انتقاد نباشد دیگر چیزی از نشریه نمی‌ماند/ تعطیلی یک نشریه ظلم در حق مردم است

کتاب «سیاست مطبوعات» حاوی دیدگاه‌های محمد جعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی‌نژاد در آخرین روز کاری دولت دهم منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، محمدزاده در این کتاب به پرسش‌هایی در خصوص تیراژ، تعطیلی مطبوعات، سانسور، سیاست‌های رسانه‌ای، آمار پایین شمارگان یا تیراژ مطبوعات، مشکلات محتوایی و کیفی، دلایل بی‌تفاوتی یا به تعبیر وی «بی‌اعتمادی» مردم به مطبوعات، فعالیت انجمن‌های صنفی، مهاجرت روزنامه‌نگاران، صف دریافت مجوز انتشار نشریه، یارانه‌های مطبوعاتی، فعالیت رسانه‌های خارجی، برخی از موضوعات مربوط به تبلیغات و ... پاسخ داده است.

وی در بخشی از این مصاحبه با بیان اینکه «باید تلاش شود توقیف رخ ندهد»، در خصوص اینکه چه کسی باید چنین تلاشی کند، اظهار داشت: کسی که مدیر مسؤول است، کسی که می‌نویسد، سردبیر و دبیر سرویس، کسی که نظارت می‌کند، مدیران اجرایی در کشور. حالا هرکدام نقشی دارند. من روزنامه‌نگار باید حواسم باشد تهمت نزنم، افترا نبندم و دروغ ننویسم. مدیرمسؤول باید تلاش کند فضای اخلاقی بر رسانه‌اش حاکم باشد. مسؤولی که از او انتقاد می‌شود باید سعه صدر داشته باشد و خیلی زود برافروخته نشود. وقتی انتقادی مطرح می‌شود، فکر نکنیم انتقاد، مخالفت یا دشمنی است. اگر انتقاد را از یک نشریه بگیریم دیگر چیزی از آن نمی‌ماند. انتقاد جان یک نشریه است. روح یک نشریه، انتقاد است اما انتقاد همراه با انصاف. بنابراین آن کسی که مورد نقد منصفانه قرار می‌گیرد باید سعة صدر و قدرت تحمل خود را بیشتر کند و آن کسی که نظارت می‌کند با چشم باز بر مبنای موازین قانونی نظارت کرده و تحت فشار نباشد؛ براساس آگاهی از فضای مطبوعات و شناخت از جامعه رسانه‌ای نظارت کند.

آخرین معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی دولت دهم گفته است: «اگر یک نشریه تعطیل شود، اولین آسیب برای مردم است، زیرا ما مردم را از یک فضای اطلاع‌رسانی محروم کرده‌ایم. بنابراین در حق مردم ظلم می‌شود. حالا این ظلم را چه کسی نباید بکند؟ همه، همه دست‌اندرکاران، یعنی از وزارت ارشاد و هیأت نظارت گرفته تا مدیرمسؤول و نویسنده نباید در حق مردم ظلم کنیم.»


کتاب «سیاست مطبوعات» مصاحبه مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات با محمدجعفر محمدزاده است و  چاپ اول آن در هزار نسخه با قیمت 4 هزار تومان در قطع پالتویی منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    2 0
    زنده باد آزادی بیان زنده باد انتقاد منصفانه