عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با اشاره به خشونت های روزهای گذشته در مصر گفت: قتل عام مردم مسلمان مصر توسط نظامیان همزمان با حمایت های قاطع کشورهای عربی و غربی از دولت نظامی مصر، نشان از بی اعتمادی عمیقی است که باید به دمکراسی در جهان معاصر غربی داشت.

حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان در گفتگو با خبرآنلاین افزود: غربیها نوعی از دمکراسی را می پذیرند که منافع آنان را تامین کند و در عین حال در داخل کشورهای مربوطه هم آنان را به عنوان مدافع دمکراسی بشناساند. اما حقیقتا به دمکراسی باور ندارند و در این باره دروغ می گویند. امروز مصر، همان مصر حسنی مبارک بلکه یک قدم جلوتر و بدتر است. شاید تا یک ماه قبل کسانی که در تظاهرات علیه اخوانی ها شرکت می کردند تصور نمی کردند نتیجه اعمال و رفتار آنها چیست اما الان معلوم است که به نام آنان و بکام نظامیان، استبداد جدیدی بر سرکار آمده است.

اخوان المسلمین مصر اعلام کرد ارتش این کشور در روزهای جمعه و شنبه به معترضان به برکناری محمد مرسی از قدرت حمله کرده و بیش از صد معترض را کشته و هزاران نفر را مجروح کرده است.

جعفریان با تاکید براینکه دولت اخوانی ها اشتباهات زیادی داشت که مهم ترین آنها این بود که نتوانست همبستگی را در میان اقوام مصری و احزاب آن پدید آورد گفت : گرفتن اختیارات بی اندازه برای مرسی یکی از بزرگترین اشتباهات بود. اما این دلیل نمی شود که امروز هواخواهان اخوان المسلمین وسط قاهره قتل عام شوند.

رئیس پیشین کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  دولت نظامی مصر با این اقدام خواست گربه را دم حجله بکشد تا اخوانی ها حساب کا رخود را داشته باشند گفت : اما حقیقت آن است که این آغاز یک دوره آشوب در مصر است و اگر رهبران ملی مصر به توافقی دست نیابند مصر تا دهها سال دیگر در دست نظامیان خواهد ماند و آنان به بهانه تامین امنیت الی الابد قدرت سیاسی را در اختیار خواهند داشت.

حجت الاسلام جعفریان در ادامه با اشاره به برخی چهره های سکولار فعال در عرصه سیاسی مصر گفت : اکنون باید البرادعی و دیگر رهبران ملی مصر خجالت بکشند که بستری برای برقراری مجدد استبداد فراهم کرده اند. آنها باید تلاش خود را بکنند تا از این ننگی که برای مردم مصر به ارمغان آورده اند اعلام انزجار کرده و هرچه زودتر به تغییر شرایط فکر و اقدام کنند.

به گفته رسول جعفریان در این بین مهم عربستان و قطر هستند که کمر به قتل اخوانی های سنی بستند و به دولت نظامی به طور میلیاردی کمک کردند. این کار حتما با چراغ سبز و حتی توصیه امریکا و غرب بوده است. همه اوضاع نشان می دهد که اخوان فدای همراهی جریان سلفی ـ وهابی با غرب شد. آنها توافق کردند تا این جریان را سربه نیست کنند. واقعا کشورهای به ظاهر اسلامی به خصوص عربستان این ننگ را به کجا خواهند برد که کارد تیز را به دست یک نظامی مستبد در قاهره دادند تا مسلمانان را در ماه رمضان قتل عام کنند.

او در پایان با اشاره به اینکه در مجموع به نظر می رسد غربی ها در حال سامان دادن به شرایطی هستند که حزب الله، حماس و نیروهای مسلمان مخلص را محدود کرده و دست قاتلان را برای کشتار آنان باز بگذارند گفت :  بهتر است دولت ایران حمایت خود را از مردم مسلمان مصر رسما اعلام کرده و وزرات خارجه در تقبیح این اقدام دولت نظامیان در قاهره اعلام انزجار کند. این درست است که اخوانی ها هم درست با ما راه نیامدند و شاید دشواری هایی داشتند، اما دولت ایران به عنوان مدافع جریان  اسلام گرایی باید از این اقدام اعلام انزجار رسمی کند و اعلام کند که رفتار غربی ها چنان است که اعتماد را بیش از پیش از توده های مسلمان می گیرد.

49261

 

کد خبر 305803

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    48 4
    فقط از مسلموناش؟ آخه مصر مسیحی هم داره!!!! درگیری بین مسلموناس در مصر الان شما طرف کدوم مسلمونا هستید دقیقن؟؟؟
    • با نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      3 1
      من فقط میتونم ابراز انزجار کنم از روش بر اندازی محمد مرسی خدا وکیلی این راهش نبود باید خیلی فوری تدارک یک انتخابات رو میدادنند تا الان مصر به این وضع فجیع گرفتار تمیشد مردم حرفاشونو باید توی صندوق های رای بزنند نه وسط خیابونا اینو به هر دو طرف میگم
  • بی نام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    56 12
    مخالفم در دنیای اهل تسنن، سکولارها خیلی بهتر از اسلامگرایان هستند
    • مهدی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      19 2
      اخوانی ها اگه قدرت بگیرند از وهابی ها هم بدترند....بهترین راه عدم دخالت است .بی طرف در مسائل داخلی کشورها باشیم مگه ما کدخدای جهانیم.مردم خودمان دارن با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند اون وقت ماهی 25میلیون دلار باید به حماس کمک کنیم که چی؟حماس که الان داره از سلفی هایی که گنبدحضرت زینب را گلوله باران کردن حمایت می کنند؟تورابه خدا سانسور نکنید................
  • پژمان A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    41 7
    نمی دونم کی به شما گفته دموکراسی یعنی حکومت اکثریت این تعریف مال صد سال پیش تجارب فراوان بشر در قرن گذشته نشان داد که دموکراسی باید اینگونه تعریف شود حکومت اکثریت با حفظ حقوق اقلیت به عبارت دیگر رعایت حقوق بشر و الا هیتلر هم انتخاب اکثریت جامعش بود و یا استالین. ولی به هیچ وجه نمی شود گفت حکومت این حضرات دموکراتیک بوده است.
  • محمد IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    61 7
    کسی هم هست که ما حمایت نکرده باشیم...افغانستان..عراق..فلسطین...بحرین...سوریه...لبنان...حالا هم مصر....یکی هم حامی ما بشه بخدا.
    • سجاد IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      3 1
      انقلاب کردیم تا از مستضعفان عالم دفاع کنیم.اولش خودمون جزء همون مستضعفین( ضعیف شدگان) بودیم حالا که بند خودمونو برداشتیم باید بقیه رو هم نجات بدیم اگر واقعا طالب حضور امام زمان هستیم.
  • کریم A1 ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    29 1
    مسلمین مصر عاجزانه و ملتمسانه استدعا دارند ایران از اونها حمایت نکنه چون غیر از اینکه کار را برای اونا هفتصد درجه سختتر کنه هیچ فائده ای نداره. دیدید از شیعیان بحرین حمایت کردیم چه بلائی سرشون اومد که دیگه تا دنیا دنیاس سر بلند نکنند . یه روزنومه نوشته بود در همین دوساله دولت بحرین اون قدر به وهابی های سعودی تابعیت داده که شیعیان از 70 در صد شدن 42 در صد.
  • بی نام IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    2 25
    احسنت بر استاد محترم
  • مسعود IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    8 27
    مهم اینه که ما به عنوان یک ایرانی (چه شیعه و چه سنی) بر روی اعتقاد و آرمان مان بایستیم و اون حمایت همه جانبه از گروههای اسلام گراست. من با برداشتی که از اوضاع سیاسی الان دارم واقعا با حرف های آقای جعفریان موافقم. آخه کجای دنیا نظامیا پرچم دار دموکراسی بودن؟
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      7 1
      اگه میگفتی بعنوان مسلمان یه چیزی آخه از کی آرمان ایرانی حمایت ازگروههای اسلامگرااونم از نوع همه جانبه اش بوده. توروخداول کنید این حرفارو اونم تواین شرایط که تا یه حرکتی میکنم ماروتحریم می کنند. بهتره روی اوضاع جامعه خودمون تمرکز کنیم. فعلان این ما هستیم که نیاز به حمایت داریم
    • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      3 0
      همین اسلام گرایان مصر فرصت و توانش رو داشتن تمام ایرانیان رو سر میبریدن.
  • عباس IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    15 8
    سلام ،دست اين اخواني ها به خون هزاران کودک ،زن وانسان بيگناه سوري و لبناني آغشته است .آنها با همکاري وهابيون باعث تضعيف جبهه مقاومت در مقابل اسرائيل شدند و آب در آسياب غربي ها ريختند.مديريت يکساله آنها نوعي از انحصار طلبي وديکتاتوري در حکومت را در تفکرآنها آشکار کرد.مطمئنا اگرآنها اعتدال گرا مي بودند وهمه را در نظر مي گرفتند آن تظاهراتهاي ميليوني بر عليه آنها راه نمي افتاد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    23 1
