می دانید چه اطلاعاتی از شمادست آمریکایی ها افتاده‌؟

مجله مهر نوشت:

این روزها همه فقط به دنبال پیدا کردن ادوارد اسنودن،افشاگر اطلاعات محرمانه آمریکا هستند و کمتر کسی دیگر سراغ اصل ماجرا می‌رود. اسنودن افشاگر بزرگترین توطئه و جاسوسی اطلاعات جهان بوده است اما بر اساس اسنادی که این مامور سابق سیا افشا کرده فکر می‌کنید اطلاعات شما به دست سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا افتاده است ؟

مجله مهر: پروژه مشهور به «هرم» را اکنون بزرگترین توطئه و جاسوسی اطلاعاتی در جهان می‌دانند؛ پروژه‌ای که در آن هر ایمیل،هر اظهار نظر یا پیام خصوصی در فیس بوک،متن چت‌ها،مکالمه با اسکایپ و هزاران نوع اطلاعات دیگر ضبط و شنود شده است.
ادوارد اسنودن عامل افشای این پروژه اکنون در حال فرار برای بازداشت نشدن از سوی نیروهای امنیتی آمریکاست. او را اکنون به خاطر این افشاگری بزرگ تحت تعقیب‌ترین مرد جهان می‌دانند.
دولت آمریکا از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مجددا خواسته است که او را به «بدون تاخیر» به این کشور مسترد کند. پوتین اعلام کرده است اسنودن در محوطه ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می‌برد. وزارت دادگستری آمریکا این‌ مرد جوان را به جاسوسی و سرقت اسناد محرمانه متهم کرده و گذرنامه او را باطل کرده است. چرا اما اطلاعات این مرد این‌قدر مهم است ؟

خبرنگاران از مسافران فرودگاه مسکو درباره دیدن افشاگر آمریکایی سوال می‌کنند

از سال ۲۰۰۷ همه کاربران سرویس‌های مشهور اینترنتی جهان از جمله گوگل و فیس‌بوک هدف این جاسوسی بوده‌اند. بر خلاف آنچه برخی تصور می‌کنند دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا افراد خاصی را در این پروژه در نظر نداشته‌اند بلکه هر آنچه کاربران این سرویس‌ها انجام داده‌اند در دسترس سازمان امنیت ملی آمریکا بوده که یکی از سری‌ترین نهادهای اطلاعاتی این کشور است.
اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید بر اساس اطلاعاتی که ادوارد اسنودن افشا کرده اطلاعات زیر از همه کاربران زیر نظر نهادهای اطلاعاتی آمریکا بوده است:
- متن کلیه ایمیل ها در سرویس های فوق مانند ایمیل های یاهو، جیمیل، آمریکن آنلاین، هات میل، ام اس ان ، آدرس گیرنده و فرستنده های ایمیل ها و کلیه فایل های پیوست.
- متن همه چت ها و گفتار های متنی، صوتی و ویدیویی در سرویس هایی مثل یاهو مسنجر، اسکایپ، پال تاک، گوگل تاک و ...
- کلیه فعالیت ها و معاشرت ها در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک در کنار کلمه‌های عبور افراد مورد هدف در شبکه های اجتماعی و سرویس های اعلام شده.
- اطلاعات دقیق تر و بررسی های اطلاعاتی در مورد افراد خاص یا مشکوک

اما همه آنچه تاکنون از بزرگترین جاسوسی جهان منتشر شده تنها ۴ صفحه از فایل ۴۱ صفحه ای است که در اختیار روزنامه گاردین قرارگرفته است. همین ۴ صفحه هم اما خیلی‌ها را شوکه کرده است. پیش از این هرچند گزارش های متعددی در مورد استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت برای ردیابی افراد مورد نظر آمریکا منتشر شده اما اطلاعات فاش شده در گاردین نشان می‌دهد اطلاعات همه کاربران و نه فقط تعداد محدودی افراد مشکوک توسط سازمان امنیت ملی آمریکا ذخیره و بررسی می‌شود.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    هر چند به نظرم معلوم بود میتونن چک کنن این اطلاعات رو ولی بازم یه فاجعه است. ولی فکر کنید تو ایران یه نفر اطلاعات داشته باشه و بخواد بده به یک روزنامه یا خبرگزاری مثل خبرآنلاین که اطلاعات رو منتشر کنه! تا هفت نسل قبل و هفت نسل بعد کل کارکنان اون روزنامه یا خبرگزاری قبل از انتشار اطلاعات میرن تو حبس ابد! آزادی بیان خوبیش اینه که حداقل کثافت کاری و جاسوسی دولتها (اینجا آمریکا) اینجوری میتونه برملا بشه. جایی که برملا نمیشه دلیلی بر عدم وجود این کارا نیست. مثل همین که از 2007 تا الان که این جاسوسی برملا نشده بود ولی وجود داشته
    • حقیقت گو A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      40 48
      ما داعیه ی داشتن بالاترین سطح دموکراسی، حقوق بشر و آزادی و .... در دنیا را نداشتیم. ما خود را قیم دنیای تک قطبی نخواندیم. ما به بهانه ی آزادی و دموکراسی و... به دیگر کشورها حمله نکردیم. حنجره ی ما در دفاع از آزادی همجنس بازان در دیگر کشورها جر نخورده!! آنهایی که این کارها را کردند حالا نوبت رسوایی آنهاست!!! ما که تکلیفمان مشخص بوده و هیچ وقت نگفته ایم آزادی بی قید و شرط باید بر جامعه حاکم باشد!!! آنهایی که یک عمر این شعار ها را داده اند و با این چماق ها بر سر دیگران کوبیده اند حالا باید بگویند پس کو آن شعارها؟!! کجا رفت ادعای مبارزه با تروریسم؟!!! آیا القاعده در آمریکا تروریسم است و در سوریه آزادی خواه؟!! کجا رفت ادعای مبارزه بر علیه دیکتاتورهای جهان؟!!! آیا امیر عبدالله ها دیکتاتور نیستند؟!
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    15 52
    اينا همش حرفه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    80 9
    گیریم اونا پیامکا و ایمیلای منو داشته باشن اگه اونارو به خودم بدن نمیفهمم چی نوشتم چه برسه به اونا (((:
    • سعید IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      31 1
      اخه واسه من و امثال تو اره ولی هستند کسانی که دانشمند و....
  • محمد EU ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    47 19
    من از روز که اینترنت رو فهمیدم...کلا انتظار این که آمریکا قانون رو زیر پا بزاره رو داشتم...زور گویی و دزدی حرفهای مردم بدبخت رو بالاخره باید یکی لو میداد از پس این جاسوسی...هر روز یه عمل زشت دیگه ای سر میزنه از آمریکا.آخه چرا؟
  • میثم A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    56 19
    کل ایمیل ها و چت های من رو بشینی بخونی، اگه دیوونه نشی، جایزه داری ... چه حال و حوصله ای دارند این آمریکایی ها !!! با اطلاعات شخصی من ، نمکی سر کوچه یه نیم کیلو نمک هم بهت نمیده ... ! والااااااااااااااا
    • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      43 1
      آخه عزیزم اطلاعات من وتو رو می خواد چیکار ! هستن اونایی که اطلاعاتشون بدرد بخوره
  • مهدي A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    23 2
    اين نكته رو فراموش كرديم كه وقتي تمام سرور هاي اطلاعاتي كمپاني هاي آمريكايي گووگل و فيس بووك و ... توو خود آمريكاست مسلما به همه چي دسترسي دارن!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    19 11
    چرا ايران بهش پناه نميده ؟؟؟؟. ميدوونين. چقدر. اين آدم با ارزشه ؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      24 3
      اون نمی یاد ایران
    • جلال FR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      3 2
      بی خیال بابا. روحانی اومده که دوره ی این ماجراجویی ها تموم بشه دیگه. به ایران چه مربوطه این وسط که خودش و بندازه جلو آخرم مجبور شه با عذرخواهی طرف و پس بده... دنبال دردسر می گردی؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    20 1
    من موندم این آمریکاییا که اطلاعات خصوصی! منو ازینور دنیا دارن چطور نفهمیدن یکی مثه این بابا از آمریکا خارج شده؟؟!!
  • نا شناس IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    13 5
    اينو ميگن آزادي مطبو عات كه به راهتي ميتونه هر مطلبي را چاپ كنه
  • سید A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    37 11
    سلام چند سال قبل دکتر عباسی گفت که اینترنت و گوگل ابزار جاسوسی سیا است اما مسخره اش کردند
    • پژمان A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
      4 4
      آخه اون میگفت اگه رایانه خاموشم باشه میبیننت اصلا یجا شنیدم میگفته اگه رایانه نداشته باشیم میتیننت !!!!
  • بی نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    8 2
    فکر کنم این شنود عظیم بخشی از برنامه هوشمند سازمان امنیت ملی آمریکا به نام اشلن هستش که اتفاقا یه فیلم هم در موردش ساخته شد این پروزه علاوه بر اینکه همه ی فعالیت های اینترنتی رو کنترل میکنه بلکه میتونه به کل دوربین های امنیتی هم تو سراسر دنیا دسترسی داشته باشه
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    25 0
    دادگاه بین المللی وجود نداره که دولت آمریکا رو محکوم کنه؟ آمریکا باید بابت این عمل شنیع مجازات بشه و غرامت پرداخت کنه!