امروز رئیس جمهور دولت یازدهم برای گرفتن رای اعتماد وزرایش به مجلس می رود.

زهرا تالانی:روحانی برای وزارت آموزش و پرورش محمد علی نجفی را انتخاب کرده است.نجفی سابقه وزارت در آموزش و پرورش را در دولت های پنجم و ششم هم دارد.او دو بار برای توضیح برنام های خود به جمع نمایندگان کمیسیون آموزش رفت.


در جدول زیر اظهار نظر موافقان برخی مسئولان و کارشناسان درباره نجفی آورده شده است:

نام و نام خانوادگی مسئولیت شرح اظهار نظر



سید حسین نقوی حسینی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس

-انتقادات در مورد نجفی در رابطه با مسائل تربیت معلم و مسائل تربیتی و پرورشی بود که منتقدان اعلام می‌کردند در دوره وزارت نجفی بر آموزش و پرورش این دو بخش تضعیف شد اما نجفی استدلال‌ها و دلایل خود را در این زمینه ارائه کرد و اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس نیز از توضیحات او راضی شدند همچنین نجفی اعلام کرد که آموزش و پرورش را سیاسی اداره نمی‌کند.

-اعضای فراکسیون در نهایت نجفی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش تائید کردند.

حمزه شکیب
عضو شورای شهر
آدم‌هایی که تجربه دارند، در زمینه‌ای که فرایندی را طی کردند می‌توانند به عنوان یک مشاور خیلی قوی عمل کنند و آن هم می‌توانست گزینه مناسبی در کنار این باشد و حالا از اینکه ایشان به مجلس معرفی شده و رسماً در این مقطع است شخصاً باورم این است که ایشان می‌تواند گزینه موفق باشد.
باغبانی عضو شورای مرکزی کانون صنفی معلمان -آقای نجفی شخصیتی فراجناحی، برجسته، باهوش، باتجربه و امیدوار به آینده است.
-از تدبیر و تخصص لازم برای ناخدایی آموزش و پرورش برخوردار و قادر به هدایت آن تا رسیدن به اهداف مشخص شده در چشم‌انداز بیست ساله ایران و اجرای قانون اساسی و قوانین فرادستی جمهوری اسلامی‌ایران است.
-اعتماد و استقبال جامعه فرهنگیان و معلمان در سراسر کشور به انتخاب نجفی از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر، موجی از شادی همراه با آرامش و اطمینان و با هوشمندی متقابل را به وجود آورد که می‌تواند دولت تدبیر و امید را در مسیر سخت خود یاری دهد و روند غیر سیاسی شدن، غیرمتمرکز بودن، جهانی شدن، اندیشیدن و ملی عمل کردن در آموزش و پرورش راتسریع کند.
آقای نجفی می‌تواند، آزادی و آزادگی، شجاعت و وارستگی، تخصص و مهارت یابی، شادی و سرزندگی، قانون‌گرایی و اندیشه ورزی را به آموزش بازگرداند و معلمان را به عنوان اولین گروه مرجع به جایگاه واقعی خود از نظرشأن و منزلت شغلی، موقعیت اقتصادی و اجتماعی و پایگاه علمی‌و تخصصی بازگرداند.
محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی
-روشی که درنظام آموزشی پیش گرفته شد نتیجه بخش نبود ،میبایستی در وزارت آموزش پرورش منزلت اجتماعی فرهنگیان در اولویت قرار بگیرد با توجه به اینکه اگر به معلمان توجه نشود ،آموزش و پرورش هیچ گاه موفق نخواهد بود .
-ثبت نام دانش آموزان در مدارس توسط والدین یکی دیگر از این مشکلات است که برخی مدارس شهریه ها و هزینه هایی را مطرح میکنند و یا ثبت نام نکردن دانش آموزان و سردرگمی آنها از دیگر مشکلات است که وزیر آینده باید در جریان این مشکلات باشد.
مرتضی نظری کار‌شناس آموزشی -آقای نجفی چهره‌ای علمی، تحول گرا و خوشنام در خانواده بزرگ معلمان کشور هستند.
-هنوز کارمندان سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق از دوران سه ساله ریاست ایشان به نیکی یاد می‌کنند.
فرهنگیان نیز از اینکه بعد از سال‌ها، چهره‌ای فرهیخته و شخصیتی شناخته شده با این سوابق ارزشمند وزیر خواهد شد، خوشحالند.
-امیدواریم نمایندگان محترم مجلس نسبت به استقبال و حمایت گسترده فرهنگیان از وزیر پیشنهادی دولت، واکنش مثبتی نشان داده و نه فقط با رأی اعتماد بلکه پس از آن نیز ایشان را همراهی و حمایت کنند.
رحیم عبادی نجفی
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
-به دلیل داشتن دانش کافی، سوابق دانشگاهی و تجاربی که دارد بهترین گزینه برای وزارت آموزش و پرورش است.
-نجفی موفق‌ترین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی است و فرهنگیان همیشه از دوران وزارت ایشان به عنوان دوران طلایی و موثر آموزش و پرورش یاد می‌کند.
-امیدوارم ایشان بتوانند توسعه مشارکتی حداکثری معلمان و دانش آموزان را فراهم و به طور کلی مدیریت مشارکتی و روزآمدی نظام آموزش و پرورش را ایجاد کند.
-با وجود اینکه مدیران در دوران تصدی خود همیشه سعی می‌کنند کارهای شتاب زده انجام دهند اما نجفی از معدود مدیرانی است که در غالب بنیادین نظام جدید براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات وزیران تحول در آموزش و پرورش را آغاز کرد.
-انسجام آموزش و پرورش و تلاش در جهت علمی کردن آن، کارآمد کردن و به نظام آموزشی از کارهای موفق آقای نجفی در دوران وزارتش است.
-مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد، بسیاری از تحولات دوره ایشان از جمله توسعه فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و کیفیت بخشی دوره نظام متوسطه جزء تحولات ماندگار و مثبت است.
-حضور نجفی علاقمندی، همکاری و همدلی مجموعه فرهنگیان را به همراه خواهد داشت و به نوعی باحضورایشان هویت آموزش و پرورش بازیابی خواهد شد.
-باید قبول کنیم بعد از سه دهه، آموزش و پرورش باید به عنوان یک نهاد تخصصی به جایگاه اصلی خود برگردد و از هر گونه شائبه ایدئولوژیک، سیاسی شدن یا حیاط خلوت شدن برای نهادهای غیرمرتبط به آموزش و پرورش به شدت جلوگیری شود.
عبدالرضا بزرگ‌نژاد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس
-محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با حضور در این کمیسیون برنامه‌های خود را در 13 فصل مطرح کرد.
-سند تحول، مدیریت رهبری، منابع انسانی، منابع مالی، برنامه‌های درسی، فعالیت‌های پرورشی، آموزش و تربیت فنی‌و‌حرفه‌ای، مشارکت‌های مردمی، گروه‌های آموزشی، نهادهای صنفی، فضاهای کاربردی و فناوری اطلاعات از برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.
-طرح جامع توسعه، روابط و همکاری بین‌الملل، استقرار نظام خلاقیت و نوآوری، اصلاح ساختار و برنامه‌های نهضت سوادآموزی، ساماندهی مدارس خارج کشور و بازنگری در تغییر جایگاه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شد.
بهروز نعمتی سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس -نجفی برنامه‌های خود را بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین کرده است.
-محمد‌علی نجفی از وزیران خوش‌نام و موفق در وزارت آموزش و پرورش است و در دیداری که وی با اعضای فراکسیون فرهنگیان داشت همه اعضا حمایت خود را از وی اعلام کردند.
-نجفی اعتقاد جدی بر توامان بودن آموزش و پرورش دارد، به این معنا که صرف علم آموزی به دانش آموزان را کافی نمی‌داند و خواستار پرورش و تربیت محصلان نیز است.
-فراکسیون فرهنگیان در صحن علنی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حمایت خواهد کرد چرا که وی تجربه سال‌ها کار در این حوزه را دارد.
رضا صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات
-وزارت آموزش و پرورش ارتباط مستقیم با خانواده و دانش آموزان دارد برای همین جایی نیست که در آن تصمیم‌‌های شتاب‌زده گرفته شود.
-بودجه مشکل فعلی و اصلی آموزش و پرورش است و برای همین باید برنامه های آموزش و پرورش متناسب با آن باشد.
-باید تلاش کنیم تا کیفیت آموزشی در کنار کار پرورشی در سیستم آموزش و پرورش کشور تقویت شود.
قرار است وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش سه ماه پس از اخذ رای اعتماد از مجلس ،برنامه‌ای را در دو حوزه آموزش و پرورش کشور تهیه کند .
عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
برنامه های خوبی دارند که سند تحول، مشارکت‌های مردمی، نهادهای صنفی،مدیریت رهبری، فعالیت‌های پرورشی، گروه‌های آموزشی،منابع انسانی، منابع مالی، برنامه‌های درسی، ، آموزش و تربیت فنی‌و‌حرفه‌ای، را شامل می شود.
جواد هروی عضو کمیسیون آموزش و تحفیفات

-با توجه به سابقه کاری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و تجربه مدیریت این وزارت خانه مهم، بدون شک نظر نمایندگان مجلس اعتماد به این شخص است چرا که قابلیت‌های وی قابل کتمان نیست.

-کارنامه درخشان وی قابل دفاع است و با توجه به برنامه‌های ارائه شده توسط وی به منظور برون رفت مشکلات موجود در بدنه ‌آموزش و پرورش امیدواریم نمایندگان جدیت لازم را برای رای اعتماد به نجفی داشته باشند.

-برنامه‌های آقای نجفی جامع و قابل دفاع است به طوری که پس از ارائه شدن آن در فراکسیون و کمیسیون‌های مختلف از جمله آموزش و تحقیقات مجلس کمتر کسی با این برنامه‌ها موافق نبود.

علیرضا تقی پور کارشناس آموزشی
در صورتیکه نجفی به عنوان گزینه پیشنهادی موفق به کسب رای اعتماد شود، در گام نخست برای اجرای صحیح سند تحول بنیادین دچار چالش می‌شود. چالش دیگر گزینه پیشنهادی بودجه آموزش و پرورش است، چرا که این وزارتخانه با کسری بودجه مواجه است.
در دورانی که نجفی وزیر آموزش و پرورش بود، توجه جدی به فعالیتهای پرورشی داشت و معاونت پرورشی در دوران گزینه پیشنهادی دولت یازدهم در مدارس فعال بود.

 

در جدول زیر اظهار نظر مخالفان با وزارت نجفی در آموزش و پرورش آمده است:

 

نام و نام خانوادگی مسئولیت شرح اظهار نظر
عباس مقتدایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات
-وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به دلیل سابقه سیاسی، نتوانسته است اجماع لازم را در بین نمایندگان مجلس، برای اعتماد به خود جلب کند.
-با توجه به حساسیت موضوعات علمی و ضرورت پرهیز از سیاست‌زدگی و جلوگیری از ورود جریان‌های سیاسی به عرصه آموزشی و تربیتی و با توجه به حساسیت امور مرتبط با دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، به نطر می‌رسد افرادی که برای این دو وزارتخانه معرفی شده‌اند اکنون دارای سابقه‌های سیاسی هستند که نتوانسته‌اند اجماع لازم را در بین نمایندگان مجلس، برای اعتماد به خود ایجاد کنند.
سید محمد بطحایی کارشناس مسائل آموزشی
-وزیر آینده این دستگاه سرنوشت ساز باید ضمن آشنایی با مسایل و مشکلات درون آموزش و پرورش با مکانیزم‌های تامین منابع برون سازمانی و مراجع تاثیرگذار بر آن آشنا باشد.
-روش‌های مخدوش تصمیم‌گیری و مدلهای مدیریت و اداره دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش نوعی بی‌بند و باری را در فرایند کارشناسی اشاعه داده و تمکین پذیری از مقررات و ضوابط را با اختلال مواجه کرده است.
احمد فتحی مدیرکل سابق آموزش و پرورش کرمان -معتقدم گزینه‌‌های بهتر از ایشان بود؛ کسی که آموزش و پرورش را درک کرده باشد.
-با توجه به تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد که مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی است، گزینه‌ای می‌توانست انتخاب شود که باورش نسبت به این مسائل محکم‌تر و عمیق‌تر باشد و در عمل هم نشان داده باشد که یک آموزش و پرورش اسلامی را قرار است که مدیریت کند.
-اگر تغییر نظام در آن زمان هوشمندانه و جامع انجام شده بود شاید نیاز نبود در یک مدت کوتاه دوباره عوض شود و این همه اصلاحات در این نظام آموزشی صورت گیرد.
-درون آموزش و پرورش برود زیرا درون آموزش و پرورش افرادی هستند که شایستگی‌ها و بایستگی‌های لازم را دارند.
غلامحسین حیدری از مدیران دوران وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش -اکثر معاونان آقای نجفی، از خارج سیستم آموزش و پرورش انتخاب شدند و اغلب تحصیل‌کرده کشورهای غربی بودند.
-وی به تحول بنیادینی که دوره قبل انجام شد، خیلی اعتقاد نداشت.
-آقای نجفی به امور تربیتی خیلی عنایت نداشت و تعداد مربی به دانش‌آموز در دوره قبل از وی بسیار بهتر بود و آمارها به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم مدیرطرح تولید و تدوین برنامه درسی ملی -انتخاب آقای نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش بسیاری از فرهنگیان و کسانی که دغدغه مسائل تعلیم و تربیت را دارند دچار تعجب و شگفتی کرد.
-انتظار این بود که برای وزارت آموزش و پرورش یک چهره صاحب‌نظر و پویا که مسائل امروز آموزش و پرورش را بشناسد و به تحول اساسی در آموزش و پرورش معتقد باشد، انتخاب شود.
-باید توجه داشت که نه آقای نجفی همان آقای نجفی دهه 70 است و نه آموزش و پرورش همان آموزش و پرورش دهه 70 است.

 

23245

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهربان توسی A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    36 6
    من فرهنگی دوست دارم ایشان رای بیاورند ومهرماه وزیر داشته باشیم انشاا...
  • محمد IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    4 37
    من فرهنگی هم دوست ندارم رای بیاورد .بعد از علی احمدی ایشون بدترین بودن. ای کاش حاجی بابایی می موند.خیلی خدمت کرد.مخصوصا بیمه طلایی و پرداخت معوقات.
    • بی نام DE ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      6 1
      آره. تصادفات در اردوی راهیان نور دانش آموزان و آتش سوزی در مدرسه و ... هم بگو. چرا اینقدر به فکر جیب خودتی؟
    • فرهنگی بازنشسته IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
      0 1
      قسمت اول نظرتان را قبول دارم . و حق با شماست..اما حاجی بابایی را نه...زیاد هم فکر نیستیم
  • كمال IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    25 3
    تنها كسي كه ميتواند به داد ما معلمان برسد ايشان هستند .اميدوارم راي بياورند
  • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    22 1
    یکی مانند محمد خاتمی( رئیس جمهور سابق ) باید راضی کنن که بیاد این نهاد رو سرو سامون بده وگر نه سیستم های آموزشی و هزینه های دیگر کشورها رو مقایسه کنی مدرسه های ما در حد نهضت سواد آموزی میمونه
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    17 7
    تنها وزیری که کارنامه درخشانی در سابقه دارن آقای نجف هستند وهمه اطمینان دارن که نمایندگان مردمی به این مساله با قاطعیت رای خواهند داد
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    ای کاش کسانی که در مورد تخصص و توانمندی دکتر نجفی اظهار نظر کرده اند ، خود تخصص کافی در تدوین برنامه درسی ملی را داشتند، برادر عزیز انتخاب ایشان به وزارت آموزش و پرورش مایه مباهات و افتخارشد نه مایه شگفتی، انشاءالله به فضل الهی دوران وزارت ایشان را با سایر دوره ها تطبیق خواهیم داد.
  • علی IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    3 0
    جناب ذوعلم شما چگونه به خود اجازه میدی که هم به دکتر نجفی توهین کنی وهم از زبان معلمین حرف بزنی چرا در روز معلم حداقل تبریکی نگفتی ؟چرا تا حالا نمی از معلم نبردی اینک چه شده است؟
  • نبی IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    5 0
    معرفی آقای دکتر محمد علی نجفی از سوی آقای دکتر روحانی رییس جمهور محترم به عنوان گزینه تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی تنها روایت گر بازگشت امید ، اعتدال و عقلانیت به این وزارتخانه کلیدی و زیربنایی نیست بلکه نوید بخش ارتقا و توسعه در کلان کشور است.
  • یک معلم IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    8 0
    نجفی بهترین گزینه است.
  • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    4 0
    بهترین تصمیم آقای روحانی انتخاب آقای نجفی بودند که حتما روح تازه ای در نظام ما دمیده خواهد شد