۰ نفر
۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
« ربنا»ی شجریان در گاردین

سایت شفقنا نوشت:

گاردین در مقاله‌ای، موضوع پخش "ربنا" را دستمایه یکی از مقالات خود قرار داده و با عنوان "ربنا؛ صدای گم شده رمضان"، از عادت 30 ساله و تمایل ایرانیان روزه‌دار و حتی افرادی که روزه نمی‌گیرند به شنیدن آوای ربنای محمد رضا شجریان خبرداده است.

در این مقاله، گاردین با تمجید شجریان در اجرای ربنا به عنوان "اجرایی که نفس را در سینه حبس می کند" به تشریح ویژگی های ربنا پرداخته و گفته است شجریان به عنوان یک استاد مسلم و شناخته شده برای این نیایش از چهار آیه شریفه قرآن که هر کدام با ندای ربنا آغاز می‌شود بهره برده است و سپس مقاله نویس دو آیه از این آیات شریفه را به انگلیسی ترجمه کرده است.

گاردین نوشته است اما در سه سال اخیر مردم ایران دیگر این آوای مشهور را نمی شوند ودلیل آن را در ارتباط با مواضع سیاسی شجریان قلمداد می کند.
مقاله نویس در تمثیلی آورده است که رمضان بدون ربنا مثل کریسمس بدون کارول (آوای سنتی مسیحیان هنگام کریسمس) است.
در پایان مقاله گاردین به تفاوت نظرهایی که در میان سیاستمداران و دست اندرکاران صدا و سیما درباره پخش نوای ربنای شجریان وجود دارد اشاره کرده است.

/6262

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    109 7
    فقط میشه تاسف خورد.
  • بی نام EU ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    57 23
    روحانی مچکریم
    • m IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      15 23
      بابا بسه دیگه! شور یه چیزی رو درنیارین لطفا!
  • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    واقعا شجریان صدایی هستش که همه مردم می خوان بشنون
  • م م IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    مسلما گاردین دلش برای لحظات ملکوتی مسلمانان در ماه رمضان نسوخته است. خصوصا که اشاره شده که کسانی که روزه نمی گیرند دوست دارند ربنا را بشنوند.در ربنا ی استاد وجه هنری غلبه ِ آشکاری بر وجه ملکوتی آن دارد. مشخص نیست که ربنا از کجا آمده و طراح اصلی آن کیست.بنده هم هیچ وقت از استاد چیزی در این رابطه نشنیدم.اگر طراح آن خود استاد بود طبعا مانند آواز نمونه های بیشتری می خواند.مثل نقشبندی و عمران که از این ها زیاد دارند. در این که ربنا با اجرای استاد ما یک شاهکاربی بدیل است حرفی نیست اما کسی که در مصاحبه با بی بی سی می گوید 1400 سال است که با هنر کنار نیامده اند و -مسائل خصوصی که نمی شود گفت- ربنایش هرگز ملکوتی نیست.حیف...پیش از این افتخار می کردم که شاگرد ایشان هستم...اما الان نه
    • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      41 12
      حالا شما ناراحت نشو
    • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      62 16
      ـو اگه شاگرد ایشون بودی که این حرفها رو نمیزدی. تو شاگرد احمدی نژاد هستی
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      37 11
      اگر معلوم نيست رنا از كجا آمده چرا ديگران خواندند و تلويزيون هم داره پخش ميكنه بابا يك كمي حرفهايمان را در دهانمان بچرخانيم بعد بگوييم. متاسفم برايت كه قدر استاد را نفهميدي . اقلا از مولايمان بياموز كه فرمود هر كس مرا چيزي آموخت مرا بنده خود كرد .
    • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      11 8
      اشتباه مثبت دادم
    • م م IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      8 11
      اولا بنده نیازی نمی بینم که به شما عزیزان ثابت کنم شاگرد استاد هستم. ولی رفتار شما هم زیبا نیست که به محض اینکه مخالفتی می بینید توهین کرده و برچسب می زنید. قبل از اینکه بدانم آواز چیست یک مسلمان پارسی بودم و به این بیش از آوازم می بالم و می ترسم که در گور از تمریناتم نپرسند و از سکوتم بپرسند. ناراحتی من از این است که می بینم کسانی از استاد ما و ربنایش دفاع می کنند که هیچ نسبتی با آواز و موسیقی و هنر ناب ایرانی ندارند. می شنوم که می گویند "خواننده های مورد علاقه ما ساسی مانکن و {استاد} شجریان هستند"...واقعا یعنی چه؟ آنها چه می فهمند که استاد در این پنجاه سال چه زحماتی متقبل شده اند؟ آنهایی که در کنسرت ها می خوابند.آنهایی که فقط -به زور -تصنیف گوش می کنند حیف استاد ما که مقبول اینها شد...
  • یاور IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    98 23
    ما که دانلودش کردیم و موقع افطار پخشش می کنیم و تلوزیونم نگاه نمی کنیم و .....
  • علي A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    8 6
    ربناي شجريانو سياسي و بزرگش كردن چون خيلي كار بزرگي نيست اصلا چيز خاصي نبوده و نيست البته شجريانم خوب ازش بهره برداري كرده!!!!!!!!!!