پنجره نوشت:

حجت‌الاسلام احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس و عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: «آقای روحانی با شعار دولت تدبیر و امید روی کار آمدند. ایشان در واقع یک بررسی جامعه‌شناسی انجام داده‌اند که مردم از افراطی‌گری و تفریط خسته شده‌اند.» نایب‌رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس تأکید می‌کند: «جامعه دیگر تحمل تشنج و درگیری را ندارد. جامعه به آرامش و آسایش نیاز دارد. جامعه دیگر نمی‌تواند خطا و آزمون دولت را تحمل کند، بنابراین باید در تداوم حرکت دولت‌های گذشته نقاط‌قوت آنها تقویت و نقاط ضعف آنها جبران شود.»

آقای سالک! همان‌طور که در جریان هستید در سال‌های گذشته همواره برخی از چهره‌های سیاسی، مدعی ایجاد جریان سوم بوده‌اند، شما به‌عنوان یک فعال سیاسی حضور نیرو یا جریان سوم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قبل از نام‌نویسی کاندیداها برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم یعنی حدوداً چهارماه قبل، دولت در تحلیلی عنوان کرد که آقایان اصلاح‌طلب با یکدیگر اختلاف دارند که این اختلافات در میان اصولگرایان نیز وجود دارد، بنابراین خط سومی خواهد بود که این خط یا جریان سوم برنده خواهد شد. در واقع دولت خودش را برنده می‌دانست. بنابراین روزنامه ایران خط سومی را رقم زد و مواضعی را در این جهت درباره پیروزی خودش مطرح کرد.

شما فرمودید دولت خط سوم را مطرح کرد، آیا دولت برای حضور در انتخابات با این خط سوم هدفی را دنبال می‌کرد؟
هدف از بیان این خط سوم این بود که آنها می خواستند بگویند نه اصولگرا هستند و نه اصلاح‌طلب. یعنی تفکرات متفاوتی دارند که خودشان را فراجناحی می‌دانند، یعنی برخی می‌خواهند بگویند ما اصلاح‌طلب و اصولگرا نیستیم ما حد واسط بین این دو جریانیم. به‌عنوان مثال اینها در این گمانند ک اگر خوبی‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را بگیریم نقطه مثبتی است و می‌توانیم از این مجموعه خودمان حرکتی را به‌وجود بیاوریم. به‌هر حال خط سومی که اینها مطرح کردند یعنی یک تفکر فراجناحی و تفکری است که از نقاط مثبت اصولگرایی و اصلاح‌طلبی استفاده می‌کند که نمایانگر عدم وابستگی جریان سوم به جریان‌های سیاسی دیگر است که این خودش می‌شود یک جریان سیاسی، یعنی یک وابستگی جدید که میانی و مسائل متفاوتی دارد.

آیا آقای حسن روحانی به دنبال ایجاد نیروی سوم است؟
آقای روحانی با شعار دولت تدبیر و امید روی کار آمدند. ایشان در واقع یک بررسی جامعه‌شناسی انجام داده‌اند که مردم از افراطی‌گری و تفریط خسته شده‌اند.

یعنی مردم از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی خسته شده‌اند؟
مردم از افراطیونی که در جریان اصلاحات ماجرای فتنه را درست کردند و سران فتنه شدند و از طرف دیگر افراطی‌هایی که در بین اصولگرایان بودند، خسته شده‌اند. بنابراین آقای روحانی خطی را براساس تدبیر و امید دنبال کردند تا در مسیر اعتدال حرکت کنند. حرکت اعتدالی در مبانی دینی ما مبنای ارزشی دارد که نکته بسیار مهمی است. اعتدال یعنی عدالت و درستی، یعنی میانه‌روی؛ اینها نکاتی است که در انسان‌های معتدل وجود دارد. در واقع جامعه دیگر تحمل تشنج و درگیری را ندارد. جامعه به آرامش و آسایش نیاز دارد. جامعه دیگر نمی‌تواند خطا و آزمون دولت را تحمل کند، بنابراین باید در تداوم حرکت دولت‌های گذشته نقاط‌قوت آنها را تقویت و نقاط ضعف آنها را جبران کند. بنابراین مسئولیت دولت آقای روحانی نسبت به دولت‌های گذشته بسیار سنگین‌تر خواهد بود.

آیا این جریان سوم که همان اعتدال گرایان است، در آرایش سیاسی گروه‌ها و احزاب نیز نقش دارد؟
مطمئناً کسانی که از جریان اصلاح‌طلبان چشم دوخته‌اند تا ارکان کلیدی قدرت را در دولت اعتدالگرای یازدهم در اختیار بگیرند با سیاستی که آقای روحانی اعلام کردند بعید می‌دانم به این سمت بیایند، البته اینها بسترسازی خواهند کرد تا کلیدهای قدرت را در دولت یازدهم در دست بگیرند.

یعنی اصلاح‌طلبان در صدد احراز کلیدهای قدرت در دولت آقای روحانی هستند؟
بله. بالاخره آنها دولت یازدهم را رها نخواهند کرد، چون در واقع فرصتی است که به نظر خودشان باید از آن استفاده کنند.

