۰ نفر
۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲
متخصص امراض داخلی و غیره!؟

وزارت ارشاد مثل یک انسان فلج است که با زحمت راه می رود؟‌ مشکل آن در کجاست؟ وزیران یا ساختار چالش خیز آن؟

سی سال تجربه وزارت ارشاد نشان داد که این وزارت خانه جز در عرصه های بسیار کوچک، هیچ تحرک جدی و توانی برای انجام کارهای کارستان ندارد.
مشکل در کجاست؟ آیا وزراء و مدیران ارشد مقصرند یا ساختار آن؟ در این باره باید یک پژوهش جدی صورت گیرد و روشن شود که چرا این وزارت خانه میان زمین و آسمان است. نه تکلیفش با دیندارها و مراجع روشن است و نه با هنرمندان و اصحاب سینما و تئاتر و موسیقی؟
این که چرا از روز اول اصرار بر این بوده است تا همه اینها را در هم کرده و ملغمه ای بسازیم که در عمل، مانند یک موجود فلج قادر به کار جدی نباشد، به کسانی مربوط می شود که از روز نخست تکلیف این وزارت خانه را روشن نکرده و برای انجام کارهای مشابه به تآسیس موسسات و نهادی  تازه و هم عرض دیگر رو آورده و تا به امروز نیز قصد برهم زدن ساختار پوسیده این وزارت خانه را ندارند.
در یک کلام باید گفت، این وزارت خانه که از پیش از انقلاب مانده بود، در جریان انقلاب، با نوعی وظایف دوگانه که با ساختارش توافق نداشت روبرو شد و گرفتار چالشی گردید که تا به امروز ادامه دارد.
تجربه نشان داده است که اگر اصلاح ساختار با فکر و اندیشه صورت گیرد، می تواند منشأ خیرات و برکات فراوان باشد، صد البته نه مانند درهم کردن چند وزارتخانه نامرتبط که در دولت دهم انجام گرفت و بلافاصله پشیمانی به دنبال داشت.
وقتی به ساختار این وزارت خانه نگاه می کنیم، از حج و زیارت، تا سازمان فرهنگ و ارتباطات، تا سینما و کتاب، تا برسد تابلوهای مغازه های داخل شهر و رستورانهای خارج شهر و غیره و غیره شامل دهها کیس مستقل از هم، آدمی را به یاد تابلوی مطلب دکتری می اندازد که نوشته بود «متخصص امراض داخلی و غیره. »
در این باره باید چه کرد؟
مسلما در مرحله اول باید کسانی که متخصص اصلاح ساختار سازمانی وزارت خانه ها و نهادها هستند به همراه افراد مجربی که سالها در این وزارت خانه بوده‌اند نشسته و در باره علل عجز این وزارت خانه از خلاقیت و ابتکار و پیشرفت در امور مربوط به فرهنگ تحقیق کنند و ناهمگونی درونی و ساختاری این وزارت خانه را در شمول بیش از حد آن در عرصه های متعارض و متفاوت نشان دهند.
چرا ممکن نیست امور کتاب و کتابخانه در این کشور یک جا متمرکز شود؟ چرا بخشی از فعالیت در وزارت ارشاد، بخشی در کتابخانه ملی و بخشی در نهاد عمومی کتابخانه های کشور و بخش دیگری در اختیار شهرداری های شهرها در جریان احداث کتابخانه های محلی است؟ آیا ممکن نیست همه اینها در یک جا متمرکز شود تا تکلیف کار روشن و دوگانگی ها برطرف شود؟
این پرسش مهمی است که آیا ارشاد وظیفه ای برای نشر فرهنگ اسلامی دارد و آیا نیروهای کیفی لازم را برای این کار دارد؟ این در حالی است که سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات و بسیاری از نهادهای دیگر دراین زمینه فعال هستند، نیروهای لازم از روحانی وغیر روحانی دارند و می‌توانند در این عرصه فعالیت داشته باشند. ارشاد با داشتن نیروهای اداری و مدیریتی عادی چگونه می تواند در حوزه فرهنگ دینی وارد شود؟ جالب است که در همین ارشاد، مجوز بسیاری از کتابهای خرافی داده می شود، درست به این دلیل که در ساختار ارشاد جایی برای حضور نیروهای فکری دینی بسان آنچه در دفتر تبلیغات یا سازمان تبلیغات هست وجود ندارد؟
در سالهای اخیر ضمن تایید موفقیت نمایشگاه های قرآن که طرح اصلی آن از آن آقای مسجد جامعی بود، شاهد سیاسی شدن این نمایشگاه و ابزاری شدن آن بودیم، به طوری که واقعا گشتن در آن گاه سبب خرد و خمیر شدن اعصاب آدم می‌شد. اگر این کار به دست نهادهای دینی مانند اداره اوقاف ـ که صد البته آن هم باید غیر سیاسی و صرفا دینی باشد ـ قرار گیرد، در این صورت با اطمینان می توان گفت که از یک مدیریت فکری بهتری برخوردار خواهد بود.
