۰ نفر
۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۹

بغداد همچنان هر چند روز یک‌بار می‌لرزد و مالکی همزمان همسایه‌ها را مقصر این ناامنی می‌داند

هنوز یک هفته از انفجارهای زنجیره‌ای در بغداد و بازخواست ماموران امنیتی نگذشته است که باز هم تروریست‌ها پایتخت را هدف قرار دادند . شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات در عراق آغاز شده است و در شرایطی که ظاهرا سیاستمداران اختلاف‌ها را به حداقل کاهش داده‌اند باز هم تروریست‌ها خواب شب را بر نوری مالکی نخست‌وزیری عراق و البته امریکایی‌ها حرام کرده‌اند . نوری مالکی در آستانه انتخاباتی حیاتی قرار گرفته است و درست در روزهایی که او باید توانایی خود را در تامین امنیت به اثبات برساند به نظر می‌رسد که خبری از آرامش نه در بغداد و نه در هیچ‌کدام از شهرهای اصلی نیست . در تازه‌ترین دور از این انفجارها چهار تن کشته و چهارده تن هم به شدت مجروح شدند . باز هم زنجیره‌ای از انفجارها صبح امروز در فاصله‌های زمانی کوتاه مدت بغداد را لرزاند. نخستین درگیری در منطقه الخضرا رخ داد . منطقه‌ الخضرا مرکز اسکان سفارت‌خانه‌های خارجی و اماکن و دفاتر دولت عراق است که تحت تدابیر شدید امنیتی می‌باشد. سفارت آمریکا نیز در این منطقه واقع شده است.
دومین انفجار در نزدیکی سفارت ایران و سومین انفجار در نزدیکی وزارت خارجه‌ عراق روی داد که تمامی این انفجارها به فاصله‌ چند دقیقه از یکدیگر رخ دادند. از چهار ماه پیش تا‌کنون تروریست‌ها مناطق دولتی و سفارتخانه‌های خارجی را هدف قرار می‌دهند و دست از حمله به اماکن عمومی مملو از شهروندان غیرنظامی برداشته‌اند . تدابیر شدید امنیتی از چهار ماه پیش تا‌کنون در بغداد وضع شده است و با این وجود باز هم تروریست‌ها فرصت برای هدایت عملیات‌های خود را از دست نمی‌دهند . انفجارهای امروز در شرایطی رخ داد که مقام‌های امنیتی بغداد در پارلمان این کشور در حال پاسخگویی به سوالات در خصوص سهل‌انگاری در تامین امنیت هستند .

پیش از این ژنرال ری اودیرنو فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق، پیش‌بینی کرد که میزان حملات تروریستی در عراق پیش از انتخابات این کشور افزایش خواهد یافت. انتخابات عراق در ماه مارس میلادی برگزار خواهد شد .این مقام امریکایی همچنین اعلام کرد که در صورت ادامه حملات تروریست‌ها، وی می‌تواند از مافوق‌های خود در واشنگتن بخواهد که مدت‌زمان خروج از عراق را به تعویق بیندازند . پیش از این قرار بود نیروهای امریکایی در ماه آگوست سال 2010 از عراق خارج شوند . 115 هزار سرباز امریکایی در حال حاضر در مناطق مختلف عراق مستقر هستند .

مالکی و بازی تقسیم تقصیر
نوری مالکی نخست وزیری عراق در تازه‌ترین اظهار‌نظرهای خود نوک پیکان حملات را به سمت کشورهای همسایه نشانه رفت. مالکی که به دلیل اتفاق‌های امنیتی اخیر در بغداد به شدت تحت فشار قرار دارد برخی کشورها را به تلاش جهت تعطیل ساختن روند برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور متهم کرد.
نخست وزیری عراق در دیدار با سفیران اتحادیه اروپا در دفترش در بغداد تاکید کرد که برخی کشورها و برنامه‌های خارجی با هدف تعطیل ساختن روند انتخابات پارلمانی در عراق در پشت حملات تروریستی اخیر قرار دارند.
مالکی در ادامه افزود : تروریست‌ها در تلاش هستند تا از طریق حملات تروریستی در روند دموکراتیک عراق مانع تراشی کنند و مانع از سرمایه‌گذاری‌ها و حضور شرکت‌های خارجی در کشور شوند.
عراق و اتحادیه اروپا در ماه دسامبر توافقنامه‌ همکاری‌های استراتژیک که در برگیرنده 12 بخش مهم و حیاتی است را امضا خواهند کرد و این گام در تحکیم و گسترش روابط و همکاری‌های دوجانبه سهیم خواهد بود.

سفیر سوئد در عراق نیز که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد بر حمایت این اتحادیه از دولت عراق تاکید کرده و از تحولات بوجود آمده در این کشور استقبال کرد.
وی آمادگی اتحادیه اروپا را برای اعزام ناظران جهت نظارت بر انتخابات پارلمانی عراق اعلام کرد.
نخست وزیر عراق هم‌چنین در دیدار با جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به بررسی آخرین تحولات در روابط دوجانبه پرداخت.
وی با اشاره به نزدیکی زمان برگزاری انتخابات تاکید کرد که احزاب سیاسی عراق بر مشارکت در انتخابات پارلمانی بر اساس اصل رقابت مشروع پافشاری دارند و عراق و ملتش به سوی ساخت کشور و بازسازی آن گام بر می‌دارند. حفری فلتمن نیز حمایت همه جانبه کشورش را از دولت عراق جهت تحقق آرمان‌های ملت عراق در بازسازی این کشور اعلام کرد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =