خاطره حجت الاسلام دعایی از وقتی که یک آخوند به غیر آخوند اقتدا کرد

حجت الاسلام دعایی در مراسم نکوداشت مرحوم فردی گفت: امیدوارم راه مرحوم فردی ادامه داشته باشد چرا که ایشان خلائی را که در حوزه ادبیات و داستان کودک و نوجوان وجود داشت، پر کرده بودند.

به گزارش خبرآنلاین، مراسم نکوداشت زنده‌یاد امیرحسین فردی با عنوان با عنوان «آشیانه در دل» عصر امروز با حضور محسن مومنی شریف (رئیس حوزه هنری)محمود دعایی(مدیر مسئول روزنامه اطلاعات) علی اسماعیلی (سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، جمعی از نویسندگان و همچنین با حضور خانواده آن‌مرحوم در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم که جمع کثیری از دوستان زنده‌یاد امیرحسین فردی حضور داشتند آخرین کتاب تالیف شده به قلم این نویسنده انقلابی در حضور خانواده رونمایی شد.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام دعایی با بیان این که در حوزه داستان دو شخصیت بود که در طول زندگی از آنان بهره بردم، گفت: در زمان شاه به نجف تبعید شده بودم، آواره بودم و مجلاتی را در آنجا مشترک شدم و همان موقع با مرحوم صمد بهرنگی از طریق داستان هایش آشنا شده بودم.

وی ادامه داد: البته جهان بینی بهرنگی را نمی پسندیدم چرا که جهان بینی او ماتریالیستی بود تا این که بعدها با مرحوم فردی آشنا شدم، صمد بهرنگی و مرحوم فردی هر دو آذری بودند و قبل از این که خودشان را ببینم با داستان هایشان آشنا شده بودم.

دعایی با بیان این که فردی در زمان حیات خود به او پیشنهاد عضویت در هیات امنای یک مجموعه ادبی را داد، عنوان کرد: من در آن زمان به فردی گفتم که خودم را در حدی نمی بینم که عضو چنین تشکل و هیات امنایی شوم اما بعد ها به این نتیجه رسیدم که فردی صرفا نمی خواست مرا عضو هیات امنا کند بلکه می خواست من را آگاه کند. فردی با ادب و صمیمیت و وقار به من فهماند که لازم است بیشتر کار کنم و فعالیت های فرهنگی و ادبی داشته باشم.

مدیرعامل موسسه اطلاعات افزود: در برخورد دومی که با فردی داشتم در مراسم تجلیل پیش نگاران بود که یکی از تجلیل شوندگان مرحوم فردی بود. من در آن جلسه بنا بود صحبت کنم و دیدم که آقای فردی تمایلی به حضور در این مراسم ندارند و صرفا برای ادای احترام به کسانی که از او دعوت کرده اند شرکت کرده و برایش مسائل جانبی اهمیتی ندارد. من شیفته بی تفاوتی او شدم.

وی افزود: آخرین دیدار ما در مراسمی در حوزه هنری بود، هنگام نماز به علت آن که وضو نداشتم کمی دیر به نماز جماعت رسیدم و مشاهده کردم که مرحوم فردی در گوشه ایی دنج مشغول نماز خواندن است. به قدری تحت تاثیر وقار او قرار گرفتم که به او اقتدا کردم، یک آخوند به غیر آخوند اقتدا کرد و این نماز یکی از نماز هایی بود که از خواندنش بسیار لذت بردم.
وی در پایان گفت: امیدوارم راه مرحوم فردی ادامه داشته باشد چرا که ایشان خلائی که در داستان کودک و نوجوان وجود داشت را پر کرده بودند.

 

در ابتدای این مراسم نیز علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری گفت: از من خواستند که خیر مقدم بگویم، پرسیدم چرا و در پاسخ گفتند به دلیل اینکه صندلی ای که خالی شد برای بزرگمردی است که رفته و الان تو نشسته ای.
وی گفت: برای من این سوال دشواری است که آیا می توانم جای او را پر کنم و یا یکی از وظایفی که در اینجا داشت را انجام دهم. حالا صندلی او هست، جانماز هست، اتاق هست و آن فضا هست و همه اینها برای من علامت سوال است.

قزوه به زمانی که کتاب امیر حسین فردی را تورق می کرد اشاره و خاطر نشان کرد: در جایی از کتاب فکر کردم که امیر حسین فردی در فرانسه است و در این کتاب ظهر عاشورا را تداعی کرد که نمی توانست عزاداری کند لذا تماس گرفته بود به خانواده خود در تهران تا صدای عزاداری ها را بشنود. دیدم دو بیت شعر از من در کتاب آورده است و من خیلی خوشحال شدم که در آن صفحه شعری از من آمد و اینکه فردی به یادم بود این مطلب را با آقای مومنی مطرح کردم و ایشان گفت فردی هرگز از کشور به دلیل بیماری مادرشان خارج نشده بود و آن یادداشتی بود که از یکی از بزرگان در کتاب آورده بود.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی ادامه داد: شاعران زیادی داریم که به مرگ زیاد فکر کرده اند. بالاترین حد و اندازه شناخت با مرگ، مرگ آگاهی است .مرگ آگاهی را در رفتار و شعر بسیاری از شاعران دیده ایم. سید حسن حسینی قبل از مرگ خود گفته بود که دم در بیمارستان شهید می شوم و همین اتفاق افتاد. وی با بیان اینکه فردی نیز مرگ آگاه بود تصریح کرد: مرگ آگاهی بالاترین حد آگاهی در زندگی و مرگ است.

 

در خاتمه این مراسم از آخرین کتاب مرحوم فردی با عنوان «گرگ سالی» رونمایی شد.
6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    3 1
    یاد و خاطره زنده یاد امیر حسین فردی هنرمند متعهد و انقلابی این مرزو بوم جاوید باد .