وزارت علوم در این 8 سال روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

در دوره اول ریاست جمهوری احمدی نژاد،  انتقادهای فراوانی نسبت به عملکرد وزارت علوم وجود داشت .منتقدان بزرگترین خطای مسئولان وزارت علوم را برخورد با دانشجویان ممتاز می دانند که از آنها ثبت نام نشد،هرچند که گفته می شود ستاره دار شدن دانشجویان از دوره اصلاحات شروع شده است.همچنین در سال 85 با بازنشسته شدن زودهنگام اساتید برجسته دانشگاه‌ها انتقادات زیادی به دنبال داشت از جمله این که برخی از این اساتید در سن بازنشستگی نبودند و هنوز قابلیت تدریس را تا 10 سال دیگر داشتند.
در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد هم این وزارت خانه با حاشیه های فراوانی مواجه بود از طرح تفکیک جنسیتی دانشگاهها تا


برای بررسی عملکرد 8ساله وزارت علوم از جعفر توفیقی وزیر علوم دولت اصلاحات دعوت کردیم تا در کافه خبر حضور یابد .شما هم می توانید سوالات خود را در قالب کامنت مطرح کنید.
45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    6 0
    اقای توفیقی ایا در زمان جنابعالی دانشجوی ستاره دار وجود نداشت؟ ایا از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص اطلاع دارید؟
  • کاوه A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    14 0
    1- افزایش ظرفیت دانشگاهها بدون در نظر گرفتن کیفیت های لازم اموزش عالی موجب بروز ناهنجاریهای زیادی مانند سوق دادن جامعه به سمت مدرک گرایی، فروش پایان نامه های دانشجویی و مقالات علمی، تغییر رویکرد دانشگااها از نخبه گزینی به سمت توده ای شدن، رشد قارچ گونه انواع دانشگاهها بدن در نظر گرفتن کیفیت مکان، هیات علمی و فضای آموزشی و پژوهشی به خصوص در دانشگاههای پیام نور و آزاد و غیر انتفاعی و علمی و کاربردی، تعداد زیاد مدرک به دستان بیکار و د رانتظار مشاغل دولتی و رشد یکباره افزایش ظرفیت دانشگاه در پذیرش دکتری در کنار رانتهایی که به خودی ها داده شده است از مهمترین معضلاتی بوده که باعث افت کیفیت شدید دانشگاهها و آمار سازیهای عجیب شده است. این رویکرد چگونه تغییر خواهد کرد
  • کاوه A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    7 0
    2- رویکرد امنیتی به علم و فضای دانشگاهی باعث حذفرشته ها و سرفصل های زیادی هم در حوزه علوم انسانی شده و هم اساتید این رشته ها بسیار مورد کم مهری و ظلم قرار گرفتند. دانشگاه علامه رکوردار اسلامی کردن دانشگاهی یکی از پادگانی ترین دانشگاههای کشور از رتبه 4 به نازلترین رتبه سقوط کرده و علی رغم این شریعتی مدیر نمونه فرهنگی معرفی شد! رویکرد فرهنگی وزارت علوم که بیش از این علم و دانش را مورد اهمیت قرار دهد، به شکل توهین آمیزی شخصیت اساتید و دانشجویان محیط دانشگاه سقوط داده این رویکرد فضای فرهنگی دانشگاه را بسیار امنیتی کرده. این مسایل چگونه پی گیری خواهد شد
  • استاد دانشگاه A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    11 0
    لطفا نظراتی که در ( درو مطلب دکتر جعفریان بیان شده اند در اختیار دکتر توفقیق داده شود. اغلب مسایل در این نظرات مطح شده اند. اما تاکید زیاد این جانب به افزایش طرفیت دکتری است که کم کم ارزش مدارک دکتری نیز همانند کارشناسی ارشد به اندازه یک کاغذ بی ارزش نازل خواهد کرد. مگر همه کارشناسی ارشد خوانده ها بادی دکتر شوند؟ واقعا باید این رویکرد مدرک گرایی شدید تغییر کند . رشته شمی با وجود این که به اشباع رسیده با زهم در اقصا نقاط ایران که حتی یک هایت علمی استادیار هم داشته باشد دکتری دایر شده است و باید یک امایش کلی در این زمینه صورت بگیرد. با رشد مدرک گرایی ارزش دانش به حدی نزول کرده که هرکس با هر مقدار معلومات می تواند صاحب یک مدرک کارشناسی ارشد شود. و این اتفاق در دکتری هم دارد می افتد
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    12 0
    ارتقا اساتید بسیار مورد انتقاد است . اساتید بسیار با توانایی علمی خیلی بالا به دلیل این که روششان به مذاق گروه حاکم بر دانشگاه خوش نمی آید از ارتقا محروم شده اند. فقط کسان یپیشرفت کردند که همسو با جریان حاکم بوده و دیگران د رصورت کوچکترین انتقادی محروم از همه چیز حتی در استانه اخراج و یا بازنشستگی اجباری قرار می گرفتند. ر پادگانی اداره کردن دانشگاه روش بسیاری از روسای دانشگاهها بود که خود سوابق امینتی داشتند. فضای دانشگاه نومید و آکنده از یاس بوده و همکاران زیادی که اغلب آنها در رشته های خوشان گنجی محسوب می شدند از ایران رفتند. این رویکر متعصبانه و افراطی به دانشگاه آسیب زیادی زده و اساتیدی که استخدام شده اند در حد و حدود استادی نبوده و اغلب به دلیل همسویی با جریان غالب به دانشگاه آمدند
  • کاوه A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    10 0
    آیا این که کامران دانشجو هر دو برادر خویش را به بالاترین مقام دانشگاهی رساند ، رانت خوری نیست؟؟ این شیوه اسلامی کردن دانشگاه است؟ در سند اسلامی کردن نوشته است پستهای بالایی را بین خانواده خود تقسیم کنید ؟ حیف نام اسلام که بر خواسته های گروهی و فرقه ای می گذاریم و جوانان را متنفر می کنیم .. درست کاری که طالبان با علم و دانش د رافغانستان کرد دانشجو هم با یاری امثال شریعتی با دانشگاههای ایران کرد مرز بین حوزه و دانشگاه مشخص است. حوزه سیستم خودش دارد و دانشگاه شیوه خوشد . چرا این دو باید با هم خلط شوند؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    12 1
    نظر ایشون را در موارد زیر جویا شوید 1) آزمون دکترا و گرفتن حق انتخاب استاد در گزینش دانشجو که این مکانیزم در تمامی دنیا جا افتاده 2) استخدام متمرکز و فله ای هیات علمی توسط وزارتخانه و بریدن دست گروههای آمزشی برای انتخاب همکار خود 3) بند فرهنگی در ارتقا اساتید و ترویج فرهنگ ریا و تظاهر در بین اعضا هیات علمی خبر آنلاین مچکریم!
  • بی نام IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    5 0
    در حال حاضر در برخی از دانشگاه ها با عنایت به احتمال تغییر مدیران کارهای شتاب زده زیادی از جمله اتتقال برخی مدیران دانشگاه بدون طی کردن روند، مطرح کردن پرونده های ارتقا و.....صورت می گیرد که لازم است به نحوی از ان جلوگیری شود. آیا افزایش پذیرش دانشجوی دکتری بدون تامین حداقل امکانات و بودجه هنر است که مدام وزیر علوم از عملکرد مثبت مدیریت خود در افزایش پذیرش یاد می کند. وزیر در دوران مدیریت به چند دانشگاه سرزده و با اعضای هیات عتمی نشست داشته است و ایا از حقوق قانونی وزارت خانه دفاع نموده است.
  • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    8 0
    آقا تو. را به حق قسم فکری برای دانشگاه پیام نور که عین قارچ در هر قصبه ای دانشگاه زده بی هیچ هیات علمی و حتی محوطه دانشگاهی و کلاس ، بکنید. این دانشگاه چنان بورکراسی گسترده ای راه انداخته که آدم سرگیجه م یگیره. ایجاد مراکز استانی یکی از این هاست. برای پیگیری یه نامه باید از شهرستان بیاییم استان شماره بگیریم باز برگردیم شهرستان. کارمندانش هم چون همه شون فک و فامیل هستند که تو این چند سال استخدام شدند در قبال هم احساس مسئولیت شدید دارن و حسابی هوای هم دارند!!( این همه کارمند بدون هیچ آزمونی استخدام شده اند که همه شان فامیل رییس روسا هستند!!) . قبلا خیلی معقول بود.. آلان هرکس با هر اندازه سواد و معدل 10 هم میتونه مدرک بگیره تو این دانشگاه و به خیل فارغ التحصیلان بی کار بیافزاید!!
  • دانشجوی دکتری A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    4 0
    با سلام متاسفانه اتفاقی که در چند سال اخیر افتاده اعطای بی رویه و بی ضابطه مجوز رشته و مقاطع تحصیلی به دانشگاه های دولتی و آزاد است بدون اینکه گروه آموزشی امکانات و هیات علمی کافی را داشته باشند. معاونت آموزشی وزارت علوم با تغییر آیین نامه ها و تقلیل شرایط تاسیس رشته و یا مقطع جدید مثل حداقل تعداد هیات علمی، سابقه گروه آموزشی و ... تقریبا به هر دانشگاه مجوز تاسیس و یا ارتقای هر رشته را داده است. "سوال من از آقای دکتر توفیقی در مورد کاهش استانداردهای آموزشی دانشگاه ها و رشته ها مانند نسبت استاد به دانشجو، امکانات و آزمایشگاه ها، فضای فیزیکی در 8 ساله گذشته است."
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    1 0
    از جناب توفیقیدر باره جذب هیئت علمی که فراخوان متمرکزشد و همه دانشگاهها اعلام نیاز میکنند خوب شد اما در پاره ای از مواقع در جذب بیانصافی ها صورت گرفت که روسای دانشگاه با پارتی افرادی جذب کردند که درشان دانشگاه دولتی از نظر مدرک نیستند برخورد وزارت جدید با این افراد که با پارتی جذبشدند چیست
  • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    1 0
    با سلام از جناب دکتر توفیقی بپرسید اگر وزیر علوم شدند معیارشان برای انتخابریاست دانشگاه چیست؟ ایا از هم حزبی ها خودشان هستند در ضمن توجه وزارت به دانشگاههای غیر تهرانی چطور خواهد بود فراخوان متمرکزوزارت علومچیز خوبی است ایا این روند ادامه میدن یا تغییر پیدا میکنه
  • یک استاد دانشگاه RS ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    5 0
    باسلام لطفا این چند نکته را مطرح نمایید که درد دل دانشگاهیان است اول از همه اینکه چرا در استخدام و بررسی صلاحیتهای عمومی اعضای هیات علمی مانند گذشته به نظر مراجع مشخص قانونی اکتفا نمیشود؟ آیا صحیح است که هیات های جذب تایید صلاحیت اعضای هیات علمی را در مراحل مختلف تبدیل وضعیت و ... منوط به تحقیقات میدانی کرده و از مثلا بقال سر کوچه راجع به صلاحیت اخلاقی و اعتقادی استاد دانشگاه سوال نمایند؟ یا آیا صحیح است که در مصاحبه های گزینشی مشتمل بر تفتیش عقاید ریزترین مسائل فکری افراد مورد کند و کاو قرار گیرد؟ آنهم از جانب کسانی که صلاحیت اخلاقی خودشان مشخص نمی باشد؟مساله بعد انتخابی نمودن مناصب مدیریتی و تفکیک جنسیتی . امیدوارم این نکات موثق را مطرح نمایید و مانند برخی نظرات قبلی ام سانسور نکنید
  • بی نام A1 ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    1 0
    با سلام اغلب دانشگاههای ازاد و موسسات غیر انتفاعی با داشتن حداقل اعضای هیات علمی چندین برابر ظرفیت (تا 10 برابر) دانشجو پذیرش می کنند. لطفا برای این فاجعه یک فکر عاجل شود.
  • دکتر صادق رستم زاده IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    1 0
    با سلام. اینجانب یک عضو هیات علمی پیام نور هستم چند سوال دارم: 1-وزیر علوم آینده برای جلوگیری از افت کیفیت شدید آموزش و پژوهش در دانشگاهی که 30 درصد دانشجویان کشور را در خود جا داده است (پیام نور )چه برنامه ای دارد؟ 2- گرفتن دانشجویان دکتری بدون آزمون ضربه بزرگی به آپژوهش کشور در آینده خواهد زد آیا نباید قبولی در دوره های تحصیلات تکمیلی ضابطه مند تر گردد؟ 3- اعضا و معاونین وزارت علوم فعلی که گرایشات خاص حزبی دارند و بودجه های علمی و فرهنگی را بدان سمت سوق می دهند چه جایگاهی در وزارت علوم آینده دارند ؟
  • بی نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    2 0
    با سلام خدمت جنابعالی. چرا هزینه پردیس های دانشگاهی برای کسانی که از طریق کنکور دکتری پذیرفته می شوند اینقدر کمرشکن است؟ آیا این با روح آموزش و پرورش رایگان مطابقت دارد؟ آیا تصمیمی بحال این دسته از داوطلبان که با زحمت زیاد وارد عرصه رقابت شده و کنکور داده اند و از سر بدشانسی و... چند درصد کمتر از سایرین زده اند ندارید؟ خواهش می کنم پاسخ بدهید. با تشکر.
  • استاد دانشگاه IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    1 0
    وزیر و وزارتخانه جدید چه برنامه هایی برای ارتقائ استقلال و آزادی عمل مسئولین دانشگاهها از سازمان های غیر مرتبط و غیر علمی و زدودن رانت و رابطه گرایی خصوصا در دفع و جذب استادان دانشگاه و گزینش معاونین و مسئولین اجرایی دانشگاهها دارد (زیرا که این هم اکنون یکی از آفات دانشگاههاست) ؟
  • عضو هیئت علمی IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    3 0
    متاسفانه اخبار ناخوشایندی از روش مدیریت دانشگاههای مختلف کشور به گوش میرسد. از برخورد با دانشجویان تا اخراج اساتید به بهانه های واهی! این موضوع در دانشگاه علم و صنعت که مدیران ان در لایه های مدیریت اجرایی کشور نفوذ داشته اند حادتر بوده است. ریاست دانشگاه با همراهی مدیران خودی در راس وزارتخانه، بیشترین اجحاف را در حق اساتید روا داشته اند و متاسفانه به هیچ احدی جوابگو نبوده اند و مدیرانی که سعی در پیگیری برخی از موارد داشته اند، توبیخ شده اند. آیا صرفا به برکناری این مدیران سوء استفاده کننده از موقعیت ، اکتفا خواهد شد؟ آیا خسارات مادی و معنوی وارده بر اساتید و دانشجویانی که مورد اجحاف قرار گرفتند، جبران خواهد شد؟ آیا خساراتی که به اعتماد دانشجویان و اساتید به نظام وارد شده قابل جبران است؟
  • کارمند IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    3 0
    لطفا در باره تبدیل وضعیت کارمندان وزرات علوم شاغل در دانشگاه و تبدیل وضعیت از اداری به علمی ( دانشجویان دکتری ) هم توجه شود. این جانب کارمند رسمی دانشگاه پیام نورم و دانشجوی دکتری. با داشتن رزومه عالی و دانشجوی سومین دانشگاه برتر با وجود اعلام نیاز مرکز متبوعم نتوانسته ام تبدیل شوم. دانشگاه می گوید باید از طریق جذب اقدام کنید، جذب می گوید چون کارمند رسمی وزارت هستنید باید از طریق دانشگاه اقدام کنید. دانشگاه هم میگوید باید دکتری تمام باشید درحالی که در آیین نامه نوشته امتحان جامع کافی است و از طرفی میگوید پروسه تبدیل وضعیت 2 سال طول می کشد. واقعا چرا باید دوسال طول بکشد؟ 2 سال برای یک تبدیل وضعیت درحالی که فوق لیسانس ار بیرون در کمتر از 3 ماه جذب می شوند آیا این برای کارمندان جفا نیست؟
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    3 0
    مدیران دانشگاه پیام نور اغلب از بیرون و به خصوص استانداری ها و آموزش و پرورش جذب شده اند و موجب فجایای زیادی در دانشگاه شده اند. واقعا چرا مدیریت دانشگاه نباید از بین خود دانشگاهیان انتخاب شود؟ چرا کارمندان پیام نور که در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند به سختی تبدیل وضعیت می شوند اما افراد از آموزش و پرورش به راحتی انتقال گرفته و تبدیل وضعیت می شوند؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    6 0
    دانشگاه پیام نور رشته هوا فضا و نفت گذاشته تو بعضی از مراکز.. بخدا آدم حیرت میکنه از اعتماد به نفس مسئولین و حماقت ملت
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    1 0
    پس کی قراره جواب داده بشه به این سوالات؟
  • کارمند IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 0
    با ارزوی موفقیت برای آقای دکتر توفیقی
  • کریمی A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    با سلام ضمن تبریک به جناب دکتر توفیقی و آرزوی توفیق انتظار می رود در مدت سرپرستی ایشان مشکل کلیه دانشجویان محروم از تحصیل و ستاره دار به ویژه در مقطع دکتری حل شود و در راستای استیفای حقشان از آنان ثبت نام به عمل آید.
  • مریم IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    1 0
    با سلام و آرزوی موفقیت برای آقای توفیقی کنکور دکترای 92 دارای مشکلات زیادی بوده است. از جمله آن این بود که معیار پذیرش دانشجو بیشتر از آنکه دروس تخصصی و قوی بودن داوطلب در زمینه تخصصی رشته خودش باشد نمره زبان بود. به گونه ای که فردی با نمره تخصصی بالاتر ی از رتبه های تک رقمی حتی مجازبه انتخاب رشته نشده است. درست است که زبان فاکتور مهمی برای پذیرش دانشجوی مقطع دکتراست اما نه اینکه ملاک برتری دانشجو صرفا زبان باشد. می توان با برگزاری زبان ملی و مشخص کردن یک نمره مبنا، هم دانشجویی برگزیده شود که حد مشخصی از زبان را بلد باشد و هم اینکه معیار رقابت در کنکور دکترا نمره تخصصی داوطلبان می شود. ثانیا بسیاری از اساتید معتثدند کنکور دکترا با پاسخنامه دارای اشکالات فراوان تصحیح شده است.