ایسنا نوشت:

کاظم جلالی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی اصول ثابتی است، اما طبیعی است که مشی جمهوری اسلامی براساس این اصول ثابت تعامل با دنیاست.

وی افزود: سیاست‌های کلی در قانون اساسی و براساس رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری کاملا روشن است و طبیعی است براساس این سیاست‌ها دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه باید راهکارهای دقیقی را برای برون رفت از شرایط فعلی پیدا کنند؛ البته معنای این حرف این نیست که در گام‌های اساسی که جمهوری اسلامی برداشته تزلزلی ایجاد شود یا رویکرد عقب‌نشینی را در پیش‌ بگیریم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: طبعا جمهوری اسلامی براساس یک منطق حرکت کرد، اما برخی رفتارهایی که انجام شد حتما نیازمند اصلاح است. به نظر می‌رسد طی سالیان گذشته ما مسائلی را در ارتباط با روابط جهانی و سیاست خارجی مطرح کردیم که اصلا ضرورت نداشت مطرح شود؛ مثلا در بحث هولوکاست ضرورتی نبود موضوع را به آن نحو مطرح کنیم و باعث رویکرد افراطی‌گرایانه نسبت به ایران شویم.

نماینده مردم شاهرود در مجلس درباره ارجاع پرونده هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران به شورای امنیت نیز خاطر نشان کرد: از همان ابتدا دلسوزان کشور بر این باور بودند که ارجاع پرونده به شورای امنیت به مصلحت نیست و ما باید راهکارهایی اتخاذ کنیم که پرونده هسته‌یی کشورمان به شورای امنیت نرود اما کسانی آمدند و گفتند شورای امنیت آخر دنیا نیست یا قطعنامه‌های شورای امنیت را کاغذ پاره خواندند؛ جالب اینجاست که همین افراد امروز همه مشکلات کشور را متوجه تحریم می‌کنند در حالی که این هم غلوگویی است.

جلالی با بیان اینکه ریشه مشکلات کشور در سوءمدیریت و برخی سوءرفتارهاست، گفت: در واقع بخش زیادی از مشکلات کشور برخواسته از تحریم نیست اگرچه تحریم‌ها مشکلات را تشدید کرده اما بیشتر مشکلات ناشی از رفتارهایی است که نباید انجام می‌شد یا اینکه ما گاهی به گونه‌ای صحبت کردیم که گزک به دست دشمنان دادیم و آنها توانستند از برخی حرف‌های ما سواستفاده کنند.

وی ادامه داد: البته باید بدانیم همه مشکلات ما با آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و برخی قدرت‌های بزرگ این‌ها نیست و این بی‌انصافی است که تصور کنیم همه مشکلات ناشی از این است بلکه مشکل ما برسر استقلال و آزادی‌خواهی ملت ما است و اینکه ما نمی‌خواهیم در جریان قدرت بین‌المللی هضم شویم لذا طبیعی است بخش زیادی از مشکلات نشات گرفته از این مساله است.

جلالی با اشاره به نامه اعضای کنگره آمریکا برای تعامل این کشور با ایران، اظهار کرد: برخی گام‌های کوچک اولیه برداشته شده مثلا همین نامه 131 نفر نماینده آمریکا که 17 نفرشان جمهوری خواه هستند به نظر می‌رسد گامی مثبت اگرچه کوچک است یا اظهارنظرهایی که برخی مقامات غربی کردند نشانه‌هایی از واقع‌گرایی در آن مشاهده می‌شود؛ از جمله اظهارات جک استراو طی روزهای اخیر واقع‌گرایانه و اعتراف به برخی اشتباهاتی است که انجام داده‌اند.

وی همچنین گفت:‌ به نظر می‌رسد اگر غربی‌ها همین روند را ادامه دهند می‌توان به سمت بازسازی اعتماد پیش رفت؛ البته غربی‌ها باید این را درک کنند که طرفی که امروز دچار بی‌اعتماد است ملت ایران هستند به دلیل اینکه در برهه‌های مختلف چندین‌ ساله‌ای که از پرونده هسته‌یی جمهوری اسلامی می‌گذرد آنها بودند که بد عمل کردند و به توافقات خود پایبند نبودند یا گاهی مشوق‌هایی دادند که توهین به شعور ملی ایرانیان بود؛ لذا باید رفتارهای خود را اصلاح کنند.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    13 0
    و شما مجلسیان نیز صرفا نظا ره گر بودید . در وضعیت کنونی مجلس هم کمتر از دولت مقصر نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    15 0
    اقای دکتر جلالی برای زدن این حرف خیلی خیلی دیر شده
  • بی نام GB ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    2 0
    آقای جلالی این اشتباهات دکتر احمدی نژاد نبود بلکه اشتباه کل اسول گرایی است. مملکت با تفکر اسول گرایی به این روز رسیده است که همه اسول گراها در مقابل خداوند و ملت جوابگو هستید