از عشق آباد تا عشقاباد+یادداشت‌های پای پنجره

کتاب «از عشق آباد تا عشقاباد» نوشته منصور انوری به ایستگاه سوره مهر رسید و قرار است از سوی این ناشر به زودی منتشر شود.

به گزارش خبرآنلاین، منصور انوری درباره کتاب «از عشق آباد تا عشقاباد» گفت: این کتاب به موضوعاتی چون زیارت، شفا، مسائل سیاسی و حضور متفقین می‌پردازد. همچنین در پیرنگ این داستان به وقایع بعد از 15 خرداد، ساواک و مبارزان انقلاب اسلامی اشاره شده است.

وی در ادامه افزود: این کتاب در چهار فضای زمانی متفاوت سپری می‌شود. ماجرای اصلی آن بر اساس یک داستان واقعی است که در ایران در حوالی دهه 40 شمسی رخ داده است.

انوری درباره داستان اصلی این کتاب گفت: فرزند یکی از اعضاء حزب کمونیست ترکمنستان دچار سرطان می‌شود و پزشکان از وی قطع امید می‌کنند. اما پدربزرگ این کودک که از قضا در دهه 20 شمسی به همراه ارتش سرخ در مشهد حضور داشته و شاهد شفای بیماری در حرم امام رضا (ع) بوده است تصمیم می‌گیرد تا به همراه این کودک به ایران سفر کند. پدر کودک به دلیل اعتقادات کمونیستی با این اقدام مخالفت می‌کند اما پدربزرگ به همراه یکی از دوستانش کودک را به طور مخفیانه وارد ایران می‌کنند. در مسیر حرکت آنها به سوی مشهد، این کودک و پدربزرگ شناسایی می شوند و مجبور به ترک ایران می شوند و...

وی در مورد استنادات این واقعه تاریخی گفت: استواری که در اوایل دهه 40 شمسی رئیس پاسگاه مرزی باجگیران بود، این داستان را به یکی از دوستانم تعریف کرده بود. حتی چندی پیش نیز قرار بود سریالی در این باره ساخته شود.

نویسنده کتاب «جاده جنگ» گفت: این رمان نزدیک به 800 صفحه است و قرار است در دو جلد از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شود. این رمان رتبه دوم رمان انقلاب را بدست آورد و امیدوارم این کتاب هر چه زودتر منتشر شود و در جایزه جلال شرکت داشته باشد.

منصور انوری در چهارمین دوره جایزه جلال آل احمد با رمان «جاده جنگ» توانست، عنوان رمان برگزیده سال 1390 این جایزه گرانقیمت را از آن خود کند.

بر اساس گزارشاین ناشر، «یادداشت‌های پای پنجره» دست‌نوشته‌های کوروش علیانی درباره رژیم صهیونیستی است که وی این یادداشت‌ها را در قالب یک مجلد گردآوری و منتشر کرده است. علیانی درباره این کتاب گفت: ساختار کتاب به گونه‌ای است که سعی شده یادداشت‌هایی پیرامون اخبار روز مربوط به رژیم صهیونیستی نوشته شود که در این یادداشت‌ها زوایای پنهان این اخبار مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این یادداشت‌ها طی سال‌های گذشته در نشریه پنجره منتشر شده و اکنون در قالب کتاب 150 صفحه‌ای منتشر می‌شود، افزود: در حواشی این اخبار، اطلاعاتی درباره اسرائیل داده شده است که کمک می‌کند تا مخاطب با پیرامون آن موضوع اطلاعات بیشتری کسب کند.

علیانی با اشاره به موضوع کتاب در دست انتشار «همینه» اظهار کرد: این اثر قالب طنز تاریخی دارد که بیشتر به شاهان ایرانی مربوط می‌شود و نخستین دوره مربوط به صلاح‌الدین ایوبی است؛ دوره بعد مربوط به سلطان‌محمد خوارزمشاه و سپس شاه سلطان‌حسین، نادرشاه افشار، محمدشاه قاجار و ناصرالدین شاه است.

وی ادامه داد: همینه، طنز تاریخی مطبوعاتی است که از پادشاهان ایرانی حکایت دارد که به خاطر مسائل جزئی کشور را بر باد دادند و اقدامات آنها جز رنج و محنت برای مردم حاصلی نداشته است.

علیانی درباره کتاب «ولگردی در کوچه‌های زبان» بیان کرد: این کتاب طنز در قالب روایی است و رویکرد علمی و زبان‌شناختی نسبت به پدیده‌های زبان فارسی دارد که درباره برخی واژه‌ها که در زبان فارسی از معنا تهی بوده و فقط کارکرد اجتماعی دارند، بحث و بررسی شده است که زبان‌شناسان این نوع واژه‌ها را در زبان فارسی به رسمیت نمی‌شناسند؛ چرا که ملاک را زبان مکتوب در نظر می‌گیرند.

از کوروش علیانی سه اثر دیگر «ولگردی در کوچه‌های زبان «همینه» توسط سوره مهر منتشر شده است.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =