ایسنا نوشت:

 وزیر خارجه ترکیه با طرح این ادعا که بشار اسد از کردهای سوریه "سوء استفاده" می‌کند، اسد و علی عبدالله صالح را به سوء استفاده از "کودتای" مصر متهم کرد.

به گزارش  روزنامه لبنانی السفیر، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در میان جمعی از خبرنگاران این کشور در مسیر بازگشتش از ایران به ترکیه مدعی شد: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌خواهد از کردها در درگیری‌های شمال سوریه استفاده کند، همانطور که از حزب‌الله در درگیری‌های شهر القصیر و حمص استفاده کرد.

اوغلو در ادامه ضمن توصیف حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری منتخب ایران به عنوان رئیس جمهوری میانه‌رو و اعتدال‌گرا تاکید کرد که در سفرش به ایران درخصوص برخی مسائل از جمله سوریه و مصر گفت‌وگو کرده است.

اوغلو علاوه بر این اعلام کرد، از صالح مسلم،‌ رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کردها در سفر مسلم به استانبول سه درخواست کرده که عدم همکاری با نظام سوریه و انجام اقدامات علیه مخالفان یکی از این درخواست‌هاست.

اوغلو ممانعت از تاسیس دولتی خودگردان تا زمان انتخاب اعضای جدید پارلمان سوریه و همچنین ممانعت از ارتکاب اقداماتی که تهدیدی امنیتی برای ترکیه به شمار می‌رود را از دیگر درخواست‌های خود از مسلم اعلام کرد.

وزیر خارجه ترکیه درخصوص حوادث شهر القصیر و حمص در سوریه مدعی شد: نظام سوریه از حزب‌الله لبنان برای رسیدن به اهدافش سوء استفاده کرد و همانطور که از حزب‌الله در درگیری‌های القصیر و حمص استفاده کرد حالا می‌خواهد از حزب اتحاد دموکراتیک کردها در شمال سوریه برای منافع خود استفاده کند.

این مسئول ترکیه‌ای ادامه داد: کسانی که از اتحادیه دموکراتیک کردها شکایت می‌کنند در حقیقت نه عرب هستند نه ترکمن بلکه خود کردها هستند و باید بگویم این حزب نماینده همه کردهای سوریه نیست.

داوود اوغلو مدعی شد، رابطه یکسانی با همه کردها دارد و از حقوق همه آنها در صورت لزوم دفاع می‌کند.

اوغلو ادامه داد: ترکیه از کردهای سوریه می‌خواهد تا به ائتلاف مخالفان سوریه بپیوندند و یا در شورای نظامی وارد شوند و این چیزی است که احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با آن موافقت کرده است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین مدعی شد، بشار اسد و علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن بیشترین استفاده‌ها را از "کودتای" مصر بردند که تهدیدی برای دستاوردهای بهار عربی است.

اوغلو ادامه داد: بحران سوریه در سه مرحله حرکت کرده است. اول حفظ وحدت و تلاش با نظام سوریه برای حل مسالمت آمیز و دموکراتیک بحران که این مرحله به خاطر لجاجت‌های نظام شکست خورد. دوم تجمع مخالفان برای براندازی نظام که این نیز به خاطر مواضع جامعه جهانی راه به جایی نبرد و مرحله سوم که در حال حاضر آغاز شده و تلاش برخی از گروه‌ها مثل حزب کردها و جبهه النصرة با ادامه درگیری‌ها میان نظام و مخالفان سوریه است.

وی در ادامه طرحی را برای حل بحران مصر پیشنهاد داد که شامل مذاکره با گروه‌های بین‌المللی مختلف، آزادی فوری محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر و رهبران اخوان‌المسلمین، تشکیل پارلمان غیرنظامی با مشارکت همه گروه‌ها، تشکیل دولت تکنوکرات و بازگشتن آرامش به مصر به همراه تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است.

اوغلو گفت: هرچقدر هم ناآرمی‌ها در مصر ادامه یابد چیزی که مهم است این است که اخوان المسلمین به خشونت روی نبرند چرا که در این صورت سناریوی سوریه در مصر آغاز می‌شود.

اوغلو در پایان بار دیگر تاکید کرد: اگر "دومینوی منفی" کشورهای جهان درباره مصر وجود نداشت کشورهای جهان به وقایع مصر اعتراف کرده و "کودتای نظامی" در این کشور را محکوم می‌کردند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    39 13
    این اوغلو بايد اطمینان داشته باشد که شرایطی شبيه سوریه دامنگير ترکیه هم میشود! بعد از رمضان مردم ترکیه دوباره اعتراضات مردمیشونو از سر میگیرند!وگل وبلبل واردوغان ومخصوصا این داوود اوغلو سرنگون خواهند شد!
    • حسین IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      12 3
      انشاالله
    • علی A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
      4 3
      داداشه من اگر قرار بود دولت ترکیه با این فسقلی هایی که میان تو خیابون ساقط بشه که این اتفاق باید واسه آمریکا و یونان و حتی ایران باید می افتاد. مشکل ما اینه که دوست داریم همه همسایه هامون در حد افغانستان باشن. در ضمن از خبرگزاری به خاطر چاپ نظرات انتقادی متشکرم.
  • امیر IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    31 4
    اوغلو نه!!!داوود اوغلو... مثل اینکه به داوودزاده بگیم زاده!!!
    • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      14 15
      حالا هرچی
  • حمید م IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    36 12
    رابطه ترکیه با ایران درست مثل رابطه روسیه با ایران هست دست دوستی بلند میکنند و لبخند میزنند و از پشت چنان خنجر میزنند که انگار دشمن خونی هستند آنها از دشمن هم خطرناکترن چون حتی بوی امتیاز که میاد سریع و بدون حرف پشت ایران خالی میکنند کاش زیاد با ترک ها و روس ها دم خور نشویم و روی دوستی آنها حساب نکنیم
    • کاظم IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
      6 0
      سگ زرد برادرشغاله.مگه اروپاوامریکا اینگونه نیستند.بروقوی شواگرراحت جهان طلبی-که درنظام طبیعت ضعیف پامال است
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    19 4
    كس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من ما بايد رو ملت خودمون حساب كنيم و انها را قوي كنيم اينقدر هم به تركيه روسيه يا عربها باج نديم اين فقط ملت ايران است كه به حال وطن گريه مي كند
    • امین IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
      6 2
      درود بر شرفت.زنده باد وطنم منتشرکن خواهشا
  • بی نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
    7 3
    یکی از موفق ترین وزرای خارجه دنیا در تامین منافع ملی کشورش همین داوود اوغلو است زیرک با سواد و با هوش بدور از هوچی گری و سال گذشته دیدیم که پس از اصابت موشک به کشنی که عازم فلسطین بود گفت اسراییل را بر اساس عرف بین اللمللی وادار به عذرخواهی و جبران خسارت میکنم که چندی پیش هر دو صورت گرفت در حالیکه علیرغم قطعنامه (دان ) سازمان ملل جرف زدن پیرامون مطالبه خسارت از عراق تو ایران ممنوعه تا چه برسد به اقدام عملی .و... و.... ..و ..... ای که از کوچه ما میگذری -بر حذر باش که چی "؟سر میشکند دیوارش
    • کاظم IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      2 4
      دوست عزیزسادگی تاچه حد.هنوز متوجه نشده ایددعواهای چندسال قبل اردوغان باشیمون پرزدرمجمع جهانی داووس وتظاهرش به اسلامگرایی یک جنگ زرگری برای فریب ملتش وامثال مابوده وآنگاه که منافع اربابانش ایجاب کندمجبوربه پرده دری ونشان دادن چهره کریه خود میشوند همانگونه که درمورد سوریه این اتفاق افتاد.میدانیدکه غرب پیرو فلسفه ماکیاولیست(هدف وسیله راتوجیه میکند)آیا شما حاضریدبرای تامین منافع خود دست بهرکاری بزنیدقطعا یک ایرانی مسولیت شناس خیر.دموکراسی غرب گرچه تاحدودی تشت رسواییش ازبام عالم افتاده اما تابحال دریک هدفش موفق بوده وآن تقسیم کار فریب دادن مردم درسراسرجهان بین کشورهاازیک طرف واحزاب مجاز یک کشورازطرف دیگراست.متاسفانه فضای مجازبرای نوشتن بیشترنیست وگرنه بامثالی روشن میکردم.
    • ایمان RS ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      4 2
      دوست عزیز صفر و یک به قضیه نگاه نکنید. وضعیت ایران و عراق مثل گذشته نیست با هر حرکت اشتباهی پل های گذشته خراب میشه باید با سیاست عمل کرد درباره این موضوع،اونم وقتی که عراق برای ایران فوق العاده حائز اهمیته و اوضاع داخلیش هم پر تنش هست. نیاز به زمان و کمی ثبات در عراق هست و درایت(قدم به قدم) در مورد ترکیه و رژیم اشغالگر قدس هم بحث فرق می کنه هر دو طرف به ترکیه نیاز دارند. ترکیه هم داره با 2 طرف بازی می کنه و دنبال منافع خودشه. لطفا یه عذرخواهی و جبران یه اتفاق کوچک رو با جنگ چندین ساله و هزینه هاش مقایسه نکنید.. گرچه مسولان هم باید درس های زیادی از این اتفاق بگیرند.
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    0 1
    داوداوغلو با چه حقی حافظ منافع کردها شده؟ اگه یه کرد تو ترکیه اسلحه دست بگیره خیلی بدتر از سوریه سلاخی میشه