت سئول است که توطئه کرده و راه مذاکرات را مسدود می کند.
این بیانیه می افزاید: امروز به دلیل همین سیاست های نادرست دیگر نباید انتظاری از مذاکرات مقام های شمال و جنوب داشت .
کره جنوبی نیز اعلام کرده از انداختن فرش قرمز برای هیات کره شمالی خودداری کرده و در حال جمع آوری میز مذاکرات و پلاکارت های مرتبط با این ملاقات است.
رسانه های کره جنوبی بی اعتمادی را از علل برگزار نشدن این گفت وگوهای مهم عنوان کرده اند.
پارک گیون هیه رییس جمهور کره جنوبی که با شعار بهبود روابط دو کره به این مقام رسیده اکنون ازسوی احزاب و گروه های مختلف این کشور به دلیل تنش های فزاینده دو کره تحت فشار قرار گرفته است.
کره شمالی دیروز (چهارشنبه) از پاسخ به تلفن کره جنوبی برای شروع مذاکرات در سطحی پایین تر خودداری کرد و به دنبال آن سئول میز گفت وگوی هیات های دو کشور را که برای این هفته برپا شده بود، جمع آوری نمود.
کره جنوبی و کره شمالی پس از ماه ها تنش در روابط روز یکشنبه این هفته در سطح کارشناسی در منطقه مرزی پانمونجوم با یکدیگر به صورت دوجانبه گفت وگو کردند.
حاصل این نشست کارشناسی که به مدت ۱۷ ساعت طول کشید توافق بر سر مذاکرات بین دولتی بود که سه هدف اصلی یعنی بازگشایی مجتمع صنعتی کائه سونگ در مرز دو کشور، از سرگیری دیدار خانواده های جدا شده دو کره پس از جنگ و شروع دوباره اعزام تورهای گردشگری کره جنوبی به کره شمالی را قرار بود شامل شود.
مقرر شده بود کیم یانگ گونگ دبیر کمیته مرکزی حزب حاکم کره شمالی و ریو کیل جائه وزیر وحدت کره جنوبی در راس هیات های پنج نفره دو کشور باشند.
دولت کره جنوبی روز سه شنبه جلسه مهمی به ریاست رییس جمهور این کشور برای بررسی آخرین تحولات مربوط به شبه جزیره کره برگزار کرد. پس از آن سئول اعلام کرد که باید از مواضع آمریکا آگاهی پیدا کند.
ناظران سیاسی می گویند بیشترین نگرانی در زمان حاضر آن است که آمریکا با اقدامات تحریک آمیز مانند چند ماه قبل مانع ادامه گفت وگوها بین کره جنوبی و کره شمالی شود.
شبه جزیره کره در ژانویه امسال و پس از آنکه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی طی نطقی بی سابقه به مناسبت آغاز سال نو میلادی خواستار بهبود روابط با همسایه خود شد و خانم پارک رییس جمهور جدید کره جنوبی به آن پاسخ مثبت داد، شاهد اقدام های تنش زا و مداخله جویانه آمریکا بود.
آمریکا طی ماه های اخیر با برگزاری رزمایش مشترک با کره جنوبی و آوردن تسلیحات پیشرفته به منطقه باعث واکنش های عملی پیونگ یانگ شد و شبه جزیره کره را تا سرحد شرایط جنگی پیش برد.
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =