۰ نفر
۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
در آخرین شب قدر چه کنیم؟

شب بیست و سوم، از دو شب قبل برتر است و بنا بر احادیث متعدد احتمال داده می‌شود که شب قدر همین شب باشد.

در روایتی نقل شده است که رسول خدا(ص) در شب بیست و سوم ماه رمضان به سر و روی خانواده‌اش آب می‌پاشید تا به خواب نروند و از فضیلت این شب بهره بگیرند. علامه مجلسی نیز در کتاب "زادالمعاد" می‌گوید: «اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم، شب قدر است.»

شب های قدر اعمال مشترکی دارند، که شرح این اعمال را در اینجا می توانید بخوانید. اما اعمال اختصاصی نیز برای شب بیست و سوم عنوان شده است که شرح آنها را در ادامه مطلب می خوانید.

* سوره عنکبوت و سوره روم را در این شب بخواند. امام صادق(ع) فرمود: "هرکس در شب بیست و سوم، سوره‌های عنکبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند! اهل بهشت است".

* هزار مرتبه سوره سوره قدر را بخواند. سوره سوره دخان را بخواند.

* دعای "اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی" (که در مفاتیح آمده) را بخواند.

* این دعا را که از امام صادق(ع) نقل شده است،‌ بخواند:

اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ خدایا قرار ده در آنچه حکم می‌کنی و مقدّر می‌نمایی، از فرمان حتمی،

وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ در آنچه از کار حکیمانه جدا می‌سازی در شب قدر، از حکمی که بازگشت نپذیرد، و تغییر نیابد،

أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا اینکه مرا در این سال از حاجیان خانه محترمت بنویسی

اَلْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ حاجیانی که حجّشان پذیرفته،

اَلْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ و سعیشان قبول افتاده

اَلْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ و گناهانشان‏ آمرزیده گشته

اَلْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ و بدی‌هایشان محو شده است

وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی و قرار ده در آنچه فرمان می‌دهی و مقدّر می‌نمایی که عمرم را طولانی گردانی

وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی و در روزی‌ام‏ وسعت بخشی.

* شیخ طوسی در تهذیب، از ابوبصیر روایت کرده است که امام صادق(ع) فرمود: در آن شبی که امید می‌رود شب قدر باشد 100 رکعت نماز بخوان، در هر رکعت ( پس از حمد) 10 مرتبه سوره توحید را بخوان. ابوبصیر عرض کرد: اگر نتوانستم ایستاده بخوانم، چه کنم؟ فرمود: نشسته بجا آور! گفتم: اگر نتوانم نشسته بخوانم ؟ فرمود: در همان حال که در بستر خود دراز کشیده‌ای، بجا آورد.

* علامه مجلسی، در "زادالمعاد" نوشته است: در این شب هر مقدار که ممکن باشد، قرآن بخواند و از دعاهای "صحیفه کامله سجادیه" نیز استفاده کند؛ مخصوصا دعای «مکارم الاخلاق» و دعای «توبه».

* از معصومین(ع) روایت شده است که در شب بیست و سوم ماه رمضان، در سجود؛ ایستاده و نشسته دعای فرج را می‌خواندند.

* همچنین این دعا را در حالی که دستان خود را به سوی آسمان بلند می‌کند، بخواند:

یا مُدَبّرَ الاُموُرِ ای تدبیرگر امور

یا باعِثَ مَن فی القُبُور ای برانگیزنده مرده‌های در گور

یا مُجرِی البُحُور ای روان کننده دریاها

یا مُلَینَ الحَدیدِ لِداوُد ای نرم کننده آهن برای داود

صَل عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَافعَل بی کَذا وَ کَذا بر محمد و خاندان محمد، درود فرست‏ و با من چنین و چنان کن.

و بجای کلمات کذا و کذا حاجات خود را بخواهد و سپس اضافه کند: اللیله اللیله، الساعه الساعه. این دعا را در حال رکوع، سجده، ایستاده و نشسته به طور مکرر بخواند.

*****

برای درک بیشتر و قدر دانستن فرصت آخرین شب قدر، روایاتی درباره فضیلت این شب را مرور می کنیم.

* از امام صادق(ع) روایت شده است که اگر کسى در شب بیست و سوم ماه رمضان، هزار مرتبه سوره قدر را بخواند، چون صبح کند، یقین او شدید و محکم شده باشد.

* پیامبر اکرم(ص) فرمودند: کسى که شب قدر را به عبادت احیا بدارد و با ایمان و صابر باشد، خداوند، گناهان گذشته اش را بیامرزد.

* پیامبر(ص) همچنین فرمودند: کسى که در شب قدر، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت، بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید را بخواند و پس از اتمام نماز، هفتاد مرتبه "استغفر الله و اتوب الیه" بگوید، از جاى خویش برنخیزد تا خداوند او و پدر و مادرش را بیامرزد و ملائکه اى بفرستد تا حسنات او را تا سال دیگر یادداشت کنند و ملک دیگرى را مامور سازد تا در بهشت براى او درختانى غرس کند و قصرهایى بنا سازد که نهرهایى در آن جارى باشد و از دنیا نرود تا این که این الطاف خدا را در حق خود مشاهده کند.

* امام باقر (ع) فرمودند: خدا رزق و روزى کسى که شب بیست و سوم ماه رمضان را احیا بدارد و در آن شب ، صد رکعت نماز بخواند وسیع گرداند و در مقابل دشمن، او را کفایت کند و از غرق شدن و ویرانى و سرقت ، او را پناه دهد و ترس منکر و نکیر را از او مرتفع سازد و از قبرش خارج مى شود، در حالى که نور او براى اهل محشر تلالؤ دارد و نامه عملش را به دست راستش مى دهند و برات آزادى از آتش و از صراط و امان نامه از عذاب به او داده مى شود و بدون حساب و کتاب داخل بهشت مى گردد و در بهشت، رفیق پیامبران و صدیقین و شهدا و صالحین خواهد شد و اینان خوب رفیقانى هستند.

* امام رضا (ع) فرمودند: کسى که در ماه رمضان و شب های قدر صدقه اى بدهد، خداوند سبحان ، هفتاد نوع بلا و گرفتارى را از او در خواهد کرد.

* امام موسی کاظم (ع) فرمودند: کسى که شب قدر غسل کند و تا طلوع فجر، احیا نگه دارد گناهانش ‍ بخشوده خواهد شد.

*امام صادق (ع) فرمودند: کسى که کنار قبر امام حسین (ع) شب بیست و سوم ماه رمضان را درک کند و در کنار قبر مطهر، دو رکعت یا آن مقدارى که برایش ‍ مقدور باشد، نماز بگزارد و از خدا درخواست بهشت کند و از آتش دوزخ به خدا پناه ببرد، خداوند خواسته او را اجابت خواهد کرد.

 /6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    6 0
    التماس دعا
  • گناهکار A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    6 0
    لطفا برام دعا کنید
  • hassan A1 ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    5 0
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم التماس دعا
  • دکتر برق A1 ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    4 0
    ممنون. الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. التماس دعا الهی العفو خدایا همه مریضان را شفا بفرما