آسمان نوشت:

سعید حجاریان، فعال و نظریه‌پرداز سیاسی اصلاح‌طلب، اعتقاد دارد میزان ایستادگی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری منتخب، بر اهداف و برنامه‌های اعلامی خود به انسجام و توان پایگاه اجتماعی دولت آینده بستگی دارد.

حجاریان توضیح داد: اهمیت پایگاه اجتماعی را می‌توان با مثال خرمن بر باد دادن توصیف کرد. هنگامی که خرمن را بر باد می‌دهند، دانه‌های گندم که سنگین‌ترند، می‌مانند و دانه‌های پوک و کاه به باد می‌رود. یک دولت یا جنبش اجماعی هم اگر نتواند پایگاه اجتماعی خود را جذب، حفظ و سازماندهی کند؛ در برابر فشار‌های بیرونی و نیرو‌های سیاسی و اجتماعی رقیب دچار بحران می‌شود.

وی از حسن روحانی به عنوان «شخصیتی نخبه‌گرا» یاد کرد و گفت: به دلیل همین نخبه‌گرایی است که او در حلقه اصلی یارانش، صرفاً افراد محدودی دارد و تیم،‌کادر و حزب مشخصی ندارد. لذا باید با ابزار‌های تعاملی و کارت‌های دیگر خود بازی کند. البته روحانی «چانه‌زن» خوبی است؛ اما مشکل او به این برمی‌گردد که ابزار‌های فشار از پایین را در اختیار ندارد. حجاریان با بیان اینکه «خاتمی نسبت به روحانی پشتوانه حزبی و اجتماعی منسجم‌تری داشت و با همین پایگاه اجتماعی هم به حمایت از روحانی پرداخت»، تاکید کرد: روحانی باید بداند آرای او متعلق به هاشمی و خاتمی بوده است. بداند از کجا رأی آورده، چه کسی برایش رأی جمع کرده و کدام مردم و به چه دلیل و برای چه اهداف و برنامه‌هایی به او رأی دادند. اگر او این مسائل را درک کند، به‌رغم همه فشار‌ها و فضا‌سازی‌ها پای شعار‌های خود خواهد ایستاد. این فعال سیاسی شاخص جبهه اصلاحات با بیان اینکه «مهمترین چالش‌های پیش‌روی روحانی سیاسی است.» توضیح داد: «او حتی اگر بخواهد صرفاً مسائل اقتصادی همچون کاهش تورم و افزایش اشتغال را محقق کند، انجام این امر مقدمات سیاسی دارد. او باید به پیش‌نیاز‌های این امور توجه کند. مثلا آنطور که خود آقای روحانی گفته‌اند. قرار است افرادی که بدون بلیت وارد اتوبوس دولت شده‌اند از آن پیاده شوند. این، امری ضروری و به معنی خارج کردن نیرو‌های اضافی و ناکار‌آمدی از دستگاه دولت است که صرفاً برای رانت‌ها و منافع خاص وارد آن شده‌اند. بدیهی است پاده کردن این افراد از ماشین دولت، هزینه و تبعات سیاسی دارد و همچون دوره اصلاحات، چرخه بحران‌سازی مخالفان را فعال می‌کند و باعث دردسر خواهد شد. وی درباره دلایل حملات و هشدار‌های پیاپی محافلی چون کیهان به روحانی و تلاش آنها برای دور نگاه داشتن رئیس‌جمهور منتخب از اصلاح‌طلبان گفت: این مطلب آتش تهیه برای اقدامات بعدی است. موضوع اصلی‌تر از کیهان، نوع برخورد نهاد‌هایی است که وارد عرصه اقتصاد شده‌اند و دولت آینه با آنها مواجه خواهند شد ضمن آنکه تعریف روحانی از موقعیت دولت خود به عنوان «جریان اعتدال» آن را در جایگاهی قرار می‌دهد که از یک سو اصولگرایان و از سویی اصلاح‌طلبان می‌خواهند آن را به سمت خود بکشند. البته، عموم اصلاح‌طلبان و به ویژه احزاب و جریان‌هایی مانند مشارکت اعلام کرده‌اند سهمی از دولت آینده نمی‌خواهند و تنها خواست‌شان از روحانی پایبندی به پیشبرد شعار‌ها و و برنامه‌های اعلامی است. حجاریان با تاکید بر اینکه «روحانی کار دشواری دارد.» توضیح داد: برخورد با جریان‌های رانتی درون دولت و دیگر نهاد‌ها نیاز به تیم قوی، وزارت اطلاعات قوی و نیز همکاری جدی قوه‌قضائیه و مجلس دارد. دستاورد‌های مشخصی را از این دولت ببینند که این امر کار را بیش از پیش دشوار می‌کند.

27301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    106 3
    واقعا تحلیلگر قهاری هست من الان اومدم نظر بدم توی مطالب مرتبط نوشته قبلیشون رو پیدا کردم: "حجاریان: خاتمی نمی‌آید اما هاشمی دقیقه ۹۰ وارد می‌شود "
    • سجاد GB ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      39 6
      درود بر شهید زنده اصلاحات
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    52 1
    یه سیاست مدار واقعی اینجوری حرف میزنه .نه فوحش میده نه دروغ میگه نه کسی رو متهم میکنه و نه تحدید
  • یاسین IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    7 21
    با احترام به اقای حجاریان عبارت «خرمن برباد دادن » در اینجا به درستی و با معنی مورد نظر ایشان تناسب ندارد . اصل عبارت کنایی «برباددادن »با هر متمم معنایی «در عبارت ایشان واژه خرمن» نفی آم متمم را بیان میکند. فکر می کنم عبارت خرمن بادزدن » درست باشد . همین عبارت هنوز در روستا ها به کار می رود.
    • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      9 0
      ممکن است جاهایی خرمن باد زدن هم باشد اما در بسیاری از استانهای مرکزی همان عبارت " خرمن باد دادن " یا خرمن به باد دادن بکار می رود
    • mms IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
      7 0
      در مثال جایی برای مناقشه نیست . اصطلاح خرمن بر باد دادن کنایه نیست بلکه یک روش برای جدا کردن دانه های گندم و تمیز کردن ان است . حالا حجاریان چون برای رساندن منظور خودش از نوع کا کشاورزان استفاده کرده چه ایرادی داره . می خواهید توبه کنه
  • رضا A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    11 4
    مد نظر آقای زیبا کلام: لطفا به تفاوت تحلیل سیاسی که آقای حجاریان انجام می دهند و بیان حمایت چون و چرا از نظام سرمایه داری که شما انجام می دهید دقت شود..
  • بی نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    4 19
    جناب حجاریان واقعا کار روحانی دشوار است و بیشترین تقابل و چالش در اینده را با اصلاح طلبانی همچون شما را دارد که با زیرکی ایشان را وام دار 10% اراء خود کردید و در اینده همگان جبهه گیری طیف اصلاح طلب را در مقابل روحانی ,خواهند دید .
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    18 3
    اصلاح طلبان 10 % رای دارند !!!!!!! پس اصولگرا ها با 90 % باقیمانده چرا رای نیاوردن ؟؟؟؟؟!!!! دوست عزیز اگر با این حرف میخوای خودتو دلخوش کنی بکن . آقای روحانی هم که ادعا می کنید اعتدال گراست دیدین که چقدر در گفتار با اصول گرا ها فاصله اساسی داشت اما من تفاوتی بین نظریات ایشون و اصلاح طلب ها ندیدم . خودتون تحلیل کنید .
    • کاکتوس IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      4 14
      دوست گرامی مشکل امثال شما اینه که فکر میکنید مردم یا باید اصلاح طلب باشند یا اصولگرا و به همین خاطر است که رای جناب روحانی را به نفع خود مصادره میکنید در انتخابات اولا جناب روحانی نگفت که من اصلاح طلب هستم در ثانی ایشان تنهابا اختلاف 0.7 درصد اراء به ریاست جمهوری رسید , حالا اگر شما میخواهید ان 49.3% مردمی را که به ایشان رای ندادند را هم اصلاح طلب بدانید ما حرفی نداریم , اصلا 90 درصد مردم اصلاح طلبند منتها حرف من اینجاست که اگر اینگونه است چرا اصلاحطلبان با این انبوهی جمعیت , نماینده اصلی خود یعنی جناب عارف را کنار گذاشتند؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    0 0
    نعل وارونه زدن در تاریخ معروف است! فضا این قدر ابهام داشت که فکر کنم شورای نگهبان لحظه به لحظه حتی منظره ها را کنترل می کرد. دورترین فرد (اندیشه) از قدرت انتخاب شد. همین روحانی را شورای نگهبان تقریبا رد کرده بودند. خدایا چقدر حرف زیاد است و تریبون ها در اختیار یک گروهند! تحلیل حجاریان بسیار دقیق و همراه با مطالعات زیاد است. او یک سرمایه ی ملی و حتی جهانی است. خداوند نابود کند کسانی را که نمی گذارند از این سرمایه های کم نظیر و کمیاب استفاده شود. درود بر شهید زنده ی اصلاحات حجاریان عزیز