جلایی‌پور:حمایت از روحانی فرصت‌طلبی سیاسی نبود/ سلیمی‌نمین: حمایت از روحانی براساس رویکرد به قدرت بود/2

سلیمی نمین می گوید هاشمی به تصمیم و اجماع و ائتلاف اصلاح طلبان احترام گذاشت.

به گزارش خبرآنلاین، مناظره بین عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا و حمیدرضا جلایی پور فعال سیاسی اصلاح طلب در حال حاضر در خبرآنلاین در حال برگزاری است.
در ادامه این مناظره، سلیمی نمین، وادار کردن عارف برای کناره گیری به نفع روحانی را از برنامه‌های هاشمی در این انتخابات خواند و گفت: اینکه جریان اصلاح طلب به نفع روحانی کنار رفت، بر اساس رویکرد به قدرت بود نه رویکرد به اصلاح طلبی وگرنه سعی نمی‌کردند عارف را وادار به کناره گیری کنند. چون اصولگرایان به دلیل تحلیل غلط جبهه پایداری دچار تشتت شدند، جایگاه نامزدهای اصولگرا مشکل پیدا کرد و به این ترتیب آقای روحانی رای مردم را کسب کرد
وی در ادامه یکی ازعوامل ایجاد تشتت در جبهه اصولگرایی را احمدی نژاد دانست که در چند سال اخیر هیچ تقابلی بین این حلقه با اصلاح طلبان نبود و افزود: نمی‌بینید بیشترشان هم وغمشان نمایندگان اصولگرا است مانند حجم تخریبی که علیه اقایان لاریجانی یا قالیباف دنبال می کردند. و در این میان عمدتا هم جبهه پایداری یک وظیفه و رسالت ویژه را را دنبال کرد، مساله قم و یا اسنادسازی‌های جعلی که علیه آقای قالیباف ساخته بودند که در تخریب جریان اصولگرا و تشتت این جریان نقش اساسی داشتند.
جلایی پور در پاسخ به این بخش از اظهارات سلیمی نمین درباره مشکل اصولگراهاف گفت: مشکل این بود که اصولگرایان فکر می کردند همه چیز روبراه است و اطمینان توهم آمیز داشتند که انتخابات را بردند. انتخابات یک پیروزی برای همه بود هم برای اصولگرایان میانه رو، هم اصلاح طلب هم برای نظام و هم رهبری.
این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: در این پیروزی واقعا مواضعی که رهبری که گرفتند مهم بود، اینکه ایشان گفتند از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کنم بسیار مهم بود، خیلی از این تندرو ها منتظر یک حمایت ویژه بودند ولی نشد، دعوت از همه حتی کسانی که نظام را قبول ندارند مهم بود، مشارکت که بالا نباشد که اصلاح طلبان پیروز نمی‌شدند با مشارکت بالا اصلاح‌طلبان پیروز می‌شدند. حتی مقام رهبری وقتی گفتند من به لیست رای دادم یعنی اولین بار بحث تشکل و تحزب و لیست اهمیت پیدا کرد.
جلایی پور در خصوص وادار کردن عارف به کناره گیری به نفع روحانی نیز اظهار کرد: وادار کردن آقای عارف توسط آقای هاشمی اصلا اینطور نبود، آقای هاشمی وقتی رفتند ثبت‌نام کردند گفتند از این لیستی که من نگاه کردم این بود که از آن حماسه بیرون نمی‌آید البته خیلی‌ها از ایشان ازجمله کلیه نیروهای اصلاح طلب و حوزه علمیه خواستار حضور ایشان بودند. وقتی که رد صلاحیت هم شدند موقعیت‌شان تغییر کرد کیهان او را نماد اشرافیت معرفی می کرد بعد نماد مردمی شد.
وی با بیان اینکه کناره گیری عارف نتیجه رهبری و هدایت موثر خاتمی بود، اظهار داشت: حتی عده‌ای از مشاوران آقای هاشمی به ایشان توصیه می کردند که نباید از کسی حمایت کنید موقعیت شما وراتر از این حرف هاست لذا کنار رفتن عارف نتیجه رهبری و هدایت موثر خاتمی و ائتلاف اصولگرایان بود. اصلاح طلبان نشستندجمع بندی کردند و به این نتیجه رسیدند.
وی ادامه داد: حمایت از روحانی فرصت طلبی سیاسی نبود کسی بود که محورهای فکری اصلا طلبان را صحه گذاشته بود. اصلاح طلبان خیلی معتقد به کشیده شدن انتخابات به دور دوم معتقد بودند لذا گفتند اگر بین این دو ائتلاف نشود نمی تواند یکی را به دور دوم فرستاد. براساس نظرسنجی ائتلاف و اجماع کردند لذا در نظرسنجی و ائتلاف اصلاح طلبان آقای خاتمی نقش داشت و آقای هاشمی به این تصمیم و اجماع احترام گذاشت. لذا عارف وادار به کناره گیری نشد و نتیجه کار جمعی بود.
جلایی پور همچنین در خصوص سخنان سلیمی نمین درباره خطاهای فاحش برخی اصلاح طلبان گفت: اینکه برخی نیروهای سیاسی اصلاح طلب خطاهای فاحشی داشتند اگر منظور شخصیت های مورد وثوق و گروه های سیاسی اصلی است اینها قربانی تندروی ها بودند من قبول ندارم که خطای فاحشی داشتند اقای موسوی و کروبی و خاتمی و هاشمی خطای فاحشی نداشتند در انتخابات شرکت کردند ولی به جای احترام توی سر آنها زدند، خطا یعنی اینکه راهبرد اصلاح طلبی را ول کنند و به سمت راهبرد ایکس برود.
وی ادامه داد: اینکه چرا آقای هاشمی نفوذ کلام پیدا کره است چون هاشمی 2 است یعنی از 88 به بعد هاشمی دیگر است هاشمی است که سر حقوق مردم با کسی معامله نکرده با مردم ایستاده است. خاتمی اعتبار دارد چون وقتی به مردم ضربه خورد پشت مردم را خالی نکرد.

ادامه دارد...
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    2 2
    قبول دارين حزب مردم سالاري اصلاح طلبه؟مگه همين اقاي روحاني اولين بار تو اجلاس اون جا رسما اعلام كانديداتوري نكرد؟لطفا مراجعه كنين به سايت رسمي حزب مردم سالاري.تو بخش همايش ها.همه چيز رو اون جا ميفهمين