کیهان نوشت:

محافل رسانه‌ای غرب معتقدند رئیس جمهور جدید ایران در استراتژی کلی جمهوری اسلامی حرکت خواهد کرد.

روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: حسن روحانی یک خودی برای جمهوری اسلامی است و او نه یک اصلاح‌طلب بلکه چهره‌ای محتاط است. پیروزی او شگفتی‌ساز شد. او خود را حافظ حقوق ملت ایران معرفی کرده است.

این روزنامه افزود: سابقه زندگی سیاسی روحانی که در گذشته صاحب مناصب مهم در مراکز حساس و مهم ایران بوده و 20 سال هم سابقه نمایندگی مجلس را دارد و سرپرست تیم مذاکرات هسته‌ای بوده، همه خبر از یک واقعیت می‌دهد؛ اینکه روحانی هم یک خودی برای نظام است. بلافاصله بعد از پیروز شدن روحانی در انتخابات، آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران که کلام آخر را در حاکمیت می‌زند در دیدار با روحانی، رهنمودهای لازم را ارائه کرد.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نیز با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات در ایران نشانگر تناوب و دست به دست شدن قدرت در میان گروه‌های سیاسی است، افزود: این علامت دموکراسی است.

فیگارو می‌افزاید: روحانی شکاف در نظام انقلابی را نمی‌خواهد و به خاطر زندانیان در مقابل حاکمیت قرار نخواهد گرفت و منطبق با حاکمیت است.

وبسایت شبکه فاکس‌نیوز در عین حال مدعی شد انتخاب روحانی بخشی از راهبرد هسته‌ای پیچیده ایران است. هر چند ممکن است انتخاب حسن روحانی خوش‌بینی‌هایی را در غرب برانگیخته باشد، اما نگاهی دقیق‌تر به سابقه کاری حسن روحانی،‌نشان می‌دهد وی همواره در راستای پیشبرد اهداف حاکمیت حرکت کرده است.

مارک فیتز پاتریک از تحلیل‌گران مؤسسه مطالعات راهبردی لندن نیز معتقد است: روحانی یکی از افراد درون رژیم است و بطور کامل از برنامه هسته‌ای حمایت می‌کند. او مانند همه سیاستمداران ایرانی، برنامه هسته‌ای را جلوه‌ای از دستاوردهای فنی و حاکمیت ملی ایران می‌داند. دیپلمات‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی که در سال‌های 2003 تا 2005 درباره مسأله هسته‌ای با او مذاکره کردند دریافتند که او محکم و غیرقابل دستیابی است. تنها زمانی که بعداً در برابر جلیلی سازش‌ناپذیر نشستند دریافتند که اوضاع در زمان روحانی چقدر خوب بوده است.(!)

علیرضا نادر تحلیلگر اندیشکده آمریکایی رند نیز گفته است: انتخاب روحانی می‌تواند دلیلی برای خوش‌بینی باشد اما نه امیدواری زیاد. او عملگراست. اما در عین حال دلایلی برای احتیاط وجود دارد. او در برخی از عالی‌ترین منصب‌ها در ایران از جمله در نیروهای نظامی و تشکیلات امنیت ملی بوده است. حسن روحانی اصلاح‌طلب نیست و رژیم مایل به پذیرش او در انتخابات بود.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید A1 ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    34 42
    با حلوا حلوا کردن روحانی اصولگرا نمی شود
    • محمد A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      14 4
      در كل اصولگراي اعتدال گرا يه جور اصلاح طلب ميانه رو هست.
  • هاشم زاده IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    42 35
    شما که میگفتین هرچی روزنامه ها و رسانه های آمریکایی بگن برعکسه و اگه یه چنین تعریفی مثلا از یکی از افراد گروه رقیبتون در رسانه های آمریکایی میشد از اون تعبیر به همکاری با استکبار جهانی میکردین و سندی برای محکوم کردن فرد مورد نظر میدونستین....حالا به زعم شما کیهان این مطلب رو چگونه تعبیر کنیم؟
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    31 36
    این خط آخر رو تحریف کرده حسن روحانی اصلاح طلب است و نظام مایل به پذیرش او در انتخابات بود.
  • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    52 4
    گفتن واشگنتن پست لازم نیست که مگه قرار بود مردم به مخالف نظام رای بدهند. رای مردم به نفی افراط گری بود نه نفی نظام.
  • آریا KW ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    41 19
    خوب که چی ؟اگر تحلیل اجنبی ها موافق نظر ما باشه با آب وتاب و تبلیغات بیان می کنیم و اگر نباشد که با بدو بیراه .اگر روحانی در راه امام نبود اینجا نبود و اگر دیگران در راه امام بودند مشکلات چنین بر زندگی مردم خیمه نزده بود . بگذارید روحانی و مردم انقلاب را به مسیراصلی برگرانند و مردم رابا هوچی گری متفرق نکنید.اصلا"قبول رای به روحانی رای به شما و فقط شما بوده دست از سر تفرقه افکنی بردارید.
  • رسول IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    50 51
    باز کیهان ، باز خودی و غیر خودی اه اه اه....... خسته نشدی؟ کیهان تا کی میخواهی تمام نظرات و پیش بینی ها و برنامه هایت را بر اساس تحلیل های خارجی ها قرار بدی ؟ میدوتید تعجب من از چیه؟ مسئله اینه که کیهان به زبون یه چیز میگه ودر عمل به گونه دیگر عمل میکنه و ........... اما در اصل تمام توجه اش به خارج از کشور ه تا به داخل. و درست به خاطر همینه که همیشه اشتباه فکر و پیش بینی میکنه
  • حسام A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    36 1
    كيهان جان! شورای محترم نگهبان هرگز افراد مخالف و معاند نظام را تائید نمی‌‌کند پس قطعاً روحانی "خودی" است و این چیزی نیست که شما بخواهید به روزنامه هاي خارجي استناد کنید.
  • الهام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    32 40
    این شریعتمداری می خواهد 4 سال خودش را بکشد که اصلاخ طلبها پیروز نشدن روحانی اصول گراست بابا بهش بگین باشه تو خوبی که راحت بشه براش خوب نیست!!
  • بی نام US ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    9 1
    قبل انتخابات نبود؟
  • ابو IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    14 40
    دوست دارم نظرات آقای شریعتمداری رو درباره رییس جمهور جدید و تحلیل پیروزی ایشان رابدانم
  • بی نام IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    33 20
    اگر کیهان و کیهانی ها توجه می کردند، این اشاره واشگنتن پست ربطی به خودی اعلام کردن دکتر روحانی ندارد و اینقدر این خبر را توی بوق و کرنا نمی کردند. اگر منظورشان توجه دادن اصلاح طلبان است که باید به آرشیو خود مراجعه کنند که چه کسانی سعی داشتند گروه مذاکره کنندگان قبلی را سازشگر و خائن معرفی کنند. هدف واشنگتن پست بی اهمیت خواندن تمام سازوکارهای دموکراسی و تلقین دیکتاتوری است، از دشمن شناسی مثل شریعتمداری بعید است بخواهد این عقیده را انقدر بزرگ نمایی کند.
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    38 2
    پیش بینی روزنامه رسالت:بدنه اجتماعی اصولگرایان که الان در بهت ناشی ازشکست به سر می برد چه خواهد کرد؟
  • حقیقت گو A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    68 1
    پس چی؟!!! می خواستی روحانی یک آمریکایی باشه؟!!! خوب معلومه که ایرانیه و حافظ منافع مردم ایران . اما نه اون طوری که بعضی ها دلشون می خواد!! بلکه به شیوه ی عاقلانه ی خودش!!
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    60 2
    پَ نه پَ، از دشمنانه!
  • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    48 1
    خوب معلومه.انتظار داشتين رييس جمهور ما غير خودي باشه !
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    14 33
    کیهان همیشه مینوشتی هر چی دشمن گفت به ان شک کنید حالا چی شد؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    13 35
    آقای شریعتمداری یادتون نره هروقت دشمن از ما تعرف کرد ما باید برعکس عمل کنیم پس باتوجه به اینکه یکی از رسانه های استکباری از اقای روحانی رو خودی حساب کرده پس ما می فهمیم که ایشون خودی نستن و غیر خودین!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    چکار کنیم که دیگه خبر از کیهان چاپ نکنین؟
  • ع ر IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    11 35
    شايد اصلاح طلب كامل نباشه اما رايش بيشتر مال جنبه كوچيك اصلاح طلبيشه ضمن اينكه همه هم دوستش داريم و اميدواريم به منافع "ايران"، متوجهيد؟ "ايران" ، و نه جا يا افراد ديگه فكر كنه
  • سام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    9 1
    نه پس مال لیختن اشتاینه!! بابا با این تحلیلا اینقد اطلاعات به ملت ندین. مخمون میپوکه!
  • قاسم IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    22 20
    هدفت چیه حسین آقا ؟برداشتت از مطلب این نیست که بگی روحانی آمریکاییه؟از تو بعید نیست.یعنی میشه یه روز ببینم در روزنامت تخته شده.
    • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
      18 0
      خدا از دهنت بشنوه اگه تخته بشه من شیرینی میدم اینجا به همه
  • بی نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    18 24
    بیچاره کیهان دیده یه روزنامه خارجی باهاش هم عقیدس که آقای روحانی اصلاح طلب نیست متوسل شده به تیتر اون امروز اینجوری بره رو اعصاب....
  • حمید A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    16 19
    الان دیگه واشنگتن پست و فاکس‌نیوز و لوفیگارو هر چی بگن درسته!!! هر وقت به نفعتون بود سو استفاده کنید. به قول شاعر: نان به نرخ روز خوردید ای دریغ!
  • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    14 32
    خوب مثلا خاتمی خودی نبود ؟؟؟!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    9 31
    الان دیگه واشنگتن پست و فاکس‌نیوز و لوفیگارو هر چی بگن درسته!!! هر وقت به نفعتون بود سو استفاده کنید. به قول شاعر: نان به نرخ روز خوردید ای دریغ!
  • m IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    7 0
    بسم ر ب متعال الله اعلم از دل تک تک ماها فقط خدا خبر داره ولی من دلم روشنه به این روحانی
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    9 0
    هر چي كه هست ما بهش راي داديم و تا آخر ازش حمايت مي كنيم
  • ضد کیهان IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    4 0
    این جمله معرکه بود...........دیپلمات‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی که در سال‌های 2003 تا 2005 درباره مسأله هسته‌ای با او مذاکره کردند دریافتند که او محکم و غیرقابل دستیابی است. تنها زمانی که بعداً در برابر جلیلی سازش‌ناپذیر نشستند دریافتند که اوضاع در زمان روحانی چقدر خوب بوده است.
  • بی نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    2 0
    این آقای شریعتمداری همواره در صدد سیاه و سفید کردن مسایل است و چون به هدف نرسد به هر دری می زند من نمی دانم بعد از این همه فهم و درک و به قول این حضرات بصیرت ملت در انتخاب شخصی میانه و معتدل چرا کیهان سعی دارد هر طور شده او را از این ویژگی تخلیه کرده و وابسته به گروه خاصی ولو به نام اصولگرا نماید آخه این چه اصراریه که همه باید در قواره تعریف کیهان اصولگرا باشند و اگر نبودند پس دشمن اند
  • احمد IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    1 1
    برادران عزیزم ایا می دانید چرا اکثر مردم به اقای روحانی رای دادند؟ به نظر بنده به 2علت بوده . ا- مردم از وضع موجود که اصول گرایان بوجود اورده بودند خسته شده بودند . حالا که اصول گرایان میگویند دولت احمدی نژاد اصولگرا نبود بماند . 2- مردم خواستار تغییر بودند واقای روحانی اگر اصول گراست پس چرا عکس خودش را بین اقای رفسنجانی و خاتمی قرار داد لابد امثال اقای شریعتمداری کیهانی میگویند این عکس جعلی است و فاقد اعتبار بوده .اما مردم ما بواسطه این عکس بقول خودتان جعلی به اقای روحانی رای دادند . اقای روحانی خیلی مخلصیم خدا نگهدارت باد . انچه میدانی به نفع ملت و سرزمین ایران است انجام بده واز خداوند کمک بگیر ومطمئن باشید مردم محکم از برنامه های شما دفاع خواهند کرد .
  • محسن A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    شماحقیقتا ازکیهان داریدمیسوزیدکه هرروزخبرمیذاریدیاباحقیقت مشکل دارید؟