رییس جمهور سابق کشورمان گفت: برنده اصلی انتخابات اصل انقلاب بود.

به گزارش خبرآنلاین، جمعی از منتخبین شورای شهر با رئیس جمهوری سابق ایران دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار که با سخنان منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر آغاز شد، پس از بیان نکاتی در مورد نحوه عملکرد اصلاح طلبان در جریان تبلیغات و انتخابات و مسائل و تنگناهای موجود و بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده در تهران و سراسر کشور، سید محمد خاتمی به بیان دیدگاه های خود در مورد مسائل جاری و انتخابات اخیر پرداخت.

وی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آن مساله ای وجود دارد که باید باز بشود و ان شاء الله در آینده باز خواهم کرد، گفت: ما در برابر یک وضعیتی بودیم که بحمدالله اصلاح طلبان در انتخابات حضور داشتند ولی به نظر می رسید که روند کار بسوئی می رود که بطور طبیعی بدست خود اصلاح طلبان هم اصلاحات و هم اصلاح طلبی شکست بخورد.آنچه در این زمینه انتخاب شد و بسیار هم دشوار بود این بود که ما ترجیح دادیم که گفتمان اصلاح طلبی که در مواضع آقایان عارف و روحانی مطرح شده بود پیروز بشود که بحمدالله چنین شد و این مساله موفقیتی بزرگ بود که به دست آمد.
وی افزود: به هر حال آنچه مردم به آن رای دادند یک سری مطالباتی بود که احساس می کردند از زبان کسانی بیان می شود و آنچه در وجدان جامعه بود اینکه وضع موجود قابل قبول نیست و باید عوض بشود راهکارها هم راهکارهای مدنی و اصلاح طلبانه و نه براندازانه بود.

رییس جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه از یک طرف گفتمان موجود و وضعیت موجود نفی شد از طرف دیگر شیوه های غیر مدنی و روش های براندازانه مورد نفی قرار گرفت، خاطرنشان ساخت: آنکه برنده اصلی شد اصل انقلاب بود و اینکه در درون نظام دلمان می خواهد تحول تغییر و پیشرفت حاصل بشود و اصلاح صورت گیرد.
خاتمی با بیان اینکه از جمله اموری که در گفتمان ما وجود دارد اینکه ما به "حذف" نمی اندیشیم، ما می خواهیم همه باشند ولی همه در جای خود باشند، خاطرنشان ساخت: راجع به انتخابات شوراهای شهر و روستا انصاف این است که تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت و اصلاح طلبان هم امکانات کمی داشتند هم در زمینه ریاست جمهوری و هم در زمینه شوراها.
اهم اظهارات سید محمد خاتمی در ادامه می آید:
*من خبر دارم که برای انتخابات دهها میلیارد تومان در بعضی جاها خرج شده است در حالیکه الان من می دانم دو کاندیدای ما که در نهایت یکی ماند، با وضع خوبی روبرو نبودند و امکانات لازم را نداشتند وبدتر از آن مساله شوراها بود که دوستان ما اینجا گفتند و تنگناها را بیان کردند و خوشبختانه مردم با اشتیاق این فهرست شما را می گرفتند ولی این فهرست در دسترس همه تهرانی ها نبود.
*متاسفانه در زمینه شوراها نیروهای شناخته شده و کارشناس را حذف کردند و در بعضی جاها به اندازه تعداد کسانی که برای شورای شهر لازم بود نامزدی در رده دوم و سوم هم نداشتیم. در تهران دوستان خوبی ماندند اما نبود تبلیغات و تحت الشعاع قرار گرفتن ان نسبت به انتخابات ریاست جمهوری نتیجه ای داد که می توانست نتیجه دیگری هم داشته باشد.
* ما در درجه اول باید مصلحت جامعه و مصلحت مردم تهران و کشور را در نظر بگیریم و با اصول اصلاح طلبی که داریم خودمان را بسنجیم و هماهنگ کنیم و کمتر گروهی فکر کنیم و نباید بکوشیم که منافع و مصالح را با منافع خودمان تطبیق کنیم بلکه به عکس عمل کنیم.
*با توجه به نقشی که مرکز ایران دارد و شورای شهر تهران در جایگاه بسیار بالایی است و طبعا شهردار تهران هم نقش بسیار خوبی دارد.هزاران میلیارد تومان بودجه اینجاست که مساله مهمی است که البته همین جا هم لغزندگی پیدا می شود چه بسا که کسانی تحت تاثیر این مسائل قرار بگیرند.
*امیدواریم هم در زمینه ریاست جمهوری و هم در زمینه شوراها ما شاهد کارهای بهتری باشیم. معتقدم دوستانی که در انتخابات 24 خرداد انتخاب شده اند چه آقای رئیس جمهور و چه دوستان شورا الان با دو مساله مواجهند که باید آنرا حل کنند یکی مطالباتی که مردم بر اساس آن به منتخبان خود رای داده اند ، وعده هایی که به مردم داده شده است بخصوص آقای رئیس جمهور که واقعا همه باید تلاش بکنیم و کمک کنیم منتخبان نسبت به این وعده ها پای بند باشد و همکاران و ابزارهایی که باید برگزیده شود با توجه به این وعده ها و برای تامین مطالبات بحق مردم و مواضعی باشد که در جریان انتخابات اتخاذ شده است. از سوی دیگر مطالبات و توقعات مردم است که نگرانی و محرومیت فراوان
داشته اند و حق دارند که عملی شدن آنها را بخواهند.
*عدم انحراف خودش خیلی مساله مهمی است؛ تامین ابزارها برای اینکه این مسیر طی شود خیلی مهم است .مساله سهم خواهی نیست مساله جوابگویی به مطالبات مردم است قانع کردن مردم که توقعات بالا نداشته باشند و خیال نکنند یک شبه همه مشکلات حل می شود نیز از اهمیت برخوردار است و بخصوص اینکه من احساس می کنم از طرف کسانیکه خود را در این انتخابات ناموفق می دانند دارد به مسائلی دامن زده می شود.
*وقتی 3 عضو در شورای پانزده نفره توانستند تاثیر گذار باشند ، 14 نفر بیشتر می توانند در شورای سی و یک نفره اثر گذار باشند و فضا هم فضایی است که به هر حال امروز شاید بعضی ها که ته دلشان به شما علاقه دارند راحت تر بیاییند این طرف و ملاحظات کمتری داشته باشند.
عارف: شوراهای شهر، شورای شهرداری شده است
همچنین محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در دیدار جمعی از منتخبین شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین نمود مردم سالاری شوراهای شهر و روستا است، خاطرنشان کرد: در دولت آقای خاتمی نگاه ما به شورای شهر به عنوان یک پارلمان محلی بود. در آن دوران مراقب بودیم که شورا سیاسی نشود تا آنجا که شورای شهر را شورای شهرداری تلقی نمی‌کردیم اما اکنون در خیلی از موارد شورای شهر، شورای شهرداری شده است.
معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به نگاه دولت اصلاحات به شورای شهر، تصریح کرد: نگاه ما در دولت اصلاحات مدیریت یک پارچه شهری بود اما مشکلاتی در خصوص عدم ابلاغ سیاست‌های اصل 44 داشتیم اما خوشبختانه اکنون این سیاست‌ها ابلاغ شده است.نگاه کلی کشور این است که تمام امور حتی زیربناها باید به بخش‌های خصوصی یعنی شورای شهر واگذار شود.
عارف یادآور شد: متاسفانه شورای شهر اول وارد فضاهای سیاسی شد و از این رو مشکلاتی برای اصلاح طلبان ایجاد کرد. خواهش ما این است که شوراهای شهر سیاسی نشوند. شوراها باید امور سیاسی را به عهده فرمانداری‌ها و استانداری‌ها بگذارند و امور غیر سیاسی را در شوراها بررسی کنند.
وی با اشاره به عملکرد شورای دوم گفت: در شورای دوم مصمم شدیم که امور واگذاری‌ها را بر اساس اصل 44 انجام دهیم. یعنی تلاشمان این بود که تصدی بخش هایی که در اختیار دولت بود را واگذار کنیم. متاسفانه شورای دوم با نگاه سیاسی که نسبت به دولت داشت، با وجود تصدی واگذاری‌ها از سوی دولت، این شورا در عمل موفق عمل نکرد.
عارف افزود:شورای شهر سوم هم متاسفانه با دولت وارد درگیری و بحث شد و جایگاهی را که باید پیدا می کرد، نتوانستند پیدا کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: خوشختانه اکنون کشور وارد فضای جدید شده است. پیام مردم در این انتخابات به ما این بود که باید نگاهی فراتر از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی داشته باشیم. مشارکت 72 درصدی مردم در انتخابات نیز نشانگر این است که مردم از دید جناحی عبور کرده اند و ما نیز باید در همین مسیر گام برداریم.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا ،اظهار داشت: انتخابات شورها در فضای خوبی انجام شد. اکنون اختیار دولت وسیع است و جهت‌گیری دولت باید این باشد که تصدی‌ها واگذار شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام آمادگی در خصوص کمک به شورای شهر، ادامه داد: دولت و ما در حد توان محدودمان آمادگی داریم که به شورای شهر کمک کنیم تا در جایگاه واقعی‌اش قرار گیرد. چراکه بخشی از اختلافات و مسائلی که در شورای سوم بود، دودش به چشم مردم رفت.

/27220

 

کد خبر 301055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mohsem IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    درود بر خاتمی عارف هاشمی و روحانی
    • رضا A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      57 89
      هاشمی نه ولی ایول به خاتمی و عارف.
    • سامان IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      2 10
      آقای خاتمی 4 سال پیشم همینجور خندیدین و به رای مردم احترام گذاشتین؟؟؟؟ چه جوونایی بخاطر شما و امثال شما پرپر شدن.اگه میدونستی چرا هیچی نگفتی؟ خرب کردی آقاجون.خراااااااااااب
    • اکبر IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      2 1
      سامان خان بهتره در مورد 88 بیشتر تحقیق کنی
  • احسان A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    توی این چهار سال چقدر به خاتمی تهمت زدند.!؟ واقعا که سیاست پدرو مادر نداره.
  • ابراهیم IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    دوستم توی ستاد یه کاندید کار میکرد میگفت 680 میلیون تومن خرج کرده (قزوین)
    • غیر رسمی IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      71 6
      مگه قراره چقدر حقوق بگیره تو شوراها ؟!!!!!!!!!!!!!!! اگر ماهی 5میلیون هم بگیره چنیدن سال طول میکشه تا این هزینه برگرده !!!! البته حقوق و مزایای رسمی منظورم بود...!!!!
    • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      18 0
      عزیزان جالبه بدونید که شورا ماهی 100هزار تومن حقوق داره.. حالا شما نگاه کن ببین اون 700ملیون چه شکلی جبران میکنه؟؟زمین خواری!!!
  • رضا A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    184 6
    خاتمی گفته خبر دارم در انتخابات 10 ها میلیارد تومن خرج شده ، شما تیتر زدید "سیدمحمدخاتمی:خبردارم درانتخابات شوراها دهها میلیارد هزینه شد" خبر آنلاین لطفا صداقت و اصول روزنامه نگاری را رعایت کنید
  • علی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    آقای دکتر عارف هم می تونه گزینه ی خوبی برای شهرداری تهران باشه ....
    • آرش A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      98 92
      تهران برای نگرش کلان و افق فکری گسترده دکتر عارف کوچک است.
  • حسن IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    چه عجب ازخاتمی هم می گیند
  • اصلاحات اعتدال IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    فدایی داری خاتـــــــــــــمی♥دوســــــــــــــــــــــت داریم♥خداوند سلامتی و عمرطولانی نصیب شما و آقای عارف کند که با راهنمایی شما دکتر عارف ایثار کردند و به نفع آقای روحانی کنار کشیدن و باعث و بانی این شادی ها و امید ملت شما بزرگواران هستید
  • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    درود بر شرافتت خاتمی روحانی یادت باشه عارف بایس باشه
  • مهربان توسی A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    افرین بر سید خندان اصلاحات موفق باشید انشاا...
  • frhady IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    سید. خندان.
  • محمد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    خاتمی زنده باد روحانی پاینده باد
  • محسن IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    پايه شوراها را خاتمي بنا نهاد و چه كار بدي كرد
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    عشقست خاتمی
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    درحالی که همه فکر میکردند کار اصلاحات تمام است، با سیاستی صبورانه و درست دوباره به عرصه بازگشتید و مهمتر از آن دوباره امید را به مردم ایران باز گرداندید. سپاسگذارم آقای خاتمی. خرداد ماه پیوند عجیبی با سیاست ایران خورده است. ماه هایمان همیشه خردادی باد.
    • مجید A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      همه مردم؟یا فقط ضد انقلاب ها!
  • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    شهرداری این مالیاتها را که هر سال از ما میگیره بجای اینکه خرج آبادانی شهر بکند، حیف و میل میکند. .
  • بی نام A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    احتمالا این خبر از جنس همون خبرایی که میگفتن 11 میلیون رای تقلب شده!!!!!
  • بی نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    یه زمانی هیچ سایت و روزنامه عکس این بنده خدا رو نمی گذاشت توی صحفه حالا چرا هست عجیب مگه نمیگفتن که این آقاعوامل سورس....... از اینا گذشته خدایش درست نیست این حرفها رو بعد از اتمام دوره گفت چونکه توی دنیا خودمن بده میشیم میگن ایران تا حالا هر چی ریس جمهور داشته یا منافق فراری یا فتنه گر یا انحرافی یا...... پس بیایید با هم به خاطر چهار روز ریاست بد نباشیم
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    171 3
    لطفا اعتدال پیشه کرده و به رای مردم خواه در ریاست جمهوری و خواه شوراها احترام بگذاریم
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    چه عجب!!!!!!!!!، یه زمانی تو مجلس شعار مرگ بر فلانی رو سر می دادند ولی الان خبر با عکسش رو میذارن، پیشرفت تا کجا!!!!!! به قول بعضی ها روحانی مچکریم :)
  • سهیلا A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    بیچاره آقای خاتمی که اصلا امکانات نداره و در گذشته هم نداشته! آدم به یاد رمان بینوایان می افتد!
    • یوسف IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      سهیلا خانم، جهت اطلاع،کلاس آقای خاتمی اینقدر بالا رفته که دیگه رئیس جمهور تعیین میکنه. هنوز از 24 خرداد 2 هفته بیشتر نگذشته.
  • ج ل ا ل IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    درود بر خاتمی
  • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    خوب همه خرج کردن.چه اشکالی داره؟
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    کتاب اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران رو بخونید.اگه چاپش نکنی به اینده ایران خیانت کردی.اگه وقت ندارید حداقل مقدمه کتاب رو بخونید.دانلود از سایت نویسنده کتابrenani.ir
  • بی نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    آخه چرا نمک میخوریم نمکدون میشکنیم!چرا این همه به آقای خاتمی و اصلاح طلبی تهمت میزدند و میزنن!
  • شهرام A1 ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    خاتمی، رئیس جمهوری که از نو باید شناخت!
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    خاتمی: "برنده اصلی انتخابات اصل انقلاب بود." جناب خاتمی حتما سال 88 برنده انتخابات فرع انقلاب بود . الحمدالله که معنی اصل و فرع را فهمیدیم منتخب 18.5 میلیونی اصل انقلاب است , منتخب 24.5 میلیونی فرع انقلاب است .
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    95 7
    شروع شد...خدابخیر کنه
  • شهروندایرانی IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    شما همیشه از همه چیز خبر دارید و سکوت می کنید .این مردمند که از هیچ چیز خبر ندارند و نامحرمند.
  • بی نام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    ایکاش این اقاایون اصلاح طلب ازرقیبان خود یاذ میگرفتنند که بدون کوچکترین اعتراض نتیجه انتخاب مردم راپذیرفتند تصورکنید اگر روحانی رای نیا ورده بود چگارمیکردند! اعتراض اشوب فتنه
  • حسین عیدی- چناران IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    من مسئول ستاد کتر عارف و قائم مقام ستاد دکتر روحانی در شهر چناران از توابع خراسان رضوی بودم شاهد بود که تبلیغات شوراها به قدری گسترده بود که ما توان رقابت با این تبلیغات را نداشتیم انگار شورای شهر محترم از ریاست جمهوری بود ستادهای شورای شهر مملو از جمعیت بود و بساط چای و شربت و گاها نهار و شام پهن بود شهر و حتی درختان مملو از پوسترهای قد و نیم قدر تمام رانگی بود بیاش از 50 بیلبورد بنری در سطح چند بلوار این شهر 50 هزار نفری گسترده شده بود برخی از کاندیداها بیش از 70 میلیون تومان هزینه کردند و برخی هزینه هایشان کمتر از 10 میلیون و 30 میلیون شد، اما ما ستاد دکتر عارف را با 350 هزار تومان و دکتر روحانی را با 500 هزار تومان که از ستاد مرکزی دادند به علاوه چند ده هزار تومن دیگر خودیاری
  • عرفان A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    عارف فقط لایق معاون اولیه نه سمت دیگه!!! زنده باشی عارف که واقعا نشان دادی اصلاح طبان دنبال قدرت نیستند و هدف مهم هست!!!!
  • احسان IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    این قدر با وقاحت میرید سراغ یکی و باهاش مصاحبه هم میکنید فکر میکنید مردم... هستن نمیدونن که حمایتهای همین ادم به ظاهر روشنفکر مآب بود که سال 88 اون بلا رو سر ما اورد. من از کسبه ی ولی عصر تهرانم و خوب میدونم این موضوع از کجا اب می خورد. سکوت این حضرات بزرگترین خیانت به مملکت بود.حالا شما قروقر میرید و ازش تیتر میزنید.به یاد داشته باشید که خدا شاهد رفتار ماست.خواهشا یه سرچی توی اینترنت بکنید و کلیپهای دست دادن وقیحانه ی این اقای به ظاهر سید رو با خانمای غربی ببینید. اگه مسلمانید پس باید حداقل ها رو هم رعایت کنید وگرنه که دیگه هیچ!...
    • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      به نظر شما آقای خاتمی در آن سال چه کاری به تنهایی می توانست انجام بدهد؟
    • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      آقاي عزيز اولا ايشان با يك خانم دست داده ، ايشان يه خانم رو نبوسيده كه دوما بدانيد سران كشورهاي جهان براي مصلحت كشورشان كارهاي خيلي بد تر هم مي كنند. اميدوارم دولت اعتدال باعث بشود افرادي با تفكرات جنابعالي هر چند اندك معتدل تر بشويد.
  • یونس IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    23 62
    از شما خواهش میکنم دلایل فیلتر بودن سایت آقای خاتمی (khatami.ir) رو پیگیری کنید
    • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      5 45
      احسنت منم خواستم بگم
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    جانم . محمد خاتمی عزیزم
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    81 14
    ايجاد اين شوراي شهر بي خاصيت از نقاط ضعف خاتمي بود.
  • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    3 1
    از اینکه پیامها رو نشون مییییییییییییییدییییییییییییییینننن واقعااااااااااااااااااااااااااااااااا ممنووووووووووووووون
  • سامان IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    7 108
    این حرفا رو ول کن عکس حاجیو بچسب که بعد از مدتها دیدیم...دوست دارم من دیوونه....
  • عرفان A1 ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    6 0
    چرا کل مطالب و جواب های بنده رو نشون نمیدین؟؟؟؟
  • رضا IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    3 1
    حقوق و بي خيال حتي گه يك زمين هم فقط واسه خودشون تو تهران جور كنند خودش چند ها برابر خرجيه كه كه كردن .
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    4 1
    بس کنید آقایان !