پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری نوشت:

اهل بیت علیهم السلام که نزدیک‌ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) هستند، به "آمین گفتن بعد از حمد در نماز" فرمان نداده بلکه آن را نفی کرده‌اند.

این روزها بسیاری از مومنان در نقاط مختلف کشور اسلامی‌مان، خودشان را برای حضور در خانه امن الهی و ادای فریضه حج آماده می‌کنند و در تکاپوی دانستن احکام مربوط به این فریضه هستند اما یکی از موضوعاتی که به طور حتم در حین حضور در کشور عربستان با آن مواجه خواهند شد، «آمین» گفتن‌های بلند بعد از سوره حمد در نمازهای جماعت از سوی نمازگزاران است که ممکن است سوالاتی را در ذهن آنها ایجاد کند زیرا گاه شده است که حتی به نمازگزاران شیعه به همین جهت اعتراض می‌کنند که چرا آمین نمی‌گویید؟

برای توضیح این مطلب و پاسخ به معترضان باید گفت: یکی از اموری که در نزد فقهای همهٔ مذاهب از مسلمات است این است که عبادات توقیفی است ۱؛ یعنی باید مقدار و کیفیت آن به اذن شارع باشد و خروج از آن اندازه بدعت و تشریع محرم به شمار می‌آید.

در حاشیه مغنی ابن قدامه آمده: عبادات توقیفی است و هیچ جزء یا شرطی از آن با قیاس یا علت تراشی ثابت نمی‌شود به ویژه نماز. ۲

رسول الله (ص) نیز فرمود: این نماز صلاحیت ندارد که چیزی از کلام انسان‌ها به آن افزوده شود. ۳

بنابراین اهل سنت که جزء اضافی (یعنی آمین گفتن پس از حمد) را مستحب می‌شمرند، باید دلیلی برای آن اقامه کنند نه شیعیان که به سنت پیامبر عمل می‌کنند.

نظر اهل بیت علیهم السلام درباره آمین گفتن بعد از حمد

اهل بیت علیهم السلام که نزدیک‌ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) هستند، به چنین سنتی فرمان نداده بلکه آن را نفی کرده‌اند. جمیل بن دراج از امام صادق (ع) نقل می‌کند: هرگاه پشت سر امام جماعت مشغول نماز بودی هنگامی که امام از خواندن حمد فارغ شد بگو: الحمدلله رب العالمین و آمین مگو. ۴

در روایت دیگری از محمد حلبی نقل شده که از امام صادق (ع) پرسیدم: هنگامی که از فاتحة الکتاب فارغ شوم آمین بگویم؟ حضرت فرمود: نه ۵.

امام باقر (ع) نیز به گونه‌ای دیگر به ترک این سنت ناپسند فرمان می‌دهد. زراره از امام باقر (ع) نقل می‌کند که فرمود: هرگز هنگامی که از خواندن فارغ شدی آمین مگو و اگر خواستی بگو: الحمدلله رب العالمین. ۶

براساس نظر اهل بیت (ع) آمین گفتن پس از خواندن سوره حمد موجب بطلان نماز می‌شود؛ زیرا آمین گفتن کلام آدمی است و دلیلی بر استحباب آن در نماز وجود ندارد. به همین جهت فقهای شیعه دربارهٔ آن چنین گفته‌اند:

شیخ مفید: پس از خواندن حمد نباید آمین گفت. ۷

شیخ طوسی: گفتن آمین موجب بطلان نماز می‌شود چه پنهانی و چه آشکار. چه قبل از پایان حمد و چه بعد از آن برای ماموم و امام در هر حال. ۸

علامه حلی هم می‌گوید: آمین در آخر حمد نزد امامیه حرام است و با گفتن آن نماز باطل می‌شود. ۹

اختلاف در دیدگاه سایر مذاهب اسلامی

اما از نظر مذاهب دیگر فقهی درباره آن اختلاف است. نووی در این باره می‌گوید: رای ابوحنیفه آن است که امام «آمین» را بلند و ماموم آهسته بگوید.

از مالک دو روایت است. یکی مثل رای ابوحنیفه است و دیگر آن که اصلا در نماز گفته نشود.

رای شافعی آن است که ماموم به حدی بگوید که تنها خودش بشنود. ولی کلام دیگری از او نقل شده است که باید بلند بگوید. رأی احمد بن حنبل آن است که برای نمازگزاران مستحب است آمین به جهر (بلند) بگویند. ۱۰

اهل سنت برای اثبات مدعای خود به روایاتی متوسل شده‌اند که همگی خدشه پذیرند و نمی‌توانند چنین عمل مستحب موکدی را که با این شدت در صفوف جماعت خود اجرا می‌کنند اثبات کنند.

ابوهریره و مستند اصلی برای این کار!

مستند اصلی برای چنین کاری روایاتی است که از ابوهریره نقل شده است. وی می‌گوید که رسول خدا (ص) فرمود: هرگاه امام به «ولا الضالین» رسید بگویید: آمین ۱۱.

همچنین روایات دیگری از وی به همین مضمون نقل شده است.

ابوهریره متهم‌ترین راویان حدیث است. ذهبی نقل می‌کند که عمر بن خطاب ابوهریره را از نقل حدیث منع کرد. حتی او را با تازیانه زد و به او گفت: زیاد از پیامبر (ص) نقل حدیث کردی... اگر دست از نقل حدیث از پیامبر (ص) بر نداری تو را به قبیله‌ات (دوس) تبعید خواهم کرد یا به سرزمین قرده خواهم فرستاد. ۱۲

ابوحنیفه می‌گوید: تمام اصحاب پیامبر (ص) نزد من ثقة و عادل‌اند و حدیثی که از طریق آنان به من رسیده صحیح و پذیرفتنی است مگر احادیثی که از طریق ابوهریره رسیده است (که مورد قبول من نیست، بلکه همه آنها نزد من مردود است.) ۱۳

اهل سنت در روایاتی دیگر آمین گفتن را از امام علی (ع) نقل می‌کنند. چنانکه ابن ماجه به سند خود از علی (ع) نقل می‌کند که فرمود: از رسول خدا (ص) شنیدم که بعد از «ولاالضالین» آمین گفت. ۱۴

باید دانست در سند این روایت، محمد بن ابی عبدالرحمن بن ابی لیلی وجود دارد که حافظه‌اش جدا ضعیف است. ۱۵

شعبه هم می‌گوید: من کسی بدحافظه‌تر از ابن ابی لیلی ندیدم. ۱۶

همچنین در سند این حدیث ابن عدی هست که ابوحاتم در حق او می‌گوید: او شخصی است که به حدیثش احتجاج نمی‌شود. ۱۷

براستی با این ضعف سند چگونه می‌توان آن را مستند یک حکم فقهی قرار داد؟

اهل سنت از ابی داود روایتی نقل کرده‌اند که به سندش از ابی زهیر نقل می‌کند که پیامبر اکرم (ص) فرمود: دعای خود را به آمین ختم کنید زیرا در این صورت به اجابت نزدیک‌تر است. ۱۸

در سند این حدیث هم ابومصبح مقرائی قرار دارد که مجهول است پس سند حدیث ناتمام است. ۱۹ و همچنین از نظر دلالت هم اضطراب دارد؛ زیرا مربوط به آمین گفتن بعد از فاتحة الکتاب در نماز نیست و اصلا ذکری از نماز در این روایت نشده است. تنها مطلبی که این روایت دارد، آمین گفتن پس از دعا است بدین ترتیب می‌بینیم که همه روایات وارد شده در این باب که در آنها ذکری از آمین گفتن آمده است اشکال سندی دارند.

منابع:

۱- عاملی، سیدجواد حسینی، مفتاح الکرامه، ج۸ص۲۳۸، قم، دفتر انتشارات اسلامی، اول، ۱۴۱۹

۲- مغنی ابن قدامه، ج ۱، ص ۵۰۶.

3- صحیح مسلم، کتاب المساجد و مواضع الصلاه، باب تحریم الکلام فی الصلاه، ص۲۵۲ح۱۰۸۶.

۴- وسائل الشیعه، کتاب الصلاه باب عدم جواز التامین، ج ۷ ص ۶۷، . ح۷۳۶۲.

۵- همان، ح۱۰۸۴.

۶- همان، ح۱۰۸۵.

۷- شیخ مفید، محمد، المقنعه، ص ۱۰۵، قم، دفتر انتشارات اسلامی، .

۸- طوسی، محمد بن حسن، الخلاف، ج ۱، ص ۳۳۲، قم دفتر انتشارات اسلامی، .

۹- حسن بن مطهر حلی، تذکرة الفقهاء، ج ۳ص۱۶۲، مساله ۲۶۵. قم موسسه آل البیت، اول، ۱۴۱۴.

۱۰- المجموع، ج ۳، ص ۳۷۳.

۱۱- بیهقی، سنن کبری، ج۲ص۵۵

۱۲- سیراعلام النبلاء، ج ۲، ص ۴۳۳.

۱۳- عبدالحمید ابن ابی الحدید معتزلی، شرح نهج البلاغه، ج ۴، ص ۶۸.

۱۴- سنن ابن ماجه، ج ۱ ص ۲۷۸.

۱۵- همان

۱۶- دارقطنی، علی بن عمر، علل الدار قطنی، ج ۳، ص ۱۸۶.

۱۷- تهذیب التهذیب، ج ۲، ص ۱۹۰.

۱۸- سنن ابی داود، ص۱۸۰کتاب الصلاه بان التامین، ح۹۳۸.

۱۹- عظیم آبادی، محمد، عون المعبود، ج۳، ص ۱۵۱، بیروت، دارالکتب العلمیه، دوم، ۱۴۱۵.

 

کد خبر 309015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سلام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    32
    کاشکی یه خورده بیشتر اندیشه کرده بودین. سوره ی حمد ، سوری یست که خدا از زبان انسان بیان می کنه . و این سوره مانند یک دعا میمونه ، که در آخر دعا گفتن آمین،موجب برآورده شدن دعا می شود. حال اگر بعضی ها بعد ازاین سوره اونو نمیگن جداست، من نمی گم کسی آمین بعد از سوره حمد رو نگه نمازش باطل میشه اما شما میگید اگه بگیم باطله کاشکی بیشتر در این سوره تفسیرش میکردن.
    • محمدحسین IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      16
      به گفته ی پیامبر ما حق اضافه کردن عبارتی به دستورات خدا نداریم چه از نظر شما درست باشه چه غلط
    • بی نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      14
      یعنی چی کاشکی بیشتر اندیشه کرده بودید؟!!! داره میگه "اهل بیت علیهم السلام که نزدیک‌ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) هستند، به "آمین گفتن بعد از حمد در نماز" فرمان نداده بلکه آن را نفی کرده‌اند."وقتی خود اهل بیت گفتن که آمین نگید،مگه ما می تونیم به دلخواه هر تفسیری بکنیم؟!!!
    • ::مسعود:: IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      4
      همه ی پیروان مکتب اهل بیت بر این باور نیستن ک گفتن آمین بعد از حمد موجب بطلان نماز میشه. دوم اینکه: آیا با این استناد شما که فرمودید بعد از دعا (در اینجا سوره حمد) میشه آمین گفت. من ازتون میپرسم آیا بعد از سوره توحید که صفات خدا از ذات خودش گفته شده ما میتونیم همه مون با هم بگیم: "لا شک فیه" !! این هم همینطوره؛ ما میگیم علمای اعلمِ اهل تسنن و تشیع هر طور اعلام کردند باید به همون بسنده کنیم. نه کم بشه نه زیاد.. اگه واقعا خودمون به اون حد از اعتلا و درک بالا رسیدیم که تونستیم با دلیل متقن این ایده ها رو رد کنیم اونوقت بحث فرق میکنه.. یعنی اون موقع باید خودمون مجتهد باشیم که بتونیم تشخیص بدیم که نیستیم. حال چون ما داریم از بزرگامون تبعیت میکنیم خدا هم به واسطه ی این پیروی به حق ما رو میبخشه.
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    11
    اگر به معنای آیات پایانی سوره حمد کمی دقت کنید خواهید فهمید که آمین گفتن بعد از این آیات هیچ ایرادی ندارد !
  • محسن IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    129
    رسول الله (ص) نیز فرمود: این نماز صلاحیت ندارد که چیزی از کلام انسان‌ها به آن افزوده شود. پس قنوت چیه؟؟؟؟؟
    • محمدحسین IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      47
      قنوت از زمان پیامبر بوده و این نکته هم واضح است که پیامبر فعلی را انجام نمیدهد مگر به اذن خدا
    • ::مسعود:: IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      25
      دوست عزیز؛ کلام انسان بودن فرق میکند با آنچه به طریق سنّت آمده است. شیعه معتقد است فلان دعا از جانب فلان معصوم آمده. و از طرفی به این باور دارد که گفته ی معصوم عینِ خواست خداست. پس مشکلی ایجاد نمیکنه محسن جان. اما اگه منظورتون این باشه ک چرا بعضی فقها گفتند به زبان فارسی هم میشه قنوت گرفت حرفتون صحیحه. که اونم بعضی آقایون اجازه ندادند. دوست عزیز، اونچه خدا بر ما مسلّم کرده تبعیت از اعلم هستش؛ اگه من مثلا به گفته ی مرجعم عمل کنم و به زبون فارسی دعای قنوت رو بخونم اگه هم در پیشگاه خدا اینکار نادرست باشه خدا میگذره. چون من به وظیفه ام ک تبعیت از مرجع اعلم بوده عمل کردم.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      26
