آغاز روزهای داغ بهارستان / وزیران روحانی در معرض ارزیابی و قضاوت نمایندگان ملت

ساعت 8 صبح دوشنبه جلسه رای اعتماد وزیران پیشنهادی روحانی آغاز می شود.

رضا الیاسی: سرانجام پس از گذشت حدود دو ماه از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور یازدهم ایران زمان برگزاری جلسات رای اعتماد وزیران پیشنهادی به مجلس فرا رسیده و نمایندگان از صبح دوشنبه 21 مرداد به مدت 3 روز رای اعتماد وزیران کابینه یازدهم را بررسی می کنند.

بر اساس ماده 204 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور ظرف 2 هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفاء یا سقوط دولت، می‌بایست کتباً اسامى هیأت وزیران را به‏ همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم رئیس مجلس ‌کند؛ رئیس مجلس نیز مکلف است در اولین فرصت در جلسه علنى، لیست کابینه را اعلام وصول کند.

این در شرایطی است که حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم تحلیف لیست وزیران پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کرد و بنا بر اعلام علی لاریجانی نمایندگان پس از یک هفته بررسی برنامه های وزیران پیشنهادی از صبح دوشنبه در جلسات علنی رای اعتماد آنها را بررسی می کنند.

جلسه رای اعتماد وزیران چگونه برگزار می‌شود؟

عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره چگونگی برگزاری جلسه رای اعتماد می گوید جلسه علنی دوشنبه ساعت 8 صبح و با دستور کار بحث رای اعتماد وزیران آغاز خواهد شد و بلافاصله پس از قرائت قران مجلس وارد دستور می شود و تنها دستور جلسه روز آینده رای اعتماد وزیران است و بر اساس آیین نامه داخلی مجلس حتی نمایندگان در جلسه دوشنبه نطق میان دستور نیز ندارند.

وی اعلام کرد ابتدای جلسه رای اعتماد حجت الاسلام حسن روحانی 150 دقیقه برای سخنرانی و دفاع از برنامه های وزیران پیشنهادی خود زمان دارد و البته می تواند بخشی از این زمان را برای سخنرانی پس از اظهارات موافقان و مخالفان نگه دارد. پس از پایان بخش نخست سخنان رئیس جمهور، موافقان و مخالفان باید به اظهار نظر درباره کابینه بپردازند که تعداد آنها حداکثر 5 موافق و 5 مخالف است. البته تعداد موافقان منوط به تعداد مخالفان است و اگر یک مخالف برای سخنرانی ثبت نام کرده باشد یک موافق نیز به سخنرانی خواهد پرداخت. پس پایان سخنان موافقان و مخالفان ریس جمهور از زمان باقی مانده خود استفاده خواهد کرد و مطالبی را درباره سخنان موافقان و مخالفان مطرح خواهد کرد و پس از آن نیز مجلس درباره کلیت هیات وزیران رای گیری خواهد کرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس ادامه داد: پس رای گیری درباره کلیت کابینه مجلس به ترتیب حروف الفبا رای اعتماد وزیران را آغاز می کند و برای این دستور کار نهایت دو موافق و دو مخالف می توانند سخنرانی کنند. پس از پایان سخنان مخالفان و موافقان رئیس جمهور فرصت دفاع از وزیر پیشنهادی را دارد بعد از آن نیز رای گیری درباره وزیران پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان کل وزیران و در جلسه پایانی برگزار خواهد شد.

در همین رابطه و تنها یک روز قبل از برگزاری جلسه رای اعتماد، جلسه هماهنگی حسن روحانی رییس جمهور با وزرای پیشنهادی وی به مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. در این جلسه آخرین برنامه های وزرای پیشنهادی برای ارائه به مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.{اینجا}

همراهان رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا با اشاره به نحوه چگونگی حضور رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی در جلسه رأی اعتماد، گفت: هیئت رئیسه برنامه‌های چگونگی ورود رئیس جمهور، وزرا و همراهان آن‌ها را برای شرکت در جلسه رأی اعتماد تنظیم و ساماندهی کرده است.

عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرده است اینکه چه کسانی با رئیس جمهور برای شرکت در جلسه علنی و رأی اعتماد به وزرا در مجلس حضور یابند، بر عهده رئیس جمهور است، اما معمولا مشاورین و معاونین و یا وزرا در صحن علنی حضور می‌یابند. {اینجا}

روز پرترافیک وزیران پیشنهادی در پارلمان

در همین رابطه امروز کمیسیون های تخصصی مجلس میزبان 16 وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس بودند تا برنامه های آنها را برای حضور در وزارتخانه های مختلف بررسی کنند.{اینجا}

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلسوز مردم A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    2 0
    متاسفانه مشکلات کشور بسیار زیاد است . بخصوص مشکلات اقتصادی ، تورم و گرانی . اکنون که روحانی با کابینه ای اکثرا اصلاح طلب برای رای اعتماد در مجلس حضور پیدا کرده اند امید است مجلس اصول گرا که ضاهرا با 148 نفر موافق و تنها با 48 نفر مخالف پیروزی اصلاح طلبان با پشتیبانی خاتمی عارف و ناطق نوری و رای قاطع مردم ایران ، را پذیرفته است با دادن رای به تمام اعضای کابینه شرایطی مساعدی را برای دولت روحانی و دولت مردان وی فراهم کند تا ایشان بتواند هر چه سریع تر با تشکیل دولت ، کار را شروع کند . به یا داشته باشیم دولت های اصول گرای نهم و دهم در طول 8 سال کشور را شاید به اندازه 80 سال به عقب بردند و روحانی برای بازگشت عقب ماند گی راهی بس دشوار در پیش رو دارد . ما هم برای ایشان دعا و ارزوی موفقیت می کنیم