بانک مرکزی یک روز بعد از اعلام تورم 42 درصدی از سوی حسن روحانی ، نرخ تورم خردادماه را 35.9 درصد اعلام کرد.

علی پاکزاد: سخنرانی حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب در صحن علنی مجلس حواشی زیادی به دنبال داشته است از جمله دامن زدن به بحث نرخ تورم که وی در سخنرانی خود آنرا معادل 42 درصد اعلام کرد.

یک روز بعد از سخنرانی حسن روحانی بانک مرکزی نرخ تورم خردادماه را معادل 35.9 درصد اعلام کرد این در حالی است که در روزهای ابتدایی تیرماه مرکز آمار ایران نرخ تورم را معادل 32اعلام کرده بود.

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

نرخ تورم ماهانه از فروردین 88 تا خرداد 92

 

رشد نرخ تورم در سالهای اخیر یکی از موضوعات اصلی و از مباحثی بوده که همواره دولت را به چالش کشیده است، طی دو دهه اخیر دو بار اقتصاد ایران نرخ تورم را در مرز 40 درصد تجربه کرده است، بار اول مربوط به سالهای 73 و 74 است که دو سال قبل از آن سیاستهای تعدیل اقتصادی را با محوریت فکری پیشنهادات بانک جهانی توسط دولت و با مدیریت محمدحسین عادلی در مقام رئیس کل بانک مرکزی به اجرا در آمد و به ناگهان نرخ دلار از هفت تومان به 145 تومان افزایش پیدا کرد و در پی آن به دلیل عدم مهار بازار ارز فرار شدید سرمایه از کشور آغاز شد، دلارهایی که خارج شدند و در مقابل کالاهای مصرفی به کشور سرازیر شدند از مواد غذایی تا خودرو ولی به محض کاهش توان خرید مردم به فاصله دو سال شاهد شکل گیری نرخ تورم انفجاری بودیم.

به عبارت ساده تر اجرای سیاست تعدیل به جای تقویت تولید داخلی در مرحله اول با رشد واردات و در مرحله بعد کاهش ذخایر ارزی و انفجار تورم انجامید.

دومین دوره رشد نرخ تورم در مرز 40 درصد نیز در حال حاضر و به فاصله دو سال از اجرای قانون هدفمندی در کشور در حال وقوع است، در این دوره نیز با وضعیت مشابه سالهای تعدیل مواجه هستیم یعنی افزایش وارداتی که از سوی دولت از چند سال قبل از اجرای هدفمندی آغاز شده بود به طور موقت نرخ تورم را کاهش داد. افزایش نرخ ارز و ایجاد رانت واردات در نهایت به تضعیف تولید داخلی منجر شد و امروز با خالی شدن ذخایر ارزی دولت، محدودیت واردات و عدم توان تولید کنندگان داخلی در جایگزینی کالاهای وارداتی شاهد آغاز یک جهش تورمی هستیم.

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

نرخ تورم  در هشت دولت

 

محسن رنانی،دانشیار دانشگاه اصفهان در مورد روند رو به رشد تورم در ایران معتقد است که با توجه به رشد شدید نقدینگی که طی سالهای اخیر اتفاق افتاده است یک دوره 5 تا 6 ساله رشد تورمی را در پیش رو داریم تا به مرور تاثیر رشد نقدینگی کاهش پیدا کند.

با توجه به این دیدگاه دولت یازدهم از روز اول تصدی با مشکل تورم دست به گریبان خواهد بود که البته این مسئله با کاهش کالاهای اساسی (طی فصل بهار 92) به شدت امنیت غذایی اقشار آسیب پذیر را تهدید خواهد کرد.

/31222

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وحید IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    26 1
    آخه یکی به من بگه 35 درصد تورم کمه؟!!! که حالا دعوا سر 7 درصد باشه
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    1 8
    ما هم مردم کشور اهم از مسئولان و ومردم عادی جامعه به تورم وگرانی و نرخ بالای ارز واقفیم . مهم این نیست که کدام مسئول چه نرخ تورمی اعلام میکند یک مسئول دیگر چه نرخ دیگری. مهم برای مسئولان ما باید این باشد که چگونه میتوان مشکلات گرانی وتورم جامعه و مردم کشورمان را حل کنیم .
  • nam IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    26 1
    چرتکه شما خرابه والله ما که هر کالایی تو بازار میبینیم 3 برابر شده ........
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    10 4
    معلومه عواملی که در شاخص تورم در نظر می گیرند ناقص و مورد دار است
  • بی نام EU ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    20 1
    همش 42 درصد؟؟ 420 درصد هم بشه باز کمه !!
  • دلسوز مردم A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    17 1
    نظر شخصی بنده این است که در خوش بینانه ترین حالت ممکن نرخ تورم همین الان از مرز 70-80 درصد هم عبور کرده است .
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    8 1
    مشکل تورم را باید مسولان حل کنند. نه مردم . با سیاستهای علمی و استفاده از نخبگان اقتصادی و جوان مملکت ایران .
  • بی نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    5 0
    چرا بانک مرکزی سکه پیش فروشی را با قیمت 600000 تومان انجام میداد ولی بعد از یکسال شد 1400000 تومان و در همین مدت تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی 32 درصد بوده است. هر بچه دبستانی هم که جدول ضرب خوانده باشد میداند که این تورم اگر سکه 1200000 میشد 100 درصد بود ولی حالا که قیمت بیشتر شده است تورم کمتر شده است؟؟؟ چرا مردم را جیگر فرض میکنید آخه!!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 0
    والا اسفندم که اعلام کردین تورم 30 درصد ما تورم 100 درصدی رو میدیدم و احساس میکردیم!!!!احتمالا مبنای سنجش تورم شما اقلام موجود در سرکوچه رئیس جمهوره!!!