مثلث نوشت:

مهندس هاشمی‌طبا یکی از افرادی است که در کمیته انتخاب وزیر ورزش نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. با رئیس اسبق سازمان تربیت‌بدنی درباره ویژگی‌های وزیر ورزش همصحبت شدیم و اینکه وزیر آینده ورزش از کدام حزب خواهد بود.

به نظر شما وزیر آینده ورزش چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
مهم‌ترین شاخصه‌ای که وزیر آینده ورزش باید داشته باشد این است که با ورزش و اهالی آن بیگانه نباشد. یعنی این‌طور نباشد که فردی از کابینه جا بماند که اتفاقاً چهره‌ای سیاسی است و بعد وزارت ورزش به این فرد سپرده شود. فردی که می‌خواهد وزیر ورزش شود باید با محیط ورزش کاملاً آشنایی داشته باشد.اهالی ورزش باید این فرد را بپذیرند و او را قبول داشته باشند و البته سابقه مدیریتی در ورزش داشته باشد. نکته دومی که راجع به آن تأکید دارم این است که وزیر آینده ورزش باید بتواند با رئیس‌جمهور رابطه بسیار تنگاتنگی داشته باشد.
یعنی رئیس‌جمهور این فرد را صاحب ایده بداند و به‌عنوان وزیری کارآمد به آن نگاه کند. نکته سوم اینکه این فرد باید بتواند با مجلس ارتباط خوبی برقرار کند.
منظور شما از گفتن این ویژگی‌ها آیا فرد خاصی است؟
نه، من برای حرف‌هایم مصداق خاصی ندارم و از فرد خاصی نام نمی‌برم. اما این را هم بگویم که ما نمی‌توانیم یک فرد را صرفاً به این دلیل که به ورزش علاقه‌مند است به وزارت ورزش برسانیم. باید این فرد دوره‌های مدیریتی در ورزش را گذرانده باشد. من تأکید دارم که فردی که قرار است وزارت ورزش را به دست او بسپاریم باید با اقبال عمومی اهالی ورزش روبه‌رو شود و کارشناسان از آمدن وی به عرصه تصمیم‌گیری ورزش کشور احساس خوشحالی کنند، نه اینکه فردی را از بیرون محیط ورزش بیاوریم و به اهالی ورزش تحمیلش کنیم

آیا شما درباره انتخاب وزیر ورزش به دولت جدید مشورت می‌دهید؟
من مشاوره خاصی نمی‌دهم. من آماده‌ام تا اگر تجربیاتی دارم در اختیار مسئولان ورزش قرار دهم، در مورد احتمال حضورم در وزارت ورزش نیز باید بگویم نظر من همان است که در گذشته اعلام کردم و اینکه یک فرد جوان‌تر پست وزارت ورزش را برعهده بگیرد بهتر خواهد بود.

اما اسم شما در کمیته انتخاب وزیر ورزش مطرح شده است. شما این خبر را رد می‌کنید؟
من هم شنیده‌ام. اما هنوز این کمیته جلسه‌ای برگزار نکرده است. اصلاً هنوز محقق نشده است که بخواهیم درباره دستور جلسات این کمیته حرف بزنیم. البته این حرف به این معنا نیست که چنین کمیته‌ای وجود ندارد. اما رسماً کار کارشناسی آغاز نشده است.

شما ملاقات خاصی نداشتید؟
نه من با رئیس‌جمهور منتخب دیدار داشته‌ام و نه حکمی گرفته‌ام. به هر حال ما هم مثل شما منتظریم. تأکید می‌کنم که من تاکنون ملاقاتی با آقای حسن روحانی نداشته‌ام و اصلاً از گزینه‌های ایشان برای پست وزارت ورزش اطلاعی ندارم. فقط می‌دانم ستاد ورزشی ایشان در حال بررسی است و روی چند گزینه را برای وزارت ورزش انتخاب کنند. ان‌شاءالله بهترین فرد برای وزارت ورزش انتخاب شوند.

آقای هاشمی‌طبا! احزاب سیاسی چقدر در انتخاب وزیر ورزش دخالت خواهند داشت؟
سؤال شما را نمی‌فهمم. یعنی اینکه وزیر حتماً باید عضو حزب سیاسی خاصی باشد؟

نه، با توجه به خاستگاه سیاسی آقای رئیس‌جمهور به هر حال این طبیعی است که از برخی حزب‌ها وزرای بیشتری به کابینه راه پیدا کنند و در مورد وزارت ورزش هم این احتمال صدق می‌کند. شما این موضوع را قبول ندارید؟
در حوزه ورزش باید در مورد آدم‌ها حرف بزنیم نه درباره جریانات سیاسی.

یعنی شما می‌خواهید بگویید وزیر ورزش نه از کارگزاران خواهد بود و نه از اصلاح‌طلبان؟
نه، معنی حرف من این نیست. به نظر من ورزش بالاتر از جناح‌های سیاسی است. به این دلیل که میان اهالی ورزش و اهالی سیاست مرزبندی مشخصی وجود ندارد.

بیشتر توضیح می‌دهید؟
منظورم این است که ورزشی‌ها بالاتر از جناح‌های سیاسی حرکت می‌کنند. بعضی آدم‌ها در دوره ای خاص سیاسی بوده‌اند. آن دوره سیاسی به پایان رسیده اما همین آدم‌ها با وجود اینکه مخالف آن حزب بودند در ورزش مانده‌اند و مسئولیت هم داشته‌اند. این موضوع به ما ثابت می‌کند که لزوماً آدم‌هایی که در ورزش هستند سیاسی نیستند و این آدم‌هایی همزمان با تحولات سیاسی جابه‌جا نمی‌شوند. در واقع این جناح‌های سیاسی هستند که به اهالی ورزش نیازمندند.

این سؤال را به این دلیل از شما پرسیدم چون به هر حال رویکرد دولت‌ها در این‌باره متفاوت بوده است، مثلاً خود شما در دولت آقای هاشمی بودید و در اوایل دولت آقای خاتمی هم مسئولیت ورزشی داشتید، اما در دوره دوم ریاست‌جمهوری آقای خاتمی جانشین شما برخلاف ایده‌های شما حرکت کرد. نظرتان در این مورد چیست؟
من برای پاسخ دادن به این سؤال شما به حرف‌هایی که زدم برمی‌گردم. این افراد بودند که با هم اختلاف داشتند، نه دولت و نه جناح‌های سیاسی، توانایی‌های افراد متفاوت بود. نگاه افراد به برنامه‌ها و کارهای اجرایی متفاوت بود. از این جهت فقط می‌توانم و اجازه دارم در مورد دوره‌ای که خودم تصمیم‌گیر بوده‌ام صحبت کنم، نه درباره دوره ریاست دیگران. در واقع دیگران بهتر است درباره عملکرد من صحبت کنند. کارشناسان باید حرف بزنند و نقد کنند و بگویند که هاشمی‌طبا درست عمل کرد یا خیرد.

با همه این حرف‌ها آیا شما باز هم اصرار دارید که به این سؤال پاسخ ندهید؛ اینکه وزیر ورزش از کارگزاران است یا از اصلاح‌طلبان؟
راحت بگیم. چه اصولگرا، چه کارگزارانی و چه اصلاح‌طلب، هر فردی که می‌خواهد به این مقام برسد به نظر من شرایط به گونه‌ای پیش خواهد رفت که جریان‌های سیاسی هیچ تدثیری در ورزش ایران نخواهند داشت و ورزش راه خودش را خواهد رفت و در واقع این آدم‌ها هستند که با عملکردشان می‌مانند نه به واسطه اینکه عضو حزب خاصی هستند. عرصه انتخاب وزیر ورزش هم باید برهمین مبنا باشد، اینکه آن فرد چه برنامه‌هایی دارد. آدم‌های باسابقه، کارآمد، دانا، باسابقه مثبت در ورزش کشور باید مورد توجه دولت جدید قرار بگیرند. من اطمینان دارم که ورزش ایران دردولت جدید جناحی نخواهد بود.

شما عملکرد دولت در حوزه ورزش را طی هشت سال اخیر چطور ارزیابی می‌کنید؟
من قاطعانه می‌گویم که در این هشت سال دولت عملکردت مثبتی در حوزه ورزش نداشته است. البته من نمره‌ای در نظر نمی‌گیرم، اما قطعاً اگر هم قرار به نمره باشد نمره قبولی به این دولت تعلق نمی‌گیرد.

فکر نمی‌کنید که کمی بدبینانه قضاوت می‌کنید؟
چطور، چرا؟

چون ورزش در همین دولت بود که در گانگجو به‌عنوان چهارمی رسید و در المپیک هم به مراتب شرایطی بهتر از شرایط المپیک دوره مدیریتی شما داشت.
این‌گونه موارد نمی‌تواند فاکتور مناسبی برای قضاوت در مورد عملکرد یک دولت باشد؛ اینکه ما به دلیل همین دو اتفاقی که می‌گویید دولت را در عرصه ورزش موفق ارزیابی کنیم. گزینه‌ها و فاکتورهای دیگری وجود دارد. باید از ابعاد مختلفی به موضوع ورزش و عملکرد دولت در هشت سال اخیر بپردازیم که فعلاً اجازه بدهید درباره اش حرفی نزنیم.

301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =