۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۴

افزایش مدت مرخصی زایمان به ۹ ماه، یکی از معدود طرح های حمایتی دولت دهم برای ترغیب به زاد و ولد بود. طرحی که در روزهای اخر این دولت ابلاغ و در روزهای نخست دولت یازدهم فعلا تعلیق شده است.

امید کریمی: دغدغه جمعیت، دغدغه بزرگی برای ایران شده است؛ تعدیل جمعیت و واهمه از روزی که هرم جمعیتی ایران مسن شود،‌ در لابلای گروکشی ها و مجادلات سیاسی، به اولویت نخست دولت بدل شد. همین دولتی که ۲۰ روز پیش خداحافظی کرد و جایش را به دولت تدبیر و امید داد.

اتفاقا یکی از تنها امیدواری هایی که دولت دهم برای حمایت های اجتماعی از خانواده داشت، در یک لایحه خلاصه شد؛ لایحه اصلاح قانون تنظیم خانواده و جمعیت. قانونی که تا پیش از این برای فرزند چهارم ارائه خدمات اجتماعی مانند بیمه و کوپن را ممنوع کرده بود. اما با این اصلاحیه،‌ هم ممنوعیت بارداری برای فرزند چهارم برداشته شد،‌ هم مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافت و هم دو هفته هم مرخصی تشویقی برای پدران در نظر گرفت. (اینجا و اینجا)

البته نکته اینجاست که این افزایش مرخصی زایمان و مرخصی تشویقی پدران بیش از این که جنبه ترغیب کننده داشته باشد،‌ نوعی تکمیل کننده حمایت های اجتماعی دولت از خانواده هاست. حمایت هایی که پیش از این در کشورهای دیگر به آن رسیده اند (اینجا و اینجا

اما از ابتدای مصوب شدن این لایحه، شورای نگهبان با آن مخالفت کرد، دلیل مخالفت هم مشکل خاصی نبود غیر از بودجه. شورای نکهبان اعلام کرد که مجلس منبع بودجه ای برای تامین بار مالی این لایحه پیش بینی نکرده است و به همین دلیل این مصوبه را تایید نکرد (اینجا) پس لایحه به مجلس برگشت تا فکری برای بودجه اش شود. در میانه های اردیبهشت بودجه تامین شد و البته این مصوبه هم در لایحه بودجه سال ۹۲ دیده شد (اینجا و اینجا)

اما تا تیرماه این مصوبه اجرا نشد. هرچند که در روزهای پایانی خردادماه مجلس بودجه سال ۹۲ را مصوب کرد و به تایید شورای نگهبان هم رسید. اما این اتفاق نیفتاد. (اینجا)

در نیمه تیرماه البته این قانون ابلاغ شد (اینجا) هرچند که خبرهایی که از ادارات کل استانی آموزش و پرورش و شعب مختلف تامین اجتماعی می رسید، چنین ابلاغیه ای را هنوز ندیده بودند. (اینجااینجا)

با این حال مرکز امور زنان ریاست جمهوری اصرار داشت که این قانون لازم الاجراست و باید همه دستگاه های دولتی و همچنین بیمه ها به آن عمل کنند. 

در این حین و بین، دولت اما عوض شد. دولت محمود احمدی نژاد که در روزهای آخر مصوبات بسیاری داشت رفت و دولت حجت الاسلام حسن روحانی روی کار آمد و در روزهای نخست اعلام کرد همه مصوبات سه ماه اخر دولت دهم تعلیق و دوباره بررسی می شود. یکی از این مصوبات هم مرخصی زایمان ۹ ماهه مادران و ۲ هفته ای پدران بود. مصوبه ای که علاوه بر مجلس در هیات دولت هم تصویب شد. (اینجا)

این قانون علاوه بر این حواشی دیگری هم داشت، مثلا اینکه مرخصی پدران ذخیره نمی شود (اینجا)

البته چندان هم بی ربط این اتفاق نیفتاد؛ معاون حقوقی رییس جمهور اعلام کرد که این قانون هم مانند دیگر قوانین و مصوباتی که در سه ماه آخر دولت دهم اجرایی شده است،‌ دوباره بررسی شود و اگر مشکلی نداشت،‌ اجرا می شود. (اینجا

هرچند مجلس گفته است که این قانون را دولت نمی تواند اجرا نکند،‌چون مصوبه مجلس است. البته همین که دولت مجبور است بودجه بخش بزرگی از دو میلیون و ۶۰۰ - ۷۰۰ هزار هفته مرخصی تشویقی پدران را تامین کند،‌ به خودی خود دافعه برای اجرای این طرح دارد (اینجا)

با تمام اینها مرخصی زایمان موافقان و مخالفانی دارد (اینجا) آنها می گویند "افزایش مرخصی از 6 ماه به 9 ماه برای کارمندان رسمی دولت مشکل جدی ایجاد نخواهد کرد. در حالی که این مصوبه برای کارکنان بخش خصوصی تبعات منفی و جبران ناپذیری باقی خواهد گذاشت. با توجه به شرایط بخش خصوصی، زنان فعال در این بخش به طور حتم بعد از بهره‌مند شدن از مرخصی 9 ماهه پس از زایمان، موقعیت شغلی خود را از دست داده و کارفرما نیز نیروی دیگری را جایگزین آنها کرده و امنیت شغلی و اقتصادی آنها پس از زایمان به خطر می‌افتد."

غیر از این اما بخش های دیگر این قانون اصلاحیه با شاخ و برگ های مختلفی اجرا می شود و ظاهرا فقط این بخش که بار مالی داشته است، فعلا و تا بررسی مجدد دولت تعلیق شده. بخش هایی مثل ممنوع شدن ارائه خدمات پیشگیری از بارداری به زوج های جوان (اینجا) و یا حذف خدمات رایگان جراحی های ضدبارداری (اینجا)

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یزدان IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    29 72
    چندین ماه دولت و مجلس روی این طرح کار کردن اونوقت این آقایون به قول خودشون دولت تدبیر (همه چی دیدیم جز ندبیر) در عرض چند روز و شاید چند دقیقه فکر کردن خودشون عقل کل هستن و طرح را ملغی کردند. خدا ازشون نگذره
    • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      68 2
      یزدان چرا فقط خانمهای کارمند دولت مشمول طرح بشن؟؟؟؟؟ تکلیف زنان کارگر چی میشه؟؟؟؟زنان شاغل در بخش خصوصی چی؟؟؟؟آقایونی که کارمند دولت نیستند از کی دو هفته مرخصی بگیرن؟؟؟؟؟؟؟اینها عدالته؟؟؟؟مگه همه مردم ایران کارمند دولت هستند؟؟؟؟؟؟
    • م-الف IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      33 2
      شوهر من نیروی شرکتی در مخابراته که به زور بهش یک روز هم مرخصی میدن . شوهر من جراحی کرده بود دو روز بعد رفت سر کار .حالا اینا دو هفته مرخصی بدن؟؟؟ای بابا کو عدالت؟تو ادارشون کارمندان رسمی همه جور امکانات و مزایا دارن و امثال شوهر من با سابقه های بالا هیچی.
    • یزدان IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      17 7
      در مورد اینکه این طرح شامل بقیه هم بشه درست ولی اینکه کارمندان دولت (که همه میدونن جزو کم در آمدترین اقشار جامعه هستن) این طرح هم اجرایی نشه خلاف عدالته. همانطور که خیلیا شغل ازاد دارن و اگر جنسی بالا بره سریع اونا هم قیمت را افزایش میدن ولی دولتیها فقط یک بار در سال اون هم به مقدار ناچیز حقوقشون بالا میره مگه کارمندها اعتراضشون به جایی میرسه.
    • nima A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      14 24
      کسى که رو هوا سه ماه بخشنامه هاى دولتو کنسل ميکنه اطمينانى نيست. خدارو شکر به روحانى راى ندادم. حالا منفى بدين تا منفى دونتون تمام بشه. خخخخخخخخ
    • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      20 9
      نخیر آقا این مصوبه دولت پیشین هم یک نوع قمپز در کردن بود وگرنه مصوبه ای که به ادارات ابلاغ نشده و منابع مالی آن تعیین نشده مثل همان کاغذ پاره هایی است که آقای احمدی نژاد می فرمودند .
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    43 39
    مرخصی 9 ماهه خیلی زیاد هست.
    • بی نام A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
      10 2
      دوست داری ساعت بعد از زایمان یه ردبول به مادر بدن پاشه بره سر کار؟
    • فروغ FI ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      3 4
      لطفا آقایون نظر ندن تو این مسئله
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    36 3
    برخی کارفرماها خانمهای کارمندشون را حتی بیمه تامین اجتماعی هم نمی کنند.
  • م IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    31 27
    مرخصی 9 ماهه طرحی ناعادلانه بود و اشکالات زیادی به آن وارد است . امید که اجرایی نشود.
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    23 12
    همون مرخصی 6 ماهه هم شامل خیلی خانمهای شاغل نمیشد . چه برسه به 9 ماهه. مثلا خانمی که خودش یک مغازه خیاطی داره نمی تونه که 6 ماه مغازه رو تعطیل کنه . درآمدش چی میشه؟
    • م A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      1 0
      واقعا خیلی کوته فکرین اخه کسی که شغل ازاد داره اختیار از خودش نداره؟ ببینه کدوم کار به صرفشه؟ اگه دنبال کاسبیه بچه نیاره اگه اورد پس ارزششو داشته. تازه اونایی که می گن شغل خانمها به خطر می افته خیلی ساده است میتونید برای سه ماه مرخصی اضافی اختیار رو به خود خانم بدید اگه خواست استفاده کنه اگه نخواست و نگران شغلش بود استفاده نمی کنه.
  • سيدمجيد A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    25 10
    بعضي از دوستان كه نظر ميدن ظاهرا صورت مساله را درست متوجه نشدند. كسي كه خودش براي خودش كار آزاد ميكنه چه ارتباطي با دولت داره؟ پس چرا ميگن شغل آزاد؟ واسه اينكه دولت در كارش دخالت نكنه بنابراين نميشه شغل آزاد داشته باشي ولي از دولت مرخصي بگيري !!! كارگران كل كشور تحت قانون كار هستند و اگه طرحي قانوني بشه مشمول همه كارگران در همه رده ها ميشه. در ضمن طرح نگفته كارمندان دولت ميتونن از مرخصي استفاده كنند. بلكه طرح كلي به زنان شاغل كه مشمول قوانين حمايتي كار يا استخدامي كشوري و لشگري هستند پرداخته.
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      36 4
      آقا مجید من خانمی دیدم بعد دو هفته که از زایمانش گذشته برگشته سر کار چرا چون هر لحظه ممکن بود کس دیگه ای رو جاش بزارن . فقط کارمندان دولت امنیت شغلی دارن والا کارمند خانم در بخش خصوصی باید سریع برگرده سر کارش تا کارش رو از دست نده.
  • کیهان IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    25 27
    مرخصی 9 ماهه باید اجرایی شود
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    20 26
    مرخصی 9 ماهه خیلی هم ضرورت داره به نفع خانواده ها و کشوره
    • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      26 10
      آره راست میگی به نفع خانوادهای کارمند دولت هست!!!!!!!!نه همه خانواده های ایرانی
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    30 3
    خانمهایی که تو بخش خصوصی کار می کنند امنیت شغلی ندارند
    • عطا IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      2 1
      آقا یا خانم بی نام امنیت شغلی را خود فرد با خوب کار کردن ایجاد میکند نه قانون های بی محتوا و ضد کار
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    20 26
    مرخصی زایمان رو مجلس تصویب کرده وشورای نگهبان هم تایید کرده پس حتما باید اجرایی بشه .مردم که نشدن بازیچه لج ولج بازی های شما با دولت قبلی .مثلاا اسم دولتتون رو هم گذاشتین تدبیر وامید .ماکه همین اول کاری خیلی ناامید شدیم.
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
      24 22
      انشالله که دولت تدبیر و امید با مرخصی 9 ماهه موافقت نخواهد کرد. چون فقط به نفع کارمندان دولت هست و بس
  • سارا A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    19 4
    یه خانم معلم اگه بچه اش مهر دنیا بیاد عملا یک سال بعد زایمان و سه ماه قبل زایمان حقوق میگیره بدون اینکه سر کار بره. اما تو همین آموزش پرورش یا تو مدارس غیردولتی معلمهای حق التدریسی از این مرخصیها ندارند چون شغلشون رو از دست می دهند نمونه اش دوست خودم که حق التدریس بود.آیا واقعا این عدالته؟ آیا کسی که استخدام رسمی نیست کمتر رس خوانده یا زحمت کشیده؟
  • مهتاب رامهرمزی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    10 13
    پیشنهد میگردد خانم ها پس از زایمان بلافاصله از راه بیمارستان سر کارشان بروند تا دل بعضی ها خنک شود؟
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    8 9
    اگر حق کارگر خورده میشه اون یه مقوله ی دیگه است. چرا بعضیا همه چی رو قاطی میکنن؟؟؟؟؟؟؟ تعجب میکنم از دوستانی که میگن این قانون فقط مال کارمنداس خوب پس میخواین مال کی باشه؟ خانمایی که تو خونه هستن که مشکلی ندارن؟؟؟؟!!!!!!!!! آدم خندش میگیره از این نظرات الکی؟؟؟؟!!!
    • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      8 1
      آقا جون منی که جایی خصوصی کار می کنم اگر نهایت بیشتر از دوهفته مرخصی بگیرم کس دیگه ای رو جام میذارن چه جوری 9 ماه برم مرخصی ؟ کارم رو از دست میدم . این طرح فقط برای کارمندان دولت خوبه که امنیت شغلی دارن نه کسانی که جاهای خصوصی کار می کنن
  • امیر A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    12 7
    تو ایران به اندازه کافی زاد و ولد زیاد هست و کاملا واضحه که دیگه نیازی به این طرحها نیست و از دولت تدبیر و امید تقاضا داریم این طرح رو اجرا نکنن
  • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    13 3
    این قوانین فقط در ارگانهای دولتی ضمانت اجرایی دارد .
  • هومن EU ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    14 8
    با این طرح پول مملکت به هدر میره تو این اوضاع
  • رها IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    13 12
    به نظر من کسانی که با این طرح مخالفن فقط جنبه بدجنسی و حسادت داره وگرنه در تمام کشورهای پیشرفته مرخصی یک ساله به مادران داده میشه تا به لحاظ وظیفه ای که دارن در آرامش در کنار فرزندشون باشن این هم برای خانواده بهتره هم جامعه متاسفم که بعضی ها اینقدر کوته فکرن وطرح چون شامل خودشون نمیشه نظر بیربط میدن!
  • حسين IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    0 3
    اولا 6 و 9 رو مانكن آورده بتهوون كم آورده :)
  • کارمندبیچاره IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    9 3
    طرح اجرایی بشه هرکس خواست استفاده کنه،هرکی نخواست زودتربرگرده،خانومایی که کار آزاد دارن هروقت بخان میتونن به بچشون سربزنن یا کلا پیش خودشون نگه دارن اما کارمندای بیچاره بچه رو5صبح توی خواب ناز بایدآماده کنن وببرن مهد.سعی کنیدبخیل شرایط همدیگه نشید
  • من A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۳
    7 2
    چرا اینقد حسودین؟به فکرمادرنیستین به درک.به فکر بچه ای باشید که دلش مادرشومیخادومادرش بایدبره سرکار.اگه قراره حسودی کنین به زنای خونه دار باشه که نه دغدغه صبح زودبیدارشدن دارن نه اینکه مرخصی 6ماهه یا 9 ماه.یذره دلاتونو بزرگ کنید و از خوشحالی بقیه خوشحال بشید.جای دوری نمیره والا
  • کیا A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    2 2
    از دولت آقای روحانی بعید بود که بخواد اینقدر بی برنامه عمل کنه و همون اول کار همه را از خودش ناامید کنه کاش بهش رای نداده بودم
  • l.l A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    3 0
    واقعا ما تدبیر را تو این دولت داریم می بینیم. من فکر نمی کنم که بشه شغل یک خیاط را با یک کارمند مقایسه کرد. مایی که صبح ساعت 7 باید سر کار باشیم و 4 برگردیم خونه . اونم با ترافیکی که وجود داره. مگه درامد ما مثل شغل های آزاده. مگه زحمات یکی که یک سال و نیم تلاش کرده و آزمون داده و با معدل بالا استخدام شده با تلاش های یک کارگری که حتی دیپلمم نگرفته برابره؟ اصلا چرا مردم ما اینطورین ؟اگه میشه یکی 9 ماه پیش بچه اش باشه و مهر مادریش را نصیبش کنه چرا من مخالفت کنم؟ مگه شما مادر نیستید؟ چرا اینقدر بخل بین مردم ما هست؟ یک کم واقع بین باشیم؟ از دولتمردان هم انتظار داریم یک کم قانونمند باشند و هوای این طفل معصوم های ما را داشته باشن.
  • رویا A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 0
    سلام . واقعه 6 ماه خیلی کمه بچه خیلی کوچیک هست .وبه مادرش احتیاج داره ... فقط زودتر این قانون اجرا بشه چون شامل حال این بچه ها بشه واقعا گناه دارن این بچه ها از همه چی تو کشور مهم تر هستن چون آینده رو می سازن.. لطفا سریع تر دختر من 5 ماهش هست ......
  • رويا A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    ميشه همه قوانين رو با معلمين نسنجيد!؟ ما كه نرس هستيم و نه تعطيلي داريم نه آلودگي هوا و نه برف و بارون فرقي برامون نداره و با كلي كم لطفي كار ميكنيم،بچه 6 ماهه كه تازه داره دندون در مياره و واكسن 6ماهگي داره و هزارتا تغيير ديگه... چه ايرادي داره 9 ماه بشه!؟ يه جا يه محبتي به ما بشه با اين اوضاع وحشتناك و سنگيني كار!!!!
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    چرا به دستگاهها اعلام نمی کنید انصاف داشته باشید