پاسخی به فتوای نادر درباره آب خوردن روزه داران

مهر نوشت:

معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه، فتوای اخیر آیت الله بیات زنجانی، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است، گفت: این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد.

آیت‌الله بیات‌زنجانی، چندی پیش در فتوایی تازه، آب نوشیدن را در شرایطی خاص برای روزه داران جایز دانست. در سایت وی آمده است: «با استناد به موثقه عمار و روایت مفضل ابن عمر از امام صادق(ع) که در باب ١٦ وسائل الشیعه از ابواب "من یصح منه الصوم" آمده است، کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه‌ای که جلوی تشنگی‌شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه‌شان باطل نبوده و قضا هم ندارند.»

در این سایت اشاره شده که: «نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.» البته آیت الله بیات زنجانی در پاسخ به یک استفتا درباره اینکه «آیا فردی که در چنین شرایطی قرار گرفته، می تواند احتیاطاً و از روی استحباب روزۀ خود را قضا کند؟» پاسخ داده اند: «احتیاط همیشه امری پسندیده است و در فرض سؤال نیز احتیاط مستحب آن است که فرد روزه خود را در وقت مقتضی، قضا کند.»

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام و معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مورد این نظر گفت: این فتوا، خرق اجماع کل علمای عالم اسلام است. اگر قولی در میان اقوال مطرح شود که در طول تاریخ هیچ قولی با او همراهی نکند؛ مثل همین حالتی که اکنون به وجود آمد. به آن خرق اجماع مرتب می‌گویند، چون نه علمای شیعه و نه علمای سنی تاکنون چنین اظهار نظری نداشتند.

وی افزود: ممکن است کسی بخواهد حرف جدیدی بزند تا دیگران بگویند او نوپرداز است و معروف شوم، به تعبیر آیت‌الله فاضل لنکرانی قول مخالف بگو تا معروف شوی، اگر این گونه باشد بحث مبنای دینی ندارد اما اگر بخواهد مبنای دینی داشته باشد این قول با اجماع مرتب علما در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر مخالفت دارد، لذا این قول هیچ سندیتی ندارد و اگر سندیتی داشت در طول تاریخ یکی از علمای شیعه و سنی به چنین قولی قائل می شد.

وی در پاسخ به این سوال که ایشان در مقدمه این فتوا استناد می کند به حدیثی و بعد نتیجه می گیرد، نظر شما در این ارتباط چیست؟، گفت: بسیاری از فتواهای ناصحیح هم مستند به حدیث است اما چه حدیثی؟ اولا باید سند حدیث را نگاه کرد. دوم باید دلالت را نگاه کرد یعنی حدیث سندا و دلالتا باید مورد تأیید باشد.

گرجیان در ادامه سخنانش اظهار داشت: حدیثی که ایشان مطرح می کند در رابطه با "ذی العُطاش" است. ذی العُطاش به افرادی می گویند که بیماری تشنگی شدید دارند اگر این افراد چند دقیقه ای آب نخورند می میرند. یعنی اگر هر روز بیست لیتر هم آب بخورد باز احساس تشنگی می کند. ذی العطاش مورد مستثنی است؛ فردی است که بیمار است و همیشه باید آب بنوشد و اگر چند دقیقه ای آب نخورد می میرد. البته ذی العطاش فردی است که هیچ گاه امید سلامتی و خوب شدن ندارد تا در آن زمان روزه بگیرد. نمی توان این حالت را با حالت بیان شده توسط آقای زنجانی مقایسه کرد این همان قیاس ابوحنیفه است که امام صادق(ع) در پاسخ او فرمود این قیاس ابلیس است.

/6262

کد خبر 303603

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    در مورد روزه احکام ثانویه از قدیم بوده چیز جدیدی نیست. روزه داران می توانند با مراجعه با متخصصان دین یا در صورت لزوم پزشک از آن احکام استفاده کنند.
    • بی نام IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      15 0
      اولاً آقای گرجی درحدی نیستند که راجع به این فتوا نظر بدهند ثانیاً این فتوا شبیه فتوای آیتالله سبحانی است آیت‌الله سبحانی حفظه الله در مورد این مسأله و فتوای به عدم بطلان روزه آن می‌فرمایند: (مسأله 1256) اگر روزه‌دار به قدرى تشنه شود که براى او تحمل تشنگى موجب عُسر و حَرَج است، مى‌تواند به اندازه‌اى که رفع مشقّت کند، آب بیاشامد و روزه او باطل نمى‌شود.ى تشنه شود که براى او تحمل تشنگى موجب عُسر و حَرَج است، مى‌تواند به اندازه‌اى که رفع مشقّت کند، آب بیاشامد و روزه او باطل نمى‌شود. حال سیاسی بودن موضع جناب گرجی مشخص می شود که چرا درجواب فتوای فوق هیچ گونه موضعی نداشته استاگرایشان درد دین دارند
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    از ی حجت الاسلام راجع به نظر ی آیت الله و مرجع سوال میکنین؟؟؟؟؟؟؟؟
    • محمدجواد IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      همینو بگو!
    • lpsk IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      13 46
      پسر خوب به مرتبه و درجه چیکار داری استدلالشو بشنو!!!!محض اطلاع جنابعالی آیت ا... مکارم شیرازی هم نسبت به این فتوا واکنش نشون دادن و اون رو مغایر با دین دونستند، در طول تاریخ اسلام نه شیعه و نه سنی همچین فتوایی ندادن!!!!!اینجوری که روزه گرفتن بی معنی میشه!!!!!!
  • اسکندر A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    243 9
    آیا ایشان در حد و اندازه ای هستند که برای یک مجتهد تعیین تکلیف کنند ؟ حتی اگر چنین جایگاهی دارند- که ندارند- مجاز به توهین نبوده و" قیاس ابلیس "واژه پسندیده ای برای توصیف آیت اله نمی باشد..
  • حبیب IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    177 8
    این اقای "حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی گرجیان، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام و معاون پژوهشی و فناوری اطلاعات دانشگاه باقرالعلوم(ع)" اگه یکم بیشتر مطالعه میکرد اینقدر غیر کارشناسی نظر نمیداد برای رد ادعای ایشون که گفتند این مساله اجماع علماست عرض میکنم من این فتوا رو 10 سال قبل در رساله ی عملیه"ایت الله علوی گرگانی"از مراجع قم دیدم فتوای جدیدی نیست اقایون تازه شنیدن! پزشکی امروزهم به این نتیجه رسیده که کمبود اب خیلی زود ممکنه باعث اسیب به بدن بشه این فتوا هم مال حالتیه که عطش داره غیر قابل تحمل میشه مثلا اون جوشکاری که داره زیر افتاب روی ارتفاع جوشکاری میکنه ایا با یک روزکامل اب نخوردن میتونه سلامت بدنش رو حفظ کنه؟ خواهش میکنم نظر بنده رو چاپ کنید
    • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
      29 1
      احسنت. مثال بسشیار خوبی زدید. در واقع به نظر نفی کنندگان این فتوا، اون جوشکار روزه نگیره بهتره. در حالی که با فتوای جناب بیات زنجانی چنین اشخاصی هم می تونند در صواب روزه ماه رمضان شریک بشن و از معنویت اون برخوردار
  • سینا IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    یک مرجع نمیتونه نظری مخالف اجماع مراجع بده؟ پس ما نباید نماز ظهر و عصر رو با هم بخونیم چون فک کنم اولین بار امام این فتوا رو دادن!!!!
  • ایرانی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    192 7
    قیاس اخر ایشان توهین به یک مرجع تقلید نیست/؟
  • یاشار A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    لطفا به ساحت مرجع تقلید ما اهانت نکنید.
  • مسلم A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    از همین الآن بنده مرجع تقلید خود را آیت الله بیات زنجانی اعلام میکنم.
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    18 1
    گویا حضرت آیت الله سبحانی نیز نظر مشابه با این رویه دارند.
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    36 2
    متاسفم ایشون به خودش اجازه داده راجع به نظر مرجع تقلید اینگونه اظهار نظر کنه!آقای گرجیان این فتوا در رساله امام خمینی هم امده گویا شما مطالعه نکردین!!!این تهمت هم در این ماه مبارک زشته که آیت ا...زنجانی به قصد معروف شدن این صحبت کردن مگه میخوان کاندیدای ریاست جمهوری بشن که نیاز به معروف شدن داشته باشن؟!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    17 2
    فکر نمیکنم جایی گفته باشن همه همیشه باید بر اجماع پایبند باشند،از این گذشته شاید آیت الله بیات زنجانی به سندی دست یافته اند که در دسترس دیگر آقایان نبوده است.
  • کورش GB ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    28 2
    بسمه تعالی 1/مسائل فقهی و دینی مثل مباحث سیاسی نیست که بشود همه کس در باره آن اظهار نظر کنند.2/رسانه ها هم نباید این مباحث را به شکل کوچه و بازاری نظرخواهی کنند. 3/کسانی هم که مورد نظرخواهی قرارمی گیرند باید وزن علمی و فقهی خود را با فتوا دهنده که یک مجتهد معمر است مقایسه کنند بعد اظهار نظر کنند. البته درباره هر فتوایی می توان مناقشه کرد اما در محیط علمی نه در محیط کوچه و بازاری. 4/همانطور که کسی ممکن است با اظهار فتوای مخالف درپی معروف شدن باشد ، ممکن است کسی هم با طعن و ذم علما و بزرگان دنبال معروف شدن باشد.5/خداوندهمه را از شرشیطان نگاه دارد
  • هاشم IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    5 1
    با اقا کورش موافقم.
    • بی نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      3 1
      با هاشم آقا موافقم
  • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    8 6
    روحاني متشكريم!!!
  • شبان IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    5 0
    وحی آمدسوی موسی ازخدا : ........................بنده ما را زما کردی جدا تو برای وصل کردن آمدی............................نی برای فصل کردن آمدی ما برون را ننگریم و قال را.........................مادرون را بنگریم و حال را ملت عشق ازهمه دینهاجداست................عاشقان راملت ومذهب خداست عاقبت دریافت و او را بدید.......................گفت مژده ده که دستوری رسید هیچ آداب و ترتیبی مجوی........................هرچه میخواهد دل تنگت، بگوی

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین