یک فعال سیاسی اصولگرا می گوید ماندگاری احمدی​نژاد در سیاست ایران، بستگی به عملکرد خودش دارد.

فاطمه استیری: عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، درخصوص اظهارات رییس جمهور منتخب مبنی بر عدم وامداری به هیچ حزب و گروهی و تشکیل دولتی از نیروهای متخصص و اعتدل‌گرا، گفت: روی کار آوردن چنین دولتی قابلیت تحقق دارد، اما اولین گام، تعریف اعتدال از دیدگاه آقای روحانی و یاران نزدیک به ایشان است. اگر این واژه تبیین شود و تفاوت اعتدال گرایی با مشی جریانات تندروی اصولگرا و اصلاح طلب کاملا روشن شود، طبیعتا چنین دولتی قابلیت تحقق خواهد یافت.

وی تصریح کرد: روشن شدن معنای اعتدال‌گرایی از این رو اهمیت دارد که جلوی هرگونه تفسیر و تاویل را در آینده خواهد گرفت و به نحوی نباشد که در آینده هر نوع عملکرد و اقدامی صورت گرفت، امکان تفسیر و تاویل وجود داشته باشد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درخصوص رویکرد روحانی بعد از انتخاب شدن و بازگشت آرامش به فضای سیاسی کشور، اظهار کرد: قضاوت در این مورد زود است. هرچند رییس جمهور منتخب در مصاحبه‌ها و اظهارات اخیر در مجموع پخته ظاهر شد و دقت نظر خوبی نسبت به همه مسائل داشت؛ اما هنوز برای قضاوت در مورد رییس جمهور آینده و دولتش زود است. باید اجازه داد که ایشان در موضع اجرایی قرار گیرد و سپس به یک نتیجه گیری رسید.

سلیمی نمین در ادامه درخصوص برخی اظهارات از سوی دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب مبنی بر پیروز بودن جناح متبوع​شان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه جریان تندروی حزب مشارکت در این انتخابات شکست خورد کاملا روشن و مبرهن است، به این معنی که نیروهای تندرو جناح اصلاح‌طلب خیلی نمی‌توانند خودشان را در انتخابات دارای توفیق ببینند. اما جریانی که متصل به آقای هاشمی رفسنجانی است، آنها قطعا توفیقاتی را در این انتخابات کسب کردند. اما اینکه گفته شود چون آقای حسن روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز است، بنابراین اصولگرایان رای آوردند، سخن دقیق و پسندیده ای نیست.

وی افزود: اصولگرایان به دلیل خطاهایی که مرتکب شدند خودشان مسبب به ضعف کشاندن خودشان شدند. یعنی برخی خطاهایی که خودشان صورت دادند موجب شد در انتخابات ریاست جمهوری توفیقی به دست نیاورند.
این فعال سیاسی اصولگرا، با تاکید بر اینکه این موضوع به معنای از دست دادن جایگاه سیاسی و اجتماعی اصولگرایان نیست، خاطرنشان ساخت: به این دلیل که همزمان اصولگرایان در انتخابات شوراهای شهر و روستا وضعیت متفاوت و بالاتری از دیگر جریانات سیاسی داشتند. بنابراین در انتخابات شوراهای شهر و روستا ثابت شد که پایگاه اجتماعی اصولگرایان هنوز هم بسیار قوی است اما در انتخابات ریاست جمهوری، ائتلاف نکردن، نقد غیرمنطقی همدیگر و مسائلی از این قسم، باعث شد که پایگاه اجتماعی‌شان دچار سردرگمی شده و به آنها لطمه وارد شود و در انتخابات موفق نشوند.

وی درخصوص آینده سیاسی محمود احمدی‌نژاد و ماندگاری او در سیاست ایران، تصریح کرد: آقای احمدی نژاد می‌تواند در فضای سیاسی فعالیت کند، ضعف‌های خودش را برطرف کند و بر قوت‌های خودش بیفزاید و مجددا تلاش کند که آراء مردم را در دیگر انتخابات آتی به سمت خود جلب کند. او همچنین می‌تواند تبدیل به یک گروه بسته سیاسی شود.
سلیمی نمین تاکید کرد: در واقع این موضوع به خود احمدی نژاد بر می گردد که چه حرکت هایی را در پیش می​گیرد. به شخصه امیدوارم ایشان به عنوان کسی که تجاربی را در این 8 سال کسب کرده، بتواند به صورت عاقلانه عمل کند و هوشمندانه بتواند مجددا به عنوان فرد فعال سیاسی در صحنه معادلات سیاسی کشور فعال باشد.

/29220

 

کد خبر 301065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    102 6
    بالاخره یکی از آنها فهمید!
    • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
      1 0
      ملت با زبان همه فهم خواسته خود را به پیروی از هاشمی و خاتمی بیان کردند واگر کسی یا کسانی نمی خواهند این مطلب را درک کنند مشکل خودشان است.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    104 6
    اصول گراها با توجه به مناسب انتصابی نباید نگران جا و مکان حکومتی مناسب برای خودشان باشند
  • جهان A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    94 3
    اينطور باشه سمناني ها هم ميگن سمنان پيروز انتخابات سه دوره هست!
  • اصلاحات اعتدال IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    113 7
    همین شوراهای شهری که میگین اصولگراها پیروز شدن و تونستن خودشون به عرضه نمایش بگزارند بهتره یاداوری کنم بنیان گزار شوراهای شهر سید محمد خاتمی رهبر اصلاحات بودن خداروشکر کنین که ایشون همچین نهادی را تاسیس کردند تا شما امروز به نامش افتخار کنین
    • حسین IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      106 8
      تو شوراها به جز تهران همه اصلاح طلبا رد صلاحیت شدن
  • جواد IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    91 11
    روحانی نه اصولگراست نه اصلاح طلب،هر چی هاشمی بگه همونه.هاشمی و روحانی با هم هستند.هاشمی در دیدار قبلی با روحانی گفتن که اومدم ببینم کارها خوب پیش میره یانه (هر ساده ای میفهمه این جمله یعنی چی)روحانی جان موفق باشید !!!!!
    • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      16 2
      خوب مگه بده!!؟ هاشمی هوای خاتمی رو هم داره و مردمم به خاطر هاشمی و خاتمی بهش رای دادن
  • محمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    36 1
    چه عجب
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    46 2
    اگر به اين ترتيب ميگويند اصول گراها پيروز شدند به اين نتيجه ميرسيم ملت را گول زدند
  • بی نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    79 5
    1.جناب اقاي سليمي نمين انتخابات در شوراهاي شهر و روستا به جز چند تا از شهر هاي بزرگ جنبه ي طايفه اي داره.2.اصلاح طلبان هيچ وقت به فكر مصادره ي قدرت نبوده اند و بنابر فرمايش دكتر عارف قصد تحميل هيچ شخصي به اقاي روحاني را ندارند.ضمنا در هر دو كابينه اقاي خاتمي شخصيت هاي اصول گرا حضور داشتند مثل اقاي سعيدي كيا.ايا در 8سال دولت اصولگراي دكتر احمدي نژاد شخص اصلاح طلب حضور داشت؟.3.اگر اصولگرايان دكتر روحاني را نماينده ي خود ميدانند كه قطعا اين گونه نيست در انتخابات رياست جمهوري 96 از ايشان حمايت كنند.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    12 1
    مردم به برنامه های آقای روحانی رای دادند و دلیل اعتماد خیلیها هم حمایت اصلاح طلبان بویژه آقای خاتمی بود. حالا اگر اصولگراها آقای روحانی رو اصولگرا می دانند از برنامه هایش حمایت کنند. البته من نمی دانم چطور آقای روحانی و آقای جلیلی هردو می توانند در یک طیف قرار بگیرند بااینکه نظراتشون 180 درجه فرق می کرد!
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    11 1
    هيچ كدام ازگروه هاى اصولگراازروحانى نه تنها حمايت نكردند بلكه تخريب هم كردند ؛اين اصلاح طلب ها مخصوصآ رهبر شان آقاى خاتمى وهاشمى وحتى آنهاكه درزندان بودند ازروحانى حمايت كردند
  • خداپرست IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    2 3
    آقاي سليمي ازكجافهميدي
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    0 7
    دوستانی که نظراتشون دربالا اومده مصداق همان اصلاح طلبان افراطی هستند و هیچ انتقادی را قبول نمیکنند و این خیلی بده . اعتدالی که آقای رو حانی وعدش رو دادن باید مد نظر طرفداراشون هم قرار بگیره نه اینکه هرکس نظری خلاف رایشون میده فوری گارد میگیرن . ضمنا یک نکته رو فراموش نکنیم که اصلاحاتیا به افراد به مثابه یک ابزار نگاه میکنند داستان کارهایی که به سر رفسنجانی در دهه 70 آوردن یادمون نرفته شاید جوانها را به دلیل ندیدن آن دوران بتوانید گول بزنید اما ما که سنی ازمون گذشته همه چیز یادمون هست و دیگه گول این اصلاحاتیا رو نمیخوریم
  • بی نام IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    3 1
    کتاب مقدس ما مسلمانان قران کریم مسلمانان را امت وسط نامید من تعبیرم از امت وسط امت اعتدالگرا است حالا چرا مردان سیاسی صاحب تریبون مملکت ما با شنیدن اعتدالگرایی که همان امت وسط هست سراسیمه میشوند تعجب میکنم ظاهرا با توجه به جریانات جاری در منطقه و حرکتهای بخشهایی از جامعه ما در مسیر رادیکالیسم انگار این بشارت قران کریم را فراموش کرده اند مولا امیر مومنان علی (ع) 25 سال برای رسیدن به حق مسلم خود صبر پیشه کردند در صورتی که همه از شجاعت و دلیری و جنگاوری حضرتشان مطلع بودند اما چرا هر گز باین موضوعات فکر نمیکنیم نمیدانم خواهشا اگر کسی از حضرات علما به این نوشته حقیر بر خوردند راهنمایی بفرمایند ممنون میشوم
  • بی نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    4 0
    خبرآنلاین عزیز لطفا گفتگوهای کافه خبر رو با گزارش تصویری کامل منتشر فرمایید.
  • بی نام A1 ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    7 0
    جناب سلیمی نمین حتما" تعریف آقای روحانی از اعتدال با تعریف شما از اعتدال تفاوت فاحش خواهد داشت و خواهش میکنم با طرح این مباحث ذهنی آغاز گر چالش در جامعه نباشید . همجنین بیاری خدای بزرگ و البته اگر بعضی ها ( اعم از افراد !!! و گروهها) بگذارند آرامش سیاسی و روانی بر جامعه ادامه خواهد داشت مگر اینکه عزیزان احساس تکلیف کنند و این آرامش را به تنش تبدیل نمایند.
  • منتظر IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    0 10
    یادم میاد دوران اصلاحات شعار آزادی بیان می دادند بعد هرکی به آنها انتقد می کرد سریع ترور شخصیتش می کردند. حالا هم همینه. مگر این آقای سلیمی نمین چی گفته که اینطوری عصبانی شده اید. انتقد آزاد باشد مگر علیه شما. بعد مگر واقعا فکر می کنید اصلاح طلبان پیروز شدند نه اگر رای داشتید که عارف رو کنار نمی زدید. زمانی فحش به هاشمی و حالا حمایت از هاشمی. خب اگه حالا درست می گویید به مردم بگویید قبلا دروغ می گفتید.
    • صدرا A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      2 0
      پ ن پ شما راي آورديد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    2 0
    اگر شکست را قبول نکنیم باید منتظر شکستهای بیشتر و بزرگتر باشیم.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    4 0
    آقای منتظر آقای عارف بدلایل زیر کنار رفت 1-اگر آقای عارف کنار نمی رفت رای هم که می آورد زمینه برای فعالیت ایشان فراهم نبود واز همان ابتدا نیز اعلام کردند که تابع نظر جمع هستند وبه قول خود نیز عمل کردند 2-اگر حمایت اصلاح طلبان نبود آقای روحانی در مرحله اول رای نمی آورد گیریم که اصلاح طلبان 12در رای داشته اند 3- چنانچه انتخابات به مرحله دوم کشیده می شد بدون حمایت اصلاح طلبان امکان پیروزیی آقای روحانی وجود نداشت چون اوصولگراها در این مرحله احتلاف می کردند وبه آقای روحانی رای نمی دادند مگر اینکه رای دهندگان مرحله اول به کاندیداهای اوصولگرا .اوصولگرا نبوده وصرفا به برنامه آنها رای داده باشند