فارس نوشت:

«مارتین دمپسی» رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا در نامه‌ای که در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفت تصریح کرد که دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا مخالف حتی مداخله نظامی آمریکا در سوریه است زیرا بر این باور است که شورشیانی که با رژیم «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه مبارزه می‌کنند، حتی اگر همین الان به قدرت برسند از منافع آمریکا حمایت نخواهند کرد.

دمپسی با غیرمحتمل شمردن حملات موشک کروز آمریکا و دیگر کزینه‌هایی که نیازمند حضور ارتش آمریکا در سوریه است، تصریح کرد که ارتش آمریکا به طور واضح قابلیت دارد از عهده نیروی هوایی بشار اسد برآید و توازن جنگ ۲.۵ سال این کشور عربی را به سوی مخالفان مسلح سوریه سوق دهد اما این رویکرد آمریکا را به جنگ دیگری در جهان عرب سوق می‌دهد و هیچ راهبردی برای صلح در کشوری که درگیر دشمنی‌های قومی است، در پیش ندارد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نامه‌ای به تاریخ ۱۹ آگوست ( ۲۸ مردادماه) به «الیوت انجل» تأکید کرد: سوریه امروز، گزینش بین دو طرف نیست بلکه گزینش بین طرفین زیادی است. این عقیده من است که طرفی را که ما برمی‌گزینیم باید آمادگی داشته باشد که وقتی توازن به نفع آنها تغییر می‌کند، منافع خود و ما را تقویت کنند اما امروز شرایط اینگونه نیست.

دمپسی تصریح کرد که جنگ سوریه بسیار غم‌انگیز و پیچیده است و گفت: درگیری بسیار ریشه‌دار و طولانی‌مدتی میان طرف‌های چندگانه در سوریه رخ داده است و درگیری‌های خشونت‌باری برای کسب قدرت در سوریه حتی بعد از پایان حکمومت اسد ادامه خواهد داشت. ما باید کارآمدی گزینه نظامی را در این شرایط ارزیابی کنیم.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که نتوانسته بود به سوالات سناتور «جان مک‌کین» از ایالت «آریزونا» و همچنین سناتور «کارل لوین» از ایالت «میشیگان» پاسخ دهد، در نامه‌ای نوشت که ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع برای حفاظت از تروریست‌های سوریه نیازمند صدها هواپیمای آمریکا به ارزش حدود یک میلیارد دلار در ماه است و هیچ تضمینی وجود ندارد که این اقدام حرکت جنگ را تغییر دهد.

وی همچنین مخالفت خود با گزینه‌هایی چون آموزش گروه‌های شورشیان مورد تأیید سوریه، حملات محدود به دفاع هوایی سوریه و ایجاد یک منطقه حائل برای مخالفان را اعلام کرد و گفت که لازم است با حفظ یک دولت کارآمد برای هر انتقال قدرتی که در آینده قرار است در سوریه صورت گیرد، از پیامدهایی مشابه آنچه که در عراق و افغانستان به وجود آمده است جلوگیری به عمل آید.

انجل، دیگر حامی استفاده از اقدام نظامی در سوریه است و پیشنهاد استفاده از موشک‌های کروز و دیگر سلاح‌ها علیه پایگاههای هوایی دولت سوریه را در نامه‌ای به تاریخ ۵ آگوست (۱۴ مرداد) به دمپسی مطرح کرد.

دمپسی در پاسخ به این پیشنهاد انجل گفت که این رویکرد توازن را علیه اسد تغییر نمی‌دهد و مشکلات عمیق‌تر سوریه را رفع نمی‌کند.

وی اینگونه ادامه داد: ما می‌توانیم نیروی هوایی سوریه را تخریب کنیم. تخریب نیروی هوایی اسد، توانایی وی برای حمله هوایی به مخالفان را از بین می‌برد اما این امر تعهدات بیشتری برای آمریکا برای مداخله در این جنگ به وجود می‌آورد، به بیان دیگر، این مسئله از نظر نظامی قطعی نیست اما ما را قاطعانه به جنگ سوریه متعهد می‌کند.

دمپسی تصریح کرد: استفاده از نیروی نظامی آمریکا می‌تواند توازن نظامی را تغییر دهد اما نمی‌تواند موضوعات اساسی و تاریخی قومی، مذهبی و قبیله‌ای که به این جنگ دامن می‌زند را رفع کند.

رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا تأکید کرد که در عوض آمریکا می‌تواند کمک‌های بشردوستانه خود در صورت لازم در اختیار سوریه قرار دهد و اقدامات بیشتری برای تقویت مخالفان میانه‌رو در سوریه صورت دهد و این رویکرد بهترین چارچوب برای راهبرد آمریکا در قبال سوریه را ارائه می‌دهد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    21 3
    پس مردم سوریه فعلا با همین بکش بکش ها باید سر کنند تا اینکه بالاخره یک طرف دعوا متقاعد بشه که باید نوکر آمریکا باشه!! اونوقته که توازن قوای دو طرف به هم می خوره، و طرف وابسته به آمریکا با حمایت اوباما پیروز میشه، خونریزی ها تموم میشه و آمریکا هم به منافعش توی سوریه می رسه.
  • عرب ایرنی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    12 11
    نه رژیم استبدادی اسد نه تروریست ها باید با انتخاباتی ازاد اجازه انتخاب حکومت جدید بر مبنای توازن حقیقی جمعیتی و سیاسی سوریه به مردم ستمدیده این کشور داده شود.
  • محسن IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    9 6
    آین روزها سیاست امریکا این شده که صبر کنه ببینه دقایق اخر کی پیروز میشه . بعد بره سمته اون . خوشبختانه . هم امریکا هم ترکیه به این نتیجه رسیدند که بودن یک بشار اسد سکولار خیلی بهتر ازیک القاعده تند رو در سوریه است.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    9 3
    صحبت های ژنرال دمپایی در یک جمله شورشیان تروریست ها و مخالف بشار اسد اگر منافع امریکا را هم لحاظ کنید جنگ نظامی میکنیم و حکومت را تقدیم شما میکنیم به نظر من امریکا نشسته و عین یه گربه در کمین شکار منتظر است به بهانه ای افکار عمومی جهان را بفریبد و در سوریه مداخله نظامی کند یک روز به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی یه روز دموکراسی یه روز القاعده یه روز در خطر بودن بچه پستونک به دهن اسراییل و ....
  • بی نام A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    8 4
    همان ابتداي كار اگر اسد اندكي آرامتر عمل كرده بود اين جريانات پيش نمي آمد.
  • متعجب! IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    1 1
    در سوریه اینطور که من شنیده ام قدرت مطلق و حکومت کردن فقط با اسد نیست و نیروهای دیگر هم در این امر دخالت دارندمن معتقدمیک رئیس جمهور ، یک دولت وقتی نمیتواند حق مردم را ار گروهی بگیرد یا بدهد باید خیلی شجاعانه بیاید و این مطلب را به مردم بگوید و استعفا بدهد و برود پی کارش تا مردم هم بدانند که چه باید بکنند متاسفانه آدم های فرصت طلب و قدرت خواه کوچک!!!! برای اثبات خود به اسم مردم، مردم را قربانی اهداف خود میکنند نمونه اش زیاداست اسد هم وقتی نمیتواند بجای نابودی مردم و کشورش راهش را بکشد برود بهتراست تا سوریه و مردمش بیش از این نابود نشوند مرتب میگوید ارتش فلان جا راپاکسازی کرد 1سال ایت مرتب میگوید ولی روز به روز مردم بیشتر کشته و آواره میشوند به این میگن دیکتاتوری که چسبیده به صندلی قدرت به ه
  • بی نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    2 0
    همه اینها نقشه اسراییل است به اوضاع مصر، سوریه، و عراق دقت کنید ببیند چه به روز کشورشان در آورده اند. اسراییل را کشورهای مزبور احاطه کرده اند و امروزه دیگر توان هیچ کاری را در برابر اسراییل ندارند.