به هر حال، تداخل وظایف در کار ارشاد، تنوع بیش از حد، ورود ارشاد به حوزه هایی که گرچه در یک تعبیر کلی فرهنگی است، اما در واقع مربوط به نهادهای دیگر است، و از طرف دیگر، دور شدن ارشاد از برخی از حوزه هایی که اسما مربوط به آنهاست اما حتی در طول سی سال به آن توجهی نشده، همه و همه نتیجه آشکار ساختار غلط وزارت ارشاد است.
اگر حوزه فرهنگ و هنر به چند بخش دقیق تقسیم شود و تفکیک در وظایف صورت گیرد، هم تکلیف مدیران ارشاد روشن خواهد شد و هم از این بلبشویی که ارشاد گرفتار آن است رها خواهد گردید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    21 0
    جالب بود. من نمی دانستم مسائل حوزه فرهنگ اینقدر بهم ریخته است!
  • بی نام IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    25 0
    آقا رسول چه زیرکانه وسط این بلبشو یاد احمد مسجد جامعی کردی! حاشیه یه متن مهمتر از متن آن است.
    • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      3 0
      خدائیش قبول دارم
    • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      3 0
      مي بيني! از همين‌جا مي شه فهميد چرا همه چيز سياسيه! مسجد جامعي خداوكيلي طرح خوبي داده. خوب حال اين كه اين آقا اصلاح طلبه، نبايد شما را وادار به اين نتيجه گيري كند كه لابد آقاي جعفريان دارند نان قرض آقاي مسجد جامعي مي دهند! مي بيني كه سياسي انديشي چه بلايي سرت آورده!؟
  • شیوا EU ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    16 0
    در تایید فرمایشات ایشان به یک نمونه عینی اشاره میکنم.از سال 1385 یعنی یکسال بعد از استقرار این دولت در خواست صدور مجوز برای یک مجله تخصصی کرده ایم .دولت تمام شد ولی کماکان نشریه مزبور تو نوبته که فک میکنم تا سه تا دولت دیگه نوبتش نرسه.ا
  • sindokht A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    10 1
    واقعا چه خوب درد وزارت ارشاد را کشف کردین آقای دکتر. خدا خیرتون بده که اهل درد هستین و دغدغه این مسائل را دارین. این مملکت غنی ترین پشتوانه های فرهنگی و دینی و بهترین ظرفیت ها را از نظر فکری و اجرایی و ابزاری داره و دقبقا به همین دلیلی که استاد اشاره فرمودند، در تمامی حوزه های مجموعه وزارت ارشاد ضعف و نابسامانی بیداد میکنه. انشاءالله دولت یازدهم در بخش فرهنگ، استراتژی خودش را در مقوله ساماندهی وزارت ارشاد متمرکز کنه نه وزیر ارشاد.
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    10 0
    این درد همه وزارتخانه ها و نهاد های دولتی است نه فقط وزارت ارشاد
  • خوزستان IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    7 0
    آقای جعفریان: زحمت چه می کشی پی درمان ما طبیب ما به نمی شویم و تو بدنام می شوی
  • خودمونی IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    8 0
    سلام واقعا نمایشگاه قران امسال حداقل از جهت کیفی خیلی مساله داشت. با کارشناسان چند غرفه درباره چند مساله صحبت کردم واقعا اعصاب ادم از این همه سطحی نگری در نمایشگاه قران مملکت اسلامی به هم می ریزد . حتما برای ان در اینده فکری بشود . این نمایشگاه با این روند می تواند دستاوردهای فکری و سیاستهای کلی نظام را بر باد دهد.
    • حقیقت گو IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      5 0
      در تایید سیاسی شدن نمایشگاه باید بگویم در نمایشگاه سال 88، عکس آقای روحانی و چند سیاست مدار دیگر را به عنوان خائنین به مملکت در کنار مجسمه ی شیطان نصب کرده بودند!!! هر چند این کار با واکنش هایی از سوی بازدید کنندگان مواجه می شد، اما به هر حال استفاده از نام قرآن در این گونه کارهای سلیقه ای بدون شک اثر منفی دارد. مشکل دیگری که امسال مشاهده کردم، مربوط به غرفه هایی بود که سعی داشتند به ارتباط علوم تجربی و قرآن به شکلی کاملا سطحی بپردازند به طوری که در یکی از مطالب منتشر شده در یکی از غرفه ها با کمال تعجب گفته شده بود که پدیده ی "سوپرنوا" در قرآن آمده است!! و ذیل آن آیه ای را آورده بود که من هر چه فکر کردم نفهمیدم چه ارتباطی دارد؟! اصلا اگر فردا یک تئوری جدید اصل وقوع این پدیده را نقض کرد چی؟!
  • مهدی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    4 3
    جناب آقای جعفریان از تمام مشکلات فقط مشکل کتاب رو دیدن و مثل اون بنایی که همه مملکت رو با خونه سازی مثال میزنه عمل کردند.آقای جعفریان وزارت ارشاد بسیار وسیعتر از مسئله کتاب و این حرفهاست. امیدوارم وزیر بعدی که می آید وظیفه اصلی این وزارت خانه که نام فرهنگ بر آن نهاده شده را از یاد نبرد.
    • sindokht A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      6 0
      آقا مهدی کامل میخوندین تا متوجه جان کلام آقای دکتر جعفریان بشین. دکتر به همه مقوله ها اشاره داشتند و موضوع کتاب و مباحث مربوط به حوزه دین را برای مثال بیشتر باز کردند.
  • رضا IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    5 0
    بخیه بر وخامت کدام روی زخم می زنی طبیب؟
  • دردآشنا IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    8 0
    جناب استاد جعفریان از این که به لحاظ مشکلات ساختاری وزارت ارشاد را انتخاب کردید جای شکر دارد. ببینید 30 و چند سال است از انقلاب می گذرد هنوز مشکل ممیزی، موسیقی، سینما، داوری جایزه کتاب، خرید کتاب و مالیات و.... نه تنها حل نشده که به لحاظ توسعه بخشهای فضاهای مجازی و دیجیتال، پیچیده تر هم شده. هنوز کلمه بوس و شراب و رهنورد و رقص و .... را از کتابها خذف می کنند و نقطه چین می گذارند. زمان شاه هم البته سانسور بود و در زمان رواج حزب توده، کلمه کارگر را حذف می کردند و جایش فعله می نوشتند! خب این به وزیر مربوط است یا مشکل جایی در کوه قاف. از لحاظ وزیران و مدیران هم که نیک بنگری تنها دو نفر بودند که سرجایشان نشسته بودند مابقی یا دکتر و مهندس بودند یا غیر مربوط همراه با لشکری از خویشان.
  • شاگرد دکتر جعفریان IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    0 0
    جناب آقای دکتر سلام و درود تشکر از مطلب عمیق شما توی این سالهای اخیر ما بیشتر با وزارت ارشاد مواجه بودیم نه فرهنگ اون بخش فرهنگیش داره فراموش می شه خب فرهنگ اگه بخواد ارشادی بشه وضعش همینه بلللللل بششششششوووووو
  • عاطفه A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    كاش شما وزير ارشاد مي شديد تو كتابخونه مجلس كه انصافا خوب عمل كرديد
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    0 0
    نظام ضعيف اداري و عدم مديريت قوي باعث بسياري از مشكلات مي شود من به دلايلي چند سالي در وزارت ارشاد بودم و ديدم بسياري از افراد براي بلند كردن خودكار هم درخواست پول و اضافه كار مي كنند البته وزارت ارشاد ميدان بهارستان ؛‌ عملا كسي كار نمي كرد (اين يعني اينكه كسي فكر نمي كرد و دلسوز هم نبود) پس چه انتظاري از چنين بافت فرسوده اي داريد . ما امروز به افرادي نياز داريم كه هم دلسوز باشند هم با وجدان و هم آگاه و مدبر تا اين رشته سر در گم را به جايي برسانند البته تا آباداني فاصله زيادي است اما كار نشد نداره و فقط همت مي خواهد و هميت