      دوست من، پیامبر فرمودند "چیزی از کلام انسانها" در نماز نمیتوان خواند. منتها طبق سنت و احادیث در قنوت - که مستحب است - تنها میتوان "ادعیه خاصی" خواند و نه "کلامی از خود"
    • بی نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      3
      1- در قنوت نماز , خواندن اشعار فارسى که مناجات باشدجایز است یا نه ؟ جواب بسمه تعالى مانعى ندارد , واللّه العالم . "استفتاآت حضرت آیه الله العظمی میرزا جواد تبریزی" سوال: آیا خواندن دعا به زبان فارسى یا به هر زبان دیگر غیر از عربى در قنوت نمازهاى واجب جایز است؟ پاسخ: جایز است. سوال: آیا می توان در نماز های واجب در قنوت فارسی دعا کنیم؟ پاسخ: بعد از انجام وظیفه قنوت به عربی اشکال ندارد که به فارسی دعاکنید . سوال: مواردی که دعای فارسی در قنوت جایز است چیست؟ پاسخ: در تمام نمازها دعای فارسی جایز است ولی نه به جهت قنوت بلکه چون دعا نماز را باطل نمی کند چه فارسی باشد چه عربی لذا معلوم نیست استحباب قنوت به دعای فارسی محقق شود. "حضرت آیة الله العظمی سيستاني"
    • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      5
      قنوت جزء مستحبات نماز است. ولی اهل سنت آمین را واجب میدانند
    • سید مهدی A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      3
      قنوت که کلام انسان نیست! انتخاب انسان از ادعیه و اذکار است. مثل انتخاب انسان برای سوره پس از حمد در نماز فرادا.
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    59
    آدم تو مکه که همه بلند آمین میگن جو زده میشه ناخودآگاه تکرار میکنه .من نمیدونستم باطل میکنه!
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    85
    اگر افزودن چیزی به نماز، نماز را باطل می ند، دعاهایی که ما در نماز می خوانیم و جزئی از نماز نیست مانند سمع الله لمن حمده چه حکمی دارد؟
    • ::مسعود:: IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      20
      دوست عزیز؛ منظور از اضافه کردن چیزی به نماز بحث بدعت است. بدعت یعنی آنچه غیر از دین باشد و ما آن را از خارج به اسم دین به آن اضافه کنیم. اما اذکار "سمع الله لمن حمده" "بحول الله و قوته اقوم و اقعد" و .. همگی در نزد شیعه از موارد مستحبی نماز است. دلیل آن هم این است که علمای شیعه معتقدند پیامبر و امامان ما اینطور می گفتند. پس چه خوب است که ما هم بگوییم. اگر هم این اذکار را در نماز نگویید هیچ اشکالی به آن وارد نمی شود.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    7
    ای کاش اهل سنت هم میتوانست مثل شیعه تو این سایت مطلب بنویسد تا ما بهتر قضاوت کنیم
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    58
    والا ما که رفتیم حج و اتفاقن بارها دور از همسفران و در بین نمازگران سنی نماز میخوندم کسی به من چیزی در مورد اینکه چطور نماز میخونم، آمین میگم نمیگم، قنوت میگم نمیگم نگفت.... در جواب به اون قسمت که میگه: زیرا گاه شده است که حتی به نمازگزاران شیعه به همین جهت اعتراض می‌کنند که چرا آمین نمی‌گویید؟
  • مهدی A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    44
    لطفا علمای محترم پاسخ شبهات دوستان رو بدهند.
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    9
    چرا واقعه عاشورا با جزئیات زیاد در دسترس است ولي نحوه وضو گرفتن و نماز خواندن پيامبر نه؟
    • ::مسعود:: IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      7
      اول اینکه: واقعه ی عاشورا سالها بعد از زمان پیامبر بوده و با توجه به بزرگی حادثه و کشته های زیادی که داشته طبیعست که نقلِ آن ساده تر بوده باشد. هر چند که هنوز هم ناگفته هایی در مورد آن پیداست و با توجه به تاکیدات زیادی ک ائمّه پس از آن نسبت به ارزش نهی به ماه محرّم داشته اند این امر دهان به دهان و نسل به نسل با تار و پود زندگی مردم گره خورده است. اما در بحث وضو گرفتن و نماز خواندن پیامبر هم با جزئیات آن مسائلی را نوشته اند ک شاید از جانب شما در دسترس نباشد ولی برای ما پر واضح است. هر چند که بعد از آن عدّه ای پیدا شده که بنا به مسائل گوناگون تحریفاتی در آن داشته اند. در بحث وضو گرفتن و .. قتل و کشتاری در میان نبوده که بخواهد به اندازه ی واقعه ی عاشورا نمود داشته باشد. البته خدا بهتر میداند..
  • شیعه A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3
    درکتب شيعه روايات معتبري از رسول اکرم ‏صلي الله عليه وآله وسلم و ائمه ‏عليهم السلام وارد شده بر استحباب و فضيلت قنوت در تمام نمازها و ما شيعيان طبق آن روايات عمل مي‏کنيم و قنوت را مستحب مي‏دانيم و چون فضيلت بسيار دارد لذا در تمام نمازها قنوت مي‏خوانيم ولي اهل تسنّن با اينکه در کتاب‏هايي که نزد خودشان صحيح و معتبر است رواياتي وجود دارد که رسول‏خداصلي الله عليه وآله وسلم در نمازها خصوصاً در نماز مغرب و عشاء قنوت مي‏خوانده است 1. و مالکي‏ها و شافعي‏ها نيز طبق همان روايات حکم به استحباب قنوت در نماز صبح و در هر پيش آمد ناگوار نموده‏اند 2، در عين حال قنوت نمي‏خوانند و از فضيلت آن محروم هستند. 1. صحيح بخاري، کتاب الوتر، باب 7 القنوت... ح 1001 تا 1004. 2. الفقه علي المذاهب الاربعة، ج 1، ع
  • رامين A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    4
    خوهشا به بحث هاي تفرقه انگيز نپردازيد به فرض اينكه كل مذهب طرف را زير سوال بردي چ عايد مملكت ومردم ميشود در تمام مذاهب اسلامي احكام مختص به خود را دارند فقط لازمه به كمال رسيدن احترام به افكار يكديگر است نه نفي عقايد ديگران
  • بی نام UA ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    4
    مگه اذانی که بلال گفت ملاک نیست . پس چرا شیعه ها تو اذان میگن : اشهد ان علی ولی اله - حجت اله
    • فاطمه EU ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      3
      شمااگه تاریخ اسلام روبخونیدمتوجه میشین که غدیرخم هم وجودداشته اینوکه نمیتونیدانکارکنیدهمه فقهای شیعه وسنی این واقعه روقبول دارن پیامبرخودشون فرمودندهرکس من مولای اویم بعدازمن علی مولای اوست بی نام عزیزاگه واقعاعلی روبشناسی تواذان که هیچ تمام لحظه های عمرت رو میگی یاعلی
  • بی نام GB ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    64
    میشود اصل نمازی که رسول الله (ص) اقامه میکردند را بنویسید؟
    • ::مسعود:: IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      19
      شیعه اینطور نوشته: رسول خدا(ص) هرگاه مي‌خواست به نماز بايستد، دست‌ها را تا برابر شانه‌هايش بالا مي‌بُرد، سپس تكبير مي‌گفت و هنگامي كه همه اعضايش به حال اعتدال در جاي خود قرار مي‌گرفت به قرائت مي‌پرداخت، آنگاه تكبير مي‌گفت و دست‌ها را تا برابر شانه بالا مي‌بُرد، پس از آن به ركوع مي‌رفت و دو كف دست را بر زانوها مي‌گذاشت و در حال اعتدال كه نه سرش را بالا مي‌گرفت و نه پايين مي‌انداخت، ركوع را انجام مي‌داد. سپس از ركوع سر بلند مي‌كرد(مي‌ايستاد) و مي‌گفت: سمع اللّه لمن حمده. آنگاه دست‌ها را تا برابر شانه‌ها بالا مي‌بُرد و تكبير مي‌گفت، سپس (براي سجده) متوجّه زمين شده و دست‌هايش را (در سجده) از پهلوهايش جدا مي‌گرفت، آنگاه سر از سجده برمي‌داشت و پاي چپش را خم مي‌كرد و بر آن مي‌نشست.
  • سید IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    25
    در جواب آقا محسن :در قنوت دعاهایی از آیات قران که کلام خداوند است قرائت می شود
    • امین A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      29
      من دیدم بسیاری از افراد و ائمه جماعت دعاهایی رو می خونن که جزئی از قرآن نیست.
    • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      2
      دوست عزیز چه ربطی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوب وقتی چیزو گفتن اینجوریه چرا الکی هر کی واسه خودش بهش اضافه کنه؟ حالا کلام خدا باشه یا نباشه مگه گفتن امین که یعنی خدایا این دعا ها رو ازم قبول کن (سوره حمد ) چه مشکلی داره
    • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      23
      دعایی که در قنوت گفته میشه میتونه خارج از قران هم باشه .حتی میتونید به زبان فارسی آنچه رو که از خدا میخواهید در قنوت بیان کنید
    • ::مسعود:: IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      11
      یه مورد دیگه هم که بهتر دیدم پاسخ بدم اینه که: شیعه معتقد است نباید صرفا به قرآن تکیه کرد. چون ما خیلی از موارد را باید از سنّت (در اینجا اهل بیت) بگیریم. یعنی قرآن و سنّت است که به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته و هیچکدام یکدیگر را نقض نمیکنند. به عنوان مثال خداوند در قرآن فرموده: نماز بخوانید اما تعداد رکعات آن و چگونگی انجام آن از پیامبر و اهل بیت به ما رسیده است. خداوند یک حکم کلّی را فرموده اما این پیامبر و اهل بیت هستند ک به تشریح آن میپردازند. دکتری را فرض کنید که دوای درد شما را می نویسد اما شما می روید و از داروخانه، نیاز خود را تحویل میگیرید. حال خدا که بهترین درمان گر است اینطور قرار داده ک ما برای رفع حاجت خود به سنّت رجوع کنیم.
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    24
    "آمین یارب العالمین! " وجدانا کار شما به جایی رسیده است که یقینا این دعا را درج نمی کنید!
  • سالار IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3
    میگن چرا تو کشورهای مسلمان جنگه.خه برادر من این شده بحث؟واقعا چقدر تو اندیشه و تفکر انسان این بحثها اثر داره؟معضل جهان اسلام همین بحثهاست که تا حال به جایی نرسیدن. تو ابتدایترین چیزای خودشون موندن
  • بی نام DE ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0
    نماز خون کجا بود. نماز خون پیدا کنین بذار آمین هم بگن
    • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      0
      بی خیال
  • مهدی IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    38
    آقا من شیعه هستم.بحث جالب شد آقا سید ما تو قنوت دعا فرج میخونیم.از قران هم نیست.اصلا لزومی نداره تو قنوت از قران بخونیم.این با اون حرف شبهه داره.حالا اینکه ادم خودش چیزی به قران اضافه کنه جای بحث داره
  • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    2
    واجبات نماز يازده چيز است: نيت، قيام يعني ايستادن، تكبيره الأحرام (گفتن الله اكبر در اوّل نماز)، ركوع، سجود، قرائت، ذكر، تشهد، سلام، ترتيب و موالات (پي در پي بودن اجزاي نماز). بعضي از واجبات نماز ركن است، يعني اگر انسان آن ها را به جا نياورد، يا در نماز اضافه كند، عمداً باشد يا اشتباهاً نماز باطل مي شود، اما بعضي ديگر ركن نيست، يعني اگر عمداً كم يا زياد شود، نماز باطل مي شود و چنانچه اشتباهاً كم يا زياد گردد، نماز باطل نمي شود. اركان نماز پنج است: نيت، تكبيره الاحرام، قيام در موقع گفتن تكبيره الأحرام و قيام متصل به ركوع، (ايستادن پيش از ركوع) ركوع و دو سجده.
  • سید IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    4
    حالا ماها اصل رو ولکردیم چسبیدیم به فرعیات.نعوذبالله کاری کردن خدا رو فراموش کنیم....کاش شیعه و سنی دست از اختلافات بی اساس و پوچ بردارند
  • ::مسعود:: IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    1
    به نام خدا/ دوستان عزیز سلام. همیشه و هر گاه بین دو فرقه،گروه و یا مذهب اختلافاتی وجود داشته و دارد. و اصلا همین اختلافات است که باعث تفکیک بین این دو می شود. در بحث اهل تسنّن و اهل تشیّع هم همین مسئله مطرح است. اینکه آنان دست بسته نماز میخوانند و در نحوه ی وضو گرفتن و ... با ما اختلاف دارند ریشه در گفتار یا عملکرد علمای ما دارد. اگر من به عنوان یک شیعه بخواهم پس از حمد، آمین بگویم ممکن است نمازم دچار مشکل شود ولی راجع به اهل تسنّن صرفا این مورد صدق نمیکند. به تعبیری صمیمی تر اینکه خداوند از هر گروهی به طبقِ همان گروه بازخواست میکند. قرار ک نیست خدا بیاید و به فلان مسیحی بگوید چرا حجاب را رعایت نکردی! بین ما هم همین مسئله مطرح است. باید به سراغ اهل فن (مرجع) برویم و هر آنچه او گفته عمل کنیم.
  • بهمن A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    2
    چه فرقی می کند که آمین بگیم یا نگیم ؟ همه ما مسلمان و برادر هستیم و مسائل مهم و اصلی تری وجود دارد که باید به آنها بپردازیم .
  • مسعود A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    4
    عزیز من. ملت دیگه یه رکعت نماز نمی خونن. اون وقت شما از آمین گفتن مینویسی که نمازو باطل می کنه؟ هر جور دوس داری نماز بخون آقا. یه جوری بخون که واست شیرینه و آرومت می کنه. این حرفا چیه ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3
    بعضی ها یادشون رفته که قرن 21 است و مردم اکثراً تحصیل کرده و با کج سلیقه بودن خود دین را هم زیر سوال میبرند
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    5
    چطور همه سندهایی که از تشیع ذکر شده همگی صحیح هستند اما سندهای اهل سنت ناصحیح و جعلی؟؟؟ خداوند شما را هدایت کند...
  • مهدي IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3
    خواهش ميكنم در چنين مواردي كمي بيشتر تحقيق كنيد تا مطالبتان كامل تر باشد.نكته بسيار ظريف و زيبايي در مطلب بالا از قلم افتاده و آن اينكه ما شيعيان چون صراط مستقيم را همان ولايت علي(ع)ميدانيم،بعد از آيه اهدناالصراط المستقيم الحمدلله ميگوييم تا خدا را شاكر باشيم كه در صراط مستقيم هستيم و علت نهي از گفتن امين توسط ائمه هم درست همين است:وقتي كسي در صراط مستقيم وارد شده ديگر نيازي ندارد به دعاي اهدنا الصراط المستقيم امين بگويد(اين مطلب را در سفر عمره دانشجويي از برخي روحانيون و كارشناسان شنيدم)
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    7
    اگه بحث سر اینه که باید عرض کنم تو اذان پیامبر " اشهد ان علی ولی الله" و " اشهد ان عی حجت الله" هم نبوده ولی اهل تشییع محترم این قسمت رو تو اذانشون میگن، به غیر از این دعای فرج هم تو نماز پیامبر نبده، حالا شما به یه آمین که نه دعا محسوب میشه و نه تحریف قرآن و صرفاً حالت تایید داره واسه سوره حمد گیر دادید؟
  • رضا شيعه A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    14
    خداوند رحيم در قرآن ميفرمايد:ما شمارا درباره خطاهايي كه ندانسته مرتكب ميشويد مواخذه نميكنيم بلكه وقتي بدانيد عملي گناه است وانجام دهيد عقوبت ميشويد.
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    27
    سلام در مسائل دین لطفا تعصبی صحبت نکنید . سوال چرا آمین بین دوسوره نماز راباطل می کند ولی گفتن الحمدوالله بین دوسوره ثواب دارد ؟
    • دهقانی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      6
      سلام واضحه دوست عزیز 1.خداوند در قرآن تبیین آنچه بر مردم نازل شده را بر عهده پیامبر گذاشته. وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ 2.پیامبر بعد از خود عترتش را مسئول این کار بیان فرموده و قرآن و عترت را جدا ناشدنی دانسته(این حدیث بین شیعه و سنی مشترک هست) انی تارک فیکم الثقلین،کتاب الله و عترتی اهل بیتی 3.معصومین علیهم السلام از آمین گفتن بعد از حمد در نماز نهی کرده اند و به گفتن الحمدلله ربّ العالمین امر مستحبی فرموده اند. نتیجه: آمین بعد از حمد در نماز موجب باطل شدن نمازه و الحمدلله ربّ العالمین گفتن مستحبه.
    • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      4
      علت اينه كه وقتي سوره الحمدالله را ميخوانيم، اين سوره دعا نيست كه انتهاي آن آمين بگيم بنابراين نماز باطل ميشه.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      1
      طبف نظر آیت الله العظمی صانعی گفتن آمین بعد از حمد در نمار جماعت اهل سنت جایز است و موجب وحدت مسلمین می گردد.
  • فریاد IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    6
    مردم دارن مریخ رو میگیرن ما شیعه و سنی موندیم تو این موضوع که آمین بگیم یا نگیم !!!
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3
    بسم اله... هیچ آدابی وترتیبی مجوی ... هرچه میخواهد دل تنگت بگوی
  • پوریا A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    12
    سخت گیری نکنید خداوند بزرگتر و بخشاینده تر از این حرفهاست.
    • ::مسعود:: IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      9
      خداوند همانطور ک بخشاینده است مواخذه گر هم هست.. این جای خود اون جای خود..
  • شاران IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    2
    با یه آمین گفتن و نگفتن نماز و سجده ی انسان در برابر خدا باطل میشه؟!برای شیعه و سنی متاسفم که از ظاهر هیچ وقت ذه ره ای فرا ترنرفتند.ای وای بر ما .....
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3
    همه دنیا دارن به پیشرفت های چشمگیر علمی فکر می کنند و در حال رقابتهای علمی هستند؛ اونقت ما تو همون 1400 سال گذشته موندیم. خیر سرتون اگه نماز میخونید ساده بخونید. به اینکه آمین داره یا نداره هم گیر ندید. دوست داری آمین بگو دوس نداری نگو. چیزی عوض نمیشه. خدا هم اینجوری راضی تره! واللا !!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    3
    یعنی این موضوع و موضوعات مشابه انقدر مهمه که شیعه و سنی همدیگرو نفی کنند؟؟؟
  • روح الله IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    4
    از مدیریت خبرآنلاین تقاضا دارم چند روز این موضوع رو در صفحه اول قرار بده تا موضوع کاملا روشن شود.وهمه با مقایسه نظرات به نتیجه روشن برسند.بنده یکی از معترضان سیاستهای دولت ۸سال قبل بوده وهستم.حتی به شدت مخالف عوامفریبی های آنها به نام دین نیز هستم.ولی برایم خیلی سخته خیلیا به واسته ویترینی شدن این گروه منحرف.درمورد دین پاک شیعه به شبهه وتردید بیفتن.......پیشاپیش از دستور همکاری جنابعالی کمال تشکر را دارم.
  • بی نام A1 ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    7
    واقعا چه اختلاف عميقي!
  • بی نام US ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    1
    این مسلمون ها سر خودشون رو به چه چیزهایی گرم می کنن
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    4
    چرا مسائل فقهی رو به رای می گذارید؟ این مسائل تخصصی ست و ربطی به ما که در دین تخصص نداریم نداره
  • سید مهدی A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    4
    بحث سنی یا شیعه بودن نیست، بحث اینه که باید درباره دین بیشتر تحقیق کنیم و یادمون باشه ما نباید نظر بدیم ما وظیفه مون اینه که درک کنیم خدای متعال چه چیزی از ما خواسته. به فرموده حکیم عالی مقام آیت الله جوادی عقل قانون وضع نمی کند عقل قوانین را کشف می کند. افوض امری الی الله. الله بصیر بالعباد.
  • رضا A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0
    حالا اگه بگیم میریم جهنم یا اگه نگیم. من که فک میکنم اگه فکر کردن رو تعطیل کنیم!
  • سید محمد حسینی A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    2
    پیامبر اسلام (ص)فرمود که از خداوند شنیدم :ولایت علی (ع)ولایت من است هرکس به قلعه ی من وارد شد از عذاب من در امان است
  • درمانده A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0
    واقعا گیج شدم،هرچی بیشتر مطالعه میکم گمراهتر میشم،دیگه نمیدونم حرف کیو باور کنم،خدا عاقبت هممون رو ختم به خیر کنه،آلهی آمین...
  • بسم االله الرحمن الرحیم IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    4
    باسلام و احترام فراوان برادرانو خواهران گرامی تشدید اختلافات میان شیعه وسنی هیچ کمکی به اسلام نکرده ونمیکند کسی به زور شیعه نمیشه کسی هم به زور سنی نمیشه / اختلافات تنها اثرات مخرب داره وبس از همه بدتر این اثرات بیارزش شدن نمادهای اسلامی وبزرگان اسلام نزد هر دو طرف . باور کنید این اثرو داره واین برای دشمنان یعنی نقطه هدف و چون مسلمانی که پایه های اسلامی رو سبک بشماره دیگر برای دشمنان ویهود مثل چاقوی بی اثر وزنگ زده است چون حدود ومرزها وحرمت ها شکسته میشود . باور کنید .