۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵

هفته نامه سلامت نوشت:

این روزها با گشتی در خیابان شهرهای بزرگ، مردان جوان زیادی را با ابروهای برداشته و آرایش‌های زنانه مشاهده می‌کنیم، در حالی که در گذشته‌ای نه چندان دور مشاهده چنین تصاویری کاملاً برایمان عجیب و نامانوس بود. امروزه نظریه‌های مختلفی درباره تغییر معیارهای زیبایی ارائه می‌شود. برخی الگوهای غربی، ماهواره، کمرنگ شدن ارزش‌ها و ندادن اطلاعات کافی به قشر جوان و ده‌ها عامل دیگر را دلیل تغییر در معیارهای زیبایی می‌دانند. البته داشتن ظاهری آراسته و جذابیت بصری تاریخچه دیرینه‌ای دارد اما چه موضوعی باعث شده معیارهای زیبایی مردان جوان ما به این سو سوق پیدا کند؟ دکتر محمدرضا خدایی، روان‌پزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه توانبخشی و بهزیستی، به این پرسش پاسخ می‌دهد.

 اصولاً جوانان‌ها بیشتر به ظاهر خودشان توجه دارند ولی این توجه در کشور ما گاهی نامعمول‌تر و متفاوت‌تر از سایر جوامع است. علت چیست؟
قبل از وارد شدن به این بحث لازم است کمی به مقوله هویت اشاره کنم. هویت هر انسانی با ژنتیک، محیط اطراف، خانواده، فرهنگ و سنت‌های جامعه‌اش شکل می‌گیرد. انسان‌ها در طول دوره نوجوانی و جوانی از مراحل رشد روانی، اجتماعی و جنسی عبور می‌کنند. اغلب اوقات هیجان‌ها بر منطق غلبه می‌کند و فرد می‌خواهد از نفوذ پدر و مادر و اجتماع اطرافش رها و مستقل شود. در همین دوران به دنبال کسب هویت است. طبیعی است با ناپختگی ذهنی اشکال‌هایی در این مسیر پیدا می‌شود که اگر درست مدیریت نشود، سرعت بلوغ فکری کند خواهد شد. در حال‌حاضر جهان در حال پیشرفت است. زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که دیگر در حال خروج از دهکده جهانی و ورود به خانه جهانی هستیم. ارتباطات نزدیک کشورها فرهنگ‌های جوامع مختلف را درهم می‌آمیزد و فرهنگ، مظلوم واقع می‌شود.

شما ورود فرهنگ‌های متعدد به فرهنگ و سنت ما را عامل این تغییرها و ورود الگوهای جدید به کشور می‌دانید؟
نه، بحث تغییر معیارهای زیبایی مانند عمل‌های جراحی زیبایی بینی، گونه، لب یا تمیز کردن ابرو توسط پسران و... به این راحتی قابل تحلیل نیست. این نگرش نسبت به زیبایی چند سالی است در کشور شکل گرفته و مطالعه‌های کافی در این‌باره صورت نگرفته است. ایران جزو یکی از 5 کشوری است که در آن جوانان به استفاده از وسایل آرایشی و عمل های جراحی علاقه زیادی نشان می‌دهند. این کشش به سوی زیباتر شدن پیشرونده است و بعضی از جوانان فکر می‌کنند هرچه متفاوت و زیباتر باشند، بیشتر مورد توجه همسالان یا جنس مخالف خود قرار می‌گیرند. الگوبرداری در برخی از جوانان آنقدر شدید است که کاری به مثبت و منفی بودن این رفتار ندارند و همین که بتوانند جلب‌توجه کنند، برایشان کافی است و دست به رفتارهایی می‌زنند که می‌تواند در یک فرهنگ و سنت خاص متفاوت جلوه کند؛ رفتارهایی که از دیدگاه عده‌ای زننده و از دیدگاه اطرافیان و دوستان نزدیک جوان پسندیده باش. البته مواردی مثل الگوبرداری از هنرپیشه‌ها و شخصیت‌‌های نمایشی، تأیید توسط خانواده‌ها یا بی‌توجهی خانواده‌ها به فرزندان می‌تواند باعث تشدید آن شود. جامعه کنونی انسان‌ها را به تلاش برای به دست آوردن رفاه و آسایش بیشتر ترغیب می‌کند و خانواده‌ها کمتر با همدیگر وقت می‌گذرانند و جوانان به جای الگوبرداری از پدر و مادر و بزرگترها از همسالان خود الگو می‌گیرند و به تأیید آنها نیاز دارند.

اینکه جوان‌ها تا این اندازه به ظاهرشان اهمیت می‌دهند، می‌تواند نشانه وجود نقص و کمبود باشد؟
به اعتقاد من یک احساس بی‌نامی در جوانان ما به وجود آمده است که باعث می‌شود جوان سعی کند خلأ به وجود آمده را با ظاهری زیباتر و آراسته‌تر پر کند. این بی‌نامی و خلأ، ناشی از نداشتن اعتماد به‌نفس است. اعتماد به‌نفس وقتی شکل می‌گیرد که انسان در حوزه‌های مختلف شغلی، تحصیلی، جنسی، اجتماعی و... احساس رضایتمندی داشته باشد. متأسفانه عوامل متعددی در محیط اطراف مشاهده می‌شود که می‌تواند روی ذهن و افکار انسان‌ها تأثیرگذار باشد. متأسفانه در تلویزیون که رسانه ملی است به شدت به تجملات بها داده می‌شود. همه چیز غلو شده و نمایش‌گونه است. هر فردی، به خصوص اگر جوان باشد، ممکن است در صدد مقایسه برآید و برای اینکه عقب نماند واکنش جایگزینی اعمال کند. در کشور ما هیجان مثبت کم و هیجان منفی فراوان است.

منظورتان از هیجان مثبت و منفی چیست؟
هیجان، مجموعه‌ای از عوامل است که به انسان احساس رضایت از خود می‌دهد. مهارت فردی می‌تواند یک رضایت تلقی شود. ما مهارت خاصی را در سطح جامعه نمی‌بینیم. شاید این سؤال در ذهن خیلی‌ها نقش بسته باشد که در گذشته هیچ نداشتیم ولی شاد بودیم حال به همه چیز رسیده ایم ولی باز هم دلخوشی وجود ندارد. آسایش همیشه با رضایتمندی همراه نیست. توقعات بالا، سطح رضایت را پایین آورده و خلأ ایجاد کرده است. اینکه جوانی مدام دنبال این باشد که فلان هنرپیشه چه مدل مو یا ابرویی دارد یا چه لباسی می‌پوشد باعث می‌شود عملاً وقت مفید خود را از دست بدهد و نمایانگر این موضوع است که جوانی نمی‌کند.

آیا آرایش صورت در مردان می‌تواند نشانه اختلال باشد؟
ببینید، به هر حال این پدیده اختلال محسوب نمی‌شود. اکثر مردانی که دست به این کار می‌زنند در سنین نوجوانی یا اوایل جوانی هستند و به تدریج و با بالا رفتن سن، ظاهری مانند دیگران پیدا می‌کنند. نکته مهم این است که بتوان این دوره از زندگی جوانان را مدیریت کرد. این رفتارها ناشی از نابالغی است و فرد قصد دارد خلأ ایجاد شده را پر و اعتماد به‌نفس بیشتری به دست آورد. این رفتار شاید از طرف جامعه ناخوشایند و مطرود باشد اما چنین جوانانی به هیچ‌یک توجهی ندارند و تنها چیزی که می‌بینند خود و محیط کوچک اطراف و هوادارانشان هستند. خلاصه اینکه آرایش این مردان جوان را نمی‌توان اختلال نامید ولی این یک نقطه خاکستری در سلامت روان جامعه محسوب می‌شود؛ در واقع این یک مکانیسم دفاعی نابالغ و غیر رشد یافته است که اگر محدود نشود و بیش از حد ادامه یابد، می‌تواند به اختلال تبدیل شود. برای تحلیل بیشتر این موضوع به ریشه‌یابی نیاز است و ریشه‌یابی دقیق از عهده یک یا چند روان‌پزشک خارج است و باید تحقیق‌ها و مطالعه های گسترده‌تری انجام شود.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    من خودم به عنوان پسر بدم میاد از ارایش کردن ولی باید یاد بگیریم که هر کسی اختیار زندگیه خودشو داره و نباید در زندگی دیگران سرک بکشیم
    • بی نام A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      33 24
      این جز سرک کشیدن نیست چیزی هست که دیده میشه و همه جای دنیا هم اگه رفتاری زننده باشه مردم دوری می کنند از اونا البته کسی رو به کاری وادار نمی کنن روشنفکری خوبه ولی کمی دقیق تر.
    • محسن IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      24 37
      یکی از مهم ترین دلیلاش وجود رسانه ها (داخلی و خارجی) و عملکردشونه و از همه مهم تر اینکه پسرای نوجوون و جوون (که اکثراً متولد دهه ی هفتاد هستن)، مرد ندیدن که بخوان رفتار و ظاهر مردونه داشته باشن.
    • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      37 12
      آقاي بي نام كاش مي تونستي حال دخترا رو درك كني كه چه حالي بهشون دست ميده يه پسر آرايش كرده مي بينن. در عوض يه آقايي با ظاهر مردانه و استعمال عطر چه اثري داره
    • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      31 4
      قصد دخالت کردن نیست .من به شخصه اگر یه نفر رو ببینم که آرایشی میکنه کاری بهش ندارم.حرف سر اینه که این یک مسئله اجتماعیه.این که جوانهای ما اینقدر به سمت آرایش و عمل های زیبایی میروندالبته آرایش های خانمها هم در کشور ما عجیبه نه فقط پسرها.به نظر من این مسئله بیشتر ناشی از کمبود اعتماد به نفسه.
    • بی نام A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      9 6
      عزیزیم سرک کشیدن یه چیز دیگه هست این احترا م گذاشتن به فرهنگ کشور است یادمان باشد ما شیطان پرست نیستیم که شبیه انها میپوشیم
    • بی نام EU ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      14 17
      آدم دوست داره زیبا باشه دختر و پسر نداره
  • آرمان IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    فكر ميكنم در جهت زيباتر شدن و جلب توجه دخترها باشه.
    • بهنام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      47 14
      مطمئن باشید اگر دختری خوشش نمیومد اینا ارایش نمیکردند...حتما بعضی از خانم ها می پسندند
    • رعنا A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      39 12
      والا ما كه دختريم همچين پسر آرايش كرده اي مي بينيم تا چند ماه سوژه خندمون ميشه!!! آدم حالت تهوع ميگيره اينارو ديدني اون موقع شما ميگين دخترا خوششون مياد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فكرتون اشتباهه تجديد نظر كنيين بهتره.
    • محمد A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      6 4
      رعنا خانوم بعضیا...
  • saji A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    83 27
    چون نه خودشون درک درستی از مرد بودن پیدا کردن و نه گروه مخاطبشون .
  • بی نام EU ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    61 49
    خو دوست دارن خووووووو
    • بی نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
      25 12
      لوس!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    29 13
    تقریبا افراد، درصدی ویژگیهای زنانه و درصدی ویژگیهای مردانه دارند و زن و مرد بودن با درنظر گرفتن همه ویژگیها یک موضوع نسبی است. حتی سطح هورمونها مردانه و زنانه و نسبت آنها در افراد مختلف متفاوت است. مثلا اگرچه بیشتر زنها در رانندگی از مردها ضعیفترهستند ولی زنهایی هستند که از خیلی از مردها راننده بهتری هستند. البته در مورد ویژگیها تنوع هم وجود دارد و اینجور نیست که مثلا یک زن همه ویژگیهای زنانه اش به یک اندازه قوی باشد. همچنین باید دانست که مساله آرایش پسرها برای افراد مختلف ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. یک موضوع مهم هم شرایط زندگی است. مثلا در گذشته به دلیل شرایط بسیار سخت زندگی، مردهای پوست کلفت و خشن دوام می آوردند و زنها هم به این مردها بیشتر توجه داشتند ولی امروز شرایط تغییر کرده
  • بی نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    92 41
    متنفرم از پسری که آرایش میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!! اه اه اه...
    • مينا A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      21 71
      منم متنفرم از پسري كه آرايش نكنه و به خودش نرسه !!!!!!!!!!!!!! اه اه
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      54 17
      مینا جان؛ اکیدا پیشنهاد میکنم خودت رو به یک روانپزشک نشون بده
    • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      5 5
      آزادی که آزادی دیگران را تهدید نکند ارزش داره ، من خودمم هم خوشم نمییاد ولی جبهه گیری و زور گویی نسبت به این قضیه اوضاع رو بدتر میکنه باید فرهنگسازی بشه خوبو بدش گفته بشه مزایا معایبش ذکر گردد مردم به حکم انسان بودنشون مختارند نسبت به زندگی خودشون تصمیم بگیرن
    • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      4 6
      یه ذره مودب باشید تنفر یعنی چی ؟ خبر آنلاین افراط یعنی همین چند خط نظر دوستان
  • رضا A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    75 25
    چون خیلی وقته معنای " مردانگی " در ضد ارزش ها خلاصه شده: خیانت - زورگویی - مزاحمت برای نوامیس مردم - اوباش گری - و اخیرا هم آرایش!
    • بی نام EU ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      26 36
      ببخشید تو خانواده و فامیل و محل زندگی شما معنای مردانگی تو خیانت و زورگویی واوباش گری خلاصه میشه؟؟!!والله دور و اطراف ما که تا بوده این خصوصیاتی که شما فرمودید مصداق بارز نامردی قلمداد میشده نه مردی!!حالا از کی تا حالا اینها شدند نشونه مردونگی؛الله اعلم!!
    • مهدی A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      30 5
      در جواب به بی نام: شما یه کمی سواد داشته باشی خیلی بهتره. اول بخون ببین این بنده خدا چی نوشته بعدا اظهار فضل کن! در ضمن فکر کنم شما هم جزو همون پسرایی که آرایش میکنی !!!!
    • مهسا A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      27 5
      با رضا موافقم. این بی نام هم احتمالا جز همین مردایی هست که از مردانگی فقط آرایش و اوباش گری یاد گرفته
    • امین A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      5 18
      رضا ضد مردا حرف میزنی ..اینا که گفتی مصداق بارز نامردیه
    • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      24 3
      امین: یک خورده سواد داشته باشی بد نیست! یکم بیشتر بخون کامنت رو تا متوجه بشی!
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    41 23
    کم‌بود. هم از نظر فکری، هم تربیتی، هم روحیه، هم ... مرد رو چه به این حرفا
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    55 57
    دلشون میخواد.جای شما رو تنگ کردند؟؟؟
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    23 40
    چرا بعضی پسرها آرایش نمیکنند؟ این تیتر بهتری بود به نظرم در کل و دختر و پسرها و خانوم و اقایون و حتا کودکان هم این دوره زمونه علاقه به ارایش دارن واضحه نمونه هاش همه جا
  • alex IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    53 14
    مثل دخترا ها شدن .مانند این میباشد که دخترها مثل پسرها بشوند.فکر نمیکنم چنین دختری رو پسری دوست داشته باشه
  • اردوان A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    38 68
    نشانه جلب توجه هست. مي خواند توجه بقيه را جلب كنند . توي شهر هاي بزرگ ايران يه عالمه از اين نمونه پسرها هست . اين از نشانه هاي آخر الزمان هم هست كه پسرها شبيه دخترها ميشن.
  • رضا IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    18 8
    پسراني كه رفتارهاي دخترانه و دختراني كه رفتارهاي پسرانه نشون ميدن نشان از يك اختلال جامعه شناسي در جامعه است. اگر يك پسر رفتارهاي طبيعي مردانه خود را نتونه اعمال كنه و هي سركوبشون كنه رفته رفته نيازهاي دخترانه در او ظاهر ميشه و بالعكس همينطور در مورد خانمها... اين بلايي خانمانسوز براي يك جامعه است كه هيچكس به فكرش نيست.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    14 24
    چون مردم تفریح و شادی ندارن
    • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      9 29
      چه ربطی داره؟!!! این همه تفریح
  • ali EU ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    14 8
    هرکدومشون به یه تحوی در زندکی دچار کمبود هایی هستندکه از این طریق قصد جبران دارن. خداکند که مردانگیشان را آرایش نکنند و مرد باقی بمانند .
  • محسن A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    12 24
    چون دلشون میخواد
    • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
      0 2
      پس دیگر جای بحث ندارد. به مش و میزان پری تان برسید!
  • علی IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    54 7
    به سلامتی بچه های قدیم که بازغال واسه خودشون سبیل میکشیدن تا شبیه باباشون بشن نه بچه های الان که ابرو ور میدارن تا شبیه مامانشون بشن.بزن زنگو لا مثب
  • بی نام A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    38 5
    کدوم الگوی غربی؟ خب پسر که نباید از لیدی گاگا الگو برداری کنه. هیچ مرد غربی رو ندیدم که مثل اینا آرایش کنه. عقده دیده شدن دارند بعضی ها. دلیلی جز این نداره.
    • عسکری IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      20 3
      دقیقا.عادت شده پای هر مشکلی که میاد وسط از الگوی غربی و غربزدگی حرف میزنم ولی به نظر من این مسئله به هیچ وجه ناشی از الگوهای غربی نیست .چرا که ما کمتر در کشورهای غربی این حجم از آرایش و عملهای زیبایی رو (حالا چه برای دخترها وچه برای پسرها) میبینیم.اتفاقا این مسئله فقط در کشور ما وتعدادی از کشورهای عربی منطقه دیده میشه.
  • بی نام A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    32 3
    برای جلب توجه جنس موافق؟
  • بی نام A1 ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    39 6
    مرد باید تیپ بزنه نه ارایش کنه مثل دخترا
    • عطا IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      12 15
      فقط مواظب باشند با آرایش که هستند مثل زنان خیابانی شناسنامه دارشان نکنند.
  • میلاد A1 ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    24 37
    آخه به کسی چه ربطی داره، این چه تیتر مسخره ایه؟
    • شمس A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      10 14
      پس منم با لبای مردونه و پنچه بکس بیا بیرون. مدیونی تو یکی حرفی بزنی .
    • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
      23 7
      اگه در مورد ظاهر دخترها مطلب بذارن خیلی خوشتون میاد و خیلی بهتون ربط پیدا میکنه و همه جور دخالت و نظری میدین ولی وقتی وقتی در مورد مردانگی و ارزش های مرد مینویسن بهتون برمیخوره!!!چه خودخــــــــــواه!!!
  • سهند A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    27 2
    شايد اين افراد احساس خلا در خود را اين جوري پر ميكنند شايد نبودن مظروفي مناسب كه ظرف درونشان را پركند شايد هم نيافتنش يا بدتر از همه نبودن طلب تا چيزي يافته شود.
  • رضا A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    38 4
    من شخصا ناراحت میشم از اینکه هم جنس من که باید نماد غیرت و مردانگی و تلاش و کار و خانواده باشه به جائی رسیده که مثل جنس مخالفش بزک میکنه و این امر متاسفانه تبدیل به اپیدمی شده مخصوصا تو کلانشهرها .
  • حسین A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    24 8
    شاید آنها احساس زنانگی میکنند وگرایش به زن بودن دارند.
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    52 2
    علتش منو و شماییم وقتی به خوشگلا بیشتر اهمیت میدیم وقتی به جای توجه و صحبت از خوبی های آدما همش دنبال بدیها و زشتیاشون هستیم و ازش حرف میزنیم وقتی قد بلند ها جذاب تر دیده میشن وقتی چشم رنگی ها عزیزترن وقتی همه ی اسطوره ها و امام ها باید زیبا رو باشن وقتی پسر بیچاره اول بلوغ به جای توجه بیشتر کمتر توجه می بینه و خبری از اعتماد به نفس دادن و تکریمش نیست این میشه که مجبور میشه خودش رو تبدیل کنه به کسایی که بیشتر توجه میشه بهشون وقتی پسر محبت ندیده توجه ندیده کار نداره پول نداره آموزش ندیده مجبور میشه از راه های ارزون تر و راحت تری توجه بخره و موقعیتش رو تو اجتماع پر رنگ تر کنه
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    16 27
    پسرهایی که صفت زنانگی در وجودشان هست علاقه به آرایش کردن دارند به اینها متاسفانه نمیشه مرد گفت شاید دوجنسه مناسبترین اسم باشه براشون
  • بی نام EU ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    37 14
    مرد باید کچل باشه سیبیلم داشته باشه . مرد یعنی امیر جعفری !
  • کارشناس IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    10 8
    تعداد کمی از این افراد جزء افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی هستند ( ترانس سکشوال ) . افرادی که دچار این اختلال هستند نیازمند حمایت های اجتماعی و روانشناختی و درمان پزشکی می باشند که در نهایت پس از اتمام اقدامات قانونی و درمانی و تغییر جنسیت به زندگی طبیعی باز می گردند . با توجه به اینکه این افراد در طول زندگی خود متحمل رنج و سختی بسیاری شده اند ، لذا نیاز است با این افراد مثل افراد هنجار شکن برخورد نگردد .
  • یه دختر IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    28 22
    من دوست ندارم. اما نظر من مهم نیست. به خودشون مربوطه. تا کی می خوایم توی خصوصی ترین موارد زندگی افراد فضولی کنیم؟ چرا سرمون به کار خودمون نیست؟
  • محمد IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    22 3
    ملت بی کارن
  • مهرداد IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    31 5
    با توجه به این که بیشترین مصرف لوازم آرایش تو کشور عربستان و ایران ه با یه حساب سر انگشتی این تنیجه رو میشه گرفت تو هر کشوری که محدودیت و فشار اجتماعی به جوانان و خصوصا خانمها بیشاره همون کشورها مصرف لوازم آرایشی بیشتره.
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    8 2
    بابا، قشنگی فقط به آرایش نیست . مثلا هرچه قدر بد قیافه هم باشی ولی زبون و آداب و معشرت خوبی داشته باشی از نظر مردم قشنگتری نسبت به کسی که صد قلم ارایش کرده باشه فرهنگ سازیمون ضعیفه متاسفانه
  • عباس A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    1 1
    سلام. در دوران تحصیل یادم می آید پدر م یک ماشین اصلاح دستی خریده بود و موهای ما را در خانه می تراشید ، بعضی مواقع ماشین خراب می شد و پدرم با تیغ سرمان را میتراشید .این کا ر موجب مورد تمسخر قرار گرفتن من میشد تا اواخر دوره دبیرستان ادامه داشت تا اینکه بعد از خدمت احساس استقلال میگردم و موهای بلند و زیر ابرو هایم را بر میداشتم این کارم به شدت از طرف خانواده مورد سرزنش قرار میگرفت ولی من بیشتر لجباز میگردم این کار م تا سالگی ادامه داشت ولی بعد متوجه اشتباه شدم و ظاهرم را تغیر دادم.