    بیخود که مایه میزاری از مردم و میگی حمایت کنن.همینا ما رو که شیعه هستیم قبول ندارن.ما تو دوره مرسی هم محروم از روابط دو جانبه بودیم.به ایرانی ها یه ویزا توریستی هم نمیدادن حالا حمایت کنیم.برید اونایی که حمایتشون کردین و حالا براتون شیر شدن دریابید به مصر کاری نداشته باشین
  • سعید IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    5 11
    اخوان با حمایت امریکا و عربستان روی کار اما با سلفیها و وهابیها امیزش کرد و فرزندش قتل و کشتار امثال شحاته بود که مشابه ان را در سوریه میبینیم و امریکا و عربستان و قطر از عملکرد دستپرورده های خود وحشت کرده اند یا تحت فشار افکار عمومی جهانی هستند لذا با کودتا در مصر درصدد خروج از بن بست خود ایجاد کرده هستند و بدانیم اخوانیها و مرسی مرعوب سلفیها و وهابیت و امریکا برای بقا شدند لیکن دست خدا فوق دست شییاطین است
  • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    19 1
    آقای استاد تاریخ جناب معتدل که تا حالا قبولت داشتم حرف شما کاملا درست!!! اما مردم سوریه چی یا اونجا بیداری کافریه نه اسلامی مگه هر دو اخوان نیستن؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      12 0
      من هم این موضوع رو نمیفهمم. اصلا کاری به خوب و بد بودن اسد یا اخوان و ارتش مصر و غیره ندارم ولی خط و خطوط در مصر و سوریه مشخص است. حکومت سکوره حکومتی سکولار و مخالف اسلام گرایان است و طبیعتا و منطقا از سکولارها در مصر حمایت میکنه و در مقابل مخالفین اسد هم که عمدتا اسلام گرایان و اخوانی ها هستند از اخوان المسلمین مصر و اسلام گرایان مصر حمایت میکنند و رابطه نزدیکی با هم دارند. تا اینجای کاری منطقیه ولی موضع کشور ما این وسط برای من غیر قابل درکه ما از اخوان مصر که دشمن اسد و سکولار ها هستند حمایت میکنیم و بعد اخوان المسلمین سوریه رو که برادر اخوان المسلمین مصر هستند رو تروریست و مزدور غرب مینامیم من از این موضع سر در نمیارم اگر کسی متوجه میشه به بنده حقیر تفهیم کنه !
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    20 1
    نظرشون همون مسلمونایی هستند که ایران را برای مسلمونا از اسراییل خطرناک تر میدونند. (سال گذشته یکی از سلفی ها در گفتگو با بی بی سی گفت از آقای مرسی پرسیدم نظرت در باره ایران چیه در جواب گفت ایران از اسراییل خطرناکتره) ز جیب ملت برای هر هر چیزی هزینه کردن هم که به کسی فشار نمی آره.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    0 24
    شاید در دید نزدیک بین سکولار ها بهتر باشند اما در نهایت دنیای اسلام باید به یک قدرت واحد برسه و برای این کار باید هزینه کنه. باید از مسلمانان مصر که رکن اصلی جهان اسلام هستند حمایت کرد و اجازه نداد له بشوند.
  • امین EG ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    14 0
    قطر کمر به قتل اخوانی ها بسته ؟؟؟؟؟ والا شبکه الجزیره قطر که وابسته به خانواده امیر قطر است کم مونده اسم شبکه رو بکنه " الاخوانیه " ! برده دوربین گذاشن وسط میدون رابع العدویه جایی که اخوانی ها جمع هستند گزارش های 24 ساعته به نفع اخوان المسلمین و علیه ارتش پخش میکنه حتی دیگه صدای برخی خبرنگاران الجزیره رو هم در آورده . بهتر است در تحلیل ها مطالب خلاف واقع گفته نشه تا برای خواننده مفید باشه.
  • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    22 1
    خودمان کم بدبختی داریم .اخه کسی نیست بگه انها دستورقتل شیعیان را میدهند مابیاییم حمایت کنیم
  • مهدی A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    24 2
    با واقعیت جلو بروید الان جنگ بین سلفی ها و سکولارهاست همه میدانیم که اینها دوست ما نیستند یکی حاکمیت دین را قبول ندارد یکی دین یزید را دارد. ما طی یکسال که مرسی آبروی 85 ساله اخوان المسلمین را اینگونه برد باید معقول برخورد میکردیم برداشتن ویزا برای مصریان و توهین آنان در یکبار رفتن توریستهای ما به مصر وممنوعیت حضور ایرانیان ولو با هزینه و ویزا به بهانه گسترش نفوذ شیعه در مصر را فراموش نکیم شهادت رهبر شیعیان در نیمه شعبان را هم نمونه بارز تقابل ایدئولیژیکی اینها با شیعیان هم غیرت ما را بجوش نمی آورد همچنان از اخوان المسلمین در مصر و حزب الدعوه تونس دفاع میکنیم البته ما بیش از 35 سال است که امید واهی به این به اصطلاح اسلامگراها داریم که خون خودمان را حلال می دانند داریم اما واقعیت را ببینیم
  • زارع IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    5 3
    من کاملا با اقای مهدی موافقم انها به خون ماتشنه اند وبرای مسوولین جمهوری اسلامی پشیزی ارزش قایل نیستند مگر ندیدید که همین مرسی ملعون مخلوع وقتی به ایران امد به دیدار رهبری که یک شاخ مویش به همه سران عربی میارزد نرفت ولی پشت سر سران عربستان وقطر موس موس میکرد.
  • باربارا IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    7 1
    این سیاست های غلط اندر غلط که حتی بچه های پنج ساله هم فهمیدن کی میخواد تموم شه! شما یک نمونه سیاست های ایران در در دنیا و منطقه رو اسم ببر که آخر و عاقبت خوبی داشته! بحرین؟ عراق؟ کجا؟
  • نیما IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    2 1
    متاسفانه تا کی باید مسلمانان یکدیگر را بکشند چرا کشور های اسلامی بیدار نمی شوند.
  • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    11 0
    تعجب میکنم از آقای جعفریان! شاید ایشون بیش از ما اطلاعات دارند و گرنه با این اوضاع و احوال مصر که خودشون هم نمیدونن چی از جون همدیگه میخوان، ایران چه کار میتونه بکنه؟ فقط اینو میدونم که هیچکدوم از اینا لایق حمایت ایران نیستند. وقتی اخوان ایران رو بدتر از اسرائیل و شیعه رو بدتر از کفار میدونه، شما به چه دلیلی میفرمایید باید ازشون حمایت کرد؟ بهترین کار همینه که کاری به کارشون نداشته باشیم. چون هر کدوم که بیان سر کار، نفعی به حال ایران نخواهد داشت. تازه ممکنه سکولارها بهتر بتونن با ایران تعامل داشته باشن تا اخوانی که به خون ایرانی و شیعه تشنه است. خیلی هنر داریم دلهای ایرانیان رو با هر عقیده و مرام و مذهب و سلیقه به هم جذب کنیم، مسلمونای نامسلمون کشورهای دیگه پیشکش!
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    2 3
    بابا آدم کشی سکولار ها جالبه. آخه آدم فکر می کنه اینها سکولارند. این طور نیست اینها نظامی هستند. هر کجا باشند آدم می کشند. مراقب باشیم. نباید اجازه بدیم این نظامی گری دوباره بیاد توی مصر. سی سال بودند. یک ذره به ایران راه ندادند. اینها سکولار نیستند که کسانی خیال می کنند بیشتر به نفع ما هستند.
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    16 0
    آقای جعفریان باید به عرض شما برسانم دموکراسی این نیست که اگر فردی از طریق صندوق انتخابات به ریاست یک کشور برگزیده شد نان ومعاش چند ده میلیون از مردم آن کشور را ،به قول معروف، آجر کند اگر قیام چند ده میلیونی مردم آگاه مصر وحمایت ارتش نبود میدیدید که اخوان با قوانینی که در دوره چهار ساله مرسی وضع می کرد چگونه میخش را می کوبید . اکثریت مردم مصر به موقع جنبیدند ! همین وبس!
  • بی نام A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    17 0
    باور بفرمایید یک حکومت غیر مذهبی در مصر روابط بهتری با ما برقرار خواهد کرد تا این افراطی های شیعه کش.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    12 0
    اسلام گرایان تندرو باعث قبگرد مسلمانان در همه جای دنیا شدند. افراط گری هست که داره مسلمونا می کشه . همه جا از ایران گرفته تا افغانستان و عراق و مصر و سوریه..
  • مهدی A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    7 0
    از بچگی دلم به حال اسلامگرایان مصر و تونس (که در تظاهرات ضد حکومتهایشان قرآن راباز کرده و بین انگشتهایشان می گرفتند و از عوامل حکومت کتک میخوردند و همچنین در قفس به دادگاه برده میشدند و مثل حیوانات با آنان برخورد میشد )میسوخت ولی الان که جنایات این افراطی ها را مبینم از شیعه کشی نیمه شعبان که یک نمونه از آن بود تا برخورد توهین آمیز مرسی در ایران و ترجمه ماستمالی (محض آبروداری) صداوسیما و همچنین جلوگیری از ورود توریستی ایرانیان به مصر با وجود لغو روادید برای اتباع مصر از طرف ایران وجلوگیری از احداث حسینیه شیعیان در مصر و بالاخره پشتیبانی از جنایتکاران معارض سوریه ، آیا باید از اینها طرفداری کرد؟ الان جنگ بین معاویه جنایتکار بی دین با خوارج نماز شب خوان ولی قاتل امام علی (ع) است. کمی تعقل کنیم

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین