کارشناسان روز چهارشنبه اعلام کردند احتمالا افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در سال 2010 منجر به افزایش تورم در منطقه خلیج فارس خواهد شد زیرا کشورهای این منطقه بخش اعظم نیاز خود به مواد غذایی را وارد می کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر مونیکا مالک، اقتصاد دان ارشد گروه مالی هرمس در دبی گفت: پیش بینی می کنیم با از سر گرفته شدن روند افزایش قیمت مواد غذایی، این مسئله به شکلی فزاینده به مشکلی برای کشورهای منطقه خلیج فارس تبدیل شود. وی در عین حال از پیش بینی نرخی برای تورم در منطقه خودداری کرد. وی افزود: پیش بینی می کنیم تورم بار دیگر در سال 2010 افزایش یابد که بخشی از ان به افزایش قیمت مواد غذایی و سایر عوامل تورم زای وارداتی مربوط می شود.

کاهش محصولات کشاورزی در سال 2009 موجب افزایش قیمت مواد غذایی اصلی مثل برنج و شکر در سطح جهانی شده است. ولی تاثیر این افزایش قیمت، در منطقه چندان محسوس نیست زیرا برخی دولتها توافقنامه هایی با تجار برای تثبیت قیمتها امضا کرده اند.

ابراهام جرج مدیر جمعیت تعاونی بانیاس در ابوظبی گفت: این وضع در حال تغییر کردن است، تجار شکر و برنج که در امارات فعالیت می کنند در حال گفتگو با وزارت اقتصاد برای افزایش قیمت همسو با افزایش قیمت جهانی هستند. قیمت مواد غذایی در دو ماه اخیر به رغم کاهش قیمت نفت، افزایش پیدا کرده است. ابراهام جرج پیش بینی کرد قیمت شکر و برنج ماه آینده یا اندکی زودتر یا دیرتر افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، فشارهای تورمی در منطقه خلیج فارس امسال نسبت به اوج آن در سال گذشته به میزان چشمگیری کاهش یافته است زیرا بحران مالی جهانی و کاهش قیمت نفت، به رونق اقتصادی شش ساله این کشورها پایان داد.

گزارش صندوق بین المللی پول نشان می دهد نرخ تورم در عربستان که بزرگترین قدرت اقتصادی در بین کشورهای عربی است در سال گذشته به 9/ 9 درصد رسید در حالی که این رقم در سال دوهزار و هفت فقط 1/ 4 درصد بود. این کشور ماه گذشته یارانه واردات برنج را به این علت که صادرکنندگان از این مسئله سوء استفاده می کنند حذف کرد. در همین حال بازرگانان پیش بینی می کنند موج خشکسالی در هند و افزایش تقاضا برای واردات در فیلیپین موجب افزایش قیمت برنج شود.

شاهرخ کازای مدیرعامل شرکت بازرگانی محسن لاین که مقر آن در دبی است و هر سال حدود دویست هزار تن برنج خرید و فروش می کند گفت، پیش بینی می شود کشورهایی که عوارض زیادی از واردات دریافت می کنند مثل ایران و عراق و یمن، به علت افزایش قیمت مواد غذایی در سال اینده بیشتر آسیب ببینند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =