متروی 20 میلیارد دلاری سعودی ها‌ را کدام کشورها می‌سازند؟

بزرگترین پروژۀ مترو در عربستان سعودی کلید خورد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند، عربستان سعودی ساخت بزرگترین پروژۀ متروی ریاض را به سه کنسرسیوم بین المللی و به ارزش 20 میلیارد دلار واگذار کرد. یکی از کنسرسیوم‌ها به سرپرستی گروه آمریکایی بچل کورپ احداث دو خط مترو به ارزش 7 میلیارد را دارد؛ کنسرسیوم دوم به سرپرستی شرکت اسپانیایی اف‌سی‌سی شامل چند شرکت کره‌ای، هلندی و فرانسوی است و احداث 3 خط مترو به ارزش 6 میلیارد یورو را بر عهده دارد و در نهایت کنسرسیوم سوم به سرپرستی شرکت ایتالیایی آنسالدو احداث یک خط مترو به ارزش 4 میلیارد یورو را عهده دار شده است.
طبق اعلام شاهزاده خالدبن عبدالعزیز، حاکم ریاض احداث 6 خط مترو به طول 176 کیلومتر به منظور سهولت دسترسی شهری در ریاض پایتخت عربستان در نظر گرفته شده که پیش بینی می‌شود جمعیت آن در 10 سال آینده به 8.5 میلیون نفر برسد.
بسیاری از شرکت‌های خارجی نسبت به انعقاد قرارداد مذکور ابزار خوشنودی کرده‌اند. شرکت اسپانیایی اف‌سی‌سی در این باره می‌گوید: این بزرگترین قرارداد بین المللی در تاریخ ساخت و ساز اسپانیاست.
ساخت پروژۀ متروی ریاض که از سال 2014 آغاز خواهد شد، 54 ماه به طول می‌انجامد و به میزان 20% با انرژی خورشیدی کار خواهد کرد و به گفتۀ شاهزاده خالد این پروژه به کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک و تصادفات کمک زیادی خواهد کرد.
هنوز مشخص نیست که آیا زنان می‌توانند از مترو استفاده کنند یا نه. زنان هنوز هم در عربستان حق رانندگی ندارند و هنوز بدون همراه نمی‌توانند وارد اتوبوس شوند. زنان غالباً به همراهی یک راننده و یا یک همراه در ریاض رفت و آمد می‌کنند، مسئله‌ای که به مشکلات رفت و آمد در پایتخت اضافه کرده است.
گفتنی است عربستان سعودی، بزرگترین کشور نفتی، طی سالهای اخیر در پروژه‌های مختلف ساخت و ساز و عمرانی به منظور مدرن سازی زیربناها و همچنین حمل و نقل سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. یک خط راه آهن در سال 2010 به منظور سهولت رفت و آمد زائران در مکان‌های مقدس در مکه به ارزش 1.3 میلیارد یورو راه اندازی شده است. همچنین احداث یک خط مترو به ارزش 12.5 میلیارد دلار برای مکه به طول 182 کیلیومتر در نظر گرفته شده است.
به علاوه جده، پایتخت اقتصادی عربستان در دریای سرخ نیز در آینده به یک خط متروی سبک به ارزش 4.2 میلیارد یورو مجهز خواهد شد.
مقامات سعودی در سال 2012 توافقی را با یک کنسوسیوم اسپانیایی برای ساخت ترن پرسرعت جده- مکه-مدینه به ارزش 6 میلیارد یورو امضاء کردند؛ این خط ترن که حرمین نام دارد به مساحت 444 کیلیومتر است و با عبور از جده مکه را از مدینه جدا می‌کند.
3152

کد خبر 305915

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    118 7
    4 و نیم ساله میکشن تحویل میدن تر و تمیز. حالا اینجا با کمک دوستان چینی سالهاست (دیگه چند سالش از دستم در رفته) همچنان در حال ساخت متروی تهرانیم (شهرستانها بماند) !!!!!!!!!!!!
  • احسان A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    76 1
    حالا متروی اصفهان 16 ساله راه نیفتاده تو این سال های اخیر هم که اصلا انگار تکون نخورده !!!!!!
  • بی نام EU ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    65 9
    الان مشکل ساخت متروی ریاض سوار شدن زن های عربستانی هست ؟ یا حسرت خوردن برا این موضوع که چرای مهندسای ایرانی نباید بتونن در چنین مناقصات بین المللی توانای فنی و اجرایی شون رو نشون بدن
    • بی نام US ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      87 5
      مال خود مهندسان ایرانی رو که چینی ها دارن میسازن !!
    • بی نام EU ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      6 24
      دقیقا میشه بگین کدوم خط رو دارن چینی ها می سازن الان؟
  • بی نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    99 1
    فکر کنم بیست میلیارد دلاری که عربا میخوان 4 ساله برای 6 خط مترو خرج کنن خیلی کمتر از پولیه که ما ده پونزده ساله برای 3 خط مترو خرج کردیم. فکر کن چهار سال دیگه اونا 6 تا خط مترو دارن ولی هنوز پله برقی ایستگاه استاد معین ما راه نیفتاده! قابل توجه مسئولین محترم: ایستکاه استاد معین 180 تا پله داره و هنوز پس از گذشت یک سال از راه اندازی نه آسانسور داره و نه پله برقی!!!
  • بی نام MY ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    81 2
    چین نیست ؟
    • آرش A1 ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      65 3
      مگه از جونشون سیر شدن قرار داد به این مهمی رو بدن به چینی ها. چینی ها برای زمانی خوب هستند که دنبال قیمت تمام شده کم تر هستیم و البته کیفیت پایین تر.
    • مشغول A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      63 2
      پیمانکاران چینی به دلیلی مشغله فراوان ناشی از پروژه‌هایشان در ایران، برای شرکت در مناقصات دیگر کشورها معذورند!!
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    40 64
    با اون پولهایی که از زائرها به جیب می زنند باید هم ازاین ولخرجی ها بکنند
    • گرگانی IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      86 3
      درست کردن مترو که ولخرجی نیست یک سرمایه گزاری زیربنایی است که منافع بسیاری دارد متاسفم که ولخرجی می پنداری
  • دلسوز مردم A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    70 1
    4-5 سال دیگه عرب ها هم صاحب مدرن ترین و پیشر فته ترین مترو خواهند شد اما متاسفانه ما هنوز در پایتخت ( تهران ) بعد از گذشت چند دهه از انقلاب هنوز درگیر تکمیل مترو هستیم . اما در شهر های شیراز و اصفهان که اوضاع ساخت و تکمیل مترو بسیار اسف بار تر هست .
  • احسان IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    5 5
    تازه 10 سال دیگه میشن 8.5 میلیون . تهران همین الانش کم کم 15 میلیون جمعیت داریه 10 سال دیگه میشه 30 میلیون .
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    5 0
    متروی نیمه کاره در اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، اهواز ............

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین