ایسنا نوشت:

حجت‌الاسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که تصمیم مجمع عمومی بانک مرکزی در خصوص محاسبه نرخ مابه‌التفاوت ارز قانونی است، اظهار کرد: با افزایش نرخ ارز مجمع عمومی بانک مرکزی تصمیم گرفت مابه‌التفاوت آن را به عنوان استهلاک بدهی‌های دولت، بانک‌ها و شرکت‌هایی که کالاهای اساسی مردم را تامین می‌کنند به بانک مرکزی محاسبه نماید.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به برخی انتقادات از تصمیم اخیر مجمع عمومی بانک مرکزی توضیح داد: این تصمیم برای جلوگیری از تزریق پول، افزایش نقدینگی، افزایش تورم و عدم افزایش پایه پولی کشور و البته در چارچوب قوانین موجود است.

وی با بیان این‌که تصمیم مجمع عمومی بانک مرکزی برای کمک به شرکت‌هایی بود که کالای اساسی مردم را تامین می‌کنند و آثار آن چند ماه آینده در کشور دیده می‌شود، تصریح کرد: یکی از این شرکت‌ها که بدهی‌های آن استهلاک شده است شرکت پشتیبانی دام و طیور کشور است که نقش مهم و اصلی در تامین گوشت و مرغ مردم را برعهده دارد.

میرتاج‌الدینی با اشاره به این‌که بیش از 90 درصد این مصوبه در راستای استهلاک بدهی‌های دولت به بانک مرکزی است که آثار اقتصادی روشنی دارد خاطرنشان کرد: اشکالاتی که برخی دستگاه‌های نظارتی برای این مصوبه گرفته‌اند به قسمت تامین بخشی از منابع شرکت‌های دولتی است که این موضوع هم با بررسی‌های صورت گرفته در مجمع عمومی بانک مرکزی قابل اصلاح است.

میرتاج‌الدینی با بیان این‌که نحوه تامین کالاهای اساسی و دارو یکی دیگر از موضوعات مطرح در جلسه امروز دولت بوده است گفت: قرار است نحوه تامین کالاهای اساسی و دارو با ارز مرجع ادامه پیدا کند و تصمیم دولت با توجه به بودجه 92 این است که همچنان کالاهای اساسی را با ارز مرجع و دارو تامین کند، چون قانون بودجه در این زمینه صراحت ندارد و معاونت بودجه و برنامه‌ریزی و مسئولان تصمیم‌گیر این اختیار را دارند که مساله کالاهای اساسی و دارو را مدیریت کنند.

میرتاج‌الدینی همچنین درباره گزارش اخیر ارائه شده در مجلس در مورد میزان تذکرات کتبی به رئیس‌جمهور و اعضای دولت در طول این مدت در مجلس گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این تذکرها اغلب بر خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس و اصول قانون اساسی است، چه تذکرات به رئیس‌جمهور و چه تذکرات به اعضای دولت.

معاون رئیس‌جمهور با بیان این‌که مجلس بیش از همه باید حرمت قانون را حفظ کند، افزود: بر اساس اصول قانون اساسی نمایندگان مجلس اجازه تذکر کتبی به رئیس‌جمهور را ندارند و تنها سوال در قانون اساسی مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: تذکر آنجا مطرح می‌شود که تخلف صورت گرفته باشد، اما بیش از 50درصد تذکرات کتبی تقاضا و مطالبات مردم است که نمایندگان در قالب تذکر مطرح می‌کنند که به طور مثال در فلان روستا گاز کشیده شود و یا این‌که برای روستایی دیگر جاده تاسیس شود.

میرتاج‌الدینی با بیان این‌که تذکر شفاهی هم بر خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس و با اصول قانون اساسی در مجلس است، گفت: در مجلس هفتم رئیس مجلس جلوی آن را می‌گرفت، اما در مجلس هشتم و نهم این موضوع رعایت نمی‌شود. در حالی که تذکر شفاهی هم تخلف از آیین‌نامه اداره مجلس است که دولت در آن غایب است که در این رابطه بارها به رئیس مجلس گفته‌ایم تا جلوی تذکرات شفاهی گرفته شود اما این کار انجام نشده است.

وی تاکید کرد: در گزارش ارائه شده در مجلس بیش از 50 درصد موضوعات تذکر نیست، بلکه نیازهای جامعه است که در قالبی دیگر بیان می‌شود و اینکه اعلام می‌شود که بیشترین تذکر را این دولت گرفته است در قالب تخلف در جامعه مطرح می‌شود که درست نیست.

میرتاج‌الدینی در رابطه با توقف پرداخت‌های قرض‌الحسنه دولت در بانک‌ها از سوی مجلس گفت: ایرادی که از سوی مجلس به پرداخت‌های قرض‌الحسنه پنج‌میلیون‌تومانی که بیشتر برای حل مشکلات کوچک مردم در نظر گرفته شده است و دو سه هفته است که این موضوع متوقف شده است در جلسه قبلی دولت مطرح شد واز دو کانال این مشکل حل می‌شود.

میر تاج‌الدینی در رابطه با با برخی اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که در سفر رئیس‌جمهور به روسیه بیش از 100نفر او را همراهی کرده‌اند گفت: من در جریان جزئیات سفر نیستم، ولی همانطور که در تمامی سفرهای رئیس‌جمهور عمل می‌شود سفر مسکو هم به همین ترتیب بوده است و مورد خاصی وجود نداشته است.

وی اضافه کرد: طبیعی است که وقتی رئیس‌جمهور به سفر خارجی می‌رود مجموعه‌ای از اعضای دولت و مقامات بلندپایه او را همراهی می‌کنند و ایراداتی که مطرح می‌شود به دنبال حاشیه‌سازی است؛ چراکه دستاوردهای قابل توجهی در سفرهای رئیس‌جمهور وجود دارد و سفر اپک گازی هم بسیار مهم بود که در آن تصمیمات مهمی گرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که در جلسه امروز هیات دولت همراهان رئیس‌جمهور گزارش‌هایی از سفر به مسکو دادند، گفت: دیدار با پوتین فوق‌العاده بوده است و آقای پوتین اعلام کردند که آماده هر نوع همکاری به خصوص در حوزه اقتصادی با ایران است همچنین نشستی که با نخبگان روسی انجام شده است قابل توجه بوده و استقبال فوق‌العاده بوده است.

وی همچنین در رابطه با ساعت کاری در ماه رمضان گفت: در این رابطه به موقع تصمیم‌گیری و اعلام خواهد شد.
/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    19 0
    با صدای روزنامه فروشهای خیابانی دهه 50 بخوانید :: فوق العاده فوق العاده!!