مهر نوشت:

معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت در واکنش به اظهارات رئیس شورای رقابت در خصوص دیدگاه‌های خودرویی وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: خوش به حال دکتر پژویان که دانش اقتصاد دارند و با همین پایه علمی، خودرو را به این وضع و روز درآوردند. چنانکه بلاتکلیفی چندین ماهه در صنعت خودرو، هم تولیدکنندگان خودرو و قطعات را متضرر کرد و به آستانه نابودی کشاند و هم موجب سردرگمی مصرف‌کنندگانی شد که تصور می‌کردند قیمت خودرو به زودی 30 تا 40 درصد ارزان می‌شود.

سیدعلیرضا شجاعی در خصوص اینکه سیستم تنظیم‌کننده قیمت در همه دنیا وجود دارد، گفت: این در ایران نیز وجود دارد و مسئول آن سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت فقط باید چارچوب‌ها را در مورد انحصار مشخص کند؛ نه آنکه وارد تعیین قیمت این کالا و آن کالا شود و کشور را در تله قیمت‌گذاری گرفتار کند.

وی افزود: نهادی که برای رقابت طراحی شده در حقیقت یک نهاد ضد انحصار است و در صورتی که این نهاد به عرصه قیمت‌گذاری وارد شود دچار روزمرگی شده و از رسالت اصلی خود باز می‌ماند.

شجاعی ادامه داد: به نظر می‌رسد رسالت اصلی شورای رقابت، قاعده‌گذاری‌هایی در فضای کسب و کار است که باعث شود در گذر زمان انحصار در فضای کسب و کار رفع گردد. در حقیقت این شورا باید علت‌ها را بیابد چون برخورد با معلول، مساله را حل نمی‌کند.

وی با پیشنهاد مطالعه دوباره مجموعه قوانین مرتبط با شورای رقابت توسط رئیس این شورا، اظهار داشت: شورای رقابت از انبوه کارهایی که باید رسیدگی کند تنها به سراغ قیمت‌گذاری رفته است؛ کارهایی همچون مقابله با هرگونه تبانی از طریق قرارداد، توافق یا تفاهم (ماده 44)، مقابله با احتکار و استنکاف از معامله، تبعیض در شرایط معامله، اظهارات گمراه کننده، مداخله در امور داخلی و یا معاملات بنگاه یا شرکت که در ماده 45 آمده است. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: بررسی ترکیب تملک در سهام شرکتها یا سهام بنگاهها (ماده 47)، نحوه ادغام شرکتها یا بنگاهها (ماده 48) و حقوق و امتیازات انحصاری ناشب تز مالکیت فکری (ماده 51) از جمله دیگر وظایف این شورا است که فضای کسب و کار کشور سالهاست از آنها رنج می برد و فعالان اقتصادی امید داشتند با شکل گیری شورای رقابت این معضلات حل و فصل شود.

به گفته این مقام مسئول، در ماده 58 به وضوح وظایف و اختیارات دیگر شورا در 5 بند آمده است که عمدتا تشخیص مصادیق رویه های ضدرقابتی، ارزیابی وضعیت و تعیین محدوده بازار کالا و خدمات مرتبط با مواد 44 تا 48 که منجر به اخلال در رقابت شود، تدوین و ابلاغ راهنماها و دستورالعمل‌های لازم و ارائه نظرات مشورتی به دولت برای تنظیم لوایح مورد نیاز است.

شجاعی ادامه داد: در بند پنجم این ماده، "تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت مقررات مربوط" جزء وظایف و اختیارات مطرح شده نه قیمت‌گذاری.

وی، رئیس شورای رقابت را مخاطب قرار داد و گفت: ایشان دقت می‌فرمایند که قیمت‌گذاری آنهم به شیوه نابودی یک صنعت درهیچ بندی نیامده است.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم مشخص شدن مرز وظایف و اختیارات شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: فعالان اقتصادی اعم از تولیدکنندگان و بازرگانان و نیز مصرف‌کنندگان انتظار دارند تا این نهاد، با ارائه پیشنهادهای خود به دولت و مجلس در جهت وضع قوانین ضد انحصار و ایجاد فضای رقابتی در بهبود فضای کسب و کار نقش‌آفرینی کند.

چندی پیش رئیس شورای رقابت مباحث مطرح شده از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد قیمتگذاری، انحصارشکنی و قواعد ضدانحصار را که آن شورا باید مد نظر قرار دهد مورد انتقاد غیرمنصفانه قرار داده بود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    28 2
    آقای شجاعی اگر صنعت خودرو دارد ورشکست می شود تاوانش را از جیب ملت نباید داد. اگر چه تا بحال روال اینطور بوده.
  • علی IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    59 0
    واردات خودرو را برای اشخاص حقیقی آزاد کنید بزارید خودرو ساز ها هر قیمتی که دلشون خواست بزارند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    13 26
    با سلام به عنهوان کسی که افتخار شاگردی دکتر پژویان را داشته ام و مدتی هم با آقای شجاعی کار کرده ام به نظر می رسد ادبیات اقای شجاعی زیبنده ایشان به عنوان معاون وزیر نیست. در خصوص تخصص و علم اقای دکتر پژویان ذکر این نکته ضروری است که آقای شجاعی در اندازه ای نیست که در این خصوص صحبت کند سابقه و رزومه کاری شجاعی معلوم است
    • مسعود IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      13 6
      به عنوان کسی که از نزدیک هیچ کدام را نمیشناسم :حق را به اقای شجاعی میدهم و بدرستی مسئول وضعیت کنونی فقط و فقط جمشید پزویان میباشد که با وعده و عید (مردم خودرو سازها دارن تخلف میکنن و گرانفروشی میکنن نخرید و 40 درصد ارزونش میکنم و از این دست حرفا)همه مارو 6 ماه سر کار گذاشت ///یه چیز دیگه هم بگم این راهش نیست فقط و فقط واردات خودرو با تعرفه 0 مطلق....شاید خودروسازان داخلی یه حرکتی بکنن////نظرم رو بزار خبر انلاین خواهشا
    • سعید IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      29 0
      اقای بی نام اقایانی مثل دکتر پزویان ویا اقای شجاعی اگه تخصص داشتند که وضع این نبود
  • دلسوز مردم A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    28 0
    نظر شخصی بنده در جریان خودرو مقصر اصلی دولت است و بس !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    11 1
    بدون شک سواد ملاک نیست. واقعا آقای پژویان اقتصاد و صنعت خودرو را با اظهارات جنجالی و آقای شجاعی و دوستان با اقدامات جنجالی نابود کردند. هردو عینئ هم
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    14 0
    انحصار خودرو دست چه کسی است
  • ali IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    6 0
    بيچاره آقاي پژويان كه قرباني بي كفايتي مديران وزارتخانه ومديران خودرو كشور شده اند.من نميخواهم از ايشان حمايت كنم (طراح قانون هدفمندي ايشان بودند) ، ولي زور ايشان به آقايان نميرسيد واين از ابتدا نيز معلوم بود.وقتي آقاي معاون اول رئيس جمهور قيمتها را بودن كارشناسي بذل وبخشش ميكند ديگه قيمت گذاري شوراي رقابت معني پيدا نميكنه؟
  • sahar IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    3 0
    کاشکی. میدونستم چی میخواد بشه؟
  • مردم سالاری A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    19 0
    مردم عزیز نخرید.اینقدر نخرید که التماس کنند.خودرو سازانی که جای تولیدو پیشرفت رفتند زدند تو بازار طلا وارز و مسکن همون بهتر که ور شکست شند که این همه تورم ایجاد کردند.نخرید لطفا نخرید که التماس کنند
  • مجید A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    3 0
    سوال اینجاست که آیا فقط خودرو گران شده است که شورای رقابت وارد این عرصه شده؟ همگان میدانند مرداد 91 تا امروز دست کم همه کالا ها 2 تا 3 برابر شده اند. حال چرا فقط روی خودرو زوم شده است خدا داند. اینکه دکتر پژوهان صنعت خودرو را شماتت کند که مگر خودروی ملی نبود و ... چیزی جز لمپنیسم نیست. مگر صنعت خودروی ژاپن یا آلمان ملی است با این تعاریف. احتمالا آلمان هم فولاد از هند و ایران وارد میکند و قطعا الکترونیکی از چین و ژاپن و مواد پتروشیمی از قطر و عربستان. اینکه بجای علت گرانی گردن معلول را بگیریم و آنقدر فشار دهیم تا کم کم کاملا خفه شود فقط و فقط از امثال دکتر پژوهان ساخته است.
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اگر پژویان به ای علم اقتصاد غاز میچراندند بهتر بود