شهریه مهدکودک ها هم‌تراز با شهریه دانشگاه ها/ سبقت شهریه‌ها از نرخ تورم و حقوق کارمندان

سالهاست که شهریه مهدهای کودک از ماراتن افزایش قیمت ها جا نمانده است.

محمدحسین نجاتی: تغییر سبک زندگی و اشتغال همزمان مادران و پدران در حالی موجب اقبال خانواده ها به مهدهای کودک و سپردن فرزندان در ساعتی از روز به این مراکز شده است که همزمان افزایش شهریه در مراکز به شکل سرسام آوری رو به افزایش است. در همین رابطه رئیس سازمان بهزیستی از دو برابر شدن تعداد مهدهای شبانه روزی در سال جاری خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری تعداد مهدها به 20 مرکز می رسد و همچنین شهریه مهدهای کودک نیز تا 15 مردادماه اعلام و ابلاغ خواهد شد.

او با اشاره به این که شهریه مهدهای کودک 20 تا 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: با توجه به شرایط و امکانات شهرها و استانهای مختلف شهریه های آنها نیز متفاوت خواهد بود اما در مجموع میزان افزایش شهریه در سال جاری بیش از 30 درصد نخواهد بود.اظهارات رئیس سازمان بهزیستی در شرایطی است که هم اکنون مراکز و مهد های کودک شهریه هایی بالاتر از نرخ های مصوب دریافت می کند.

 

شهریه هایی همتراز با شهریه دانشگاه آزاد و پیام نور

مهد کودک های دو زبانه 

یک میلیون و 500 هزار تومان

شیرخوار 0 تا 2 سال 

600 هزار تومان 

نوپا 2 تا 3 سال 

550 هزار تومان 

نوباوه 

450 هزار تومان 

بررسی خبر آنلاین نشان می دهد هم اکنون برخی از مهد کودک های تهران و کلانشهر های کشور شهریه هایی همتراز با دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد در یافت می کنند . این مهد کودک ها با امکاناتی همچون تدریس دو زبان خارجی، افزایش زمان مراقبت از کودک، اردوهای تفریحی و علمی، آموزش الفبا و حضور دائمی روانشناس کودک در مهد کودک شهریه های بالایی در یافت می کنند. این در حالی است که سازمان بهزیستی در بخشنامه سال جاری خود به تمامی مهد های کودک تاکید کرده است : مبالغ تعیین شده در جداول شهریه به عنوان مبلغ دریافتی بابت کلیه برنامه های الزامی مهد کودک شامل بهداشت ، تغذیه ، آموزش ، نگهداری و ... است و دریافت هر گونه وجه اضافی بعنوان هزینه برنامه های فوق الذکر غیر قانونی محسوب می شود.

دانشگاه پیام نور؛ علوم انسانی 

متوسط شهریه 550 هزار تومان 

دانشگاه پیام نور؛ فنی مهندسی  

متوسط شهریه 700 هزار تومان 

دانشگاه آزاد؛ فنی مهندسی  

متوسط شهریه 800 هزار تومان 

دانشگاه آزاد؛ علوم انسانی   

متوسط شهریه 600 هزار تومان 

 

سبقت شهریه مهد های کودک از حقوق معلمان و کارگران و نرخ تورم
در حال حاضر تورم جاری در کشور طی هشت سال اخیر، با سرعت بالاتری نسبت به میانگین حقوق معلمان و کارگران پیشروی کرده است. بررسی ها نشان می دهد تورم طی هشت سال اخیر در مجموع 164 درصد، حقوق کارگران 150 درصد و حقوق معلمان 108 درصد افزایش داشته است. همچنین حقوق معلمان در سال جاری 20 درصد و حقوق کارگران 25 درصد افزایش داشته است و این در حالی است که شهریه مهد های کودک بیش از 30 درصد افزایش به خود دیده است.

در نمودار زیر مقایسه ای میان افزایش حقوق ها و تورم را می بینید؛

نمودار هزینه مهدکودک

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساده لوح IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    43 0
    یادم میاد در دوره آقای هاشمی مردم میگفتند پیاز و موز یک قیمت ؟ آخه اونروزها پیاز خیلی گرون شده بود و به قیمت موز رسیده بود اون زمان موز مثل الان یک میوه معمولی نبود میوه اعیونی بود . خلاصه مردم منظورشون این بود که موز گرونه اما نتیجه شعار اعتراضی پیاز و موز یک قیمت این شد که پیاز همون قیمت موند اما موز خیلی گرون تر شد . مشکل پیاز و موز یک قیمت , حل شد اما مشکل مردم نه . حالا امید وارم با این بحثتون دانشجو هارو بیچاره نکنید
    • میلاد حمیدی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      19 8
      یکی از ایراداتی که باز تبعیض در حق آقایان است این است که در طرح ها و لویحی که مجلس مرکز زنان ریاست جمهوری دنبال می کردند دادن کمک هزینه مهد کودک به مادران شاغل بود که از 3 منظر ایراد اساسی دارد 1- اولین ایراد وارده این است که نفقه کودک بر دوش پدر است و در قانون این پدر است که موظف است و مادر در این خصوص وظیفه ای ندارد. لیکن منطق حکم می کند کمک هزینه ولو اندک باید به کسی که مسئولیت برایش تعریف شده یعنی پدر داده شود و نه مادر. زیرا که این عمل ملانصرالدینی می شود 2- اصل پرداخت کمک هزینه مهد کودک به مادرات شاغل خالت تشویقی دارد برای شاغل شدن زنان. این مورد تحقیر برای زنان خانه دار بوده و حق انتخاب را از زنان می گیرد و خانه داری را دست پایین می گیرد. 3- با ماده30لایحه حمایت ازخانواده تناقض دارد
    • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      7 16
      جناب میلاد حمیدی!زن خانه دار نباید بچه اش رو به مهد بفرسته! اینو هم بگم خیلی از بجه های مهد بین 3 تا 6 سال مامان خانه دار دارن. اونا مجبور نیستن بچه به مهد بفرستن پس کمک هزینه ای هم لازم نیست که به بابای کارمند بچشون داده بشه!
    • بی نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      6 2
      ببینم اگه مهد خوبه چرا خانه دار نفرسته؟؟؟داری اقرار می کنی که بده!
    • میلاد حمیدی IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
      4 3
      خانم بی نام کی در مورد زنان خانه دار صحبت کرد؟ اولا من گفتم این مشوق بد دارد به زنان شاغل داده می شود نه زنان خانه دار که باید به مردداده می شد چون مسئولیت تامین مخارج بچه با مرد است و قانون برای زن وظیفه ای قائل نشده است و زنان تنها در نقش اشغال کننده موقعیت های شغلی عمل می کنند که ماده 30 لایحه حمایت از خانواده این حرفها را تصدیق می کند. چه ربطی داشت به زنان خانه دار که شما برای اینکه این مبلغ ناچیز به مرد بیچاره تعلق نگیرد حاضرید بر هر چیزی متوسل شوید؟!!!!
  • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    36 4
    این هم یکی دیگه از شاهکار های دولت
  • بی نام JP ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    22 15
    روحانی مچکریم!
  • مرتضي IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    31 0
    تازه شهريه دانشگاه براي يك ترم است اما شهريه مهد برا يهرماه اين قيمت است .خدا به داد مابرسد با 2بچه مهدي وحقوق كارمندي
  • حشمت پلنگ EU ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    30 44
    قابل توجه خانمهایی که اصرار دارند کار کنند هزینه ای که بابت مهدکودک و خورد و خوراک و...به خانواده تحمیل می کنند بیشتر از حقوقشان است ضمنا یک جوان دیگر را از کار کردن محروم می کنند و مانع ازدواج می شوند حداقل در شرایط بیکاری به نظرم اولویت با مردها است چون مردها باید نفقه بدهند و خانه را اداره کنند این کار کردن خانمها اسیب های بسیاری دا رد مخالف مطلق نیستم معتقدم هر شخص خودش باید تصمیم بگیرد و مردان نباید مانع کار زنان شوند اما در کار کردن خانمها اسیب های بیشتری میبینم البته در شرایط کنونی فمینیست های عزیز هم لطفا زود عصبانی نشوند و یه ده دقیقه ای فکر کنند.
    • حشمت پلنگ EU ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      9 7
      بله اگر شما از بچه نگه داری کنید و بچه به مهد نفرستید و مرد ناچار نباشد هر روز غذا از بیرون بخورد و هزینه تراشی نکنید زندگی هم می چرخد ضمنا بحث را به صورت کلی مطرح کردم خیلی از مردها هستند پول زیادی به خانه می اورند اما خانمهاشان اصرار به کار کردن دارند. نمی خواهم خودخواهانه بگم که خانمها نباید کار کنند من هم کاره ای نیستم نظرم را مطرح کردم
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      2 2
      خیلی توفیر داره الکی نگو زن کار کنه یا کار نکنه هیچ اتفاقی نمیوفته. خیلی فرق داره تو تربیت بچه و آرامش خانواده
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    27 2
    حقوق کارگری پس چی ؟ چرا اینقدر تفاوت قائل میشد کارگرها جز این مردم نیستند احتمال میرود چند وقت دیگه مثل اون قدیما طبق طبقات باید فرزندان کارگر از تحصیل محروم بشوند.
  • بانو IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    24 11
    به جای مقایسه شهریه مهد و دانشگاه روی هزینه های مهد نظارت کنید. ضمنا آقای ضد فمنیست من بشینم خونه می تونم هم مهد دو زبانه بشم هم روانشناس و بهداشت کودک ضمن اینکه فردا با یه شهریه 3 برابری می خواد بره مدرسه حالا حتما معلم هم باید بشم
    • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      12 9
      بانوی محترم که احتمالا کارمند هستی! مادر گرامی شما مگر روانشناس کودک ،دو زبانه و بهداشت کودک بودند که شما رو به اینجا رسوندند؟ ایشون هم یه مادر بودند مثل همه ی مادرهای ایران
    • سینا IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      10 7
      عزیزم زبان برای کودک 2 ساله استاد دانشگاه که نمی خواد اگه سوادتون واسه کار کردن کافیه نهایتش با دو تا کتاب حله.از نظر بهداشت مادرایی که خانه دارن احیانا بچه هاشون هر روز اسهال استفراغن یا اونایی که مهد میرن مخصوصا زیر 6 سال که عوارض اینجور مریضیا بیشتره!شما در نهایت نقش و دلسوزی یه مادر و معلم رو یکی می بینید؟بچه ای که محبت ببینه کمتر به روانشناس احتیاج پیدا می کنه بعد اون وقت خود این معلما هم روانشناسی میشن؟!.مورد مدرسه مال بالای 6 سال هست که اسیب پذیریش کمتره بدنش مقاومتره چیزی حالیشه.من که عمرا بچه زیر 6 سال رو بدم دست یه غریبه
  • بی نام GB ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    10 13
    آقای حشمت پلنگ! اگر مردی اینقدر بی عرضه باشد که یک زن بتواند موقعیت شغلی او را تصاحب کند همان بهتر که درخانه بنشیند و اجازه بدهد آنهایی که لیاقت و تواناییشان بیشتر از اوست،بروند و کار کنند!!!
    • حشمت پلنگ EU ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      10 5
      بحث عرضه نیست زنها با حقوق کمتر راضی ه کار میشوند و موقعیت کار به انها میرسد.در شرایط حقوق برابر هم بالاخره یه تعداد از خانمها استخدام میشوند من نمی خواهم دعوا کنم بحث من این است که نفقه با مرد است و در شرایط بیکاری اولویت کار باید مردها باشند جامعه یه سری مسولیت هایی بر عهده مردها گذاشته اما می خواهد کارها را به خانمها بدهد سوال بنده این است اگر قرار است که شرایط استخدام یکسان باشد ایا باید مسئولیت های مالی قرار داده شده به دوش مردها هم همچنان ادامه یابد؟ این وضعیت باعث شده بسیاری از مردها نتانند کار پیدا کنند و ازدواج کنند ضمنا وقتی که زنها کار می کنند بچه باید به مهد سپرده شود غذا از بیرون تهیه شود و....که هزینه زیادی را به خانوار تحمیل می کند.
    • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      5 5
      شما باید اسم خودتون رو میزاشتینبی خبر از بازار کار!! وقتی یک مرد و یک زن همزمان خواهان یک کار هستند قطعا به دلیل اینکه مرد نان اور خانوادست حقوق بیشتری را درخواست خواد کرد نسبت به زنی که صرفا برای سرگرمی و در اجتماع بودن و ... میخواد کار کنه و شوهرش رو مسول پرداخت اجاره خونه و خرج خونه و .... میدونه و کارفرما هم که دنبال سود بیشتره قطعا زن رو استخدام خواهد کرد.الان حث لیاقت مطرح نیست بلکه بحث سود بیشتره!!
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    7 2
    هاهاهاها، بخند به روي دنيا، دنيا به روت بخنده،
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    5 0
    الکی یه چیزایی رو هم اضافه میکنند که بگن مهدشون خیلی خدمات ویژه‌ای داره که شهریه رو زیادتر بگیرن.
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    14 0
    راه کار احتمالی آینده: شهریه دانشگاه ها افزایش می یابد تا این انتقاد بر طرف گردد. مطمئن باشید کسی شهریه مهد کودک را کم نمی کند. این خط این نشون
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    6 3
    دكتر روحاني، ممنون و سپاسگذار و متشكر و مچكريم!
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    11 0
    منتظر شيش برابر شدن شهريه دانشگاهها و مدارس و شهريه گرفتن دانشگاههاي دولتي باشيد! اما نه! يه لحظه صبر كنيد، دولت داره عوض ميشه، روحاني ميخواد بياد :)
  • رهام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    21 2
    حالا هی بازم بگین بچه بیارین,جمعیعیت داره پیر نمیشه.آخه اینجورییییی!!!!!!؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    7 3
    بنده بابت افزایش غیرقانونی شهریه مهد دخترم چندین بار با بهزیستی منطقه مربوطه تماس گرفته و شکایت کردم. اما هیچ ترتیب اثری داده نشد. واقعاً معلوم نیست چه خبره.
  • حشمت لنگ EU ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    9 5
    بنده یبار به شوخی گفتم مردها در خانه بمانند و از بچه نگهداری کنند خانمها هم کار کنند(شاید دوستان فمینیست به خودشان بیایند و اندکی فکر کنند) بعد اقایون ناراحت شدند الان میگم کار کردن خانمها با تحمیل هزینه مهد و غذا و...باعث میشه عملا حقوقی که می گیرند بیشتر ایجاد هزینه کند و یک جوان دیگر را از کار محروم کند(در شرایط بیکاری) بعد خانمها ناراحت می شوند سوال بنده این است در شرایطی که نفقه و خرج خونه با مرد است و در فرهنگ ما اینطور تعیین شده و ضمنا بیکاری هم بیداد می کند آیا نباید اولویت کار با مردها باشد؟اگر مخالف هستید دلایلتان را بگویید چطور ممکن است در شرایط استخدامی یکسان عمل شود اما هزینه ها و مسئولینها با مردها باشد؟
  • حشمت پلنگ EU ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    8 5
    دوستان مخالف میشه توضیح بدن که یه جوانی که کار نداردو فرصت شغلیش را یه خانم دیگر اشغال کرده چگونه باید ازدواج کند؟برای ازدواج اقدام می کند کار ندارد می فرمایند کار نداری نمیشود دنبال کار می رود درصدی از خانمها بازار کار را اشغال کرده اند هم خود اون جوان نمی تواند ازدواج کند و هم یک خانم دیگر مجرد می ماند دوستانی که معتقدند که خرج خونه با مرد هست و خانمها هم باید کار کنند و...میشه یه توضیحی بدهند چطور اینها با هم امکانپذیر می گردد؟ به نظر شما مردی که فوق لیسانس دارد و بیکار است دیگر چکار باید می کرده که از خود عرضه نشان دهد؟ به نظر شما جامعه ای که از مرد مسئولیت می خواهد ایا باید در استخدام خانمها و اقایون یکسان رفتار کند؟اگر جوابتان مثبت است لطفا توصیح بدهید که چرا؟
    • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      8 4
      حشمت خان مشکل بیکاری شما با کار نکردن خانمها حل نمیشه. شما فقط یه مثال میزنی و نتیجه گیری میکنی ولی خیلی چیزای دیگه رو در نظر نمیگیری
    • بی نام A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      6 6
      جناب حشمت پلنگ شما احیانا همون میلاد حمیدی نیستی؟!
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    4 4
    مهد كودك تيا.... در شهرك غرب خيابان حسن سيف در قبال دريافت شهريه هاي ميليوني ، رسيد با قيمتهاي مصوب به والدين ميدهد
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    5 2
    جالبه چند وقت پیش صحبت از بچه ی بیشتر و اینا بود!!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    2 1
    کم کم باید سالی ۳ میلیون تومن برای نگهداری یه بچه ۳ ساله خرج کرد
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    5 5
    چه بهتر! مهد کودک جز اینکه به بنیان خانواده و تربیت اصولی فرزندان در خانواده ضربه بزنه دستاورد دیگری نداره. مهد کودک شده جزء امکانات رفاهی زنان شاغل که اگه نباشه مجبور میشن خانه باشن از فرزندانشون مراقبت کنند و با اولادشون انس بگیرن.
  • رضا IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    4 3
    خائنه اون مادری که بچه اش رو زبان باز نکرده می فرسته مهد کودک تا وظایف مادریش رو انجام نده! ظلم بزرگیه به اون بچه ...
    • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      3 3
      آقاي رضا شما زن نيستي كه در مورد مادرا نظر بدي . به نظر من مادرها براي اينكه احساس مي كنند ا گر فرزندشان مانند همسالانش به مهد نفرستند در دوران مدرسه عقب مي اوفتد .كاري به زيادي هزينه ندارم اما اين حق انتخاب مربوط به پدر و مادر است (چه خانه دار چه كارمند)
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    3 4
    ایا این مادران میتوانند بگویند شیرمو حلالت نمیکنم
  • محسن IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    2 1
    حالا زن کارمند یک بهونه ای واسه فرستادن بچه به مهد داره اما زنهای خونه دار خداییش نوبره!!!
  • به میلاد حمیدی IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    1 0
    آقای حمیدی انگار از اینکه یک پولی هم هر چند ناچیز به خانم ها داده شود شما چشم دیدنش را نداری اصلا چه نیازی به این پول داری که اینقدر سوختی بگو بدانیم شما که مثلا مردی و مسئولیت داری به جای اینکه از چنگ دیگران بخواهی در بیاوری چرا خودت تلاش نمی کنی تا با مردانگی خرج زن و بچه ات را بدهی اگر این را قانون گفته حتما صحیح است شماهم زیاد حرص نخور هر چند حسادت آقایان به خانم ها یک حقیقت تاریخی است