کاش جهان همان شکلی بود که مخملباف می گوید

داستان شرکت مخملباف دریک جشنواره آن هم درسرزمین فلسطین اشغالی را حتما شنیده اید. حرف هایی که زده و واکنش های مخالفان و موافقان را هم.احتمالا موضع من هم ناگفته پیداست. چیز خاصی به حرف دوستان هم موضعم ندارم که اضافه کنم جز آن که مواضع اخیرآقای مخملباف را بیش از آن که حاصل عداوت با مسلمانان و یا وطن فروشی بدانم



حاصل بحت و بسیط بودن ایشان می دانم. حرف سیاسی و ایدئولوژیک نمی زنم. من همان قدر "عروسی خوبان" را سطحی و نازل می دانم که "فریاد مورچه ها" را. آن هایی را که برای عروسی خوبان غش و ضعف می روند و فکر می کنند آرمان خواه و عدالت طلبند همان قدر بحت و بسیط می دانم که آقای مخملباف را. آن ها روی دیگر سکه امروز مخملبافند و اگر قرار بشود روزی از آرمان خواهی شان دست بکشند به همین جایی می رسند که آقای مخملباف امروز رسیده است. ابایی ندارم از آن که این دوستان به ظاهر عدالت طلب را با محسن مخملباف به ظاهر دموکرات سروته یک کرباس بدانم. در این باره پیشترها چیزهایی نوشته ام و اگر فرصتی فراخ تر پیش آید بدم نمی آید به تفصیل در این باره سخن بگویم اما اجمال سخن همانی است که عرض کردم. وشاید بد نباشد به این نکته هم اشاره کنم که آقای مخملباف دربی بی سی فارسی در توجیه حضور دراسرائیل و فیلمی که ساخته حرف هایی زد که جالب بود. در میان آن حرف های جالب، نکته ای که برای من جالب تر بود و گمان می کنم موید سخنی که عرض کردم این بود که: "مشکل که با جنگ و دعوا حل نمی شود، ما هنرمندان باید به جای این حرف ها تعصب را کنار بگذاریم و به جای دامن زدن به اختلافات مذهبی که شصت سال پیش باعث چنین مشکلاتی شده به بچه های فلسطینی و اسرائیلی و ایرانی بگوییم با هم دوست باشید و بازی کنید و لذت ببرید". واقعا نمی دانم چه بگویم. کدام شیر پاک خورده ای گفته اختلافات مذهبی باعث شده شصت سال پیش چنین مشکلی پیش بیاید؟ این است که می گویم مخملباف نه دشمن اسلام است و نه وطن فروش، چون برای عداوت و خیانت هم آدمیزاد باید دست کم اندکی هوش و معلومات سیاسی داشته باشد. بعد هم مگر این راه حل بدیع که به بچه ها بگوییم دوست باشید به ذهن هیچ نابغه دیگری نمی رسید و نمی رسد؟ واقعا مشگل به همین سادگی است؟ ای کاش مناسبت جهان پلشتی که ما درآن زندگی می کنیم به همین سادگی بود. من نمی گویم کلید همه مشکلات در دست سیاستمداران است.  سیاستمداری که دانسته یا ندانسته فاجعه"هولوکاست" را انکار می کند گزک به دست شهرک سازان صهیونیست می دهد تا بیش از پیش برفلسطینیان ستم روا دارند و به بهانه ظلمی که هیتلرآلمانی کرده، گردن ساکنان نوارغزه و کرانه باختری را بزنند. سیاستمداری از این دست نه تنها گرهی از کار فروبسته کسی نمی گشاید که مدام بر مصیبت های مصیبت زدگان می افزاید. اما قرارنیست حالا که اهل سیاست نمی توانند گره از کار فروبسته ما بگشایند دیگرانی پیداشوند و به اسم هنر و هنرمند حرف های سطحی و رمانتیک تحویل خلق الله دهند. ای کاش مناسبات جهان همان قدر که آقای مخملباف می گوید ساده بود تا همه اختلاف ها با بوس و ماچ و گل سرخ و این حرف ها حل شود. اما متاسفانه این گونه نیست. هیچ وقت هم نبوده. کار هنر و هنرمند حقیقی هم برپایی مجالس آشتی کنان و بنگاه شادمانی نبوده. هنرمند اگر هنرمند باشد با هنرش- و نه با خطابه و وعظ - جهانی را بنا می نهد که اصل و اساس آن را "مهر" تشکیل می دهد. اما برای ساختن چنین جهانی ساکنان آن جهان نیز باید از جنس دیگری باشند:
آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست
عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی
بله، ما به هنرمندانی نیاز داریم که جان و جهان مردم این عصر را از بنیاد دیگرگون کنند اما چنین هنرمندانی هرکه باشند بدون شک بحت و بسیط نیستند.  