اصولگرایان چطور، آیا این طیف هم چنین هدفی را دنبال خواهد کرد؟
خب تندروهای اصولگرایان نیز همین وضعیت را خواهند داشت.

پس با این تفاسیر امکان سهم خواهی اصولگرایان نیز از دولت آقای روحانی وجود دارد؟
بعید است موضوع سهم‌خواهی مطرح باشد. اگر سیاستی که آقای روحانی اعلام کردند، یعنی اینکه می‌خواهند از انسان‌های شایسته و فرهیخته در جریان اجرای کشور استفاده کنند مبنای کار ایشان قرار گیرد، مطمئناً ار افراد پخته، سابقه‌دار و بدون حاشیه استفاده خواهند کرد، زیرا برخی از افراد حاشیه‌های بدی دارند به‌طوری که خانواده یا اطرافیان آنها مشکل دارند، بنابراین آقای روحانی نمی‌تواند از افراد حاشیه‌دار استفاده کند زیرا مردم در این قضایا حساس هستند. بنابراین رئیس‌جمهور منتخب قصد دارد از یک دولت خدوم در خط اعتدال با تدبیر و امید حرکت کند.

جریان سوم می‌تواند به گروه بزرگی تبدیل شود، زیرا تاکنون کسانی که مدعی روی کار آوردن نیرو یا جریان سوم بوده‌اند در نهایت نتوانستند با جمع کردن طرفداران خود این جریان را صاحب هویت یا شناسنامه کنند؟
سؤال شما فقط یک جواب دارد و آن، این است که ادعا تا عمل فاصله دارد، بنابراین باید منتظر ماند و دید این ادعا در چه زمانی عملیاتی می‌شود.

شما به‌عنوان یک فعال سیاسی آقای روحانی را در راه‌اندازی این جریان سوم موفق می‌دانید؟
اگر ایشان براساس فرمایش پیام مقام معظم رهبری حرکت کنند می‌توانند با شایسته‌سالاری الگوی مناسبی در چینش افراد ایجاد کنند.

آیا راه‌اندازی جریان سوم منجر به حذف جریان‌های دیگر می‌شود؟
نمی‌دانم؛ بنده علم غیب ندارم. در واقع این قضاوت برای بعد از 15 مرداد است.

شما اشاره‌ای داشتید مبنی بر اینکه با روی کار آمدن جریان سوم، افراطیون از هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا حذف خواهند شد.
بله، بنده این نکته را عرض کردم، اما بازهم می‌گویم این نوع قضاوت کردن مقداری زود است، بنابراین باید منتظر ماند و دید برای کابینه یازدهم آقای روحانی چه اشخاصی را معرفی می‌کند.

با توجه به شرایط فعلی آیا ما شاهد تولد جناح سومی در ایران خواهیم بود؟
هر دولتی که در رإس کار قرار گرفته، عده‌ای را دنبال خود راه انداخته است؛ در کنار دولت سازندگی آقای هاشمی، کارگزاران شکل گرفتند و در کنار دولت آقای خاتمی، شاهد اعلام موجودیت مشارکتی‌ها بودیم. در حال‌حاضر نیز ممکن است حزبی تحت‌عنوان حزب بهار درست شود بنابراین شکل‌گیری احزاب دیگر نیز امری طبیعی به‌نظر می‌رسد.

یعنی حزب یا جناح سومی می‌تواند همان اعتدالگریان باشد؟
بله، این احتمال وجود دارد البته حزب اعتدال با احزاب تندروی دیگر تفاوت دارد.

27301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    31 2
    اصلاح طلبان رها نمی کنند؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    24 0
    عجب!!!گویا اشتباه لپی کردن!!!!!!!تصحیح بفرمایید"" اصولگرایان دولت یازدهم را رها نمیکنند""دو هفته ای است همانند سیریش به دولت یازدهم چسبیده اند ول کن هم نیستند!!!
  • بی نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    17 0
    خدایا این اصول گرایان چقدر ظالمند. قدرت حاکم اصول گراست. تمام کاندیداهای انتخابات غیر از یک نفر اصول گرا بودند. روحانی هم دم از اصلاح گذشته می زد. مردم انتخاب دیگری نداشتند. شورای نگهبان کسی را نگذاشته بود. مردم مجبور به انتخاب دورترین فرد از اصول گرایان بودند. اما همچنان پیغام مردم دریافت نمی شود!
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    4 0
    آقای سالک شما و دوستانتون یه لطفی بکنید فعلأ اوضاع رو تحلیل نکنید!!
  • بی نام EU ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    8 0
    آقا دولت يازدهم دربست براي شما اصولگراها! حالا شما ما اصلاح طلبها رو ول ميكنيد؟ ميذاريد دولت يازدهم به كاراش برسه ؟ يا ميخواهيد تا اخر چهار سال به اين بحثها ادامه بديد؟
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 1
    مشکل از این نظام نیست مشکل از شماست که سیستمتون به اسلام نمیخوره میتونید برید تلاویو یا نیویورک زندگی کنید به نظر من اصلاح طلبی یعنی بی بند وباری ونبود امنیت