نقد مرکز اسناد به سیاست خارجی خاتمی/ قهوه خوردن با خارجی‌ها کاری از پیش نمی‌برد

انتشارات مرکز اسناد انقلاب به تازگی دو کتاب «سیاست خارجی دولت خاتمی» (1384ـ1376) و «دُر نجف» زندگی و مبارزات آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، موضوع کتاب «دُر نجف» زندگی‌ شهید آیت‌الله محمدباقر حکیم است که در قالب زندگینامه داستانی و از زاویه دید «من راوی» نوشته شده است و ماجراها را از زمان حال به گذشته پیوند می‌دهد.

همچنین در این کتاب نویسنده به عنوان راوی وارد ماجراهای داستان می‌‌شود اما در ادامه، حوادث از زبان شهید حکیم بازگو می‌شود و پس از شهادت او، نویسنده ادامه ماجراها را بیان می‌کند. در کتاب زوایای گوناگون زندگی شهید آیت‌الله محمد باقر حکیم از دوران کودکی، سال‌‌های مبارزه، نحوه شهادت و وقایع پس از آن بازگو می‌شود. آیت‌الله حکیم یکی از پشتوانه‌های علمی و فرهنگی نجف بود و در حواشی زندگی وی به ارتباط او با امام موسی‌صدر هم اشاره شده است.

ناشر در توضیح کتاب آورده است: «در طول تاریخ تشیع شخصیت‌های وجود داشته و دارند که هم به لحاظ علمی و معنوی دارای مراتب و درجات رفیعی هستند و هم تلاش خستگی‌ناپذیری برای احیای هویت شیعه و عزت بخشیدن به این اقلیت مظلوم کرده‌اند. خاندان حکیم از جمله خانواده‌های برجسته و پرنفوذ عراق است که از دیرباز خاستگاه شیعیان این کشور برای ایفای نقش در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بوده است و در این راه شهدای زیادی را تقدیم کرده است. شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم از جمله‌ همین شهداست. شهیدی که سراسر عمر بابرکت خود را در راه مبارزه با ظلم در عراق گذراند: چه در ایران از طریق ارتباط مستقیم و مستمر با اسرای عراقی و چه در عراق به عنوان رئیس مجلس اعلای اسلامی. ویژگی دیگر آیت‌الله حکیم انس ایشان با قرآن کریم بود. ایشان از هر فرصتی برای خواندن قرآن استفاده می‌کرد. بررسی زندگی و ابعاد شخصیتی چنین بزرگوارانی از این جهت دارای اهمیت است که نوجوانان و جوانان از طریق آشنایی با سیره‌ی زندگی این گوهرهای کمیاب از آنها الگو گرفته و افق‌های جدیدی برای زندگی خود ترسیم کنند.»

مرکز اسناد انقلاب اسلامی این کتاب را در در 128 صفحه و با قیمت 3هزار تومان منتشر کرده است.

بنابراین گزارش، «سیاست خارجی دولت خاتمی» (1384ـ1376) نوشته ابوالفضل صدقی به بررسی سیاست‌ها و دیپلماسی دولت اصلاحات در مواجهه با کشورهای مختلف می پردازد.

این اثر در ۴ بخش تدوین شده که چارچوب نظری، تحولات سیاست خارجی ایران در دوره اول ریاست جمهوری، تحولات سیاست خارجی ایران در دوره دوم ریاست جمهوری خاتمی و نقد مبانی سیاست خارجی دوره اصلاحات از عناوین بخش های این کتاب است.

ناشر در خصوص معرفی اینگونه نوشته است: «با پیروزی سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1376 نگرش جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آمد. نخبگان سیاسی و فکری حامی این دولت، ایستادگی و مقاومت در برابر نظام سلطه جهانی را کوبیدن مشت بر آهن می‌دانستند؛ لذا تلاش کردند با اتخاذ سمت‌گیری تنش‌زدایی و گفت وگو، باب جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بگشایند. این دوره تجربه‌ای مهم برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود تا ناکارآمدی سیاست مذکور در برابر نظام سلطه جهانی به اثبات برسد.

هشت سال سیاست خارجی دولت خاتمی هرچند توانست سطح روابط دیپلماتیک با کشورهای اروپایی و حوزه‌ پیرامونی ایران را افزایش دهد، اما هرگز نتوانست وارد حوزه‌های قرمز نظام بین‌الملل شود و دستاورد راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران کسب نماید. از سوی دیگر آمریکا ایران را در دوره‌ دوم ریاست‌جمهوری آقای خاتمی در «محور شرارت» قرار داد. قرار گرفتن در «محور شرارت» و ممانعت از دستیابی ایران به حقِ مسلمِ هسته‌ای خود، پاسخ نظام سلطه به سیاست تنش‌زدایی و گفت‌و‌گوی تمدن‌ها بود. این تجربه بار دیگر ثابت کرد که در نظام بین‌الملل کنونی مقاومت و ایستادگی هوشمندانه در برابر زورمداران و سلطه‌گران عالم عنصر تعیین‌کننده‌ است. این جهت‌گیری باید مسیر اصلی سیاست خارجی دولت‌ها را مشخص کند.»

نویسنده این اثر در مراسم رونمایی از کتابش چنین گفته بود: «کتاب به دنبال پاسخگویی به این سوال است که آیا سیاست خارجی مبتنی بر تنش زدایی و گفت وگو در این دوران موفقیت آمیز بوده است یا خیر؟ فرضیه ابتدایی این سوال این بود که هر چند سیاست خارجی بر تنش زدایی توانست منزلت ایران را در بین دولت های غربی و عربی افزایش دهد اما نتوانست دستاورد راهبردی داشته باشد. این سیاست اگر چه توانست فرصت های سیاسی و اقتصادی را برای جمهوری اسلامی فراهم کند اما نتوانست مسائل راهبردی ما را حل و فصل کند. به رغم اینکه خاتمی به دنبال تنش زدایی بود و می خواست روابط با کشورهای غربی را سامان دهد اما جواب مثبتی از سوی آنها داده نشد ، سیاست تنش زدایی و گفت وگو بدون پشتوانه قدرت ارزش راهبردی ندارد .یعنی نظام ظالمانه بین الملل دنبال تحمل منافع و افکار خود به کشورهای جهان سوم و پیرامونی است. این کتاب نقد سیاست خارجی دوره خاتمی است هر چند نقاط قوت این سیاست هم مورد بررسی قرار گرفته است، همچنین در این اثر ثابت شده که اگر جمهوری اسلامی می خواهد در نظام بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد خوردن قهوه و نسکافه و خنده با دیپلمات ها مشکل ما را حل نخواهد کرد.»

این کتاب نیز به تازگی در 300 صفحه و با قیمت 9500 تومان منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    36 4
    اتفاقا چند چیز راه به جایی می برد نت ورکینگ که همان قهوه - چای نوشیدن با طرف مذاکره است یکی از اصول اولیه مذاکره است.
  • امیر A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    33 3
    زنده باد خاتمی- اون موقه حداقل به ایرانی ها یه شخصیتی قائل میشدند. نه اینکه الان توتمام دنیا هیچ ابرویی برای ایران وایرانی نمونده ما اگه جنگ نخواهیم چه کسی روباید ببینیم
  • فرهاد US ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    37 2
    چقدر این حرفا آشناس...یه نفری تو مناظرات همینا رو میگفت...چه شباهتی! و البته پاسخ ملت هم خوب بود...نه غلام؟
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    12 1
    چاي خوردن با اشتون چطوره؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    11 2
    بد بود نخوندم