کد مطلب 304048

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    16 23
    خب بنده خدا جهان را امثال من و تو میسازیم دیگه.
    • امیر IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      18 15
      یه طرفه به قاضی رفتن چقدر راحته! شما رسانه هایی که به نقد حرکت اخیر مخلباف مشغولید، فکر نمیکنید باید بهش فرصت دفاع از خودش در برابر این نقدها رو بدید؟ مثلا در برابر این نقدها نباید دفاعیات ایشون رو هم منتشر کنید؟ حالا که به هر دلیل تمایلی به این کار یا اجازه چنین کاری رو ندارید انصاف حکم میکنه کلا به این موضوع نپردازید. تاکید میکنم که این کامنت در دفاع از حرکت اخیر مخلباف نیست.
  • وحيد GB ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    70 12
    اقا خبري شده تو ايران ؟ اگه اين مقاله رو چندسال پيش كسي مي نوشت خودشو اهل و عيالش بايد مي رفتن اب خنك اتفاقي افتاده ؟
  • عامر IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    43 19
    اشتباه نكن كسي رو هم به تاريخ ندوني ! متهم نكن .... يك.. اتفاق. ساده ... خيلي وقتا موضوعات پيچيده ، منشا (خيلي) ساده دارن . و خيلي وقتا يك اتفاق ساده نقطه آخر ميشه به يه موضوع پيچيده . بهمين سادگي ! ... (اقناع نشدي. همينجا. بنويس. ، بت بگم ... )
    • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      0 0
      در جوابت باید بگم شما...که... اگر... خیلی...
  • محمد رضا IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    18 28
    نمیدونم چرا بحث نویسنده این مقاله هم به نظرم خیلی بسیط اومد البته الحق و الانصاف از مخملباف ایشون پیشتر هستند
    • محمد A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      19 3
      آقای موسوی این درک و بینش و شهامت شما واقعا شایسته ستایش هست. ولی حیف که افردای مثل شما بسیار کم و نایاب و افرادی مثل مخملباف (و اون سیاستمداری که به زیبایی در لابلای بحث بش نشانی دادید) بسیار زیاد و فراوان هستن! ذهن تک بعدی اکثریت مردم یا همچین موردی رو خائن میدونه یا قهرمان.
    • سمیه IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      8 0
      شما از هر دوشون پیشتری ببم جان! اولا به این نمی‌گن مقاله. این یه یادداشته توی وبلاگ یه روزنامه‌نگار در خبرآنلاین. توی یادداشت هم قرار نیست مقدمه و تنه اصلی و نتیجه‌گیری رو برا امثال شما بنویسن تا خوب شیرفهم بشید. توی یادداشت به اصل موضوع اشاره می‌شه و العاقل یکفیه الاشاره. یعنی وقتی به آدم عاقل بگن ف، خودش تا فرحزاد می‌ره
  • بی نام A1 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    10 12
    هم شما درست میگی هم اون موضوع هم خیلی ساده و خیلی پیچیده اس.
  • علی A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    آقای موسوی این بیت مصداق شماست.آنکس که نداند و نداند که نداند/در جهل مرکب ابدالدهر بماند .شایدم میفهمی و خودتو زدی به نفهمی.البته چند بار وبلاگهاتو دیدم بوی خیانت و وطن فروشی میده.حواست جمع کن
    • بهزاد IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      13 2
      باز فردی از گروه افراطیون تندرو!!!! دیگه اینقدر گستاخ و پر رو شدن که تو روز روشن تهدیدم میکنن!
    • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      13 0
      داری تهدید میکنی؟؟؟؟!!!!! آقای نسبتا محترم! اگه سید عبدالجواد از این تهدیدا میترسید خیلی وقته باید وبلاگ نویسی را می گذاشت کنار
    • بی نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      12 0
      ایمیلت که جعلیه! لحن تهدیدت هم منو یاد حسین آقای عزیز انداخت
    • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      13 0
      مثلا حواسشو جمع نکنه شما قراره چیکار بکنی؟؟!! امثال شما صرفا بلدید کارتون را با تهدید و ارعاب جلو ببرید!! همین آقای مخملبافی که رفته توی دامان صهیونیست ها حاصل افراط ها و تند روی های امثال شما هستند!! شماها اگر فردی به حساب دچار گمراهی بشه به جای اینکه او را به آغوش وطن برگردانید با رفتارهای رادیکالی خودتون باعث فرار وی پناه بردنشون به شبکه های ماهواره ای و ... می شوید.
    • بی نام EU ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
      8 2
      تا دیروز با اسمهای لیلا مریم رضا اکبر و... نظر میدادی آقا حالا علی هم به این لیست اضافه شد؟؟؟!!! عجب آدم ...
    • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      4 1
      جنابعالی کی هستی که راجع به آدمها نظر میدی و تصمیم گیری می کنی؟ قاضی هستی یا نعوذ بالله امامی معصومی چیزی؟!!! بگین ما هم بدونیم
  • یسنا A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    20 68
    نخوندم که بدونم جریان چیه اما نباشه هرچی وطن فروشه هرچی منافق و بی ایمان!!! این ادما نه ایمان دارن نه اسلام دارن نه وطن و مردمشونو پس اینا ارزش ندارن!!!
  • ب IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    15 79
    آقای موسوی هم متاسفانه ساده لوح است البته نه به اندازه مخملباف
  • امیر IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    2 1
    ضمن احترام؛ در معنای "اندیشه" آورده اند: خِرد خودبنیاد نقّاد ------ به عبارتی، فضاهای ذهنی بنیانگزاری شده یا متاثر بر/از دُگم-ایدئولوژی ها (که متکی بر پیش فرض بی دلیل اهورایی، مقدس، بهترین، کامل و ... بودن خود هستند) ، بالذات و قطعا هرگز تولیدکننده "محتوای اندیشمندانه" نخواهند بود (این قالب، ممکن است ذهن یک سلفی باشد یا یک مارکسیست یا ...).------- توّابین "دَگماتیسم" هم به دو دلیل، کمتر امکان بازگشت کامل به فضای "خِردورزی" را دارند: 1. عدم باور صاحبان اندیشه (که فردی تا آن حد دُگم، ناگهان حتی به نفی ریشه های خود بپردازد) 2. عدم امکان خلاصی سریع از عناصر رسوب کرده قدیمی ---- نتیجه: افتادن به ورطه تفریط (آن هم مکانیکی و واکنشی و نه معقول)
    • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      3 1
      خداییش خیلی سنگین نوشتی! می دونی مخ ما چقدر باید قند بسوزونه که بفهمه مطلبت رو؟!
  • بی نام A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    11 3
    روحانی مچکریم...
  • حافظ IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    1 7
    خبر آنلاین ازتون خواهش میکنم اینو تایید کنین و به اقای موسوی بگین : 1-آقای موسوی با حرفت کاملا موافقم عداوت و دشمنی هوش و ذکاوت فراوون میخواد اما خوش بحالت خیلی بهتون حسودیم میشه چون دوستی خاله خرسه تنها چیزیه که اصلا نیازی به هوش و ذکاوت نداره که شما در انجامش استاد هستین! اول تبریک به این مناسبت 2-تا میتونید با اسرائیل دوست باشین یعنی دوستی یه طرفه! بهشون باج بدین ولی تحقیر بشین! 3- به این میگن دوستی خاله خرسه با اسرائیل! 4-آره هولوکاست واقعا اتفاق افتاده به اسرائیل بگیم تا این بار بجای تفریط افراط کنیم و از اون ور بوم بیفتیم! 5-اینبار اسرائیل میگه پس تا میتونم باید فلسطینی رو بکشم! 5- و البته از دلجویی صمیمانه شما هم تشکر میکنه! ولی مطمئنا یه روز نوبت ایران هم میرسه که بشه فلسطین دوم!
  • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    7 0
    آقای موسوی قرار نیس که همه مشکلات از طریق هنر حل بشه ، کسی هم همچین چیزی رو نگفته ولی هنر می تونه نقش یک اهرم رو بازی کنه که زمینه ای رو برای صلح و آرامش محیا کنه، ما جایی زندگی می کنیم که اگر کسی یه خورده نظر متفاوت با مقامات داشته باشه و وطن فروش و خائن بهش می گن. البته من نمی دونم جرات منتشر کردن نظرم و دارید یا نه ولی اگه نداشتید بهتون حق می دم
  • انسان IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۶
    5 23
    برای نویسنده این مطلب باید تأسف خورد...
  • حمید IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    9 0
    میبینم که دل دوستداران آقای مخملباف از اینکه آقای موسوی گفته ایشان ساده‌لوح است خیلی سوخته. دوستان عزیز! شما کجا بودید وقتی آقای مخملباف روی خانم‌هایی که مانتویی بودند در حوزه هنری اسلحه می‌کشید؟ معلوم است که نتیجه آن افراط می‌شود تفریطی که هنرمندِ متاسفانه هموطن ما به آن گرفتار است. حرف موسوی هم همین بود.
  • سام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    8 7
    در اینکه مخملباف ادمی سطحی وفرصت طلب هست هیج تردیدی نیست اما حقیقتا در این جند سال من نویسنده ای به کم مایگی و پر ادعایی موسوی ندیدم که بدون هیچ مطالعه جدی و بر اساس قالب سطجی روزنامه نگاری درباره همه چیز مینویسه و ادای ادم موجه رو در میاره
  • محمد A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    4 1
    آقای سانسورچی نظر من چه ایرادی داشت؟
  • ناهید A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    5 6
    اقای موسوی مقاله بسیار خوبی است. به دوستان عرض میکنم این مقاله هم یک دیدگاه است باید احترام بگزاریم.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    0 2
    طبق جمله خودت: "" هنرمند اگر هنرمند باشد با هنرش- و نه با خطابه و وعظ - جهانی را بنا می نهد که اصل و اساس آن را "مهر" تشکیل می دهد. "" نظرت راجع به فیلم «باغبان» آقای مخلباف چیست که در این چند روز بحث بر سر آن شدت گرفته است؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    3 8
    شما حتی اگه یه مقاله راجع به جنگل های حاره ای و سیستم های کم فشار و پر فشار جوی هم می نویسی یه لگدم به احمدی نژاد میزنی آخه شهرک سازی قبل از احمدی نژاد نبوده؟تا صد ساله دیگه مشکلات ایران و جهان تقصیر احمدی نژاده
  • سجاد IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    3 21
    اقای زوشنفکر شما که از خودت چیزی نداری هر چی نوشتی تحلیل همون مهمون برنامه بی بی سی بود.قطعا ویقینا مخملباف از امثال شما وطن فروش تر نیست.اینو مطمئنم حیف که چاپ نمیکنید وگرنه میگم چرا وطن فروش هستید................برو داداش
  • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    2 17
    باید این آقای موسوی رو حسابی کتک زد تا جرئت نکنه ادامه بده
  • عزیز الله خامنه خورانی FR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    5 4
    درود بر شرف هنرمند آزاده و دموکراتی همچون جناب مخلباف، اگر وجود داری اینو منتشر کن
  • جواد احمدی خواه FR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    4 4
    حناب موسوی خیلی جوونی که از این حرف ها بزنی، باید کمی بزرگتر بشی و دنیا رو ببینی که بفهمی دنیا چه شکلی و جهل و جمود و تعصب کجاست.
  • هادی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    1 0
    سلام جناب موسوی . با تشکر از شما لطفا مطالبتان را از یک تکه بودن خارج فرمایی. پاراگراف واسه همین وقت هاست برادر
  • یسنا A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    0 3
    بسی جای تاسف داره دریغ از یکم وطن پرستی!!!!!!!!!! شما نظردهنده ها شما که خودتون و کشورتونو دوس ندارید چطور یه اجنبی میتونه شما رو دوس داشته باشه؟ اگر برای چیزی غیر اهداف پلید خودشون بود عمرا شماها رو حساب میکردن و ارزش قائل بودن اینا فقط سر دشمنیه که باشن وگرنه......... فقط متاسفم برا اونایی که تو نگاهشون بصیرت نیست و ساده لوح و زودباورن!!!!!
  • یسنا A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    1 5
    شماها که میخواید آزاد باشید میخواید به اصطلاح خودتون خوش (خوشی کاذب) باشید میخواید اینجا نه عفاف باشه و نه حجاب که میخواید پرده دری کنید و بی غیرتی که بی دینی رو رواج بدید ایران جای این چیزا نیست اینجا یه کشور اسلامیه!!!
    • امیر IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      4 1
      هوی هوی هوی! پیاده شو با هم بریم یسنا جون. کسی نخواست حجاب نباشه. ما میخوایم حجاب، اجباری نباشه. میفهمی فرق این دوتا رو آقای با بصیرت فتنه ستیز؟ نه کشف حجاب، نه اجبار به حجاب. بی غیرتی و بی عفتی هم هرکس کرد مسئولیتش با خودشه، تو مراقب باش کلاه خودتو باد نبره. البته وظیفه امر به معروف و نهی از منکر هم داری. کسی هم جلوتو نگرفته، میتونی تذکر بدی، نظرتو بگی، ولی اجبار نه. این که چه خوشی ای کاذبه و چه خوشی ای واقعی رو هم هرکس خودش باید تشخیص بده. تو قرار نیست واسه خوشی دیگران تعیین تکلیف کنی. البته بازم میتونی تذکر بدی و نظرتو بگی. کی گفته هرچی تو فکر میکنی درسته و همه الزاما باید از افکار تو تبعیت کنن؟ البته روی سخنم فقط با تو نیست. با همه همفکرانت و کسانیه که این شرایطو به مردم تحمیل میکنن...